Reklama
Dnes je pondělí 28.04.2025     svátek má Vlastislav

Návrh nového dopravního terminálu hejtmanovi připomněl Tchaj-wan

NOVÝ terminál rychlodráhy u Jihlavy má denně přepravit až šest tisíc osob. To je více než jedna desetina obyvatel krajského města. Zdroj: SŽ
NOVÝ terminál rychlodráhy u Jihlavy má denně přepravit až šest tisíc osob. To je více než jedna desetina obyvatel krajského města. Zdroj: SŽ

5.4.2024 Aktuality/Komentáře (5), autor:
Pavel Bajer

Až do středy 17. dubna můžete vidět v Domě kultury v Tolstého ulici v Jihlavě vystavené soutěžní návrhy na terminál pro vysokorychlostní trať (VRT), který má vzniknout v Pávově. 
Mezi nimi byste měli nalézt i vítězný návrh, jehož autorem je česko-francouzské sdružení architektů Arep Architectes – monom. 


Porota vybírala celkem z 25 soutěžních návrhů. Soutěž trvala od konce loňského září do letošního ledna. Vítěze vyhlásila Správa železnic (SŽ) minulý týden na tiskové konferenci v Jihlavě. Vítězové mají na terminál zpracovat studii. 
Hejtman Kraje Vysočina Vítězslav Schrek (ODS+STO) na tiskové konferenci sdělil, že kraj připravuje území Vysočiny pro to, aby ji mohla protnout VRT. Vystavené návrhy mu připomněly nedávnou služební cestu. 
„Když jsem sem vešel, neměl jsem čas si projít ty návrhy, ale chviličku jsem měl pocit, že mi někdo hacknul telefon, protože jsem se v neděli vrátil z týdenní návštěvy Tchaj-wanu a přesně tyhle fotky mám v telefonu,“ poznamenal. 

 

Až 118 vlaků denně
Zadání výběrového řízení představil Matyáš Hron, který má na SŽ na starosti architektonické soutěže. Podle něho bylo zadání pro soutěžící týmy architektů opravdu složité. 
„Terminál VRT se nachází v těsném souladu s dálnicí D1 a kromě toho také v místě, kde má D1 poměrně velký sjezd. Je to exit 112 přímo u Jihlavy a to území je tím pádem hodně frekventované,“ situoval. 
Doplnil, že do toho je v místě ještě konvenční železnice a vzniknou tam nové sjezdy, které propojí VRT a konvenční trať.  


„Terminál doplní nádraží Jihlava-město, které bude sloužit pro propojení pomocí vysokorychlostních vlaků pro lidi, kteří jedou z Jihlavy přímo z města do Prahy,“ pokračoval. 
Doplnil, že cestující se tak budou moci dostat i na mezinárodní rychlovlaky jedoucí například do Berlína, Vídně nebo do Budapešti.  


„Takové vlaky nemají čas sjíždět do centra města a zastavovat. Musí někde poměrně rychle zastavit a zase se rychle rozjet. Proto stavíme vysokorychlostní terminál přímo na VRT u dálnice,“ zdůvodnil. 
Terminál v Pávově by se měl začít stavět v roce 2029 v souvislosti s výstavbou VRT přes Vysočinu. SŽ předpokládá, že by denně přes jihlavský terminál mohlo projet 118 vlaků. 

 

Skoro jako Praha
Součástí terminálu má být autobusové nádraží pro regionální spoje, konečná MHD, konvenční trať (dnešní železnice z Jihlavy do Havlíčkova Brodu) i parkovací plochy s kapacitou až pro tři tisíce vozidel. Křížení VRT s dálnicí má vyřešit obloukový most poměrně dlouhého rozpětí.  


„Takový terminál lidem umožňuje přijet autem například z nějaké menší obce, kde není tak dobře dostupná veřejná doprava, přesednout na vlak a odjet do nějakého města vlakem,“ vypíchl další výhodu stavby Hron. 
Upřesnil, že cestující budou moci nechat auto zaparkované na terminálu a ne ho vozit do města, kde by měli problém zaparkovat.  


„Přepravní model očekává zhruba šest tisíc cestujících denně na tomto terminálu. To je pro představu porovnatelné třeba s pražskými nádražími v Radotíně anebo ve Vršovicích,“ přiblížil s tím, že na základě plánu SŽ by na terminálu VRT Jihlava-Pávov měly zastavovat minimálně dva vlaky za hodinu.  


„My jsme od začátku věděli, že chceme navrhnout terminál, který bude charakteristický pro Vysočinu, bude úzce spojený s krajinou, bude přenášet typické prvky, které Vysočina má,“ představil vítězný návrh architekt Igor Hobza, zástupce vítězného konsorcia Arep Architectes – monom. 

 

Expresní vlaky
Kromě integrace do kopcovité krajiny Vysočiny architekti navrhli k terminálu nejen cesty pro auta, ale i pro pěší a cyklisty. 
Počítají s napojením terminálu pro autodopravu ze severu s možností autobusové a trolejbusové dopravy z jihu a biokoridor podél Zlatého potoka.  


Upřesnil, že chtěli maximálně využít prostorů, které vznikají samotnou VRT. Proto terminál pro VRT i terminál pro autobusy situovali pod trať. 
„Samotný terminál se skládá ze soklu, který je tvořený podzemním parkovištěm, pak je tam mezilehlá úroveň terminálu jak autobusového, tak vysokorychlostního, pak jsou nástupiště až 400 metrů dlouhá pro vysokorychlostní vlaky,“ popsal Hobza. 


Podle projektanta SŽ Marka Pinkavy budou projíždět přes Jihlavu nejen expresní soupravy, jedoucí z Prahy do Brna rychlostí 320 km/h, které v Pávově pouze zastaví, ale nebudou sjíždět do města. 

 

Pomaleji na Třebíč
Pomalejší soupravy jedoucí třeba 200-230 km/h by měly z Pávova sjíždět do Jihlavy. Zastavovat by zde měly v prostoru nynějšího městského nádraží, kde má být postaven Centrální dopravní terminál (CDT). Takováto souprava by pak mohla pokračovat dál po konvenční trati například na Třebíč či Jindřichův Hradec.  


Pinkava předpokládá, že zůstanou i v budoucnu zachovány rychlíky jedoucí z Prahy přes Kolín, Světlou nad Sázavou, Havlíčkův Brod a Žďár nad Sázavou do Brna. 
„Tato linka by měla existovat s tím, že mezi Prahou a Světlou nad Sázavou a potom mezi Velkou Bíteší a Brnem využije právě VRT,“ upřesnil.  


„Takže na vysokorychlostní vlak bude možné nastoupit ve Světlé, v Havlíčkově Brodě, v Přibyslavi, ve Žďáru, ale třeba také na nové zastávce ve Velké Bíteši, která dneska železniční spojení nemá,“ vysvětlil.  

 

Konečně posun! 
„Jsem moc rád, že od takových těch úplně prvopočátečních vizí jsou první hmatatelné výsledky a teď už se to opravdu začíná hýbat,“ ocenil posun celého záměru Petr Ryška (ODS). 
Na tiskovou konferenci do Jihlavy zavítal také ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Ten považuje vysokorychlostní trati za důležitý krok pro budoucnost české železnice i našich regionů. Podle něho se totiž bude díky VRT „ČR zmenšovat“.  


„Jihlava by mohla díky terminálu, který tady vznikne na klíčovém spojení nejen mezi Prahou a Brnem, ale na klíčově moderním spojení mezi Berlínem, Prahou, Brnem a Vídní, tvořit jedno z důležitých míst dalšího rozvoje,“ dodal ministr. 


Do Jihlavy na slavnostní vyhlášení dorazil i generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Podle něho VRT na Vysočině změní uvažování zejména developerů i začínajících rodin, „protože od vás bude všude blízko, a to i do zahraničí,“ uzavřel.  

Diskuze k článku

  Přihlaste se prosím do diskuze JL

E-mail:

Heslo:

Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři

Registrace nového uživatele
ReklamaReklama
Reklama
24.04.2025 AktualityVýměna propustku omezí dopravu až do konce května

Až do konce května letošního roku bude probíhat výměna propustku na části komunikace II/352 v Měšíně. Silnice je v majetku krajských silničářů, který zároveň investici vysoutěženému ...

Komentáře (0)
24.04.2025 AktualityNa Karlův zámeček zůstaly jen vzpomínky

Kdysi jako hodně malý jsem několikrát byl na Pávově se svým otcem. Pamatuji si na alej stromů a v ní poničené sochy. Za alejí byly polozbořené objekty. Celé to bylo využívané jako statek. ...

Komentáře (0)
23.04.2025 AktualityPokrytí dětské pohotovosti visí dle lékařů nemocnice „na vlásku“

Dětská pohotovost v jihlavské nemocnici se v poslední době potýká s problémy, které mohou ovlivnit kvalitu péče poskytované dětem. Upozorňuje na to, že jedním z hlavních problémů je ...

Komentáře (0)
23.04.2025 AktualityVyzkoušela si srdeční masáž. Měla jsem husí kůži, svěřila se seniorka

Den zdraví se opět uskutečnil v modré chodbě jihlavské nemocnice spojující interní a diagnostický pavilon. V úterý během dne se mohli zájemci na jednom ze stanovišť dozvědět například ...

Komentáře (0)
23.04.2025 AktualityDěti premiérově testovaly novinkové molekuly

Dětské hřiště nedaleko kulturního domu v Dolní Cerekvi prošlo zásadní proměnou. Vedení městyse zafinancovalo kompletní výměnu všech hracích prvků a ještě přistoupilo k rekonstrukci ...

Komentáře (0)
22.04.2025 AktualityJihlava odstoupila od opravy domu pro dětské skupiny kvůli nejisté dotaci

Jihlava odstoupila od projektu na rekonstrukci domu na Masarykově náměstí pro dětské skupiny. Město na něj požádalo o dotaci z Národního plánu obnovy. Kvůli delšímu hodnocení žádosti ...

Komentáře (0)
22.04.2025 AktualityParkovací dům otevřou až za rok

Stavět, či nestavět parkovací domy? To je otázka, která trápí řadu měst po celé ČR. Každé z nich vidí problematiku trošku jinak. Například v Třebíči postaví nový parkovací dům ...

Komentáře (0)
22.04.2025 AktualityDívka se dusila v Cityparku, děkuje mladíkům za pomoc

To si takhle vyrazíte na víkendové nákupy do jihlavského obchodního centra Citypark, když vás náhle poskytnou zdravotní obtíže. Své o tom ví Nikola Svobodová (25) z Chrudimi. „Omdlela ...

Komentáře (1)
22.04.2025 AktualityKriminalisté po výbuchu kavárny v Brodě žádají její hosty o fotky

Březnový výbuch v kočičí kavárně v Havlíčkově Brodě má další vývoj. Událost prověřuje policie jako podezření z trestného činu. Konkrétně z obecného ohrožení z nedbalosti. Informovala ...

Komentáře (0)
21.04.2025 AktualityČápi se s jarem slétli na Jihlavsko

Prakticky souběžně s kalendářním příchodem jara začíná na internetu další série čím dál víc na oblibě nabírající reality show. Sledovanost toho, jak čápi vracející se na Vysočinu ...

Komentáře (0)
21.04.2025 AktualityKdyž se otužoval vůbec poprvé, do vody vlezl jen po kolena...

Otužování se dostává do popředí čím dál víc. Ne snad proto, že by lidé koupající se v rybnících, kde má voda aktuálně kolem šesti stupňů, chtěli ušetřit ve své domácnosti za ...

Komentáře (0)
20.04.2025 AktualityNa Velikonočním stromě visí letos skoro stovka vajíček

Na okrasné dřevině v centru Dušejova visí od nedělního odpoledne bezmála stovka vajíček. Některá jsou látková, jiná obarvená klasickou metodou, další zdobená malůvkami. Obecní úřad, ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net