Reklama
Dnes je sobota 26.04.2025     svátek má Oto

Kdyby ten film změnil jeden život, díky za to!

AKTÉŘI filmu Zápisník alkoholičky při besedě v jihlavském kině Dukla. Zleva Michaela Duffková, herec Miloslav König, režisér Dan Svátek a Tereza Ramba. Foto: Jiří Varhaník
AKTÉŘI filmu Zápisník alkoholičky při besedě v jihlavském kině Dukla. Zleva Michaela Duffková, herec Miloslav König, režisér Dan Svátek a Tereza Ramba. Foto: Jiří Varhaník

9.7.2024 Kultura/Komentáře (0), autor:
Jiří Varhaník

Filmařská delegace absolvovala po roční práci večer před jihlavskou předpremiérou „dotočnou“ v Bratislavě.
Do následné velmi otevřené besedy v kině Dukla se pak spolu s režisérem zapojili Tereza Ramba a Miloslav König a spisovatelka Michaela Duffková s manželem.  Moderoval Přemysl Martinek, který také položil první otázky besedy. 

Zápisníkem alkoholičky navazujete na film Úsměvy smutných mužů. Alkoholismus je téma, které se ve vašich filmech začíná objevovat hodně intenzivně. Jak moc vás vlastně oslovuje? 
Dan Svátek:
Důvod, proč jsme zopakovali téma závislosti na alkoholu, je ten, že když jsme dotočili Úsměvy smutných mužů podle Josefa Formánka, tak jsem se během natáčení i po něm setkával s různými příběhy o závislosti. Bylo jich hrozně moc, dokonce jsme si říkali, že by to bylo fajn na nějaký seriál… 
Ženy se k závislostem nerady přiznávají a dlouho, dlouho říkají, že jejich nejbližší okolí jim nerozumí. Je to tak zvláštně krásně načasované, že v té době Míša Duffková dokončovala knihu Zápisník alkoholičky ze svého předchozího blogu a dala mi přečíst rukopis. Říkal jsem si, že to je přesně ten materiál, který potřebuji. 
Ten příběh mě hrozně zasáhl a říkal jsem si, že to je vlastně i ukázkový model těch žen, které zůstanou doma na mateřské a mají to velmi složité. Zvlášť, když jsou někde izolované a jsou na to dítě nebo na děti samy.

Michalo, vy jste ten příběh prožila, zpracovala, teď vidíte další zpracování. Jaké to je se k tomu vlastně pořád vracet? 
Michaela Duffková:
Ono je to v tom filmu něco úplně jiného, než když si to člověk píše sám na blog, nebo do knížky. Pro mě to je hrozně důležité. To, co jste tady dneska viděli, to není jen film, na který jste přišli do kina, ale je to nějaká naděje, kterou se snažíme tím filmem předat. Myslím, že Terka to ztvárnila úplně nejlíp, jak to šlo a já doufám, že ten film bude rezonovat veřejností dlouho.
A proč jsme do toho s Danem šli? Já jsem velký introvert, takže pro mě není úplně jednoduché vystupovat z té komfortní zóny. Ale stojí to za to. Kdyby to změnilo jeden život, tak ježišmarja díky za to! (potlesk publika).

Otázka na herce: Vy dostáváte na stůl spoustu scénářů. V čem třeba tenhle byl pro vás výjimečný? 
Miloslav König:
Pro mě asi bylo při tom natáčení nejvýjimečnější setkání s Terezou a s Danem. To řemeslo je pro hereckou práci samozřejmě důležité a materiál si vybírám a jsem dost vybíravý na to, co dělám. Ale hodně podstatní jsou pro mě i ti lidé, kteří to se mnou dělají.  Nevím, jestli to dokonce není ještě důležitější, než ta samotná věc.
Tereza Ramba je už v tom nejlepším slova smyslu dost „otřískaná“ herečka. Je příjemné na­razit na kolegu, který je s filmem takhle moc zkušený.  Ale Tereza je zároveň skvělá. (potlesk).

Tereza Ramba: Tohleto je strašně náročný materiál a my už když z toho čteme, tak to víme. Protože jsme se chtěli pohybovat na hranici nějaké autenticity, tak jsme věděli, že to bude mít i svoji daň, kterou si myslím doteď asi budu muset různě pořešit, i když jsem si už myslela, že jsem dobrá. Ale nevím, nevím.   
Ale chtěla jsem říct, že jsem strašně ráda, že tu postavu hraje Míla. My máme s Danem takové sklony k sebemrskačství, a myslím si, že to má s námi společné i Míša. Někdy jsme se pohybovali opravdu v takových temných vodách a on (Míla) má takovou schopnost, že umí rozbít veškerou energii svým takovým jako „fakerstvím“, humorem ostrým, a že si dělá co chce. 
Myslím si, že do toho filmu vnesl takovou esenci radosti, která je v něčem strašně sexy a zároveň v něčem fakt veselá… Díky němu to není plochý příběh a jsem si jistá, že to udělal on. A mluvila jsem o tom s Míšou i s Danem, že má vlastně hrozně málo pozornosti, protože samozřejmě marketingově je pro všechny jednodušší to postavit na mě. 
Ale myslím si, že to je taková synergie tří lidí. My jsme měli spoustu zkoušek a dali jsme tomu spoustu životní energie. A já jsem strašně ráda. Mám pocit, že jsme strašně toužili, aby tam byl i nějaký humor a aby to, co má Míša v sobě, že i v těch nejhorších hloubkách je vlastně pořád veselá a pořád vtipná, tak aby to měla ta postava. A to se nějak povedlo skrze Mílu. A já ti za to děkuju.

Otázky z publika: Jak reagoval váš manžel, když četl tu knížku a četl si tam o sobě všechny ty věci? Protože v té knížce mnohem víc popisujete takové ty chyby, kvůli kterým, jste se dostala do problémů? (manžel přichází z předsálí, potlesk).
Michaela Duffková: On ji doteď nečetl. 

Máte v plánu si ji přečíst? 
Manžel Ondra:
Jo, někdy jo. Myslel jsem v důchodu, ale možná dřív. 

Co pro vás bylo při natáčení nejtěžší? 
Tereza Ramba: My tam máme takovou sekvenci, které říkáme sekvence pekla. Která je od potratu po scénu zelené koupelny. Já už to mám dost vytěsněné, ale když si to promítnu zpátky, tak jsem na to asi byla hrozně dobře připravená, připravovala jsem se na to tak psychosomaticky. A s Danem jsme věděli přesně, jak bychom chtěli, aby to vypadalo a co to asi bude zhruba stát. A podařilo se nám to zredukovat na nějaké čtyři šílené dny, z toho dva si myslím byly opravdu krušné. Ale jinak to v podstatě bylo moc krásné natáčení.  

Ve filmu se napodruhé nebo napotřetí podaří přechod k abstinenci. Jak to bylo v reálu?
Michaela Duffková:
To je reálné, co vy tam vidíte. Začátek je docházení do ambulantní léčby. Takové to – chodím tam, protože to po mně někdo chce. Ale taky jste tam viděli, že to nemá vůbec žádný efekt. To myslím přesně popisuje reálnou situaci. Ambulantní léčba u někoho, kdo je fakt závislý, je prostě neefektivní. Většinou tam jdete, protože jste pod tlakem rodiny, nebo někoho. Pak běžela nějaká doba…, pak detox a následně šestitýdenní stacionární léčba a následně doléčování. Taková je posloupnost. Od toho detoxu a od té stacionární léčby jsem zatím nikde nebyla, kromě doléčování (potlesk publika). 
 

Více v tištěném vydání JL s datem 9. 7.

Diskuze k článku

Nový komentář

ReklamaReklamaReklama
Reklama
12.04.2025 KulturaSvoji prvotinu zalidnil debutující Luděk Doležal svéráznými figurkami

Luděk Doležal, dlouholetý člen souboru A.D. Stonařov (soubor nese v názvu iniciály své někdejší principálky Anny Dvořákové), je autorem divadelní detektivní komedie Dotek mrtvého muže, ...

Komentáře (0)
11.04.2025 Kultura Má-ma Ze-mě: mezinárodní tým dětem připravil kouzelný svět

Na 13. duben od 15 hodin byl stanoven termín premiéry dalšího titulu z okruhu loni založeného hereckého souboru pro mladého diváka HD_Jéé. Má-ma Ze-mě je podle tvůrců určena dětem ve věku ...

Komentáře (0)
10.04.2025 KulturaSilná inscenace dadaistů z „dramaťáku“ ZUŠky by klidně snesla několik repriz

K aktuálním oslavám školního jubilea se žáci a pedagogové „dramaťáku“ jihlavské ZUŠky oficiálně připojili přípravou čtyř divadelních premiér. První dvojpremiéra se odehrála ...

Komentáře (0)
09.04.2025 KulturaNovou sezónu HDJ otevře poválečný příběh s velbloudem

Umělecké vedení Horáckého divadla v Jihlavě (HDJ) představilo dramaturgický plán činoherního souboru pro nadcházející 86. abonentní sezónu. Jak uvedli umělecký šéf souboru Michal Zetel ...

Komentáře (0)
08.04.2025 KulturaTotalita nebyly žádné zlaté časy, připomněla programem šestice žen

Šestice aktivních žen z Kraje Vysočina nastudovala pod vedením režiséra Jiřího Honzírka program scénického čtení z knihy U severní zdi, kterým připomněly a uctily ženy vězněné z politických ...

Komentáře (0)
05.04.2025 KulturaJihlavští filharmonici uctí  200. výročí Krále valčíků 

Komorní orchestr Filharmonie G. Mahlera Jihlava oslaví koncertem 200. výročí narození vídeňského skladatele Johanna Strausse ml. Koncert Strauss 200 se koná v Domě filharmonie v Jihlavě 6. ...

Komentáře (0)
04.04.2025 KulturaDaniel Hůlka jako Kecal v „Prodance“ s Campanulou

Komorní verze komické opery Bedřicha Smetany Prodaná nevěsta se bude hrát 6. dubna od 19 hodin v DKO Jihlava. V roli dohazovače Kecala se představí Daniel Hůlka. Program přináší Prodanou ...

Komentáře (0)
03.04.2025 KulturaSpolečný okamžik na pódiu propojil žánry

Žánrově netradiční počin představila v neděli 23. března jihlavskému publiku trojice zdejších kulturních aktérů. Poprocková hudební skupina Oči, taneční škola Nart Dance School a Dětský ...

Komentáře (0)
01.04.2025 KulturaKoncert pro budoucnost nadchl

Ojedinělý zážitek čekal v úterý 25. března všechny zájemce o klasickou hudbu. Do jihlavského DKO přijel Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením dirigenta Leoše Svárovského, ...

Komentáře (0)
02.04.2025 KulturaUdálostí sezóny bude v jihlavském kině Dukla oslava 110 let od první projekce

Specifická konstrukce lešení, postavená ve směru od hradeb ke střešní věžičce, dává během letošního jara znát, že se v budově kina Dukla pracuje. Jak potvrdila vedoucí kina Tereza Hliva, ...

Komentáře (0)
29.03.2025 KulturaTelevizní dokument představuje autora jihlavských Klíčů také jako haškologa

Česká televize zařadila sochaře z Havlíčkova Brodu a někdejšího dlouholetého pedagoga SUŠ grafické Jihlava Radomíra Dvořáka mezi šestici tvůrců, jejichž dílu věnovala svůj dokumentární ...

Komentáře (0)
28.03.2025 KulturaZrušený Ořechov dnes na Třešťském jaru nahradí muzikál Někdo to rád horké

V Kulturním domě v Třešti jde do finále 62. ročník přehlídky Třešťské divadelní jaro (TDJ). V sobotu 29. března jej uzavře závěrečný večer s předáváním ocenění a vyhlášením ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net