NÁMĚSTEK primátora Jaroslav Vymazal (ODS) má v jihlavské radnici na starosti dopravu, služby a úsek správy realit a bytů ve vlastnictví města. Foto: Pavel Bajer
Kolik cyklostezek chce město v letošním roce zrealizovat?
Vybudujeme 350 metrů dlouhou cyklostezku u Skalky. Tím propojíme již stávající cyklostezku s cyklotrasou.
Dále vznikne prodloužení cyklostezky podél řeky Jihlavy. Bude dlouhé 635 metrů, v místě mezi secesním tramvajovým mostem a ulicí Mlýnská. Povede po pravém břehu řeky Jihlavy.
Poté překročí lávkou u soutoku říčku Jihlávku, a bude pak pokračovat dále po pravém břehu řeky Jihlavy až k ulici Mlýnské.
Jaké budou náklady na jejich vybudování?
To zatím víme pouze u cyklostezky na Skalce, kde byly projekční náklady 3.700.000 korun. Při výběrovém řízení se nám podařilo cenu snížit na 2.010.000 korun.
Proč vychází cena u obdobné cyklostezky v Telči o polovinu levněji?
V Telči bude realizována na stávající komunikaci, která byla vyčleněna pro cyklisty. Jenže u Skalky se musí celá stavba založit, a to je to nejdražší.
Každý úsek má pro stavbu jiné podmínky. Navíc ceny neurčuje nikdo jiný než projektanti, a ti se řídí podle sazebníků. Město nemá na projektovanou cenu žádný vliv.
Podaří se někdy v Jihlavě vybudovat cyklostezku ve stejné cenové hladině jako v Telči?
Časem dospějeme k cyklostezce, která má vést do Hosova, podél Koželužského potoka.
Tam půjdeme od restauračního zařízení Diana kaštanovou alejí na Pelhřimov.
Tam už je vlastně kufr (podklad) hotový. V podstatě se očistí a na něj se natáhne asfalt. Tím pádem její realizace vyjde velmi levně.
Hovoří se také o plánované cyklostezce z Bedřichova do Pávova…
V letošním roce bychom ji měli vyprojektovat. Povede z ulice 5. května v Bedřichově až na Pávovský most. Bude dlouhá 3.200 metrů. Chtěli bychom tím napojit Pávov, Červený Kříž, Antonínův Důl, potažmo rekreační oblast u Pávovského rybníka. Rádi bychom ji zrealizovali v příštím roce.
Co je důvodem pro tento záměr?
Tato cyklostezka umožní výjezd lidí z Jihlavy do prostoru Vysokého kamene a celé této oblasti. Hlavně ale bude sloužit jako cyklodoprava pro lidi z Pávova do Jihlavy, a jednak také Jihlavanům, kteří žijí v centru města, do průmyslové zóny. Především pak do Bosche a Automotive Lightingu. Časem bychom tuto cyklostezku chtěli ještě prodloužit.
Máme již požadavek od dalších zaměstnavatelů, kteří se nacházejí v této části ve směru blíže ke Stříteži, ale i ze samotné Stříteže, Polné a Přibyslavi o napojení cyklostezky i na tyto části.
Plánujete v příštím roce ještě jiné cyklostezky?
Pro další rozvoj cyklodopravy plánujeme letos vyprojektovat 200metrovou propojku cyklostezky, která vede podél zoologické zahrady a končí u starého Brněnského mostu. Od dešťové zdrže lávkou přes říčku Jihlávku bychom se propojkou dostali k dopravnímu hřišti. Rádi bychom ji zrealizovali také v příštím roce.
Někteří lidé však říkají, že je v Jihlavě přecyklostezkováno.
Cyklostezek máme pouze přes 17 kilometrů. V porovnání s chodníky to je skoro desetkrát méně. Chodníků máme v Jihlavě 174 kilometrů. Stejně jako v Jihlavě je trend budování cyklostezek běžný i v jiných krajských městech. Navíc naši západní a jižní sousedé mají cyklostezek mnohem více a jejich města jsou daleko čistší z hlediska ovzduší, hluku, prachu, a mají také hezčí atmosféru.
Občas slýchám od lidí stížnosti, že se na místech, kde je společná cyklostezka s chodníkem, chovají cyklisté bezohledně. Nechtělo by to zavést na těchto komunikacích pevná pravidla pro provoz?
Pravidla zde jsou určena. Tam, kde je smíšená cyklostezka s chodci, má chodec přednost. Cyklista jej musí respektovat. Neznamená to však, že si tam chodec může chodit, jak chce. Všechno to je otázka tolerance a výchovy. Řada chodců chodí například po cyklostezkách, a přitom vedle mají chodník. Například v Tyršově ulici.
Opozice radnici kritizuje, že radnice zanedbává chodníky. Kde letos proběhnou jejich opravy?
Chystáme kompletní rekonstrukci chodníků celkem v 17 ulicích. Například U Pivovaru, v ulici Vrchlického, Jarní, nebo Seifertova. Jenom tyto opravy budou město stát 10 milionů korun. Na dalších místech se chystají také menší opravy. Zcela nový chodník však v letošním roce stavět nebudeme.
Jak tomu bude s chodníky v roce 2017?
V příštím roce chystáme v okolí benzínové stanice ONO realizaci několik stovek metrů nových chodníků.
Vzniknou zde tři nové přechody, na které budou navazovat zcela nové chodníky. Plánujeme také prodloužení chodníku z ulice Brtnická až na Pančavu. Další chodník plánujeme vybudovat na ulici Hybrálecká.
Dočkají se příští rok nových chodníků také obyvatelé Telečské ulice?
Ano. Chystáme rekonstrukci povrchů chodníků v ulicích Telečská, Wolkerova a na konci Seifertovy ulice. Při této akci budou vybudovány chybějící chodníky ve spodní části ulice Wolkerova a na ulici Telečská.
A na závěr: Jaké je vaše hodnocení stavu jihlavských chodníků?
Není to ideální. Stav chodníků se ale za poslední dobu výrazně zlepšil. Máme však stále ještě místa, která je potřeba opravit. V posledních letech jsme na chodníky vynaložili vysoké částky, které se pohybovaly v průměru kolem dvaceti milionů korun ročně. Tím se výrazně zlepšila situace. Snahou města je, aby se v tomto trendu pokračovalo, abychom v rozumné době vykryli všechny požadavky.
Diskuze k článku
NENÍ PŘE-CYKLO-STEZKO-VÁNO !
„Vybudujeme 350 metrů dlouhou cyklostezku u Skalky. Tím propojíme již stávající cyklostezku s cyklotrasou.“. . .
CYKLOSTEZKY, skvělé ekologické komunikace.
Jsou fenoménem naší doby, která započala Havlovou renesancí totalitní společnosti.
V rámci Březinek a dopravního řešení sídliště Bedřichov je šéf katedry dopravních staveb VÚT Brno pan Profesor Vladimír Veselý považoval za samozřejmou součást návrhu sídliště. Narazil však na nepochopení.
Jak vidno z úvodního komentáře, tak existují stále škaro-hlídci, kteří sledují sport na televizi a zprávy nejen JL na internetu. Cílem je libido, vyniknout, jako první napsat něco žlučovitého.
Jenom-že… nezapomínat!
Milí mladší cyklisté, tušíte prosím, co to bylo koupit za totáče kolo? U těžkého kola z Ruska to nebyl problém,
ale koupit Favorita, nebo nějaké lehké sportovní kolo,
bez známostí prakticky nemožno.
I ve větším Kovomatu dostal pan vedoucí za rok tak dva kousky a historky jak je koupit znají pouze ti, kterým se to podařilo.
Cyklostezka, to je diversifikovaná, bezpečná trasa pro ekologickou dopravu. Naprosté optimum je dopravní segregace, která byla na Březinkách zničena zmanipulovanou anketou nadšeným motoristou.
Místní region velice získá, až bude Jihlava propojena technicky dobře udělanými cyklostezkami s Třeští a Telčí s návazností na po-Javořické lesy a rybníky. I těm poněkud dříve narozeným umožní tento krásný zážitek el-kolo.
Místní anonymní šťouralové budou zajisté bezpečně a pohodlně používat gluteální krajinu, ne na sedle kola, ale v křesle u televizoru a počítače.
Telečské léto a cykloturistika.
Kdo dnes v Telči byl a viděl, nejenom restaurování barokních církevních dominant náměstí a žil v Telči za šedivé totality, kdy musel být odstraněn z výklenku na náměstí sv. Ján a místní radniční nad-soudruh se uschopnit a jako Kristus vynést Krista z Mázhauzu spořitelny…
O těch cyklostezkách. . . nepřeberném množství kol a výstroje, která podle sloganu: „není špatné počasí, jen jste špatně oblečen“…by to chtělo více v blogu, nebo čtenáři píší JL.
Není přecyklostezkováno?
Fakt nikoli. S pozdravem všem „blouznivcům“
Zdeněk Gryc
Přesně
Perfektní, opravdu.
Těch cyklistů je málo právě proto, že po silnici to není úplně ono. I když jsem rád, že se přístup řidičů aut k cyklistům znatelně zlepšil, pořád je to trochu o hubu...