Reklama
Dnes je sobota 27.07.2024     svátek má Věroslav

VRT? Jde zejména o to, umožnit propojení Berlína s Vídní

Ilustrační foto: archiv JL
Ilustrační foto: archiv JL

26.2.2024 Čtenáři píší/Komentáře (1), autor:
Zdeněk Sadecký (Autor je absolventem, Dopravní fak

O vysokorychlostních tratích (VRT) toho bylo napsáno již poměrně hodně, bohužel ne vždy byly informace přesné a úplné. Podívejme se tedy ještě jednou na tuto problematiku, tentokrát spíše z ekonomického hlediska.

 

Plusy a minusy
V mých minulých článcích v Jihlavských listech jsem se zabýval více celkovým opodstatněním, či neopodstatněním těchto tratí a současně jejich ekologickými dopady. 
Pokud tato hlediska shrneme, tak přínos VRT je v: přesunu části pasažérů z jiných forem dopravy do relativně ekologického rychlovlaku (závisí na energetickém mixu výroby elektrické energie), úspoře času cestujících (zejména u vzdáleností nad 400 kilometrů) a odlehčení jiným železničním tratím.
Nevýhody jsou zejména tyto: ekologická zátěž při stavbě (přesuny ohromného množství zeminy, tunely, mosty), dělící efekt v krajině, zábor zemědělské půdy a lesní půdy, ohrožení spodních a povrchových vod, hluk (podle rychlosti až několik kilometrů na každou stranu), energetická náročnost provozu.

 

Vysoce riziková investice
Dnes se zaměříme zejména na skutečnou potřebnost VRT a na ekonomiku stavby a provozu. Je třeba si říct, že ekologie již není vůbec hlavním kritériem. Česká republika prakticky nemá nyní svobodnou volbu a možnost se svobodně rozhodnout, zda VRT stavět, odložit či nestavět. Vstupem do EU a podepsáním smluv v rámci jednotné evropské dopravní politiky jsme se zavázali tyto tratě postavit. 
Nejde tedy ani o „potřebnost“ či „výhodnost“ (navíc spornou) ušetřit dvacet minut mezi Jihlavou a Prahou apod. To nám jen stále zastánci VRT vesele předkládají, ale jde zejména o to, umožnit propojení Berlína s Vídní. 
Politici a zainteresované osoby, ať již v rámci ministerstva dopravy (MD), nebo z oboru železničních staveb a dopravy, tak vědomě mlží a snaží se veřejnost nalákat na směšně malou úsporu času. Skutečnost a reálný stav je ale bohužel jiný. 
Vysokorychlostní tratě se stavěly v zahraničí v době konjunktury, kdy ekonomický růst umožnil jejich financování a výstavbu. Opodstatnění bylo zejména u velkých vzdáleností 400 – 2000 km. Pouštět se do takového megalomanského projektu může třeba Čína, ale ne ČR v době vysokého zadlužení státu, recese a současné krize vyvolané válkou a energetickými problémy. Je třeba si uvědomit, že jde o vysoce rizikovou investici, a to z řady úhlů pohledu. 
Cílový stav stavby, tedy asi 500-700 kilometrů tratí, při cenách blížících se dvěma miliardám korun za kilometr (samo MD přiznává, že nemá aktuální výpočet cen a vychází z podkladů více než 5 let starých, kdy uvádí nereálných asi 700 milionů korun za kilometr) není pro naši ekonomiku zcela reálný ani snadno ufinancovatelný. 
Již nyní, bez započítání budoucí inflace, jsme někde na hranici atakující bilion korun. To v době, kdy nejsou peníze na školství ani na důchody, kdy se k limitu blíží účty zdravotních pojišťoven, a může tak brzy přijít krize financování zdravotnictví, v době, kdy nás čekají vysoké náklady na jaderné a (snad) plynové elektrárny, v době přechodu na jiné zdroje energií, v době, kdy nemáme nachystanou přenosovou soustavu, v době, kdy kupujeme sporná útočná letadla F-35 a kdy by měly následovat další investice do obrany našeho území a našich obyvatel (nemáme kryty, pozemní těžká brigáda byla prozatím odsunuta, ženijní vojsko je poddimenzované a protivzdušná obrana je nedostačující,…). 
Ministerstvo dopravy sice u VRT počítá i s určitou podporou z EU a se zapojením soukromého sektoru, to je ale jen odložení problému financování a další zadlužení do budoucna. Většina prostředků se tak jako tak bude muset půjčit…

 

Tři scénáře
Jsou tedy teoreticky možné tři scénáře. První scénář, jediný ekonomicky příznivý, a tedy nejrozumnější, by bylo pokusit se přetransformovat a na evropské úrovni zdůvodnit změnu plánovaných vysokorychlostních tratí z 320-350 kilometrů v hodině na tratě 200-250 kilometrů v hodině. Tedy přestavět a doplnit stávající koridory tak, jak bylo původně plánováno již v roce 1992. To by zvýšilo propustnost v celé železniční síti a znamenalo racionální zrychlení a posílení železniční dopravy.
Druhý scénář. Politici si prosadí tento krok ve stávající podobě, i když nebude odpovídající finanční krytí. Po několik dalších desetiletí se budou stavět kousíčky VRT, přičemž se stavba bude dále a dále prodražovat a nebude po celá desetiletí žádná trať ani kompletní, ani funkční. Konečně, jako naše dálnice… Přitom se současně utopí ve VRT astronomické prostředky z kapes daňových poplatníků.


Třetí scénář. Celý projekt se nakonec protlačí silou a dostaví. Státní pokladna bude krvácet, stát se zadluží a zaváže se k dalšímu nemalému splácení půjček a nemalým budoucím dotacím pozdějšího ztrátového provozu. Banky se napakují, politici budou rozdávat úsměvy při stříhání pásky, ale občané se budou velice brzy divit… Cestujících moc nebude, protože cena jízdenky bude převyšovat benefit úspory pár minut…
Pouze první varianta má smysl a je ekonomicky odůvodnitelná. Druhý a třetí scénář povedou jen k dalšímu navyšování veřejného dluhu. Přičemž je důvodná obava, že ani při dostavbě a následném zprovoznění tato stavba nebude nikdy ekonomicky v plusu. Je s podivem, že v moderní informační společnosti a kapitalismu je možné stavět něco, co je a bude ztrátové… Jak je vidět, ze státní kasy to ale jde…

 

Letáky jsou spíše reklamou
Kromě ekonomických otázek jsou zde ale i stále nedořešené otázky technické, například kde vzít potřebné množství elektrické energie pro provoz. Dále je zde otázka, jak napojit VRT na centrum Prahy, Brna a Ostravy, respektive jak nalézt ekonomicky a architektonicky únosné řešení zajíždění vlaků do center měst. 


Pokud totiž třeba nenavážeme rozumně VRT třeba ani na letiště v Ruzyni a stanice budou daleko na okrajích měst, potom se i ta stále proklamovaná výhoda úspory času ztratí při dopravě z těchto stanic do center měst. 
Zajímavé také bude, jak se vyřeší napojení VRT na stávající tratě, například z hlediska technických parametrů tratí i souprav, údržby, provozní spolehlivosti a bezpečnosti nebo sklonu tratí v zatáčkách.  Chybí i reálné vyčíslení ekologických přínosů a ztrát stavby a provozu. Ministerstvo dopravy a další zainteresované instituce stále nepředložily detailní odbornou zprávu, která by obsahovala konkrétní náklady, konkrétní ceny jízdenek, jízdní řády ani další konkrétní tvrdá data. Letáky, co tisknou, jsou spíše reklamou než odborným textem… Asi ví proč… 


Loňská diskuse o VRT na jihlavské radnici s panem ministrem Kupkou a dalšími odborníky a politiky byla o slibech a „víře“, že VRT je dobrá věc… Zveřejnění předpokládané ceny jízdenky třeba mezi Jihlavou a Prahou by bylo přitom velmi zajímavé a dovedu si představit i následnou anketu, kolik lidí by takovou cenu bylo ochotno zaplatit.
VRT není jen sice zajímavá a svým způsobem hezká hračka a zajímavý zdroj příjmů pro zainteresované strany, ale současně je také hazardem s dalším růstem státního dluhu a rozvratem státního rozpočtu. Rozhodovat o ní by se mělo s rozmyslem a zodpovědností. To se ale dnes neděje…

Diskuze k článku

Nový komentář

........VRT má vozit návštěvníky koncertů a hokeje do nové haly v Jihlavě........hala má přinést městu měnícímu se rychle v rumunský venkov nebývalou prosperitu, rozvoj a slávu...........
km | 2024-02-26 10:59:11 | Reagovat
Napište i vy, svůj vlastní článek - formulář ZDE
Reklama
13.06.2024 Čtenáři píšíU nás máme rádi zvířata…

Jsme mateřská škola na vesnici. K zvířátkům máme velice blízko. K domácím, ale i k volně žijícím. A protože jsme děti zvídavé, pozvali jsme k nám do mateřské školy Libora Konečného, ...

Komentáře (0)
12.06.2024 Čtenáři píšíSkok do prázdnin – besídka na závěr školního roku ZŠ Havlíčkova

Jak to všechno začalo? Máme na škole kroužky, hodně kroužků. A děti rády vystupují. S kolegyní nám přišel na mysl nápad, že po úspěšné vánoční besídce uděláme i předprázdninovou. ...

Komentáře (0)
11.06.2024 Čtenáři píšíNaše škola pomáhá žákům růst v mezinárodním kontextu

Gymnázium Jihlava ve spolupráci se slovinskou školou Osnovna šola Litija realizovalo mezinárodní projekt v rámci programu Erasmus+, který byl zaměřený primárně na čtenářskou gramotnost.  ...

Komentáře (0)
11.06.2024 Čtenáři píšíSoutěžní klání na ZŠ T. G. Masaryka

Během jarních měsíců se na prvním stupni naší školy konaly dvě velké soutěže. Nejdříve si zpěváčci vyzkoušeli zpívat s klavírním doprovodem před obecenstvem, nacvičili své oblíbené ...

Komentáře (0)
06.06.2024 Čtenáři píšíModerní gymnastika - když elegance potkává sílu

Představte si moderní gymnastiku jako taneční symfonii, kde elegance a síla tvoří harmonický celek. V dnešní době se tento sport neskutečně vyvíjí a přináší s sebou nové techniky a ...

Komentáře (0)
29.05.2024 Čtenáři píšíŠesťáci se svými kamarády z DTS na návštěvě zoo

Čerstvý vítr nám ve čtvrtek 16. 5. místo písku ze Sahary přivál naše kamarády z DTS Jihlava, se kterými již téměř celý školní rok spolupracujeme na různých drobných projektech. Tentokrát ...

Komentáře (0)
26.05.2024 Čtenáři píší„Hrající babičku“ tam žádná rodina neměla…

Život naší rodiny byl z počátku od roku 1936 spojený s návštěvou hudební školy. Dne 17. září 1936 se moje sestra Dagmar začala učit hře na housle u prof. Jana Přibyla a zpěvu u prof. ...

Komentáře (0)
23.05.2024 Čtenáři píšíNaše školní motýlí zahrádka

Ve třídě IV. B máme motýlí zahrádku. Před měsícem nám přicestovalo 5 housenek babočky bodlákové. Hanča s Luckou se nabídly, že budou zapisovat a pozorovat, jak nám housenky rostou. ...

Komentáře (0)
22.05.2024 Čtenáři píšíExkurze jihlavských školáků za poznáním

Během jara vyrazili žáci II. stupně jihlavské školy Nad Plovárnou. V pátek 12. dubna se žáci osmých ročníků vydali do Brna. Nejdříve zavítali na Kraví horu do hvězdárny a planetária, ...

Komentáře (0)
19.05.2024 Čtenáři píšíPozor, vosa! Zůstaňte hlavně v klidu

Kamarád pobíhá kolem, máchá divoce rukama a vykřikuje: „Vosa, vosa!“ Strašně se toho hmyzu bojí. Dělá ale, bohužel, vše pro to, aby ho vosa opravdu bodla. Jak se má zachovat správně? ...

Komentáře (0)
16.05.2024 Čtenáři píšíZa poznáním a kulturou do Prahy a Brna

V sobotu 27. 4. se autobusem vydalo 49 seniorů na první výlet z Humpolce do Prahy za poznáním a kulturou. První zastávkou bylo Hlavní nádraží, a to zrekonstruované prostory historické Fantovy ...

Komentáře (0)
15.05.2024 Čtenáři píšíŽáci na autentickém místě bojů za 2. světové války

U příležitosti oslav osvobození naší země, 5. a 8. května, si žáci MŠ a ZŠ Větrný Jeníkov připomněli v kostele sv. Cyrila a Metoděje v Praze památku sedmi československých parašutistů, ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net