Reklama
Dnes je neděle 05.05.2024     svátek má Klaudie

Bodový systém od ledna zpřísní, zastavit to může jen prezident

NA VYBRANÝCH úsecích dálnice by se mohlo jet stopadesátikilometrovou rychlostí. Zda z některých úseků bude i na Vysočině, se zatím neví. Ilustrační foto:  archiv JL
NA VYBRANÝCH úsecích dálnice by se mohlo jet stopadesátikilometrovou rychlostí. Zda z některých úseků bude i na Vysočině, se zatím neví. Ilustrační foto: archiv JL

28.8.2023 Pro motoristy/Komentáře (0), autor:
David Kratochvíl

Už jen podpis prezidenta chybí na novelizaci zákona o silničním provozu, který ve zkratce zjednodušuje současný bodový systém a zároveň zpřísňuje sankce za nejzávažnější přestupky, které řidiči na silnicích v Česku páchají. 


Zákon už musí jen podepsat prezident Petr Pavel, což se očekává v nejbližších dnech. Pokud se tak skutečně stane, novela začne platit od ledna příštího roku. Novelizace obsahuje ale i řadu novinek. Jednou z nich je povinný preventivní program pro začínající řidiče.


Budou ho muset absolvovat všichni, kteří se dopustí závažného porušení pravidel silničního provozu. Nabídne také možnost řídit auto od 17 let pod dohledem mentora a také řidičák na zkoušku. Zkušební období bude trvat dva roky od získání prvního řidičského oprávnění nehledě na věk řidiče.
„V prvních dvou letech bude pro řidiče platit odlišný režim. Pokud spáchají jeden ze závažných přestupků, za který dostanou zákaz řízení nebo šest bodů, musejí se podrobit dvěma konkrétním školícím nástrojům – dopravně psychologickému pohovoru a školení začínajících řidičů,“ vysvětluje ministr dopravy Martin Kupka (ODS).


Jestli se ale rodiče brzy sedmnáctiletého potomka těší například na to, že je jejich ratolest bude vozit z večírků, budou zklamaní. Mentor totiž musí při jízdě splnit dvě základní podmínky. 
Bude muset sedět na sedadle vedle začínajícího řidiče a hlavně bude muset být úplně střízlivý. Stejně jako kdyby řídil osobně. Ze zákona bude mít policie možnost prověřit mentora podobně jako řidiče při běžné dopravní kontrole.


Novela zavádí nově pouze tři sazby bodů podle závažnosti spáchaných dopravních provinění, a to šest, čtyři a dva body. Dosud je pět různých sazeb. 
U závažných přestupků se zvyšují sazby blokových pokut na místě, které už nebudou jen symbolické. Ve správním řízení se zvyšují horní hranice sazeb pokut tak, aby bylo možné podle ministerstva dopravy přihlédnout k vysoce nebezpečnému chování v silničním provozu. U závažných přestupků se prodlužuje i délka doby, po kterou řidič nesmí řídit.


„Nový bodový systém jasně rozliší přestupky vážné od těch bagatelních. Závažnější přestupky bude postihovat přísněji. Naopak za menší prohřešky řidiči nezaplatí na pokutách tolik. Cílem je citelně postihovat vědomé porušování předpisů, které ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu,“ říká Kupka.


 Pokud o to řidič požádá, bude automaticky informován o každém záznamu bodů prostřednictvím SMS, e-mailu, nebo prostřednictvím datové schránky. Stav bodů lze již nyní zjistit přes Portál dopravy.


Nová podoba bodového systému pamatuje i na odmítnutí dechové zkoušky na alkohol, testu na drogy či blokování provozu nesprávným parkováním. 
V případě takzvané překážky v provozu hrozí na místě sankce od 2500 až do 3500 korun a u odmítnutí zkoušky hrozí řidičům pokuta až 75 tisíc korun, zákaz činnosti až na tři roky a šest bodů na konto řidiče. 


Novela umožní řidičům na vybraných, přehledných a bezpečných úsecích tuzemských dálnic jezdit za dobrého počasí rychlostí až 150 kilometrů v hodině.

Diskuze k článku

Nový komentář

Komentáře


Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net