NEJZNÁMĚJŠÍ fotografie, na které je Sgt. Josef Gutvald (vpravo), zachycen u Hurricanu s kódy PO-M na základně Sherburn in Elmet v dubnu 1941. Druhým pilotem je Sgt. Ladislav Uher (narozen 3. 8. 1914 v Mlékojedech, nezvěstný z letu nad Severním mořem 30. 6. 1941).
Dne 16. září tohoto roku se ve Svatém Kříži u Havlíčkova Brodu uskutečnilo důstojné připomenutí 105. výročí narození nejúspěšnějšího čs. stíhacího pilota, místního rodáka Karla Kuttelwaschera.
Aktu se dokonce zúčastnil i historický unikát, stíhací letoun Hawker Hurricane. Byla to příležitost vzpomenout i na dalších deset pilotů s vazbou na Vysočinu, kteří na těchto strojích létali.
Jedním z nich byl Josef Gutvald z Třeště, kde se narodil 21. prosince 1911 v rodině městského strážníka. Vyhlášené letecké učiliště v Prostějově neboli Školu pro odborný dorost letectva úspěšně absolvoval již v letech 1929-1931 a po slavnostním vyřazení 14. 7. 1931 byl přidělen k 14. letce leteckého pluku č. 4.
Během roku 1932 byl postupně povýšen na svobodníka a desátníka, a také jmenován pilotem letcem a následně polním pilotem letcem. V roce 1933 byl povýšen na četaře a převzat do skupiny délesloužících poddůstojníků. Rok následující byl přemístěn k 40. letce do Hradce Králové a určen ke stíhacím pilotům. Dne 28. 10. 1934 byl přijat za délesloužícího poddůstojníka.
Dne 1. 7. 1937 nastoupil do přípravné služby pro rotmistry a rok nato byl jmenován rotmistrem letectva z povolání. Prodělal také výcvik v nočním létání. Na podzim 1938 se 40. letka let. pluku 4 nacházela na letišti Praha Kbely a 14. září se přesunula na polní letiště Horní Měcholupy, vyzbrojena stíhacími letouny AVIA-B 534. Zde ji zastihla mobilizace čs. branné moci. Po přijetí mnichovského diktátu se jednotka přesunula ve značně stísněné náladě zpět do Prahy, kde následující půlrok doslova proživořila.
Koncem června 1939 byl Josef propuštěn z bývalé čs. armády a od 1. 7. 1939 nastoupil k vládnímu vojsku do skupiny rotmistrů. Rodnou Třešť navštívil naposledy na Vánoce 1939, zřejmě společně se svojí snoubenkou Boženou Srnovou (úřednicí z Prahy pocházející z Dolní Cerekve). Ať už se rozhodl k odchodu z protektorátu kdykoliv, zbývala mu pouze tzv. jižní cesta, na kterou se vydal z Prahy 2. 2. 1940. Trasa vedla přes Hodonín a Bratislavu do Budapešti, kde byla na francouzském konzulátě sestavena 10členná skupina uprchlíků a společně se vydala k jugoslávským hranicím.
Josef se zde setkal se spolužákem Františkem Zapletalem a mechanikem Josefem Kočvárkem. Podařilo se jim dostat do Bělehradu. Odtud pokračovali na konci února do Řecka a počátkem března 1940 dorazili do Istanbulu, poté vyrazili přes Ankaru a Sýrii do Bejrútu, kde setrvali do 19. 3. Čekalo je překonání Středozemního moře.
Plavba na lodi Ville d‘ Amiens s jednodenní přestávkou v Alexandrii v Egyptě skončila 27. března 1940 v přístavu Marseille ve Francii. Tady byli uprchlíci odvedeni a převedeni k čs. letecké skupině do Agde.
Pokud Josef ve Francii létal, tak pouze cvičně. Po francouzské porážce se 23. 6. dostal do přístavu Port Vendres, kde se mu podařilo, společně s několika sty spojeneckých vojáků, nalodit na parník Apapa. Ten vyplul do Gibraltaru a připojil se k právě zformovanému konvoji o 12 lodích se dvěma doprovodnými torpédoborci. Na plavbu se vydali 28. 6. a 7. 7. 1940 šťastně přistáli v britském přístavu Liverpool.
V Británii prošel Josef karanténou v soustřeďovacím táboře v Cholmondeley a přes tábor v Gloucesteru se 12. 7. dostal do čs. leteckého depa v Cosfordu. Tady byl přijat do svazku RAF VR (dobrovolnické zálohy britského královského letectva) a 25. 7. složil vojenskou přísahu.
Následovala intenzivní výuka angličtiny a přeškolení na britskou leteckou techniku. Na závěr piloti obvykle nalétali asi 30 hodin na Hurricanu. Poté byl Josef (údajně) zařazen k 43. peruti RAF a 26. 11. převelen k 46. peruti RAF, kde už od poloviny září úspěšně sloužil Čechoslovák Karel Mrázek v hodnosti poručík (P/O) a postupně k jednotce nastoupili další tři čs. piloti se stejnou hodností jako Josef, tj. četař - Sgt. Byli to: Ladislav Uher, Prokop Brázda a Jiří Řezníček.
Od poloviny listopadu působila peruť, vyzbrojená letouny Hawker Hurricane IA, ze základny v Digby a do května 1941 změnila působiště ještě 2x. Vzlétala zejména k ochraně lodních konvojů a přístavu Hull. Létalo se i v noci. Dne 1. 3. byla Josefovi přiznána hodnost Warrant Officer - rotmistr. V květnu byli naši piloti postupně převeleni k dalším britským perutím.
Josef nastoupil 6. 5. k 3. peruti. Již 18. 5. se přesunul na letiště Catterick, k právě založené 313. čs. stíhací peruti RAF, vyzbrojované letouny Supermarine Spitfire IA. O den později již piloti zahájili intenzivní výcvik, a to se neobešlo bez nehod.
Dne 27. 5. 1941 startoval Josef k výškovému letu, během něhož se z neznámých příčin zřítil šest kilometrů od letiště, u vesnice Uckerby a zahynul. Stal se prvním z celkem devětadvaceti spojeneckých pilotů, kteří přišli u 313 o život během II. světové války.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.