Reklama
Dnes je sobota 04.05.2024     svátek má Květoslav

Prašné a blátivé Pístovské mokřady

S POSÁDKOU Martina Macíka mladšího (druhý zprava) se chtěl fotit snad každý.
S POSÁDKOU Martina Macíka mladšího (druhý zprava) se chtěl fotit snad každý.

17.9.2021 Sport/Komentáře (0), autor:
Petr Klukan

Sympatický a na všechny strany úsměvy rozdávající, takový byl nejen Martin Macík mladší, ale celý jeho tým, který se na Pístovských mokřadech představil. A dovezl svou liazku se jménem Franta, se kterou předvedl několik exhibičních jízd na cestě u kukuřičného pole. Tam byla i navršená hlína, aby kamion mohl skočit a lidé na vlastní kůži zažili, jak to vypadá, když se deset tun železa dostane do vzduchu.

Když Martin na prašné cestě uvedl kamion do řízeného smyku, zaprášil absolutně všechny. Nikdo si ale nestěžoval. Vždyť byl celý od prachu od věhlasného závodníka, který dokázal letos na Dakaru dojet na čtvrtém místě. A tři etapy dokonce vyhrál!

Teprve dvaatřicetiletý a už se stal motoristickou ikonou. I proto se s ním lidé fotili a nechávali si podepisovat nejen programy, ale třeba i pouzdro na mobil nebo ruku, kterou si pak dlouho odmítali umýt. 

Pro Jihlavské listy Martin Macík zavzpomínal na své začátky. „Začal jsem jezdit závody po boku mého táty, naučil mě jezdit na motorce, když mi bylo 5-6 let,“ vypráví. Otec, ač tiskař, sám jezdil offroadové závody a pak si koupil kamion, aby na něm zkusil Dakar. Skončil dvanáctý.  A syn Martin vždy byl u toho.

„Udělal jsem si papíry, jezdil závody, ve všem jsem seděl. Až když jsem studoval vysokou školu, tak táta přišel s tím, že bych mohl dělat navigátora, a tak to začalo,“ říká a jmenuje tehdejšího pilota kamionu Vlastimila Vildmana. To se psal rok 2012. Po dvou letech „funkce“ navigátora se sám stal pilotem. 

Kamion? Strašně nepohodlný!

Podle Martina je Dakar něco zcela jiného než třeba F1, kdy se jezdci odmalička učí jezdit na motokárách. V offroadovém závodění nestačí být rychlý, ale „musíte to mít v hlavě srovnané. Třeba až ve 30-40 letech. Jezdí se fakt rychle, ale do toho musíte používat další věci ne jak na okruhu, kde ten pud strachu musíte stáhnout, protože tam jezdí obrovskými rychlostmi, ale jedou relativně rovně, když to řeknu blbě, takže v tom je obrovský rozdíl.“

A jak dodá, je třeba se vlastně od mládí motat kolem motorů a musí vás to neskutečně bavit. „Když dnes sednu do kamionu, už to není pro mě wow jako pro lidi tady, protože jsem u toho odmalička. Můj táta začal závodit v roce 2002, když mi bylo 13 let,“ doplňuje.

V Dakaru jsou kategorie bugin, motocyklů, aut, kamionů… Dají se srovnat?

„Každá kategorie je něčím šílená a něčím jedinečná. Strašně nerad to porovnávám. ´Samozřejmě u nás je to nejtěžší i nejrychlejší´, to říká každá kategorie,“ usměje se, „to je normální. Já jsem jezdil ve všem a vím, že motorka je hrozně náchylná na bezpečnost, protože vypustíte motorku, uděláte jednu chybu a jste v řiti. U kamionu nebo auta to tak není. Sedíte uvnitř.“

Ale i kamion má své „stinné“ stránky, je totiž strašně nepohodlný na jízdu. A Martin vysvětluje, že sice mají třicet centimetrů pružící hmoty, ale hmotnost deseti tun se musí projevit.

„Takže pro nás to je mnohem nepohodlnější vevnitř, ale auta zase jedou 200 za hodinu, já jedu 140 km za hodinu. Takže všechno to má svoje. Já začal a skončil u kamionů, a to z toho důvodu, že mě fascinuje, co to auto dokáže udělat. A táta v tom závodil a je to kategorie, která je mi blízká a vím, že jsme v ní schopni uspět, a jsme tu od toho, abychom závodili a abychom vyhráli, takže se snažím být co nejlepší,“ vyznává se.  

Jak na Rusy?

Je vůbec možné porazit Rusy, kteří kategorii kamionů již několik let vévodí? „V několika etapách jsme je porazili, takže jsme ukázali, že to jde,“ zní Martinova odpověď.

„Ale potřebujeme k tomu hrozně síly, štěstí a všechno si musí sednout jak prdel na hrnec, od techniky počínaje, posádky bez chyb, navigátor bez chyb, auto se nesmí zničit, cokoliv zkazit. Vždycky něco zničíte, ale ne moc a ten tým musí fungovat jak švýcarský hodinky, jak se říká. A tak, aby nám to auto přes noc dali technici do kupy.“

Jak dodává, není to jen o penězích. Hrají sice roli, ale již menší, protože dnes díky sponzorům a partnerům a vlastní podnikatelské činnosti dokáží rozpočet naplnit.

Rodinné podnikání, to není jen tiskárna, ale i byznysová stavba kamionů. „Díky lidem, kteří si u nás kupují kamiony, můžeme závodit a ukazovat, že ten kamion na to má. A ti lidé ten kamion chtějí, protože má na to, být nejlepší.“

A když se něco pokazí, napraví to zlaté české ruce. „Ty si umí vždycky poradit, tak to je,“ říká Martin a pak vysvětlí, v čem jsou Rusové opravdu silní a v čem jsou rozdílní oproti jiným týmům. 

„Mají čtyři auta, čtyři stejné posádky, všichni čtyři mohou vyhrát. I když budeme mít čtyři auta v týmu, nikdy nebudeme mít čtyři posádky, které můžou vyhrát. Máme jednu, možná dvě a v ten moment se naše šance krátí. To je statistika. A když chcete jet na špičce, tak je to 50 na 50, buď něco utrhnete, něco nabouráte, něco se stane.“

Každý si pak může vypočítat, jaká šance je na vítězství. To ale neznamená, že se o to v příštím Dakaru opět nepokusí.

Martin Macík  a Martin Prokop

Náš nejlepší automobilový závodník na Dakaru je jihlavský Martin Prokop, nelze ho proto nezmínit. Nechtěl by si Martin Macík se svým křestním jmenovcem vyměnit kamion za auto a naopak?

Usměje se: „Zatím jsme se neměnili, ale myslím, že to můžeme zkusit, protože jeden druhému věříme v rámci toho, co umíme za volantem. Martin si to zkusil za volantem kamionu, takže moc dobře ví, jaké to je a myslím, že už řekl, že se do toho už nikdy nechce vrátit a sednout. Nicméně to možná někdy zkusíme.“

Oba Martinové patří k našim dakarským špičkám. Macík junior přikývne: „On (Martin Prokop) je nejlepší česká posádka v autech, my jsme nejlepší česká posádka v kamionech, a v ten moment jsme tahouni české reprezentace. Doufám, že to zůstane, protože zajíždí výborné výsledky a nám se zatím taky daří. Věřím, že to tak bude i nadále a nechme se překvapit, co Dakar 2022 přinese.“

Více v tištěném vydání JL s datem 17.9.

Diskuze k článku

Nový komentář

Reklama
19.04.2024 SportZ okresního kola pro stříbro do O2 areny

Vyvrcholení české florbalové sezony se jich týkalo nejen jako diváků, ale i jako přímých aktérů. Studenti jihlavské Střední školy průmyslové, technické a automobilní (SŠ PTA) byli ...

Komentáře (0)
18.04.2024 SportZměny v kádru Dukly: Brož posílil Třebíč

Dukla oznámila první pohyb v kádru A-týmu. Barvy jihlavského klubu již nebudou hájit bek Fabien Kočí a forwardi Vítězslav Brož s Otakarem Šikem. Druhý jmenovaný hokejista ale vysočinský ...

Komentáře (0)
17.04.2024 SportKontakt tam byl, faul se nepískal

Chtěli tři body, museli se spokojit s jedním… Fotbalisté FC Vysočina dále čekají na první jarní triumf ve Fortuna:Národní lize. Jejich páteční domácí utkání s Vlašimí dopadlo nerozhodně ...

Komentáře (0)
16.04.2024 SportVýsledky, návštěvnost, ekonomická situace…

Cíl pro dlouhodobou část Chance ligy hokejisté jihlavské Dukly nesplnili. Elitní šestka jim unikla o osm bodů. Možná to bylo dobře… Z předkola se svěřenci kouče Viktora Ujčíka odrazili ...

Komentáře (0)
15.04.2024 SportPři lyžařském závodě stihli ještě kávu a borůvkovou polévku

Klasické zimě dávno odzvonilo, po sněhu ani památky, přesto se ještě na chvíli vraťme do bílé stopy. Vasaloppet neboli Vasův běh je každoročním lyžařským svátkem. Pro tisíce lyžařů ...

Komentáře (0)
13.04.2024 SportDo semifinále „dolétly“ Sojky

Chtěli jít dál, ale regionální protivník jim přibouchl pomyslná vrata. Basketbalisté BC Vysočina prohráli čtvrtfinálovou sérii „áčkové“ skupiny 2. ligy s Pelhřimovem 0:2 na zápasy. ...

Komentáře (0)
11.04.2024 SportZměny v sestavě fungovaly jen poločas

Čekání fotbalistů FC Vysočina na vítězství ve Fortuna:Národní lize se nepříjemně natahuje a spodek tabulky se přibližuje… Duel 21. kola v Chrudimi měli Jihlavané v sobotu dopoledne ...

Komentáře (0)
10.04.2024 SportMiami, Bahamy a potom Paříž?

Atlet Eduard Kubelík je opět nejlepším sportovcem jihlavského regionu. Anketu Sportovec Jihlavska jste vyhrál potřetí v řadě. Není to pro vás již trochu nuda? Ani ne. Čím častěji chodím ...

Komentáře (0)
09.04.2024 SportVýročí neodvratitelného pádu Dukly

Historie hokejové Dukly Jihlava je lemována jak úspěchy, tak bolestnými porážkami… Dnes je to přesně 25 let od chvíle, kdy dvanáctinásobný mistr ligy v baráži nedobrovolně přenechal ...

Komentáře (2)
07.04.2024 SportHorácká Slavia je bez trenérů

Trenérské zemětřesení u hokejistů Třebíče… Na lavičce prvoligového „áčka“ skončili hlavní kouč Kamil Pokorný i asistent Jaroslav Barvíř. Jejich nástupce vedení Horácké Slavie ...

Komentáře (0)
06.04.2024 SportHlídat perimetr a nastavit hlavy

Z hlediska atraktivity a dojezdové vzdálenosti si nemohli přát lepšího protivníka. Basketbalisté BC Vysočina se v druholigovém čtvrtfinále skupiny A popasují s Pelhřimovem. Zítra se hraje ...

Komentáře (0)
04.04.2024 SportJežci mohou chladit šampaňské

Po dlouhých 15 letech se bude na kuželně E. Rošického „juchat“ ve víru mistrovských oslav. Jihlavští Ježci jsou podruhé v historii českými šampiony. Jistotu na 99,9% jim dalo jasné vítězství ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net