Reklama
Dnes je sobota 02.12.2023     svátek má Blanka

Ztrojený Macbeth je svého druhu experiment

Foto: HD_J, Igor Stančík
Foto: HD_J, Igor Stančík

20.11.2023 Kultura/Komentáře (0), autor:
Jiří Varhaník

Je to recyklace myšlenky, která se nabízela už v předchozí sezóně Horáckého divadla, nicméně i po premiéře nového jihlavského Macbetha se nabízí konstatovat, že HD_J trefuje v poslední době témata s takovou přesností, jako by při tvorbě dramplánu pro nadcházející sezónu hleděli dramaturgové u stolu do věštecké koule.  
Týká se to celého tematického zastřešení probíhající 84. sezóny. Ale pro zařazení a pojetí Macbetha to platí speciálně.  


Přiznejme si ovšem zároveň, že vymezit se v dnešní době vůči násilí (a zaměřit se na pojmenování a rozklíčování jeho principů, zdrojů, důsledků a dalších okolností) zase nevyžaduje až tak nadpřirozené schopnosti. Je totiž bohužel (zase) přítomno všude kolem nás. I ve století, které jsme alespoň v našem geoprostoru ještě před několika málo lety naivně považovali za definitivně humanizované, stabilní a bezpečné, zasahuje do našich životů snad ještě drsněji, než bychom si před časem vůbec dovedli představit. 


Důležitější se ale jeví ta dramaturgická trefa HD_J, která specificky akcentuje brutalitu násilí a její posun do podoby čehosi „v rámci normy“, čehosi běžného, co se prostě děje, co se (opět) stává součástí našich životů. Čehosi očekávaně přítomného, už nepřekvapujícího.   


Že v tomto jihlavské divadlo dokáže být zcela aktuální, potvrdilo už před vypuknutím konfliktu na Ukrajině. Nyní se tento zásah zařazením a zejména autorskou aktualizací Macbetha zopakoval přesně v době nepředstavitelného násilí ze strany palestinských vrahů v prostředí izraelských kibuců.

 

Samozřejmost brutality
Připomeňme jen v kostce, že tu jde o Shakespearův příběh o uchvácení skotského trůnu, a že ve své The Tragedy of Macbeth z roku 1606 se alžbětinský dramatik nechal volně inspirovat historickou postavou skotského krále Macbetha I. (1005-1057, doba vlády 1040–1057). Zcela stranou ponechme, že skutečný panovník Macbeth zřejmě vlastně vůbec nebyl oním tyranem či vrahem, jak jej vykresluje hra, že se jím stal v běhu staletí až chybným historickým výkladem. 


Zetelova inscenace se totiž svým pojetím nezaměřuje pouze na samotný příběh převzetí moci za pomoci násilí, ale právě na „samozřejmost brutality“, anebo ještě spíše na vývoj vztahu k násilí v průběhu celého jednoho tisíciletí. 
Tvůrci inscenace k této jevištní úvaze použili princip ztrojení. V jediném momentu jsou tak na jevišti neustále přítomny hned tři dvojice ústředního páru, které své motivace a činy pojímají prizmatem svých časů.


Macbetha a Lady Macbeth tedy ztvárňují František Maňák s Barborou Bezákovou (pár z roku 1006, z doby narození reálného Macbetha I.), František Mitáš s Šárkou Šildovou (1606, doba Shakespearova) a Petr Soumar s Lucií Sobotkovou (pár z roku 2026).


K přehlednému časovému zařazení párů do jejich historických rovin stačí inscenátorům kostýmy a jednoduché scénické prvky – ještě takřka pohanský motiv kamene, renesanční nóbl úbor a křesla, anebo současná moderní ložnice. Časové zařazení i smrtící účinek v sobě mohou nést symbolické předměty - dýka, brk na psaní i mobil, přijde na historickou dobu. O vše ostatní už se postará samotný text hry.  


Divák je vlastně vtažen do jakéhosi jevištního experimentu. Do zkoumání, jak budou shodné vražedné motivace, argumenty a činy vyznívat v provedení postav, které si divák sám ve své hlavě propojí s kontextem a atmosférou různých historických etap, jak je sám vnímá.  


Takovému přístupu nelze upřít originalitu. Přináší do hry nové silné prvky i pro ty, kteří už třeba vnímají alžbětinské příběhy jako příliš zjednodušené „šermírny“ neodpovídající současnému modernímu divadlu, anebo je pro ně Shakespeare autorem, který pro sice silnou, ale od počátku zřetelnou myšlenku používá až příliš básnické obrazy, jež mohou leckterého diváka dnešní esemeskové éry zahltit. 

 

Čarodějnice mimo čas
O to silněji a zřetelněji v aktuální inscenaci Macbetha vyznívá pojetí trojice postav čarodějnic z vřesovišť. To ony vlastně věštbou probudily zlo a daly do pohybu činy Macbetha a Lady Macbeth. A ony se také stávají vykonavateli morbidních činů. 


Čarodějnice v podání herců Stanislavy Hajdukové, Jakuba Škrdly a Stanislava Gerstnera jsou tu jakýmisi bezpohlavními, přesně nezařazenými bytostmi. Právě ony propojují inscenaci (někdy s až zarážejícími detaily) s paralyzující brutalitou současného dění, když si „dají lajnu“ a následné vlastní provedení vražd pojímají jako běžnou věc, jako dekadentní mejdan. 


Provádějí je s naprostým cynismem, bez sebemenšího náznaku úcty k oběti, dokonce s prvky hrdosti na své činy. „To se nám to rozjíždí…,“ smějí se nad obětí, které nedají šanci.     


A po návratu z divadla vlastně na diváka obdobné záběry vyskočí na internetu ve zpravodajství z reálného dění dne. Doslova v přímém přenosu či záznamem z mobilního telefonu. Hned vedle zpravodajství z demonstrací v centrech západoevropských měst, jejichž účastníci vrahy otevřeně adorují.  


Inscenace Macbetha těží ve své atmosféře také z mimořádně silné zvukově-hudební složky. Zároveň se ovšem lze ztotožnit s některými popremiérovými pochybami, které zazněly ve veřejném prostoru, zda zejména v úvodu nemůže být její princip časového ztrojení pro diváka nepřehledný. 


Těžko se vžít do situace diváka, který přichází do hlediště předem neobeznámen se samotným dějem hry a s uplatněným dramaturgickým principem ztrojení. Chvíli asi může být docela zmaten. 


To ovšem nesnižuje respekt k režijní a dramaturgické odvaze, ke snaze oslovovat diváka atraktivním a novým způsobem. Dát mu nové možnosti pohledu na klasiku i na aktuálnost její myšlenky. 


Ta je v tomto případě zřejmá. Zlo a brutalita zvířete jménem člověk jsou absolutně nadčasové. Mění se jen zcela nepodstatné vnější kulisy. Týká se to i nás, naší doby a našeho životního prostoru. Shakespeare by měl pořád o kom psát. 

Diskuze k článku

Nový komentář

Reklama
19.11.2023 KulturaJiří Havelka a Eliška Brtnická uspěli u divadelních kritiků

Dvojice původem jihlavských divadelních umělců uspěla v polovině minulého týdne v letošních Cenách Divadelních novin. Divadelní noviny hodnotily počiny uvedené v českých divadlech od ...

Komentáře (0)
18.11.2023 KulturaObrazy V. Holoubka vítají návštěvníky v předsálí DKO

Malířská tvorba akad. malíře a restaurátora Václava Holoubka vítá v těchto týdnech diváky v předsálí divadelního sálu DKO Jihlava. Václav Holoubek (* 1953 ve Strakonicích) absolvoval ...

Komentáře (0)
17.11.2023 KulturaHD_J a DFM oslaví v sobotu se svými diváky Noc divadel

Noc divadel se bude v sobotu slavit tradičně ve dvou jihlavských divadelních sálech. Program se chystá v Horáckém divadle (HD_J) i v Divadle DIOD. * Program v HD_J poběží od odpoledne až ...

Komentáře (0)
16.11.2023 KulturaKvěty zahrají v DKO Psí vojáky

Skupina Květy přiveze do DKO Jihlava hudbu Psích vojáků. Zahraje ji ve čtvrtek 16. listopadu od 19 hodin na Malé scéně. Brněnská alternativní kapela Květy okolo zpěváka, textaře a ...

Komentáře (0)
15.11.2023 KulturaJan Vančura přiveze Plavce

Hudebník Jan Vančura přijede 17. listopadu do Dělnického domu v Jihlavě se současnou sestavou skupiny Plavci. Koncert začne v sále v 19.30 hodin. Kapela Plavci vznikla před bezmála šedesáti ...

Komentáře (0)
14.11.2023 KulturaNejpopulárnější osobností HD_J zůstává Lenka Schreiberová

Horácké divadlo (HD_J) v pátek při veřejném galavečeru vyhlásilo nejlepší počiny a osobnosti své uplynulé 83. sezóny, když oznámilo výsledky divácké ankety o ceny Horác. Ceny ...

Komentáře (0)
13.11.2023 KulturaTip na adventní výlet do Humpolce

Adventní čas v Humpolci oficiálně vypukne v neděli 3. prosince, kdy se na Horní náměstí chystá městský slavnostní program. Vánočními tradicemi ožijí i další veřejná prostranství. ...

Komentáře (0)
12.11.2023 KulturaXIII. století vydalo záznam z koncertu v původní sestavě

Jihlavská skupina XIII. století vydala v pátek záznam koncertu, na kterém se na jaře sešla v původním složení, aby zahrála skladby ze svého debutového alba Amulet. Původní album Amulet ...

Komentáře (0)
11.11.2023 KulturaNový velkoformátový skener pomůže s digitalizací, píše muzeum

Muzeum Vysočiny Jihlava vydalo 3. číslo 13. ročníku svého čtvrtletníku Museum factum. Jeho hlavním tématem je nedávné otevření nových expozic v rekonstruovaných domech na Masarykově náměstí. ...

Komentáře (0)
10.11.2023 KulturaPeter Šabo vystavuje u Mahlera akryly strukturované broušenými tmely

V Domě Gustava Mahlera ve Znojemské ulici vystavuje do 25. listopadu své obrazy výtvarník ze slovenského Martina, rodák ze Zlatých Moravců Peter Šabo. Jak přibližuje kurátor výstavy Miro ...

Komentáře (0)
10.11.2023 KulturaOdborák zažije posuzování koček v americkém stylu

Po dva nadcházející víkendové dny bude patřit DKO Jihlava kocourům a kočkám. Klub chovatelů koček Cool Cats zde uvede mezinárodní benefiční výstavu koček Caturday Night Fever. Spolek ...

Komentáře (0)
09.11.2023 KulturaJiříkovo vidění mělo distribuční premiéru

Ve svém filmu Jiříkovo vidění (The World According To My Dad) cestuje filmařka, vysokoškolská pedagožka a hudebnice Marta Kovářová spolu se svým otcem, brněnským vědcem Jiřím Svobodou, ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net