Reklama
Dnes je středa 24.04.2024     svátek má Jiří

Některé exempláře mašinek uvidíme jen tady

STUDENEC 5. května 1973, těsně před odjezdem nákladního vlaku na lokálku do Velkého Meziříčí. Model parní lokomotivy 524.1307 nebude na výstavě chybět. Foto: Miroslav Petr
STUDENEC 5. května 1973, těsně před odjezdem nákladního vlaku na lokálku do Velkého Meziříčí. Model parní lokomotivy 524.1307 nebude na výstavě chybět. Foto: Miroslav Petr

17.2.2020 Aktuality/Komentáře (0), autor:
Lenka Kopčáková

Milovníci vláčků a železniční nostalgie by měli o jarních prázdninách vyrazit do Velkého Meziříčí. V přízemí Základní umělecké školy v ulici Poříčí ožije modelová železnice TT.

Výstavu pořádá už 12. rokem místní Klub železničních modelářů a prohlédnout si ji můžeme v týdnu od 7. – 15. března.

Parta mašinkářů se schází pod hlavičkou městské organizace Dóza - středisko volného času. Jedním z členů je Pavel Stupka. Pro JL uvádí pár zajímavostí k akci, kterou klub v posledních letech směřuje právě na jarní prázdniny.

Na netu můžeme zjistit, že označení „TT“ znamená nejčastěji zmenšeninu železnice v měřítku 1:120. Jak náš průvodce světem vláčků vysvětluje, TT je zkratkou z anglického „table top“, volně přeloženo jako „deska stolu“. Existují však i měřítka mnohem menší (až 1:450), a mnohem větší (např. 1:22,5).

„Podle mého názoru je měřítko TT tím správným kompromisem mezi požadavkem na modelovou věrnost a reálnými vzdálenostmi mezi nádražími. Nejsme nuceni dělat tzv. ´vlakodromy´, kde na malém místě je velké množství kolejí. TT vzniklo v USA a postupně se dostalo i do Evropy. Není však nejrozšířenější, tím je HO (1:87),“ přibližuje nadšenec.

Hlavním objektem výstavy bude klubové kolejiště o rozměru 1 x 19 metrů. „Je pravděpodobně největším stálým kolejištěm ve velikosti TT. Kromě něj budou k vidění dvě menší s tématem první republiky a také množství artefaktů ze skutečné železnice, včetně sbírky uniforem,“ dodává. Páni kluci všeho věku se tedy mohou těšit.

Za roky pořádání výstavy se již modelářům podařilo vyšperkovat nejen klubové kolejiště, ale i okolní prostředí. Motivem je hlavní dvojkolejná trať bez trolejového vedení se zaústěnou lokálkou.

„Dali jsme si za cíl modelovat skutečnou československou železnici před padesáti lety, kdy dožívající parní lokomotivy nahrazují motorové. Tomuto cíli podřizujeme veškeré naše snažení, takže máme odpovídající období 70. let minulého století nejen modely vlaků, ale i modely domečků, autíček i figurek,“ říká Pavel Stupka. Vybrané části kolejiště tak odpovídají skutečným vzorům inspirovaným především Velkým Meziříčím a jeho okolím.

Nejvzácnějšími exponáty na výstavě budou místní originály mašinek a vagónků. Byť se prý situace na trhu podstatně zlepšila, modeláři jsou přesto nuceni si většinu modelů vyrábět sami. Takže některé neuvidíme nikde jinde, existují jen v jediném exempláři - zde.

Návštěvníci se dle Stupky mohou těšit na modely našich neslavnějších parních i motorových lokomotiv vyráběných ve Škodě Plzeň nebo ČKD Praha, stejně tak na modely motorových vozů z Kopřivnice nebo Studénky.

„Určitě bychom se mohli pochlubit také i velkou kolekcí osobních, ale hlavně nákladních vozů, přesně odpovídajících skutečnosti stavěných členy klubu,“ uvádí modelář.

Co ale na výstavě nehledejme, tedy až na jedinou výjimku, to jsou elektrické mašinky. Nebudou tu ani ty ze zahraničí, nebo mašinky, jejichž velké vzorky byly vyrobeny po roce 1980.

Aktivních členů klubu je kolem osmi, nejstarším modelářem je 58letý Josef Linduška, který se vláčkům kdysi věnoval, pak ho zaujala jiná témata. „Ale v posledních dvaceti letech je naší klíčovou osobou, protože bez správného elektrického zapojení by se nehnulo ani kolo. Díky němu máme ojedinělý způsob digitálního řízení provozu,“ oceňuje nadšenec.

Meziříčtí modeláři mezi sebou přivítají nové členy, kteří se krom vláčků zajímají i o jejich elektrickou část, počítače a digitální řízení provozu.

Kdo se o modýlky někdy zajímal, ví jak nákladný koníček to je. Předpokladem je i zručnost. „Náš klub nemá bohaté finanční zázemí. Kromě vlastních prostředků jsou naším hlavním zdrojem příjmy z výstavy. Díky zřizovateli většinu vracíme do kolejiště. Stále budujeme a vylepšujeme,“ informuje modelář.

Zatímco na letošní výstavu parta připravila zbrusu nové malované pozadí, pro příště chce vykouzlit noční provoz se spoustou lampiček. Jak Pavel Stupka říká, tento koníček je dost náročný na čas. Jen postavení jedné lokomotivy je mnohdy otázkou třeba i dvou let.

Diskuze k článku

Nový komentář

Reklama
20.04.2024 AktualityŠanci na záchranu představuje pro zdravotníka experimentální léčba

Celé Jihlavsko se semklo na pomoc mladému polenskému lékaři, který bojuje s vážnou nemocí. Příběh Alexandra Noska zveřejnila na serveru Donio jeho sestra Lucie Vítů Nosková. Přes portál ...

Komentáře (1)
20.04.2024 AktualityOchlazení nepřeje úrodě ani včelařům

Počasí se zbláznilo, tak charakterizoval výkyvy jeden z mnoha obyvatel Vysočiny. Po letních teplotách, kdy teploměry ukazovaly rekordní hodnoty, spadla rtuť pod bod mrazu a lepší to nebude ...

Komentáře (0)
19.04.2024 AktualityNevidomého expředsedu Tyflo Vysočina viní z podvodu

Až osm let pobytu v káznici hrozí v případě prokázání viny u soudu dnes už bývalému předsedovi jihlavské pobočky Tyflo Vysočina a Organizace nevidomých Pavlu Hegnerovi (70) z Velkého ...

Komentáře (0)
19.04.2024 AktualityKraj v jihlavské nemocnici postaví nové parkoviště

Parkování v areálu jihlavské nemocnice je často terčem kritiky občanů. Ještě v letošním roce má proto v areálu nemocnice vzniknout nové parkoviště pro 183 vozidel. Parkoviště má nahradit ...

Komentáře (0)
19.04.2024 AktualityBývalý ředitel nemocnice Velev byl propuštěn z vazby

Bývalý ředitel jihlavské nemocnice Lukáš Velev, který čelí obvinění v rozsáhlé korupční kauze s nemocničními zakázkami, byl podle serveru Seznam Zprávy minulý čtvrtek propuštěn z ...

Komentáře (0)
19.04.2024 AktualityU výměny oken platí: Na kvalitě záleží

Jedním z nejdůležitějších parametrů nových oken jsou jejich tepelně izolační vlastnosti. Základními částmi okna jsou zasklení a rám. Výsledné vlastnosti závisí na kombinaci vlastností ...

Komentáře (1)
18.04.2024 AktualityNa památky UNESCO pošlou dotaci

Významné výročí si letos připomenou ve Žďáru nad Sázavou. Za poutním kostelem sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře přijíždějí návštěvníci z celého světa už třicet let. Právě ...

Komentáře (0)
18.04.2024 AktualitySanity mají nové vysílačky

Celkem dvanáct digitálních vysílaček se nově pořídilo Dopravní zdravotní službě. Ta spadá více než rok pod jihlavskou nemocnici. Sanity převážející pacienty jsou tak připojené do ...

Komentáře (0)
17.04.2024 AktualityStrážníci v Jihlavě předali hledaného muže policii

Jihlavským strážníkům se podařilo dopadnout hledaného čtyřiatřicetiletého muže. Hlídka si ho všimla, když procházela nevyužívanou budovu v ulici Znojemská, která je oblíbená mezi ...

Komentáře (0)
17.04.2024 AktualityK zápisům do prvních tříd v krajském městě přišlo 601 předškoláků

V Jihlavě skončily zápisy do prvních tříd. Do 11 základních škol přijali ředitelé 601 prvňáčků a dalších 72 dětí půjde v září do pěti přípravných tříd. Oproti loňsku navíc ...

Komentáře (4)
18.04.2024 AktualityDůležité je, aby lidé „bordel“ nedělali

V pondělí 8. dubna byl zahájen jarní úklid Vysočiny. Akce nazvaná Čistá Vysočina potrvá do 21. dubna. Podle informací kraje se letošního úklidu regionu zapojí téměř 30,5 tisíce dobrovolníků ...

Komentáře (0)
18.04.2024 AktualityVětrníky jsou v rámci našeho kraje nepřípustné pouze na Svratecku

Problematika větrných elektráren na Vysočině budí v regionu emoce. To se projevilo i na posledním krajském zastupitelstvu při schvalování Revize Strategie ochrany krajinného rázu Kraje Vysočina ...

Komentáře (1)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net