Reklama
Dnes je sobota 27.07.2024     svátek má Věroslav

Návrh nového dopravního terminálu hejtmanovi připomněl Tchaj-wan

NOVÝ terminál rychlodráhy u Jihlavy má denně přepravit až šest tisíc osob. To je více než jedna desetina obyvatel krajského města. Zdroj: SŽ
NOVÝ terminál rychlodráhy u Jihlavy má denně přepravit až šest tisíc osob. To je více než jedna desetina obyvatel krajského města. Zdroj: SŽ

5.4.2024 Aktuality/Komentáře (5), autor:
Pavel Bajer

Až do středy 17. dubna můžete vidět v Domě kultury v Tolstého ulici v Jihlavě vystavené soutěžní návrhy na terminál pro vysokorychlostní trať (VRT), který má vzniknout v Pávově. 
Mezi nimi byste měli nalézt i vítězný návrh, jehož autorem je česko-francouzské sdružení architektů Arep Architectes – monom. 


Porota vybírala celkem z 25 soutěžních návrhů. Soutěž trvala od konce loňského září do letošního ledna. Vítěze vyhlásila Správa železnic (SŽ) minulý týden na tiskové konferenci v Jihlavě. Vítězové mají na terminál zpracovat studii. 
Hejtman Kraje Vysočina Vítězslav Schrek (ODS+STO) na tiskové konferenci sdělil, že kraj připravuje území Vysočiny pro to, aby ji mohla protnout VRT. Vystavené návrhy mu připomněly nedávnou služební cestu. 
„Když jsem sem vešel, neměl jsem čas si projít ty návrhy, ale chviličku jsem měl pocit, že mi někdo hacknul telefon, protože jsem se v neděli vrátil z týdenní návštěvy Tchaj-wanu a přesně tyhle fotky mám v telefonu,“ poznamenal. 

 

Až 118 vlaků denně
Zadání výběrového řízení představil Matyáš Hron, který má na SŽ na starosti architektonické soutěže. Podle něho bylo zadání pro soutěžící týmy architektů opravdu složité. 
„Terminál VRT se nachází v těsném souladu s dálnicí D1 a kromě toho také v místě, kde má D1 poměrně velký sjezd. Je to exit 112 přímo u Jihlavy a to území je tím pádem hodně frekventované,“ situoval. 
Doplnil, že do toho je v místě ještě konvenční železnice a vzniknou tam nové sjezdy, které propojí VRT a konvenční trať.  


„Terminál doplní nádraží Jihlava-město, které bude sloužit pro propojení pomocí vysokorychlostních vlaků pro lidi, kteří jedou z Jihlavy přímo z města do Prahy,“ pokračoval. 
Doplnil, že cestující se tak budou moci dostat i na mezinárodní rychlovlaky jedoucí například do Berlína, Vídně nebo do Budapešti.  


„Takové vlaky nemají čas sjíždět do centra města a zastavovat. Musí někde poměrně rychle zastavit a zase se rychle rozjet. Proto stavíme vysokorychlostní terminál přímo na VRT u dálnice,“ zdůvodnil. 
Terminál v Pávově by se měl začít stavět v roce 2029 v souvislosti s výstavbou VRT přes Vysočinu. SŽ předpokládá, že by denně přes jihlavský terminál mohlo projet 118 vlaků. 

 

Skoro jako Praha
Součástí terminálu má být autobusové nádraží pro regionální spoje, konečná MHD, konvenční trať (dnešní železnice z Jihlavy do Havlíčkova Brodu) i parkovací plochy s kapacitou až pro tři tisíce vozidel. Křížení VRT s dálnicí má vyřešit obloukový most poměrně dlouhého rozpětí.  


„Takový terminál lidem umožňuje přijet autem například z nějaké menší obce, kde není tak dobře dostupná veřejná doprava, přesednout na vlak a odjet do nějakého města vlakem,“ vypíchl další výhodu stavby Hron. 
Upřesnil, že cestující budou moci nechat auto zaparkované na terminálu a ne ho vozit do města, kde by měli problém zaparkovat.  


„Přepravní model očekává zhruba šest tisíc cestujících denně na tomto terminálu. To je pro představu porovnatelné třeba s pražskými nádražími v Radotíně anebo ve Vršovicích,“ přiblížil s tím, že na základě plánu SŽ by na terminálu VRT Jihlava-Pávov měly zastavovat minimálně dva vlaky za hodinu.  


„My jsme od začátku věděli, že chceme navrhnout terminál, který bude charakteristický pro Vysočinu, bude úzce spojený s krajinou, bude přenášet typické prvky, které Vysočina má,“ představil vítězný návrh architekt Igor Hobza, zástupce vítězného konsorcia Arep Architectes – monom. 

 

Expresní vlaky
Kromě integrace do kopcovité krajiny Vysočiny architekti navrhli k terminálu nejen cesty pro auta, ale i pro pěší a cyklisty. 
Počítají s napojením terminálu pro autodopravu ze severu s možností autobusové a trolejbusové dopravy z jihu a biokoridor podél Zlatého potoka.  


Upřesnil, že chtěli maximálně využít prostorů, které vznikají samotnou VRT. Proto terminál pro VRT i terminál pro autobusy situovali pod trať. 
„Samotný terminál se skládá ze soklu, který je tvořený podzemním parkovištěm, pak je tam mezilehlá úroveň terminálu jak autobusového, tak vysokorychlostního, pak jsou nástupiště až 400 metrů dlouhá pro vysokorychlostní vlaky,“ popsal Hobza. 


Podle projektanta SŽ Marka Pinkavy budou projíždět přes Jihlavu nejen expresní soupravy, jedoucí z Prahy do Brna rychlostí 320 km/h, které v Pávově pouze zastaví, ale nebudou sjíždět do města. 

 

Pomaleji na Třebíč
Pomalejší soupravy jedoucí třeba 200-230 km/h by měly z Pávova sjíždět do Jihlavy. Zastavovat by zde měly v prostoru nynějšího městského nádraží, kde má být postaven Centrální dopravní terminál (CDT). Takováto souprava by pak mohla pokračovat dál po konvenční trati například na Třebíč či Jindřichův Hradec.  


Pinkava předpokládá, že zůstanou i v budoucnu zachovány rychlíky jedoucí z Prahy přes Kolín, Světlou nad Sázavou, Havlíčkův Brod a Žďár nad Sázavou do Brna. 
„Tato linka by měla existovat s tím, že mezi Prahou a Světlou nad Sázavou a potom mezi Velkou Bíteší a Brnem využije právě VRT,“ upřesnil.  


„Takže na vysokorychlostní vlak bude možné nastoupit ve Světlé, v Havlíčkově Brodě, v Přibyslavi, ve Žďáru, ale třeba také na nové zastávce ve Velké Bíteši, která dneska železniční spojení nemá,“ vysvětlil.  

 

Konečně posun! 
„Jsem moc rád, že od takových těch úplně prvopočátečních vizí jsou první hmatatelné výsledky a teď už se to opravdu začíná hýbat,“ ocenil posun celého záměru Petr Ryška (ODS). 
Na tiskovou konferenci do Jihlavy zavítal také ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Ten považuje vysokorychlostní trati za důležitý krok pro budoucnost české železnice i našich regionů. Podle něho se totiž bude díky VRT „ČR zmenšovat“.  


„Jihlava by mohla díky terminálu, který tady vznikne na klíčovém spojení nejen mezi Prahou a Brnem, ale na klíčově moderním spojení mezi Berlínem, Prahou, Brnem a Vídní, tvořit jedno z důležitých míst dalšího rozvoje,“ dodal ministr. 


Do Jihlavy na slavnostní vyhlášení dorazil i generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Podle něho VRT na Vysočině změní uvažování zejména developerů i začínajících rodin, „protože od vás bude všude blízko, a to i do zahraničí,“ uzavřel.  

Diskuze k článku

  Přihlaste se prosím do diskuze JL

E-mail:

Heslo:

Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři

Registrace nového uživatele
Reklama
24.07.2024 AktualityNemocnice na Vysočině aktuálně řeší úrazy i nemoci z tepla

Plnohodnotné ošetření nabízejí v létě všechny nemocnice na Vysočině, i když provoz částečně vždy omezí. To se týká i Nemocnice Jihlava. „Ambulance máme částečně omezené, jako ...

Komentáře (0)
24.07.2024 AktualityRekonstrukce Rantířovské se o rok posune. Počítá se s novým chodníkem

Tankodrom, jedna díra vedle druhé, skoro jako ementál. Takový budí dojem povrch komunikace v Rantířovské ulici v Jihlavě. Ulice se původně měla opravovat letos. Nakonec došlo k odložení ...

Komentáře (1)
24.07.2024 AktualityPoškozenou lavičku u studánky Lesy ČR plánují zrenovovat

V pátečním vydání JL jsme přinesli článek o studánce pod školou na Březinkách v Jihlavě, kterou poničili vandalové. Vlastník pozemku Lesy ČR nám zaslal svoji odpověď až po uzávěrce ...

Komentáře (0)
23.07.2024 AktualityNa Vysočině je sklizená necelá pětina obilí

Na Vysočině sklidili zemědělci do konce minulého týdne obilí ze skoro 19 procent polí, řepku měli posečenou téměř ze 40 procent. Žně v tomto kraji postupují pomaleji než jinde v Česku, ...

Komentáře (0)
23.07.2024 AktualityPolicie hledá svědky nehody u Třeštice, při níž byli dva zranění

Policie hledá svědky vážné dopravní nehody, která se stala 2. července u Třeštice na Jihlavsku. Při srážce dvou aut se zranili dva lidé, jeden těžce. Přihlásit by se měla žena, která ...

Komentáře (0)
23.07.2024 AktualityNa Jihlavsku letos roste počet vloupaček. Kriminalisté řeší i víc krádeží v obchodech

Kriminalisté na Vysočině zveřejnili statistiku kriminality za prvního půl roku. Souhrnná čísla napříč krajem už redakce JL nabídla přesně před týdnem. Data v jednotlivých pěti okresech ...

Komentáře (0)
23.07.2024 AktualityTradice dobrovolného hasičstva je naplněna příběhy odvahy

Na pozvání Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska (SH ČMS) se do Telče sjelo o červnové sobotě přesně 694 historických praporů, aby tu u příležitosti výročí byly dekorovány pamětními ...

Komentáře (0)
22.07.2024 AktualityPolicie na Vysočině zastřelila psa, který na ní útočil

Policisté na Vysočině zastřelili v sobotu odpoledne psa, který na ně podle nich útočil. Se stafordšírským bulteriérem byl u hřiště v Mostišti na Žďársku opilý muž, jenž se choval ...

Komentáře (0)
22.07.2024 AktualityHospodaření krajských nemocnic na Vysočině se v posledních letech zlepšilo

Hospodaření krajských nemocnic na Vysočině se v posledních letech zlepšilo, zároveň ale vzrostl tlak na zvyšování mezd a odměňování. Průměrná měsíční mzda lékařů za práci včetně ...

Komentáře (0)
22.07.2024 AktualityCestujete autobusem? Mějte u sebe drobné!

Snažit se zaplatit velkou bankovkou v linkovém autobuse se někdy nevyplatí. Své o tom ví Dana Kučerová z Jihlavy, která 9. července ráno jela z Havlíčkova Brodu do Vilémovic. Obsluhu linky ...

Komentáře (0)
22.07.2024 AktualityJihlavský kostel apoštola Pavla čeká oprava krovů

Více než půlmilionový příspěvek dostanou soukromé subjekty na obnovu kulturních památek v Jihlavě. Rozhodli o tom na svém posledním červnovém jednání městští zastupitelé. „Jde ...

Komentáře (0)
21.07.2024 AktualityNebe nad Vysočinou brázdí žlutý anděl

Ať už ho vidíte dosedat na dálnici D1, nebo na poli u silnice, jedno je jisté – tam, kde je, hraje se o vteřiny. O sekundy, které dělí často velmi tenkou hranici mezi životem a smrtí. Posádka ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net