Reklama
Dnes je pátek 20.06.2025     svátek má Květa

Návrh nového dopravního terminálu hejtmanovi připomněl Tchaj-wan

NOVÝ terminál rychlodráhy u Jihlavy má denně přepravit až šest tisíc osob. To je více než jedna desetina obyvatel krajského města. Zdroj: SŽ
NOVÝ terminál rychlodráhy u Jihlavy má denně přepravit až šest tisíc osob. To je více než jedna desetina obyvatel krajského města. Zdroj: SŽ

5.4.2024 Aktuality/Komentáře (5), autor:
Pavel Bajer

Až do středy 17. dubna můžete vidět v Domě kultury v Tolstého ulici v Jihlavě vystavené soutěžní návrhy na terminál pro vysokorychlostní trať (VRT), který má vzniknout v Pávově. 
Mezi nimi byste měli nalézt i vítězný návrh, jehož autorem je česko-francouzské sdružení architektů Arep Architectes – monom. 


Porota vybírala celkem z 25 soutěžních návrhů. Soutěž trvala od konce loňského září do letošního ledna. Vítěze vyhlásila Správa železnic (SŽ) minulý týden na tiskové konferenci v Jihlavě. Vítězové mají na terminál zpracovat studii. 
Hejtman Kraje Vysočina Vítězslav Schrek (ODS+STO) na tiskové konferenci sdělil, že kraj připravuje území Vysočiny pro to, aby ji mohla protnout VRT. Vystavené návrhy mu připomněly nedávnou služební cestu. 
„Když jsem sem vešel, neměl jsem čas si projít ty návrhy, ale chviličku jsem měl pocit, že mi někdo hacknul telefon, protože jsem se v neděli vrátil z týdenní návštěvy Tchaj-wanu a přesně tyhle fotky mám v telefonu,“ poznamenal. 

 

Až 118 vlaků denně
Zadání výběrového řízení představil Matyáš Hron, který má na SŽ na starosti architektonické soutěže. Podle něho bylo zadání pro soutěžící týmy architektů opravdu složité. 
„Terminál VRT se nachází v těsném souladu s dálnicí D1 a kromě toho také v místě, kde má D1 poměrně velký sjezd. Je to exit 112 přímo u Jihlavy a to území je tím pádem hodně frekventované,“ situoval. 
Doplnil, že do toho je v místě ještě konvenční železnice a vzniknou tam nové sjezdy, které propojí VRT a konvenční trať.  


„Terminál doplní nádraží Jihlava-město, které bude sloužit pro propojení pomocí vysokorychlostních vlaků pro lidi, kteří jedou z Jihlavy přímo z města do Prahy,“ pokračoval. 
Doplnil, že cestující se tak budou moci dostat i na mezinárodní rychlovlaky jedoucí například do Berlína, Vídně nebo do Budapešti.  


„Takové vlaky nemají čas sjíždět do centra města a zastavovat. Musí někde poměrně rychle zastavit a zase se rychle rozjet. Proto stavíme vysokorychlostní terminál přímo na VRT u dálnice,“ zdůvodnil. 
Terminál v Pávově by se měl začít stavět v roce 2029 v souvislosti s výstavbou VRT přes Vysočinu. SŽ předpokládá, že by denně přes jihlavský terminál mohlo projet 118 vlaků. 

 

Skoro jako Praha
Součástí terminálu má být autobusové nádraží pro regionální spoje, konečná MHD, konvenční trať (dnešní železnice z Jihlavy do Havlíčkova Brodu) i parkovací plochy s kapacitou až pro tři tisíce vozidel. Křížení VRT s dálnicí má vyřešit obloukový most poměrně dlouhého rozpětí.  


„Takový terminál lidem umožňuje přijet autem například z nějaké menší obce, kde není tak dobře dostupná veřejná doprava, přesednout na vlak a odjet do nějakého města vlakem,“ vypíchl další výhodu stavby Hron. 
Upřesnil, že cestující budou moci nechat auto zaparkované na terminálu a ne ho vozit do města, kde by měli problém zaparkovat.  


„Přepravní model očekává zhruba šest tisíc cestujících denně na tomto terminálu. To je pro představu porovnatelné třeba s pražskými nádražími v Radotíně anebo ve Vršovicích,“ přiblížil s tím, že na základě plánu SŽ by na terminálu VRT Jihlava-Pávov měly zastavovat minimálně dva vlaky za hodinu.  


„My jsme od začátku věděli, že chceme navrhnout terminál, který bude charakteristický pro Vysočinu, bude úzce spojený s krajinou, bude přenášet typické prvky, které Vysočina má,“ představil vítězný návrh architekt Igor Hobza, zástupce vítězného konsorcia Arep Architectes – monom. 

 

Expresní vlaky
Kromě integrace do kopcovité krajiny Vysočiny architekti navrhli k terminálu nejen cesty pro auta, ale i pro pěší a cyklisty. 
Počítají s napojením terminálu pro autodopravu ze severu s možností autobusové a trolejbusové dopravy z jihu a biokoridor podél Zlatého potoka.  


Upřesnil, že chtěli maximálně využít prostorů, které vznikají samotnou VRT. Proto terminál pro VRT i terminál pro autobusy situovali pod trať. 
„Samotný terminál se skládá ze soklu, který je tvořený podzemním parkovištěm, pak je tam mezilehlá úroveň terminálu jak autobusového, tak vysokorychlostního, pak jsou nástupiště až 400 metrů dlouhá pro vysokorychlostní vlaky,“ popsal Hobza. 


Podle projektanta SŽ Marka Pinkavy budou projíždět přes Jihlavu nejen expresní soupravy, jedoucí z Prahy do Brna rychlostí 320 km/h, které v Pávově pouze zastaví, ale nebudou sjíždět do města. 

 

Pomaleji na Třebíč
Pomalejší soupravy jedoucí třeba 200-230 km/h by měly z Pávova sjíždět do Jihlavy. Zastavovat by zde měly v prostoru nynějšího městského nádraží, kde má být postaven Centrální dopravní terminál (CDT). Takováto souprava by pak mohla pokračovat dál po konvenční trati například na Třebíč či Jindřichův Hradec.  


Pinkava předpokládá, že zůstanou i v budoucnu zachovány rychlíky jedoucí z Prahy přes Kolín, Světlou nad Sázavou, Havlíčkův Brod a Žďár nad Sázavou do Brna. 
„Tato linka by měla existovat s tím, že mezi Prahou a Světlou nad Sázavou a potom mezi Velkou Bíteší a Brnem využije právě VRT,“ upřesnil.  


„Takže na vysokorychlostní vlak bude možné nastoupit ve Světlé, v Havlíčkově Brodě, v Přibyslavi, ve Žďáru, ale třeba také na nové zastávce ve Velké Bíteši, která dneska železniční spojení nemá,“ vysvětlil.  

 

Konečně posun! 
„Jsem moc rád, že od takových těch úplně prvopočátečních vizí jsou první hmatatelné výsledky a teď už se to opravdu začíná hýbat,“ ocenil posun celého záměru Petr Ryška (ODS). 
Na tiskovou konferenci do Jihlavy zavítal také ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Ten považuje vysokorychlostní trati za důležitý krok pro budoucnost české železnice i našich regionů. Podle něho se totiž bude díky VRT „ČR zmenšovat“.  


„Jihlava by mohla díky terminálu, který tady vznikne na klíčovém spojení nejen mezi Prahou a Brnem, ale na klíčově moderním spojení mezi Berlínem, Prahou, Brnem a Vídní, tvořit jedno z důležitých míst dalšího rozvoje,“ dodal ministr. 


Do Jihlavy na slavnostní vyhlášení dorazil i generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Podle něho VRT na Vysočině změní uvažování zejména developerů i začínajících rodin, „protože od vás bude všude blízko, a to i do zahraničí,“ uzavřel.  

Diskuze k článku

  Přihlaste se prosím do diskuze JL

E-mail:

Heslo:

Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři

Registrace nového uživatele
ReklamaReklamaReklama
Reklama
16.06.2025 AktualityTitul Stavba Vysočiny má Stříbrný dům i obchvat Jihlavy

Stříbrný dům na jihlavském Masarykově náměstí, Jihovýchodní obchvat Jihlavy, rekonstrukce staré radnice v Havlíčkově Brodě, bytový dům Mánesova v Humpolci, komplex opatření zajišťující ...

Komentáře (0)
16.06.2025 AktualityAstronom na Vysočině vyfotil před Sluncem kosmickou stanici ISS

Astronomovi Petru Horálkovi z Fyzikálního ústavu v Opavě se dnes na Vysočině podařilo vyfotit před Sluncem siluetu Mezinárodní kosmické stanice ISS. Úkaz je sice v Česku možný spatřit ...

Komentáře (0)
15.06.2025 AktualityDostavba dukovanské elektrárny má zelenou

Nejvyšší správní soud (NSS) zrušil předběžné opatření zakazující podpis smlouvy s jihokorejskou společností KHNP o dostavbě bloků Jaderné elektrárny Dukovany. NSS to oznámil v tiskové ...

Komentáře (1)
16.06.2025 AktualityZačne úplná uzavírka Tolstého

Dopravní situace v Jihlavě je kvůli uzavírkám i nadále složitá. Město na svém Facebooku Doprava v Jihlavě oznámilo, že 15. června skončí uzavírka kruhového objezdu u Sila. Ke zlepšení ...

Komentáře (0)
15.06.2025 AktualityBývalí zaměstnanci Drogerie vzpomínali

Na konci května se v jihlavské Zezulkárně odehrálo setkání plné vzpomínek. V úterý 28. května se zde sešli bývalí zaměstnanci někdejšího státního podniku Drogerie Jihlava. Dorazilo ...

Komentáře (0)
15.06.2025 AktualityV Mikulce bude kavárna a bar

Zdá se, že po několika letech by mohly mrtvé prostory bývalé restaurace Mikulka opět ožít. Primátor města Petr Ryška (ODS) na tiskové konferenci v polovině května oznámil, že rada schválila ...

Komentáře (0)
14.06.2025 AktualityRadim z Třeště si aktuálně zahrál v televizní soutěži Na lovu

Radim Novotný z Třeště se nedávno objevil na televizních obrazovkách jako soutěžící v populární vědomostní soutěži Na lovu. Epizoda s jeho účastí se vysílala 12. května, ačkoliv ...

Komentáře (0)
14.06.2025 AktualityRecept na dlouhověkost? Práce, práce, práce...

Plná životního optimismu rozšířila 3. června řady stoletých občanů Vysočiny paní Vlasta Sedláčková z Jihlavy. Rodačka z Moravských Budějovic přišla do krajského města před ...

Komentáře (1)
13.06.2025 AktualityWC maringotka na náměstí neboduje

Kvůli opravám veřejných toalet bývalé Radniční restaurace v Jihlavě se objevily provizorní veřejné WC v maringotce na Masarykově náměstí. Toalety se nacházejí u horní části Prioru ...

Komentáře (1)
13.06.2025 AktualityU řeky Jihlavy staví chatu bez povolení

Podnikatel Petr Studený z Pelhřimovska si v katastrálním území Hosova u řeky Jihlavy už přes rok staví úplně novou chatu. V zalesněném údolí řeky Jihlavy přitom objekt ze dřeva na ...

Komentáře (2)
13.06.2025 AktualityRedaktor Zvěřina v Příbězích našich sousedů splatil dluh

Na konci května se v městské knihovně uskutečnila závěrečná prezentace práce studentů, kteří v rámci projektu Paměti národa Příběhy našich sousedů, sepisovali a mapovali vzpomínky ...

Komentáře (0)
12.06.2025 AktualityPočet obyvatel Vysočiny klesl. Důvod? Stěhování

Počet obyvatel na Vysočině se v letošním prvním čtvrtletí snížil o 2044, především kvůli vyššímu počtu lidí, kteří se odstěhovali. Narozených dětí bylo také méně než zemřelých ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net