Ilustrační foto: Pixabay
Jsou to na den přesně tři měsíce, co řidič tahače s návěsem nevybral v Želetavě na Třebíčsku zatáčku a se strojem se převrátil na bok.
Klády dřeva se následně vyvalily na přilehlý chodník, kde v tu dobu procházel místní starší manželský pár. Penzisté skončili s těžkými zraněními v nemocnici v Jihlavě a v Brně.
Tato hrůzostrašně vypadající nehoda byla pro místní pomyslnou poslední kapkou. Proto začali sepisovat petici, ve které bojují za to, aby se s frekvencí dopravy procházející středem obce už konečně začalo něco dělat.
Městys totiž leží na hlavní dopravní tepně spojující Jihlavu se Znojmem. Podle poslední dostupné statistiky, týkající se sčítání dopravy z roku 2016, městysem projede za hodinu skoro 300 vozidel.
Petici v obci podepsaly podle starosty Radka Malého zhruba dvě třetiny z přibližně 1.500 obyvatel. Problém pro chodce je podle něj taky v tom, že ze čtyř přechodů pro chodce vybudovaných za poslední roky v městysi zůstal už jen jediný.
„V té chvíli prověřujeme možnosti, které jsme schopni realizovat. Nejrozumnější a také nejreálnější varianta, jak v obci snížit rychlost projíždějících vozidel, je pořídit úsekové měření. Zkoumáme podmínky. Jednáme,“ říká na rovinu starosta.
O konkrétním úseku, kde by zařízení mělo snímat provoz a zaznamenávat řidiče, kteří budou mít příliš těžkou nohu na plynu, ještě jasno definitivně není. Starosta nicméně věří, že systém začne fungovat už letos na podzim.
„Můžeme se bavit o tom, že tu nainstalujeme zpomalovací semafory, rozšíříme dopravní značení, ale dokud nad řidiči nebude reálně viset hrozba pokuty za překročení rychlosti, nic se v Želetavě nezmění. Je to hodně restriktivní, ale jiné řešení nevidím,“ má jasno.
„Ani to ale nedokáže zabránit tomu, že pojede magor, který celou obcí projede 70. Kdyby ten člověk jel celou vsí 50 podle předpisů, tak k nehodě nedošlo,“ míní starosta.
Marie Tesařová, vedoucí jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), prozradila, že po dohodě s policisty byla zadána bezpečnostní inspekce komunikace. „V této chvíli je to ve zpracování a výsledky bychom měli mít do konce srpna letošního roku,“ uvedla.
V praxi to znamená, že pověřený inspektor pro ŘSD prověří například dopravní nehody, které se v obci staly za několik let zpětně, vyhodnotí všechny rizikové parametry a navrhne jejich řešení, ke kterým se následně bude vyjadřovat i policie.
„V naší kompetenci připadá do úvahy jen případná úprava značení. Bezpečnost chodců už je v kompetenci obce,“ vysvětluje pro úplnost Tesařová.
Podle želetavského starosty musí také obec vyjednat s radnicí v Moravských Budějovicích, kdo by systém podle odhadů za dva až čtyři miliony korun spravoval a vybíral pokuty od neukázněných řidičů. Rokování ale zatím neproběhlo.
Penzisté, kterým klády zavalily před čtvrt rokem dolní končetiny, se pomalu dávají zdravotně dohromady. „Od středy jsou doma,“ prozradil jejich syn do telefonu. Redakce JL jména poškozených seniorů zná, ale z důvodu ochrany jejich soukromí je nezveřejní.
Do doby, než policie ukončí vyšetřování vážné dopravní nehody, se k ní podle něj stejně nemohou vyjadřovat. Právě tento a další karambol, který se stal o necelé dva týdny později na dálničním přivaděči v Jihlavě, vyvolal reakci policie.
Strážci zákona vyráží v pravidelných intervalech na dopravně bezpečnostní akce, při kterých se zaměřují na šoféry převážející dřevní kulatinu. Zatím poslední se uskutečnila koncem července.
Podle krajské policejní mluvčí Dany Čírtkové si na řidiče převážející na návěsu dřevo často stěžují motoristé především osobních vozidel.
„Na lince tísňového volání přijímáme oznámení, že z těchto vozidel odlétávají kusy kůry, že jsou tato vozidla „viditelně“ přeložena, mají náklad vysoko nad klanice a náklad je špatně zajištěn,“ přibližuje.
Při letošních kontrolách vozidel se podle šéfa krajských policistů Davida Jiráka jeho kolegové také setkali s několika případy, kdy řidič odmítl při kontrole najet na nízkorychlostní kontrolní váhy, což mu ukládá zákon.
„Za neuposlechnutí výzvy podrobit se nízkorychlostnímu vážení - „nechat zvážit náklad“ policisté ukládají řidiči pokutu 30 tisíc korun v příkazním řízení,“ doplnil šéf dopravních policistů na Vysočině.
Vyšetřují taky krádeže dřeva
Policisté v souvislosti s „kládaři“ neřeší jen problémy, které souvisejí se způsobem přepravy dřevní hmoty, ale také s krádežemi dřeva přímo ze skládek. „Od začátku roku v kraji prověřujeme celkem 46 případů krádeží dřeva ze skládek v lese nebo v jeho těsné blízkosti,“ doplnila krajská mluvčí policie Dana Čírtková. Zloději způsobili majitelům škodu v celkové výši téměř 2,5 milionu korun.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.