Reklama
Dnes je čtvrtek 19.09.2024     svátek má Zita

Některé exempláře mašinek uvidíme jen tady

STUDENEC 5. května 1973, těsně před odjezdem nákladního vlaku na lokálku do Velkého Meziříčí. Model parní lokomotivy 524.1307 nebude na výstavě chybět. Foto: Miroslav Petr
STUDENEC 5. května 1973, těsně před odjezdem nákladního vlaku na lokálku do Velkého Meziříčí. Model parní lokomotivy 524.1307 nebude na výstavě chybět. Foto: Miroslav Petr

17.2.2020 Aktuality/Komentáře (0), autor:
Lenka Kopčáková

Milovníci vláčků a železniční nostalgie by měli o jarních prázdninách vyrazit do Velkého Meziříčí. V přízemí Základní umělecké školy v ulici Poříčí ožije modelová železnice TT.

Výstavu pořádá už 12. rokem místní Klub železničních modelářů a prohlédnout si ji můžeme v týdnu od 7. – 15. března.

Parta mašinkářů se schází pod hlavičkou městské organizace Dóza - středisko volného času. Jedním z členů je Pavel Stupka. Pro JL uvádí pár zajímavostí k akci, kterou klub v posledních letech směřuje právě na jarní prázdniny.

Na netu můžeme zjistit, že označení „TT“ znamená nejčastěji zmenšeninu železnice v měřítku 1:120. Jak náš průvodce světem vláčků vysvětluje, TT je zkratkou z anglického „table top“, volně přeloženo jako „deska stolu“. Existují však i měřítka mnohem menší (až 1:450), a mnohem větší (např. 1:22,5).

„Podle mého názoru je měřítko TT tím správným kompromisem mezi požadavkem na modelovou věrnost a reálnými vzdálenostmi mezi nádražími. Nejsme nuceni dělat tzv. ´vlakodromy´, kde na malém místě je velké množství kolejí. TT vzniklo v USA a postupně se dostalo i do Evropy. Není však nejrozšířenější, tím je HO (1:87),“ přibližuje nadšenec.

Hlavním objektem výstavy bude klubové kolejiště o rozměru 1 x 19 metrů. „Je pravděpodobně největším stálým kolejištěm ve velikosti TT. Kromě něj budou k vidění dvě menší s tématem první republiky a také množství artefaktů ze skutečné železnice, včetně sbírky uniforem,“ dodává. Páni kluci všeho věku se tedy mohou těšit.

Za roky pořádání výstavy se již modelářům podařilo vyšperkovat nejen klubové kolejiště, ale i okolní prostředí. Motivem je hlavní dvojkolejná trať bez trolejového vedení se zaústěnou lokálkou.

„Dali jsme si za cíl modelovat skutečnou československou železnici před padesáti lety, kdy dožívající parní lokomotivy nahrazují motorové. Tomuto cíli podřizujeme veškeré naše snažení, takže máme odpovídající období 70. let minulého století nejen modely vlaků, ale i modely domečků, autíček i figurek,“ říká Pavel Stupka. Vybrané části kolejiště tak odpovídají skutečným vzorům inspirovaným především Velkým Meziříčím a jeho okolím.

Nejvzácnějšími exponáty na výstavě budou místní originály mašinek a vagónků. Byť se prý situace na trhu podstatně zlepšila, modeláři jsou přesto nuceni si většinu modelů vyrábět sami. Takže některé neuvidíme nikde jinde, existují jen v jediném exempláři - zde.

Návštěvníci se dle Stupky mohou těšit na modely našich neslavnějších parních i motorových lokomotiv vyráběných ve Škodě Plzeň nebo ČKD Praha, stejně tak na modely motorových vozů z Kopřivnice nebo Studénky.

„Určitě bychom se mohli pochlubit také i velkou kolekcí osobních, ale hlavně nákladních vozů, přesně odpovídajících skutečnosti stavěných členy klubu,“ uvádí modelář.

Co ale na výstavě nehledejme, tedy až na jedinou výjimku, to jsou elektrické mašinky. Nebudou tu ani ty ze zahraničí, nebo mašinky, jejichž velké vzorky byly vyrobeny po roce 1980.

Aktivních členů klubu je kolem osmi, nejstarším modelářem je 58letý Josef Linduška, který se vláčkům kdysi věnoval, pak ho zaujala jiná témata. „Ale v posledních dvaceti letech je naší klíčovou osobou, protože bez správného elektrického zapojení by se nehnulo ani kolo. Díky němu máme ojedinělý způsob digitálního řízení provozu,“ oceňuje nadšenec.

Meziříčtí modeláři mezi sebou přivítají nové členy, kteří se krom vláčků zajímají i o jejich elektrickou část, počítače a digitální řízení provozu.

Kdo se o modýlky někdy zajímal, ví jak nákladný koníček to je. Předpokladem je i zručnost. „Náš klub nemá bohaté finanční zázemí. Kromě vlastních prostředků jsou naším hlavním zdrojem příjmy z výstavy. Díky zřizovateli většinu vracíme do kolejiště. Stále budujeme a vylepšujeme,“ informuje modelář.

Zatímco na letošní výstavu parta připravila zbrusu nové malované pozadí, pro příště chce vykouzlit noční provoz se spoustou lampiček. Jak Pavel Stupka říká, tento koníček je dost náročný na čas. Jen postavení jedné lokomotivy je mnohdy otázkou třeba i dvou let.

Diskuze k článku

Nový komentář

Reklama
Reklama
15.09.2024 AktualityStarosta k obchvatu: Je to příjezdová cesta k Dukovanům

Po více než 15 letech plánování definitivně na konci září odstartuje výstavba obchvatu Brtnice. Investiční akci za zhruba půl miliardy korun bez daně zrealizuje společnost Eurovia CZ. Náklady ...

Komentáře (0)
14.09.2024 AktualityK úklidu: Kontroly od občanů jsou nejúčinnější

Jihlava má mnohá špinavá místa. Jedno z nich je u kontejnerového stání v Havlíčkově ulici naproti Bille. Nedaleko se nachází jedna ze škol. „Již několik let je u Scio školy tato skládka!“ ...

Komentáře (0)
14.09.2024 AktualityObilovin je zhruba jako loni, výnos řepky šel dolů

JIHLAVA (jv) – Úroda obilí je na Vysočině na úrovni loňského roku, u řepky klesl výnos kvůli počasí cca o 10 procent. Tato čísla prezentovali zemědělci při sobotních jihlavských Dožínkách. ...

Komentáře (1)
13.09.2024 AktualityAkce na víkend pořadatelé ruší

REGION (kra, jv, pab) – Drtivou většinu venkovních akcí, které měly proběhnout o nadcházejícím víkendu, jejich pořadatelé ruší kvůli extrémně nepříznivé předpovědi počasí doprovázeného ...

Komentáře (0)
13.09.2024 AktualityO konci prodejen Lapek v obcích vznikají drby

Už minulý týden společnost Lapek informovala o tom, že ke konci letošního roku ukončí činnost její největší pekárna na Vysočině. Firma ji provozuje v Jihlavě. Jak oznámení vnímají ...

Komentáře (1)
13.09.2024 AktualityHistorický stroj dosloužil. Nádraží se chystá na demolici

Posledních několik měsíců dělí výpravní budovu městského nádraží v Jihlavě od demolice. Na jeho místě vznikne centrální dopravní terminál. Poslední měsíce života této stanice ...

Komentáře (0)
13.09.2024 AktualityZa týden volíme nové krajské zastupitele, Třebíčsko a Havlíčkobrodsko volí i senátora

Vítězslav Schrek (ODS) či Martin Kukla (ANO) nebo někdo jiný se stane novým hejtmanem kraje Vysočina? O tom i my budeme částečně rozhodovat při krajských volbách. Volby se uskuteční ...

Komentáře (6)
13.09.2024 AktualityDnes máme „pátek 13.“. Pro někoho smolný den, pro jiné den plný štěstí

Pátek 13. je považován mnohými za den neštěstí. Kořeny jeho špatné pověsti nalezneme v náboženství. Pátek je podle Bible dnem, kdy Římané ukřižovali Ježíše Krista. Číslo 13 se ...

Komentáře (0)
12.09.2024 AktualityVysočina se chystá na velké deště

Ve Velkém Meziříčí na Žďársku hasiči kvůli hlášeným extrémním dešťům včera dopoledne osadili protipovodňové zábrany u toků Balinka a Oslava. Rozhodla o tom povodňová komise města, ...

Komentáře (0)
11.09.2024 AktualityNejotevřenějším krajem je Vysočina, vyplývá z analýzy spolku Oživení

Nejotevřenějším krajem v Česku je Kraj Vysočina, na svých internetových stránkách zveřejňuje velké množství podkladů a informací o vedení kraje. Vyplývá to z analýzy spolku Oživení, ...

Komentáře (0)
11.09.2024 AktualityOdstávka kryté části Vodního ráje letos nebude

Krytá část Vodního ráje nebude letos uzavřena z důvodu pravidelné technologické odstávky. Bazén bude bez omezení pro veřejnost v provozu až do 30. prosince 2024. Uvedl to Martin Málek, mluvčí ...

Komentáře (0)
12.09.2024 AktualityKraj Vysočina s Brnem propojí horkovod z elektrárny Dukovany

Horkovod z Dukovan do Brna a brněnská spalovna SAKO spolu zdánlivě nesouvisí. Pro Vysočinu však ano. Vysočinští zastupitelé budou dnes schvalovat tzv. Memorandum o porozumění k projektu vyvedení ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net