
CESTOVATEL Ladislav Zibura (vlevo) a Albert Fikáček z VlakFestu komentují ukládání vagónů na vlečku. Za nimi čekající PostCorona Express na telčském nádraží. Foto: Jiří Varhaník
Za komentáře známého cestovatele Ladislava Zibury zvedly v sobotu 30. května dva těžké jeřáby o nosnosti 100 a 60 tun dvojici lehátkových železničních vozů a usadily je na vlečku vlakového nádraží v Telči. Dělo se tak v rámci třídenní výjezdní akce PostCorona Express, kterou organizovala brněnská společnost VlakFest.
Společnost se věnuje vypravování vlastních zážitkových vlaků (ŽiWELL Express, Silvestr na Ukrajině, Cestovatelský Vlakotábor apod.). Aktuálně vykoupila dva lehátkové vozy Bc 833 a 842, které už několik týdnů stály odstaveny na betonových špalcích poblíž telčského nádraží.
Oba vozy zakoupil VlakFest od soukromníka, který je zde chtěl původně využít na svém pozemku jako penzion a občerstvení. Záměr se ale nakonec nerealizoval.
„Za uplynulou dobu se na jejich podobě bohužel podepsaly zejména různé nekalé místní živly a interiér i exteriér se staly terčem sprejerů a bezdomovců. Celý tento stav korunoval nález Policie ČR - cca 5 kg pervitinu ukrytého ve voze,“ komentoval stav vozů Petr Minařík z týmu Vlak Festu.
Díky práci desítek dobrovolníků se podle něho podařilo během několika víkendů interiér vozů uklidit a opravit: „Zhruba sedmdesát dobrovolníků nechalo na vozech k dnešnímu dni 1200 hodin práce,“ popisovali organizátoři v druhé polovině května.
PostCorona Express
Nová etapa v životě obou vagónů se začala psát o posledním květnovém víkendu.
V rámci třídenního výjezdu nazvaného PostCorana Express vypravil VlakFest v pátek speciální vlak se dvěma osobními vozy z Brna – Dolního nádraží do oblasti České Kanady a do Telče. Součástí výjezdu bylo i přenesení obou lůžkových vozů zpět na koleje, aby mohly zamířit na další opravy a vrátit se do provozu.
Třídenní výpravu PostCorona Expressu provázel společný zpěv a jamování ve vozech. Po uvolnění epidemiologických omezení se při jízdě setkala komunita mladých lidí - přátelé, kteří se dva měsíce vídali většinou jen přes webkamery nebo v rouškách.
V oblasti České Kanady bylo na programu svezení úzkokolejkou či prohlídka Slavonic. V Telči na vlečce u pily proběhl večerní táborák, účastníci přespali právě v odstavených lehátkových vozech.
V sobotu dopoledne se pak oba tyto vozy vracely na koleje. V dalším programu účastníků pak byla také výprava pěšky na hrad Roštejn, prohlídka Telče a místního železničního muzea. Večer patřil koncertu kapely Gwalard, přespávalo se opět v lehátkových vozech, tentokrát už nakolejených.
Po celý deštivý víkend ovšem nebylo na venkovní aktivity právě ideální počasí. V neděli dopoledne se PostCorona Express vracel do Brna. Po cestě, během zastávky v Zastávce u Brna, měli účastníci v plánu ještě jízdu vláčkem taženým parní lokomotivou po úzkorozchodné dráze.
Jeřáby a valčík
Hlavním bodem programu víkendu ale bylo právě sobotní opětovné nakolejení obou vagónů. Kromě samotných účastníků PostCorona Expressu technicky náročná akce přilákala i desítky dalších diváků.
Dva jeřáby z Českých Budějovic mohly na svých ramenech vynést břemeno až do výšky padesáti metrů. Vagóny ale k cca deset metrů vzdálené kolejové vlečce přesouvaly těsně nad zemí.
Jeřábníci je museli diagonálně natočit a posléze je synchronizovaně ukládali na kolej v zářezu, na kterou neviděli, navíc v oblouku. Od diváků si vysloužili potlesk. Padaly také návrhy na pojmenování vagónů.
K celé akci pouštěl Ladislav Zibura příhodnou hudební kulisu. Nad nádražím zněl na úvod motiv hudby k Sedmi statečným od Elmera Bernsteina, posléze pak třeba Fly Me to the Moon od Franka Sinatry. Jemnou práci jeřábníků podkresloval vídeňský valčík.
Jako další motiv vybral Zibura Yellow Submarine od Beatles. „Protože ponorka je vlastně takový vagón pod vodou, vagón, jehož přesun se nepodařil,“ vysvětloval.
Brigádníci: dobrodějové
Jakožto dobroděje celé akce představil komentátor Zibura Alberta Fikáčka ze společnosti VlakFest.
„Dobrodějové, co si zakoupili lístky (na PostCorona Express v ceně 1500 Kč: pozn. red.), nám sponzorovali tento jeřáb, tak mockrát děkujem´. A komu je líto, že už nemůže chodit na brigády, tak může, ještě tam nejsou zasklená okna - někdo si stěžoval, že na vás v noci foukalo. Takže ještě tohle se dotáhne a pak to nastříkáme,“ opáčil Fikáček.
Jak vysvětlil, zamířily vagóny z Telče už po kolejích do Slap u Tábora, kde projdou některými opravami. Opravovat se mají zejména podvozkové části. Vozová skříň dostane originální nátěr, proto zatím nebyla uváděna do původního stavu.
„Podvozková část je ve velmi zachovalém stanu, nicméně bude kompletně opravena, popřípadě zrepasována, včetně defektoskopie, vyvázání apod.,“ upřesnil P. Minařík.
Posléze se oba lůžkové vagóny stanou součástí zážitkových vlaků VlakFestu. Pojmout mají až šedesát cestujících. První akcí, na kterou by chtěli organizátoři opravené vozy nasadit, bude Sarajevo Express do Bosny a Hercegoviny.
„Psali z ambasády z Bosny, že nám povolí výlet do Sarajeva, takže kdo si udělá čas v srpnu, tak může s těma vagónama jet, snad to stihnem´,“ oznámil už během telčské akce Albert Fikáček.
Diskuze k článku