Reklama
Dnes je sobota 08.02.2025     svátek má Milada

Příspěvky od firem městu jsou zanedbatelné

VÍT ZEMAN. Foto: archiv Magistrátu města Jihlavy
VÍT ZEMAN. Foto: archiv Magistrátu města Jihlavy

16.6.2020 Aktuality/Komentáře (1), autor:
Pavel Bajer

Investoři v Jihlavě zatěžují město obrovskými náklady na opravy komunikací, říká náměstek jihlavské primátorky Vít Zeman (Žijeme Jihlavou!).  
 

V červnu by měly jít do zastupitelstva nové zásady spolupráce města s investory. Co přinesou?
Není to vůbec žádný nový revoluční dokument, který by spadl z vesmíru. V tuto chvíli se nastavují pouze jasná pravidla. Pokud si město představíme jako byt, tak v jednotlivých místnostech takového bytu podnikají firmy a vydělávají v nich peníze. 
Ale někdo ten dům musí udržovat a opravovat. Samozřejmě ho také musí někdo postavit. Tím prvotním impulzem pro zahájení práce na podmínkách spolupráce byl fakt, že nám tu logistické areály drancují svými kamiony silnice, jejichž opravy stojí město stovky milionů ročně, a přitom finanční podíly těchto firem na rozpočtu města jsou jednotky statisíců korun. 

 

Dobře, ale co z toho vyplývá?
Tady je dost dlouho bráno jako automatické, že investor přijde do území a na základě územního plánu ho prakticky zadarmo zhodnotí. Z roku na rok se jeho pozemky zhodnotí z deseti korun na tisíc korun. Přitom se bere jako automatické, že toto zásadní zhodnocení pozemků městem ve prospěch investora se děje prakticky pro investora zdarma.  
Přitom cena území tímto zhodnocením vzroste ze dne na den třeba stonásobně. 
Pokud vezmu v úvahu, že na tomto zhodnocení ve prospěch jednoho zájemce pracují rok desítky úředníků a následně ten samý investor zahájí podnikání, kterým zatíží území města nutnými dlouholetými opravami komunikací, investicí do čistírny či stavbou školy, zhorší ekologické i životní podmínky, tak je zřejmé, že tento způsob užívání města není pro většinu Jihlavanů férový. A my tento poměr chceme pouze vyrovnat. 
 

A vy chcete změnu?
My říkáme, pojďme se dohodnout. Nabídneme vám město k podnikání a vy, prosím, dejte nějakou částku na to, abychom se tu mohli společně pohybovat. 

 

Takže, jak uvádí Asociace developerů na svém Facebooku, je to daň za právo stavět?
Proti slovu daň se v tomto případě důrazně ohrazuji. Stejně tak i proti tvrzení ve článku, který vyšel v pátečních JL, v němž je chybně uvedeno místo investičního příspěvku daň. Daň a investiční příspěvek je zásadní, opravdu zásadní rozdíl jak zákonný tak věcný. 
Daň je ze zákona vymahatelná. Investiční příspěvek je dohodou mezi městem a investorem. Jde o institut, kdy si investor uvědomuje společenskou odpovědnost za území, které zatěžuje svojí činností a aktivně se připojuje za zvýšení kvality prostředí ve prospěch občanů města, ve kterém podniká a tedy vydělává. 

 

Můžete uvést nějaký konkrétní příklad?
Dovolím si citovat slova České komory architektů, která píše, že tyto zásady minimalizují rizika potencionálního lobismu a korupce, že tyto zásady poskytnou investorům na počátku přípravy jejich záměrů jasná pravidla a tím zjednoduší a urychlí přípravu záměru.  V tom samém dokumentu se zároveň uvádí, že vznik podobných pravidel je výrazem odpovědného přístupu samosprávy k dosažení a udržení komplexního a proporcionálního stavu území, za které nese plnou zodpovědnost. 
Nazývat tedy tyto zásady daní, je za mne výrazem neochoty zodpovědně spravovat svěřené území pro občany našeho města. Pokud kdokoliv argumentuje „daní“ či dokonce „výpalným“, jde za mne o výraz návratu k dávným pořádkům netransparentnosti a nepřehlednosti, lobismu a korupce. 
 

Více v tištěném vydání JL s datem 16. 6. 

Diskuze k článku

Nový komentář

Daň
Z vyjádření pana náměstka se dá vyčíst, že by nejraději, kdyby tady žádné firmy zřejmě nebyly. Díky těmto firmám mají obyvatele města a kraje nějaké zaměstnání, díky kterému zde mohou bydlet, utrácet peníze, chtěl bych vidět ty stovky milionů, které Jihlava dává na opravy komunikací, že to není nikde vidět. Na zmíněné logistické firmy navazují další profese a bez nich by v Jihlavě byla taková nezaměstnanost, že by tu nikdo bydlet nechtěl a lidé by se pak museli stěhovat za prací do jiných měst. A co automobilový provoz spojen s obchodními centry apod? To také ničí komunikace, město musí platit provoz světelných křižovatek, čištění silnic apod, to také vadí, ne? Pak samotný obyvatel produkuje odpad, to také město něco stojí? Nechcete třeba město bez lidí? Město by naopak mělo lákat investory, aby lidé v krajském městě měli zaměstnání, tyto vydělané peníze pak mohou utrácet v centru, v restauracích, kultuře. Jihlava je závislá na automobilovém průmyslu a pokud přijde velká krize, lidé nebudou mít tolik práce, peněz a přestanou vám i utrácet a centrum města bude ještě více pusté. Zavádíte prostě daň za to, že tu investor bude chtít něco vybudovat a zaměstnat obyvatele, nebo postavit bydlení.
Marek | 2020-06-16 11:21:23 | Reagovat
ReklamaReklama
Reklama
05.02.2025 AktualityNa schodech z Brňáku není shoda

Z Brněnského mostu je nyní možné sejít po schodech dolů ve dvou místech. Na straně Cityparku k tzv. „jihlavským Benátkám“, kde jsou schody ve špatném technickém stavu. Na protější ...

Komentáře (0)
05.02.2025 AktualityRumcajse příští rok vystřídá možná Krteček

Před skoro už 25 lety pořádala Eva Kousalová v Polné poprvé karneval zasvěcený postavám z večerníčku. Hlavním hnacím motorem pro organizaci akce, kterou navštěvují v sále tamního ...

Komentáře (0)
05.02.2025 AktualityElektrické napětí loni popálilo 750 ptáků

Záchranná Stanice Pavlov na Havlíčkobrodsku v loňském roce řešila 35 případů popálených dravců. Jedná se ovšem o pouhý zlomek případů z Vysočiny. Ptáci často usedají na elektrické ...

Komentáře (0)
04.02.2025 AktualityHygienici na Vysočině v lednu zaevidovali 50 případů svrabu

V lednu zaznamenali hygienici na Vysočině 50 případů svrabu. Je to víc než dvojnásobek oproti loňskému lednu. Za celý rok 2024 bylo v kraji 353 případů tohoto infekčního onemocnění, které ...

Komentáře (8)
04.02.2025 AktualityTři Věžičky budou za týden bez restaurace

Restaurace Tři Věžičky u Jihlavy pod současným nájemcem po čtvrtstoletí končí. Podnik nedaleko sjezdu z dálnice D1 Praha Brno bude mít otevřeno už jen do neděle 9. února. Druhý ...

Komentáře (0)
04.02.2025 AktualityChřipka zavírá návštěvám nemocnice

Ve všech krajských nemocnicích na Vysočině platí zákaz nebo omezení návštěv. Dále zdravotnická zařízení na Vysočině vyzývají pacienty k nošení ochrany dýchacích cest. Od poloviny ...

Komentáře (0)
04.02.2025 AktualityBoural při výjezdu z benzínky. Zranil řidičku, do které narazil

Minulý týden ve čtvrtek před devátou hodinou nedal v Telči přednost ve Slavatovské ulici řidič vyjíždějící z benzinové pumpy jinému. „Řidič (48) automobilu Fiat při vyjíždění ...

Komentáře (0)
03.02.2025 AktualitySpolek zveřejnil další video o týrání krav na Vysočině

Státní veterinární správa (SVS) požádala spolek Zvířata nejíme o upřesnění informací k nově zveřejněným záběrům týrání krav, aby bylo možné identifikovat konkrétní chovy a udělat ...

Komentáře (0)
02.02.2025 AktualityKraj architektonickou soutěž na dosluhující Znojemský most nechce

Znojemský most v Jihlavě je starý skoro třičtvrtě století a patří ve městě mezi významné dopravní uzly. Dopravní stavba je ve vlastnictví Kraje Vysočina, který již dříve avizoval jeho ...

Komentáře (7)
02.02.2025 AktualityProjekt chce vyšlechtit odolnou včelu

Sál Státního veterinárního ústavu v Jihlavě přivítal minulý týden na osmdesát včelařů z celého okresu a okolí, kteří si přišli poslechnout přednášku Ing. Tomáše Moravce z Včelí ...

Komentáře (0)
02.02.2025 Aktuality Děti i dospělí závodníci vyrazili do prosluněné stopy

Středa patřila v relaxačním areálu Český mlýn v Jihlavě běžkařským štafetovým závodům. Za slunečného, takřka jarního počasí se tu konaly Školní lyžařské závody a následný ...

Komentáře (0)
01.02.2025 AktualityAutobusy na Vysočině mění jízdní řády

Zkontrolujte si autobusové spoje, kterými pravidelně jezdíte do práce nebo do školy! Již zítra mohou jet jinak. Od 1. února nás totiž čekají velké změny v jízdních řádech regionálních ...

Komentáře (1)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net