Reklama
Dnes je pondělí 13.07.2020     svátek má Markéta

Letci se stěhují ze zámku na zámek

VÝSTAVA Czech Spitfire Clubu byla k vidění tři sezony v Polici na Třebíčsku, kvůli vzdálenosti se ale expozice věnovaná československým letcům ve službách RAF stěhuje blíže krajskému městu. Ve Větrném Jeníkově si ji bude možné prohlédnout už v příštím roce. Foto: David Kratochvíl
VÝSTAVA Czech Spitfire Clubu byla k vidění tři sezony v Polici na Třebíčsku, kvůli vzdálenosti se ale expozice věnovaná československým letcům ve službách RAF stěhuje blíže krajskému městu. Ve Větrném Jeníkově si ji bude možné prohlédnout už v příštím roce. Foto: David Kratochvíl

16.11.2019 Aktuality/Komentáře (3), autor:
David Kratochvíl

Dominanta Větrného Jeníkova poskytne od jara zázemí Czech Spitfire Clubu (CSC). Ten právě do tamního zámku postupně přesunul expozici věnovanou československým letcům ve službách RAF. První návštěvníci si výstavu budou moci zatím v provizorních prostorách prohlédnout v průběhu příštího roku. 


Tři roky byla prezentace k vidění v Polici na Třebíčsku. Odtud ji ale CSC přesouvá o necelých 60 kilometrů blíže ke krajské metropoli Vysočiny. 
„Police je strašně daleko. Starat se o exponáty, provádět a provozovat to tam bylo dopravně, časově i finančně neúnosné,“ vysvětlil předseda CSC Zdeněk Sadecký důvody stěhování po třech strávených sezonách na Třebíčsku.  


CSC proto začal pátrat po odpovídajícím zázemí blíže k Jihlavě, až přišla nabídka od starostky Větrného Jeníkova Martiny Lisové. „Od příští sezony začnou už velmi pravděpodobně fungovat jako výstava a pak za další dva tři roky až zrekonstruujeme levé křídlo zámku tak už tam budou napořád, asi na 50 let,“ glosuje výhled směrem do budoucna starostka.  
Vše je v současné době podle ní ve fázi příprav na to, aby v příštím roce mohli výstavu zhlédnout první zájemci. 


„Nechceme být jen muzeem, které bude předvádět pouze nějaké množství neživých exponátů. Chceme, aby návštěvníky výstava oslovila. Zkrátka, aby věděli, za co, proč a jak letci bojovali. Chceme představit hrůzy nacismu a války. Byl to boj o demokracii,“ předesílá Sadecký. 
Větrný Jeníkov má aktuálně kolem šesti stovek obyvatel a výstavu podobného druhu byste v historii městyse hledali marně, byť se do obce hodí takřka ideálně. Už proto, že vojenská historie byla před časem v městysi tématem číslo jedna.
Vedení úřadu totiž o místních legionářích vydalo knihu a v publikaci zpracovalo jejich život. Po jednom z nich mají v obci dokonce i medaile a vyznamenání, protože jim je před smrtí ještě stačil odkázat.  

Diskuze k článku

Nový komentář

Pro případné nezasvěcné do složitých událostí kolem odchodu CSC z Police bych jen dodal, že obec má zájem na tom, aby tam Muzeum rozumně pokračovalo, expozice se připravuje a v létě bude opět otevřeno - k úctě a připomínce nejen čs. válečných letců.
http://www.obec-police.cz/zamek-police/ds-11412/p1=21130
Joe | 2019-11-18 14:18:19 | Reagovat
2 SVĚTOVOU VÁLKU ZAČALI SPOJENCI SSSR + NACISTÉ PŘEPADENÍM POLSKA
Bez Čechů a Poláků by RAF bitvu o Británii nevyhrála
26. 8. 2015 16:03
Přesně před 75 lety - 26. srpna 1940 - vstoupili českoslovenští letci do bitvy o Británii. Prvním ostrým střetem s nepřítelem, jehož se čs. 310. stíhací peruť RAF zúčastnila.
Praha - Britové jsou jim vděční dodnes. Čechoslováci, kteří bojovali v řadách Royal Air Force (RAF), jsou pro ně i po 75 letech hrdinové.
"Kdyby tehdy Češi a Poláci nepomohli Royal Air Force, nevyhráli bychom bitvu o Británii," tvrdil první spoluvelitel 310. čs. stíhací perutě RAF George Blackwood (velel jí společně s Čechem Alexandrem Hessem, známým předválečným pilotem).
Letecká bitva o Velkou Británii začala pro československé letce 26. srpna 1940 - prvním ostrým střetem s nepřítelem, jehož se zmiňovaná 310. stíhací peruť RAF zúčastnila. Samotná bitva o Británii se datuje od 1. července do 31. října 1940 a Čechoslováci do ní vstoupili v té nejkritičtější chvíli.
Zprávy o úspěších čs. letců přinášel britský tisk stále častěji. | Foto: Vojenský historický ústav Praha
"Anglie na tom byla v srpnu 1940, kdy nacisté přešli z bombardování konvojů na bombardování britských letišť, vyloženě zle. V podobě permanentního bombardovaní nacistické luftwaffe čelila smrtelnému ohrožení. Zoufale jí chyběli piloti, jichž v nedávné francouzské kampani ztratila několik set, přičemž výcvik nového pilota trval jeden až dva roky. Ke stíhacím perutím byli proto stahováni i ti jen průměrně vyškolení," vysvětluje Jiří Rajlich z Vojenského historického ústavu.
reklama
"Bitva o Velkou Británii byla v srpnu z hlediska ostrovní země doslova na hraně. Každá pilotova ruka byla proto k obraně vyčerpané Anglie dobrá a možná by se dalo říci, že až životně cenná," dodává.
Historici se shodují, že příchod tisíců československých a polských letců byl v pro Velkou Británií obrovskou posilou. Zvláště když se jednalo o vycvičené a mimořádně motivované piloty, kteří měli s nacisty nevyřízené účty. V mnoha případech navíc s bojovými zkušenostmi z Francie.
"... a tehdy jsem poznal, jak bojují Čechoslováci"
Dvanáct stíhacích Hurricanů Mk.I 310. peruti odstartovalo z Duxfordu v 15.10 hodin. "Podvozek, rádio, vrtule – úkony vykonané mechanicky," vzpomínal jeden z pilotů. "Řadíme se do přeletové formace a obracíme k jihu. Stoupáme. Nyní je nám konečně jasno v otázkách kam a proč: Londýn! Luftwaffe se vyspala, seřadila a přichází. Jdeme jí naproti."
"Třistadesítku" vedl podle Jiřího Rajlicha do akce její britský spoluvelitel, Squadron Leader George Blackwood. Do míst výskytu nepřátelských strojů jej ze země naváděl velitel duxfordské stanice Wing Commander Alfred Woodhall, který byl zároveň návodčím celého sektoru.
Svůj první sestřel si 26. srpna 1940 připsal i nadějný Emil Fechtner. Celkem si v bitvě o Británii připsal čtyři. Na jejím sklonku zahynul při vzdušné kolizi. | Foto: VHÚ, IWM, K. Šeda, J. Vopálecký, M. Jiroudek, B. Chamberlain, sbírky J. Rajlicha a J. Sehnala
V 15.40 Blackwoodovi vysadila radiostanice. Vtom jeho piloti spatřili nad Harlow protivníky. "... tehdy jsem poznal, jak dovedou českoslovenští letci bojovat," napíše Blackwood po letech. "Nebylo třeba rozkazů rádiem, vrhli se na Němce bez rozpaků."
Cílem Hurricanů byla patnáctičlenná skupina Dornierů Do 17. Němci letěli v pěti sevřených tříčlenných rojích a směřovali na jihovýchod.
Osádky sice byly ve střehu, ale své soupeře dosud nezaregistrovaly. Ještě dříve než mohly odhodit pumy, stačila 310. peruť nepřátelskou skupinu přestoupat asi o 600 metrů a pak už se Hurricany spouštěly jeden po druhém na Dorniery.
"Spoušť kulometů na řídicí páce jsme už všichni odjistili," vybavoval si československý velitel 310. peruti major Alexander Hess. "Rudý kroužek s nápisem 'Fire' výstražně září a v optickém zaměřovači před naším okem svítí zaměřovací kříž. Stáčíme se prudce vlevo, ale už ne v rojích, nýbrž odstupňováni za sebou. Vzduch je protkán bělavými čarami, které tryskají z nepřátelské skupiny. Čáry se nám zdají všelijak pokroucené - zrak nás při našich velikých rychlostech klame a čáry nám připadají neškodné, přestože mozek chápe, že jde o střely, smrtící střely, které po nás Němci pálí."
Stíhač Hess: "Řev kulometů přehlušil všechno"
"Rovnám si nohou stroj, který mi vychýlil cíl z mušky, a když jsem stroj vrátil do správné polohy silou, že až palec brní, tisknu spoušť. Teď! Drtivě krásný pocit: s tepnami napjatými, s očima podlitýma horkou vnitřní vlnou tisknu spoušť a řev osmi kulometů přehlušuje všechno. V hrdle mi duní tep a spánky buší kladivem," pokračuje velitel 310. čs. peruti.
"Zdá se mi, že jsem jako vypjatý luk, nabitý co největší nahromaděnou silou. Z křídel mého letounu prší střely, jejich bělavé čáry se křižují a ztrácejí se v prostoru německých letadel," popisoval Čech euforii svého prvního boje o Velkou Británii.
Pálil jen tři nebo čtyři vteřiny, pak "vykopl" směrovku doleva, takže se dostal dolů. "Únik se mi zdařil. Stáčím se. Rychlost mi vyráží dech z hrdla a krev ze spánků, chvilku se probíjím krvavou mlhou, která mi zastírá oči. Točím doprava a zase stoupám. Před mým zrakem se mihnou naše Hurricany, které dorážejí na nepřátelskou skupinu. Jenom letmo zastihnu pohledem také pramének kouře, který vyvěrá z motorových plic jednoho Dornieru, a dívám se, jak se křečovitě obrací a klesá do hloubky…"
"Zpočátku jsem měl určité pochybnosti o zkušenostech polských a českých pilotů, kterých nabyli v jejich vlastních zemích a ve Francii. Mé pochybnosti však rychle zmizely, neboť všechny jejich perutě se vrhly do bojů s nepopsatelným entuziasmem. Inspirovala je jejich horoucí nenávist k Němcům, která z nich činila smrtelně nebezpečné protivníky. První polská stíhací peruť v průběhu jediného měsíce sestřelila více Němců než jakákoliv jiná britská jednotka. Také další Poláci a Češi sloužící po skupinách v britských perutích se drželi statečně," dosvědčil ve své zprávě velitel Fighter Command sir Hugh Dowding.
Josef František, hvězda první velikosti
Nejúspěšnějším československým stíhačem v bitvě o Británii se stal Josef František.
Tento - už tehdy legendární - pilot sloužil shodou okolností u polské 303. stíhací peruti. Do svazku polského letectva František vstoupil již po svém útěku z vlasti a setrval v něm i po evakuaci z Francie. Se svými 17 oficiálně potvrzenými sestřely se stal jedním z nejlepších spojeneckých účastníků v této pro osud Británie tolik důležité bitvě.
Hrdiny z Británie vítaly tisíce lidí. Komunisté o ně nestáli
"Byl to pilot, jaký ještě neexistoval před ním a již nebude existovat," prohlásil o něm později polský velitel Witold Źyborski. "Sám se pouštěl do souboje s přesilou, létal sám, zákeřně přepadal Němce. Byl nejlepším střelcem, co stiskl spoušť na kulomety, to byl sestřelený Němec. Byl to největší hrdina v bitvě o Anglii." A pozadu s chválou nezůstali ani Františkovi britští nadřízení. Britský velitel o Čechovi řekl, že "během celé války neměli na bázi tak dobrého pilota", a označil ho "za jednoho z největších letců této války".
"Křest ohněm" dopadl 26. srpna 1945 podle historika Rajlicha pro 310. čs. stíhací peruť RAF poměrně dobře. V následujících dnech a týdnech se Čechoslováci zapojovali do bojů stále častěji.
938 operačních vzletů
Bojovými výkony v bitvě o Británii se peruť zařadila po bok ostatních spojeneckých jednotek. "A mnohé svými výkony i předstihla," upřesňuje historik.
Od konce srpna až do konce října 1940 peruť absolvovala 938 operačních vzletů, při nichž nalétala 971 operačních hodin. Za totéž období jí v mimořádně tvrdých bojích bylo přiznáno sestřelení 40 a 1/2 nepřátelských letounů, pravděpodobné sestřelení 11 a poškození šesti dalších.
"Třistadesítka" měla tak svými výkony lví podíl na celkových úspěších československých stíhačů v bitvě o Británii. Zaplatila za to ovšem smrtí čtyř a zraněním osmi pilotů.
Čechoslováci kromě toho přišli o 14 stíhaček.
Statut účastníka bitvy o Británii má 89 československých stíhačů. Boje podobného charakteru však podle expertů probíhaly i před 1. červencem a také v září 1940.
Na tyto piloty už ovšem britská statistika nepamatuje. Ani na padesátku letců z 311. čs. bombardovací perutě RAF. O stovkách a tisícovkách dalších z řad pozemního personálu nemluvě.
Související
"Nacisté mě nedostali, naši ano." Poslední výsadkář vzpomíná
Kdyby nevyhráli...
Za bitvu o Británii byli nakonec vyznamenáni jen stíhači. Přestože se při ní vůbec poprvé podařilo odrazit dosud vítězící německou válečnou mašinerii.
V roce 1940 nacistické Německo ovládalo - ať už vojensky, mocensky, či diplomaticky - celou západní Evropu. Odolávala jen Velká Británie. Ostrovní země byla jediným státem, který byl stále ve válce s Německem a nejevil ochotu k vyjednávání.
Pokud by byla tehdy RAF v letecké bitvě poražena, nestálo by nacistické invazi prakticky nic v cestě.
Bitva o Británii byla dlouho vnímána jako čistě britská záležitost. Časem však začali psát vzpomínky Belgičané, Poláci, Češi a další, a tak se z národní události stala v hlavách Britů nadnárodní.
Když před několika lety vyšel v Londýně ve slušném nákladu deník stíhacího pilota Stanislava Fejfara, byl zakrátko rozebrán.
V Česku jsou přitom jména letců, kteří se do bitvy o Británii, ale i jiných leteckých kampaní zapojili, takřka zapomenuta. "Ve Velké Británii ovšem nikoliv," připomíná Rajlich.
 
Zdeněk | 2019-11-19 23:41:59 | Reagovat
Zdeněk...tedy Gryc
Zdeněk | 2019-11-19 23:43:54 | Reagovat
Reklama
09.07.2020 AktualityV přehradě Sedlice se v posledním týdnu voda zlepšila

Voda v přehradě Sedlice na Pelhřimovsku se zlepšila. Zatímco před týdnem nebyla vhodná ke koupání, teď už se v ní koupat dá. Rekreantům ale hygienici doporučují, aby se po koupání osprchovali. ...

Komentáře (0)
09.07.2020 AktualityTržby průmyslových firem Vysočiny klesly

Tržby větších průmyslových podniků na Vysočině se v letošním prvním čtvrtletí snížily o 3,9 procenta na 38,45 miliardy korun. Horší výsledek než před rokem měli tito výrobci podle ...

Komentáře (0)
09.07.2020 AktualityTátovi chodím na hrob zapalovat svíčku

Pozůstalí po dvou obětech tragické nehody u Vílance, která se stala loni na jaře, nesouhlasí s podmínkou pro pravomocně odsouzeného viníka. Syn zesnulého řidiče Marek Beneš o tom promluvil ...

Komentáře (2)
09.07.2020 AktualityJe nehorázné, že kvůli roztroušené skleróze může někdo přijít o práci

Lidé v Jihlavě vysázeli poslední červnový den v parku za radnicí květiny jako symbol naděje pro pacienty s roztroušenou sklerózou. Akci uspořádal spolek Roska Jihlava. Nemocné přišli ...

Komentáře (0)
09.07.2020 AktualityPřistihl jsem se, že do výkopů nahlížím i v Austrálii, usmívá se archeolog Zimola

Archeolog Muzea Vysočiny v Jihlavě David Zimola je rodák ze Znojma, kde ale žil jen asi měsíc. Je Jihlavák, a jeho největším profesním zájmem je právě město Jihlava a Jihlavsko v období ...

Komentáře (0)
08.07.2020 AktualityNezaměstnanost na Vysočině v červnu mírně klesla

Nezaměstnanost se na Vysočině přes potíže způsobené koronavirem v červnu snížila, zatímco předchozí dva měsíce počty lidí bez práce mírně stoupaly. V červnu ubylo na Vysočině 201 ...

Komentáře (0)
08.07.2020 AktualityNový dům pro krajskou knihovnu Vysočiny je hotový, obrůstá zelení

Nová budova krajské knihovnu Vysočiny za 174 milionů korun je po dvou letech stavby prakticky hotová. Fasáda už obrůstá suchomilnými rostlinami. Kraj by měl budovu v havlíčkobrodské Žižkově ...

Komentáře (0)
08.07.2020 AktualityUpozornění: 10. 8. bude uzavřen odbor dopravy

Od 8 do 11 hodin dopoledne bude 10. srpna uzavřen všem návštěvníkům odbor dopravy jihlavského magistrátu. Důvodem je odstávka přívodu elektřiny. Důvodem je podle dodavatele - společnost ...

Komentáře (0)
08.07.2020 AktualityMagistrát chce jednosměrkami rozmnožit parkovací místa v Jihlavě

Výrazné navyšování parkovacích míst chystá Jihlava v následujících letech. Podle jihlavského radního Jaroslava Vymazala (ODS) bude v roce 2025 vycházet na 1.000 obyvatel až 575 aut. „Z ...

Komentáře (0)
08.07.2020 AktualityVýzva: Jeďte na kole s ježkem

Celkem tři trasy po Jihlavě mohou nalézt cyklisté v nové interaktivní mapě. Cyklomapu se symbolem ježka se zajímavostmi Jihlavy si mohou stáhnout z webových stránek města do svých inteligentních ...

Komentáře (0)
07.07.2020 AktualityNa Vysočině se turistická sezona podle hoteliérů rozbíhá s létem

Turistická sezona se v nejvyhledávanějších lokalitách Vysočiny podle hoteliérů oslovených ČTK rozbíhá hlavně se začátkem školních prázdnin. V Telči s památkami UNESCO kromě individuálních ...

Komentáře (0)
07.07.2020 AktualityDo roka by mohla začít stavba prvního vysočinského hospice

Stavba prvního hospice na Vysočině by mohla začít zjara 2021. Spolek Mezi stromy, který ji chystá v Havlíčkově Brodě, už chce brzo začít vybírat stavební firmu. Slíbené dotace od kraje ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. edited by N.E.S.P.I
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net