Reklama
Dnes je pátek 23.02.2024     svátek má Svatopluk

Retrojízdy a zmenšenina trolejbusu zaujaly nejen malé, ale i velké cestující

DĚTI i dospělé zaujala funkční zmenšenina kloubového trolejbusu 15 Tr, kterou kousek po kousku sestavil zaměstnanec brněnského Dopravního podniku Jakub Diviš (na fotce s dálkovým ovládáním). Foto: Veronika Dawidowicz
DĚTI i dospělé zaujala funkční zmenšenina kloubového trolejbusu 15 Tr, kterou kousek po kousku sestavil zaměstnanec brněnského Dopravního podniku Jakub Diviš (na fotce s dálkovým ovládáním). Foto: Veronika Dawidowicz

29.9.2023 Pro motoristy/Komentáře (0), autor:
Veronika Dawidowicz

Víkend 23. a 24. září patřil historickým trolejbusům a autobusům. jihlavský Dopravní podnik totiž slavil 75 let od zavedení trolejbusové dopravy a 80 let od zavedení autobusů v jihlavské MHD.


Pro příznivce MHD toho bylo k vidění opravdu mnoho. Pamětníci mohli zavzpomínat na vozidla, kterými ve svém mládí jezdívali, a opět se v nich projet. V ulicích Jihlavy se objevil vůbec nejstarší trolejbus, který v Jihlavě dle slov ředitele Dopravního podniku Radima Rovnera snad ani nikdy nejezdil.


V sobotu i neděli se zájemci mohli svézt v historických vozidlech, která jezdila okružní jízdy krajským městem. V neděli pak Dopravní podnik připravil nejen jízdné zdarma na všech linkách MHD, ale také Den otevřených dveří na Dopravním podniku.


Ne jihlavském depu mohli návštěvníci projet autobusem myčkou, vyzkoušet si jízdu zručnosti a mnoho dalšího.
Malé i velké však velmi zaujala zmenšenina trolejbusu 15 Tr, kterou její majitel a zhotovitel Jakub Diviš ovládal pomocí dálkového ovládání.


Model v měřítku 1:13 mu trvalo vyrobit 1011 dní a finančně by se to prý dalo přirovnat ke koupi auta, jelikož materiál na stavbu se pohybuje v rozmezí sto až dvě stě tisíc - pokud se nepočítá práce, kterou si Jakub Diviš odvedl sám. „Na jedné akci mi tento model nacenil jeden znalec na 750.000 korun,“ vypráví Diviš a dodává, že už měl dokonce i kupce. „Musel jsem odmítnout, protože tohle je opravdu pro mě neprodejný kousek,“ vysvětluje odmítnutou nabídku.


Díky tomu, že Diviš sedm let tyto trolejbusy opravoval, měl celkem v oku, co kde je. „Při svém zaměstnání jsem získal nejvíce informací,“ říká zaměstnanec brněnského Dopravního podniku. Tam získáte spousty informací.


Trolejbusová zmenšenina jezdí na stejnosměrný proud. Hladina napětí se pohybuje od 10 V do 30 V a rychlost kolem 10 - 12 km/h.
Váha modelu je někdy 31 kg, někdy 34 kg. „Záleží, jaké se tam vymění komponenty. Teď jsem slyšel, že tam drnčí nějaký plech,“ vysvětluje Jakub fakt, že model trolejbusu si žije svým životem, stejně jako normální trolejbus. „Teče z toho olej, občas se z toho zakouří. Převodový olej to má stejný s normálním trolejbusem,“ říká závěrem Diviš, jehož trolejbus po vzhledové stránce zaujal nejvíce děti, po té technické jejich tatínky a dědečky.

Diskuze k článku

Nový komentář

Komentáře


Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net