
ČASTÝM terčem kritiky od veřejnosti jsou tzv. lego ostrůvky ve Fritzově ulici u autobusového nádraží. Foto: Pavel Bajer
Část veřejnosti je spokojená a druhá část je velmi nespokojená. Tak by se daly zjednodušeně charakterizovat pocity občanů z nového systému parkování v Jihlavě. Ten je ve městě postupně zaváděn od letošního května.
Jednu z rozhořčených reakcí nám k tomuto tématu zaslal Karel Tesař z Jihlavy. Podle něho nejsou všude po městě vyznačeny cyklopruhy správně. Tvrdí, že autoři nové koncepce parkování nedodržují tak právní normu a dělají to pouze pudově.
„Minimální šířka ochranného jízdní pruhu vedle podélně parkujících vozidel je 1,75 metru. Na ulici Fritzova je to jen 1,3 metru,“ vypíchl jeden z možných problémů.
Koordinátor parkování v Jihlavě Dalibor Pituch odpověděl, že ochranný cyklopruh v ulici Fritzova prověří.
„Výjezd z Tyršovy ulice na ulici Fritzova. To mohl vymyslet opravdu jen ,Odborník´ včetně ochranných ostrůvků. Tohle už opravdu hraničí s lidskou blbostí,“ pokračoval Tesař.
Na stejný problém JL upozornil i Oldřich Binar z Jihlavy, který považuje lego ostrůvky na Fritzově ulici nedaleko autobusového nádraží za nesmyslné.
Nerozhodují jednotlivci
Pituch si však za dopravním značením stojí. „Dopravní úpravy na Tolstého a Fritzově ulici včetně ochranných cyklopruhů v ulici jsou výstupem pracovní skupiny, která se věnuje přípravě dopravního značení pro nový systém parkování,“ poznamenal.
Podle něho je v pracovní skupině zastoupena samospráva, státní správa, účastní se jí i zástupci Policie ČR a městské policie. Upřesnil, že opatření pro cyklisty v těchto ulicích vychází z platného Generelu cyklistické dopravy města Jihlavy.
Doplnil, že návrh dopravního značení byl zpracován autorizovaným inženýrem, odsouhlasen dopravním inspektorátem Policie ČR, stanoven státní správou v přenesené působnosti a realizován odbornou firmou.
Za realizací cyklopruhů, dle Pitucha, tak nestojí žádné konkrétní osoby, ale jsou výsledkem standardního procesu.
„Pokud by v některých částech provedeného dopravního značení byly nesrovnalosti, je odbor dopravy připraven je po upozornění a prověření samozřejmě řešit - stejně, jak to provádí dosud,“ slíbil.
Karel Tesař dále polemizuje, že cyklopruhy nezvyšují bezpečnost provozu. Domnívá se, že naopak jízda s rozměrnými vozidly je pro cyklisty nebezpečnější (autobusy, trolejbusy a další).
Lego ostrůvek město hájí
Dalibor Pituch má ale odlišný názor. Naopak si myslí, že cyklopruhy v ulicích města bezpečnost cyklistů zvyšují. Doplnil, že k cykloopatřením přistupují i jiná města v republice.
Jak vyjmenoval, je to například Praha, Brno, Ostrava nebo v Kraji Vysočina Třebíč. V případě ochranných cyklopruhů se jedná o velice efektivní opatření, rozměrnější vozidla je mohou dle pravidel bez problému využít.
Koordinátor se vyjádřil také přímo k lego ostrůvku na Fritzově ulici. Tam byl před úpravou dle něho příliš dlouhý přechod přes jednu z nejfrekventovanějších komunikací v Jihlavě. Navíc neodpovídal platným normám.
Nový ostrůvek, jak uvedl, zvýšil bezpečnost chodců a na průjezdy zůstaly pro vozidla čtyři metry v každém směru. Zmínil i připravovanou úpravu dopravního stínu (vodorovné značení) vlevo při výjezdu z Tyršovy.
„Další paradox je u Domu kultury zastávka MHD v křižovatce. Když jede trolejbus a zastaví, dojde zastavení celého pruhu jedoucího tím směrem,“ upozornil na další problém Oldřich Binar.
Pituch napsal, že se u DKO chystá oprava kanalizační vpusti. Ta má proběhnout společně s úpravou zastávky Dům kultury.
Spor o parkovací místa
Karel Tesař ve svém příspěvku označil samotný nový systém parkování za kapitolu samu pro sebe. „Například Štefánikovo náměstí-modrá zóna, 60 parkovacích míst, z toho v průměru 30 prázdných. Proč?“ tázal se.
Na to koordinátor parkování přímo neodpověděl. Poznamenal pouze, že využití parkovišť na okraji oblastí se zavedeným novým systémem parkování je obecně nižší. „Zvýší se po rozšíření systému parkování, situaci budeme od podzimu monitorovat kamerovým vozidlem,“ reagoval na podnět.
Občan dále upozornil na úsek Mahlerovy ulice od ulice Malátova po Vrchlického. Označil to za velmi problematické místo pro rozměrná vozidla. Jako příklad uvedl, že se tam nevejdou vozidla technických služeb. Tvrdí, že je tím porušována vyhláška.
To však Pituch rozporuje. V popsaném úseku je dle něho jízdní pruh široký minimálně 3,25 metru. To má umožňit bezproblémový průjezd i rozměrnějších vozidel.
„Parkovací pruhy mají minimálně dva metry, což je standardní, pokud je automobil širší než dva metry, má možnost parkovat v šikmých nebo kolmých stáních,“ argumentoval.
„Hyenismus“ versus čištění
Karel Tesař upozornil, že to, co se v Jihlavě děje v dopravě, je tématem velké kritiky veřejnosti.
„Systém parkování je jen proto, aby město vybralo co nejvíc peněz. Vždyť zpoplatnilo i místa pro vozidla, jejichž majitelé mají ZTPP. Hyenismus,“ vyslovil svůj názor. Pituch to však vidí jinak.
„Hlavním důvodem zavedení systému parkování je úklid ulic, inventura dopravního značení, vznik pravidel pro parkování a zlepšení možností parkovat místním obyvatelům a podnikatelům, ale také návštěvníkům,“ vyjmenoval důvody.
Jak upřesnil, všechny vybrané prostředky směřují do samostatného fondu. A z něho chce město financovat projekty ke zlepšení dopravy v Jihlavě.
„Rozumíme, že většina z nás nemá ráda změny. Změn v dopravě je v posledních měsících v Jihlavě celá řada a dotýkají se velkého množství lidí. Na některé řidiče mohou působit i zmatečně,“ přiznal koordinátor parkování.
Zdůraznil však, že změny jsou výsledkem standardních procesů a vedou k vyšší bezpečnosti slabších účastníků provozu, stejně jako k většímu komfortu řidičů.
„S ohledem na velké množství úprav může dojít v některých případech k nesrovnalostem. Ty jsou samozřejmě postupně odstraňovány,“ dodal Pituch.
Diskuze k článku