INTERIÉR vagónů si prohlédly stovky lidí včetně škol. Na snímku školáci ze ZŠ Demlova v Jihlavě procházejí vagónem I. třídy, v němž je více místa a jen tři sedadla v řadě, oproti čtyřem ve třídě druhé. Foto: Petr Klukan
S obrovským zájmem veřejnosti se v Jihlavě setkala vyřazená jednotka francouzského rychlovlaku TGV. Vlak tažený lokomotivou Siemens Vectron dorazil do krajské metropole z Brna v pátek 10. června.
„TGV přijelo do Jihlavy především proto, že v uplynulých měsících příprava vysokorychlostní trati (VRT) výrazně pokročila, a proto jsme tady,“ přiblížil Jan Nevola, mluvčí Správy železnic (SŽ), která akci zajišťovala.
Přítomní politikové se na tiskové konferenci předháněli ve výrocích, jak bude VRT pro Jihlavu i celý region prospěšná.
„Věřím, že Jihlava neudělá ten špatný krok, jak se to stalo před 100 lety, kdy nás trať minula a rozvoj města se výrazně zpomalil,“ vyjádřila se mimo jiné primátorka města Karolína Koubová (Fórum Jihlava).
„Myslím si, že být středem Evropy a nemít napojení na tři hlavní evropské metropole, což je Berlín, Varšava a Vídeň, tak to svědčí, že jsme trošičku zaspali,“ připojil se vysočinský hejtman Vítězslav Schrek (ODS+STO).
Ředitel odboru VRT na SŽ Martin Švehlík si pochvaloval, že k záměru rychlotrati je v regionu náruč opravdu otevřená.
Zmínil, že výstavbu prvního úseku VRT mezi Prahou a Brnem chtějí zahájit v roce 2025. Ředitel VRT ubezpečil, že jsou prakticky každý den v terénu a baví se o VRT s dotčenými obcemi.
„Dostáváme zpětnou vazbu a snažíme se to zapracovat právě do projektu tak, abychom dokázali přiblížit VRT lidem a minimalizovali nějaké nepříznivé dopady,“ podotkl Švehlík.
Někteří výstavbě příliš nevěří
Přes 40 let starou a již čtyři roky vyřazenou vlakovou soupravu zpřístupnili občanům v 10 hodin, hodinu po tiskové konferenci politiků. Zájem byl obrovský. Někteří lidé přišli i hodinu před otevřením vlakové jednotky.
Po jejím zpřístupnění na hlavní vlakové nádraží proudily davy lidí. Zanedlouho nebylo na perónu u vlaku k hnutí.
„Udělám si fotku a budu tvrdit, že jsem byl v Paříži,“ hlásil redaktorovi JL Lubomír Dvořáček z Jihlavy, který 30 let u dráhy pracoval. K záměru VRT je skeptický. „Peníze na VRT neseženeme ani za 30 let,“ domnívá se.
Na prohlídku TGV vyrazily také některé jihlavské školy a školky. Na své si přišly například děti z mateřské školy U Dlouhé stěny.
„Děti jsou z toho úplně nadšené. Jsem ráda, že jsme přišli takhle zavčas, protože je o tuto akci velký zájem. Tento týden je naším tématem doprava a tohle se nám hodilo,“ poznamenala učitelka, která se představila jako Jitka.
Mnoho návštěvníků bylo mimojihlavských. Třeba Aneta Rosická se spolu se svým malým synem vypravila do krajského města z Hamrů nad Sázavou.
„Jeli jsme hlavně kvůli synovi, protože je takový vláčkomil. Nebýt syna, tak bych sem asi nejela, ale je to krásně pohodlné vidět, jak se mají ve Francii,“ poznamenala.
Rychlovlak si vyzkoušel už v Ženevě
„Mohlo by to být průchozí celé a ne jen dva poslední vozy. Velká škoda je, že není k prohlídce kabina,“ posteskl si Lukáš Prokop, který do Jihlavy dorazil z Chrudimi.
„V Brně ani v Praze jsem to nestihl. Dnes mám volný den, tak jsem se přišel podívat,“ řekl.
Do krajského města zavítal i provozovatel vláčkodráhy Rostislav Šidelko spolu se synem z Moravských Budějovic.
Na ukázku přivezli s sebou model TGV na kolejích, který spustili na stole hned vedle skutečné soupravy TGV.
„Řekli jsme si, že se sem přijdeme podívat. Jezdím spíše rychlíky IC do Itálie nebo do Německa. TGV pro mě taková novinka není,“ reagoval na dotaz redaktora JL.
„Je to nádhera, na to, že to vyjelo na koleje v roce 1981, tak to byl na tu dobu dost komfort,“ podělil se o své bezprostřední dojmy Milan Matoušek z obce Poděšín na Žďársku. Podle jeho názoru měla být VRT v ČR už dávno postavena.
Na rozdíl od něho v postavení rychlodráhy v ČR nevěří pan Ivo ze Slovenska. Podle něho není realizace VRT vůbec jednoduchá. A proč se přišel podívat na TGV? „Jel jsem s ním, když jsem byl před 30 lety v Ženevě. Je to taková vzpomínka na staré časy,“ dodal.
Více foto ve fotogalerii na www.jihlavske-listy.cz
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.