NÁMĚSTEK primátora Jaroslav Vymazal (ODS) má v jihlavské radnici na starosti dopravu, služby a úsek správy realit a bytů ve vlastnictví města. Foto: Pavel Bajer
Kolik cyklostezek chce město v letošním roce zrealizovat?
Vybudujeme 350 metrů dlouhou cyklostezku u Skalky. Tím propojíme již stávající cyklostezku s cyklotrasou.
Dále vznikne prodloužení cyklostezky podél řeky Jihlavy. Bude dlouhé 635 metrů, v místě mezi secesním tramvajovým mostem a ulicí Mlýnská. Povede po pravém břehu řeky Jihlavy.
Poté překročí lávkou u soutoku říčku Jihlávku, a bude pak pokračovat dále po pravém břehu řeky Jihlavy až k ulici Mlýnské.
Jaké budou náklady na jejich vybudování?
To zatím víme pouze u cyklostezky na Skalce, kde byly projekční náklady 3.700.000 korun. Při výběrovém řízení se nám podařilo cenu snížit na 2.010.000 korun.
Proč vychází cena u obdobné cyklostezky v Telči o polovinu levněji?
V Telči bude realizována na stávající komunikaci, která byla vyčleněna pro cyklisty. Jenže u Skalky se musí celá stavba založit, a to je to nejdražší.
Každý úsek má pro stavbu jiné podmínky. Navíc ceny neurčuje nikdo jiný než projektanti, a ti se řídí podle sazebníků. Město nemá na projektovanou cenu žádný vliv.
Podaří se někdy v Jihlavě vybudovat cyklostezku ve stejné cenové hladině jako v Telči?
Časem dospějeme k cyklostezce, která má vést do Hosova, podél Koželužského potoka.
Tam půjdeme od restauračního zařízení Diana kaštanovou alejí na Pelhřimov.
Tam už je vlastně kufr (podklad) hotový. V podstatě se očistí a na něj se natáhne asfalt. Tím pádem její realizace vyjde velmi levně.
Hovoří se také o plánované cyklostezce z Bedřichova do Pávova…
V letošním roce bychom ji měli vyprojektovat. Povede z ulice 5. května v Bedřichově až na Pávovský most. Bude dlouhá 3.200 metrů. Chtěli bychom tím napojit Pávov, Červený Kříž, Antonínův Důl, potažmo rekreační oblast u Pávovského rybníka. Rádi bychom ji zrealizovali v příštím roce.
Co je důvodem pro tento záměr?
Tato cyklostezka umožní výjezd lidí z Jihlavy do prostoru Vysokého kamene a celé této oblasti. Hlavně ale bude sloužit jako cyklodoprava pro lidi z Pávova do Jihlavy, a jednak také Jihlavanům, kteří žijí v centru města, do průmyslové zóny. Především pak do Bosche a Automotive Lightingu. Časem bychom tuto cyklostezku chtěli ještě prodloužit.
Máme již požadavek od dalších zaměstnavatelů, kteří se nacházejí v této části ve směru blíže ke Stříteži, ale i ze samotné Stříteže, Polné a Přibyslavi o napojení cyklostezky i na tyto části.
Plánujete v příštím roce ještě jiné cyklostezky?
Pro další rozvoj cyklodopravy plánujeme letos vyprojektovat 200metrovou propojku cyklostezky, která vede podél zoologické zahrady a končí u starého Brněnského mostu. Od dešťové zdrže lávkou přes říčku Jihlávku bychom se propojkou dostali k dopravnímu hřišti. Rádi bychom ji zrealizovali také v příštím roce.
Někteří lidé však říkají, že je v Jihlavě přecyklostezkováno.
Cyklostezek máme pouze přes 17 kilometrů. V porovnání s chodníky to je skoro desetkrát méně. Chodníků máme v Jihlavě 174 kilometrů. Stejně jako v Jihlavě je trend budování cyklostezek běžný i v jiných krajských městech. Navíc naši západní a jižní sousedé mají cyklostezek mnohem více a jejich města jsou daleko čistší z hlediska ovzduší, hluku, prachu, a mají také hezčí atmosféru.
Občas slýchám od lidí stížnosti, že se na místech, kde je společná cyklostezka s chodníkem, chovají cyklisté bezohledně. Nechtělo by to zavést na těchto komunikacích pevná pravidla pro provoz?
Pravidla zde jsou určena. Tam, kde je smíšená cyklostezka s chodci, má chodec přednost. Cyklista jej musí respektovat. Neznamená to však, že si tam chodec může chodit, jak chce. Všechno to je otázka tolerance a výchovy. Řada chodců chodí například po cyklostezkách, a přitom vedle mají chodník. Například v Tyršově ulici.
Opozice radnici kritizuje, že radnice zanedbává chodníky. Kde letos proběhnou jejich opravy?
Chystáme kompletní rekonstrukci chodníků celkem v 17 ulicích. Například U Pivovaru, v ulici Vrchlického, Jarní, nebo Seifertova. Jenom tyto opravy budou město stát 10 milionů korun. Na dalších místech se chystají také menší opravy. Zcela nový chodník však v letošním roce stavět nebudeme.
Jak tomu bude s chodníky v roce 2017?
V příštím roce chystáme v okolí benzínové stanice ONO realizaci několik stovek metrů nových chodníků.
Vzniknou zde tři nové přechody, na které budou navazovat zcela nové chodníky. Plánujeme také prodloužení chodníku z ulice Brtnická až na Pančavu. Další chodník plánujeme vybudovat na ulici Hybrálecká.
Dočkají se příští rok nových chodníků také obyvatelé Telečské ulice?
Ano. Chystáme rekonstrukci povrchů chodníků v ulicích Telečská, Wolkerova a na konci Seifertovy ulice. Při této akci budou vybudovány chybějící chodníky ve spodní části ulice Wolkerova a na ulici Telečská.
A na závěr: Jaké je vaše hodnocení stavu jihlavských chodníků?
Není to ideální. Stav chodníků se ale za poslední dobu výrazně zlepšil. Máme však stále ještě místa, která je potřeba opravit. V posledních letech jsme na chodníky vynaložili vysoké částky, které se pohybovaly v průměru kolem dvaceti milionů korun ročně. Tím se výrazně zlepšila situace. Snahou města je, aby se v tomto trendu pokračovalo, abychom v rozumné době vykryli všechny požadavky.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.