Reklama
Dnes je pondělí 29.04.2024     svátek má Robert

Co dělat, když? ERÚ radí – I.

Ilustrační foto: Pixabay
Ilustrační foto: Pixabay

11.6.2023 Dům, byt, zahrada/Komentáře (0), autor:
Petr Klukan

Radíme a pomáháme tisícům lidí, bránit se ale musí především sami, říká Markéta Zemanová, radní Energetického regulačního úřadu zaměřující se na ochranu spotřebitelů.  

 

Dodavatel mi v řádném termínu nevystavil vyúčtování. Jak mám postupovat? 
Nejprve krátce k upřesnění termínů. Dodavatel elektřiny nebo plynu je povinen provést řádné vyúčtování nejméně jednou ročně tak, aby délka zúčtovacího období nepřesáhla 14 kalendářních měsíců po sobě následujících (můžete si ale smluvně ujednat i povinnost vyúčtování v kratších intervalech). 


Při ukončení odběru nebo změně dodavatele je dodavatel povinen vystavit vyúčtování do 15 dnů. Zjednodušeně se dá říct, že řádné vyúčtování v drtivé většině případů chodí jednou ročně a že ho pokaždé dostanete v přibližně stejném termínu.    
Pokud dodavatel vyúčtování v řádném termínu nevystavil, v prvé řadě jej k tomu vyzvěte (ideálně písemně, ať máte jasný důkaz, že jste tak učinili). Jestliže nebude ani na vaši písemnou výzvu v přiměřené době reagovat, můžete se obrátit na Energetický regulační úřad (ERÚ) s podnětem k zahájení dozorové činnosti, případně podat návrh na rozhodnutí sporu o splnění povinnosti ze smlouvy (vystavení vyúčtování).

 

Co dělat, když nesouhlasím s vyúčtováním? Co když spotřeba na něm uvedená neodpovídá skutečnosti? 
Také v tomto případě musíte vyúčtování především písemně reklamovat u dodavatele. V reklamaci uveďte vaše identifikační údaje, číslo smlouvy, důvod a předmět reklamace. Dodavatel má na vyřízení reklamace 15 nebo 30 dnů (u reklamace souvisejících služeb, typicky výše spotřeby). 


Spotřeba je trochu samostatným tématem. Pokud ji reklamujete, připojte údaj o stavu vašeho elektroměru či plynoměru (opište si ho, nebo připojte fotografii přístroje). 
Je důležité si uvědomit, že odečty odebraného množství elektřiny nebo plynu provádí provozovatel distribuční soustavy (PDS). Dodavatel sám nemá přístup k měřicímu zařízení, a tak při řešení této reklamace komunikuje právě s ním. 


Údaji o měření jsou údaje zaznamenané elektroměrem či plynoměrem, údaje předané zákazníkem (tzv. samoodečty) a pak také náhradní údaje získané tzv. odhadem. Zastáváme názor, že je-li zákazník schopen doložit skutečnou spotřebu ze samoodečtu (i zpětně), měli by obchodník nebo PDS takovému spotřebiteli reklamaci akceptovat. Odhad je tzv. náhradním způsobem stanovení spotřeby, který by ale neměl být využíván v případech, kdy lze spotřebu doložit přesně.


Dále můžete reklamovat zejména výši vyúčtovaných záloh a účtovanou cenu, která musí odpovídat smlouvě. V případě, že se vám problém s dodavatelem nepodaří vyřešit či vám odpověď nepřijde ve lhůtě, jedná se o spor z uzavřené smlouvy. 
V některých případech můžete u Energetického regulačního úřadu zahájit formální mimosoudní řešení sporu (návod k podání návrhu na rozhodnutí sporu najdete na webu eru.cz, v sekci „spotřebitel“). 
ERÚ však není oprávněn k tomu, aby rozhodl, zda je samotná reklamace oprávněná, či nikoli. S takovým návrhem by bylo třeba se obrátit na příslušný soud.
 

Diskuze k článku

Nový komentář


Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net