Foto: Facebook Martin Prokop
Trápení ve vysokých nadmořských výškách kvůli nízkému výkonu, rozbitý diferenciál a nakonec šesté místo v cíli. Tak by se dalo ve zkratce shrnout letošní vystoupení Martina Prokopa v soutěži Rallye Dakar, kde se mu podařilo vyrovnat historicky nejlepší český výsledek v kategorii automobilů.
Není to poprvé, co Prokop dokončil Rallye Dakar jako šestý. Stejného výsledku dosáhl už v roce 2019. Není ale jediný. V roce 1994 totiž skončil v rámci souhrnné klasifikace kamionů a aut na šesté příčce i legendární Karel Loprais.
"Byl to dlouhý Dakar, nejdelší a rozhodně nejtěžší v Saúdské Arábii. Etapy byly krásně namíchané a žádná z nich nebyla jednoduchá. Byl to proto skvělý zážitek," hodnotil letošní ročník jihlavský jezdec.
V cíli Prokop vyzdvihl mimo jiné i své parťáky, kteří mu na cestě za šestou příčkou pomohli. "Musím poděkovat za super práci Vikymu (spolujezdec Viktor Chytka - pozn. red.). Bylo to skvělých čtrnáct dní. Moc jsme si to užili a Viky odvedl parádní výkon. Celý MP-Sports přichystal skvělého Shreka, který makal. Měli jsme sice jedno zaváhání, ale jinak náš projekt vydržel. Věděli jsme, že nejsme nejrychlejší a šli jsme do toho s tím, co jsme měli. MP-Sports předvedl jako vždy velkou kvalitu a pohodu," byl vděčný.
Jak už to tak na Dakaru bývá, cesta za šestou pozicí rozhodně nebyla procházkou růžovou zahradou. Když totiž Prokopa při první etapě zdržely defekt pneumatiky a potíže s plynem a prasklým výfukem, propadl se až na 20. pozici. Pak ale přišla druhá etapa a ta dala Prokopově účasti úplně jiný rozměr. Posunul se totiž na sedmou příčku.
"Spousta jezdců tam chybovala, my ale ne. Díky tomu jsme se dostali do první desítky a tam už jsme se udrželi po celou dobu," ohlíží se za jedním z klíčových momentů.
Z elitní desítky ho nevytlačila ani řada etap z prvního týdne, které jeho Fordu Raptor RS Cross Country nevyhovovaly. Chyběl mu totiž dostatečný výkon motoru.
"Ve velké nadmořské výšce kolem Háilu jsme hrozně ztráceli. Bylo to psychicky náročné, protože nám to bylo líto," přiznává Prokop. "Viděli jsme, jak ztrácíme výsledek. Nemohli jsme s tím nic dělat, ale vydrželi jsme to," dodává.
Druhý týden už byl pro Prokopa příznivější a v 11. etapě dokonce přeskočil trojnásobného vítěze slavného vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans Romaina Dumase z Francie. Najednou byl šestý a už se zdálo, že ho nemůže na cestě za tímto výsledkem nic zastavit. Opak ale byl pravdou a při předposlední etapě Prokopovi pořádně zatrnulo. Hrozilo mu totiž, že odstoupí.
"Rozbil se nám diferenciál, ale nevzdali jsme to a dojeli do cíle. Pro nás to byl nejemotivnější okamžik z celého Dakaru. Věděli jsme, že když to dokončíme, tak je cíl blízko," říká.
Prokop sice sobotní etapu dokončil s velkou ztrátou až jako sedmdesátý druhý, i přesto si ale celkovou šestou pozici upevnil. Jeho nejbližší pronásledovatel Brian Baragwanath totiž ztratil ještě více času poté, co havaroval. V neděli si Prokop šesté místo definitivně zajistil.
Prokopův letošní dakarský výsledek vypadá ještě lépe z pohledu mistrovství světa v dálkových rallye. Do něj se letos český jezdec také přihlásil a mezi jeho účastníky skončil na Dakaru třetí. Nad jeho síly byli pouze celkový vítěz Násir al-Attíja a devítinásobný mistr světa v rallye Sébastien Loeb.
V průběžném pořadí šampionátu je ale Prokop na páté pozici. Kromě celkového výsledku totiž na Dakaru získávali jezdci body také za umístění v jednotlivých etapách, což do celkové klasifikace promluvilo. Po každé z etap byla pětice nejrychlejších odměněna systémem 5-4-3-2-1. Za celkové umístění brala body nejlepší patnáctka podle klíče 50-40-30-25-20-15-10-9-8-7-6-5-4-3-2.
Další letošní podnik čeká na Prokopa už za necelý měsíc. Od 26. února do 3. března totiž pokračuje MS v dálkových rallye soutěží s názvem Abú Zabí Desert Challenge.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.