Reklama
Dnes je čtvrtek 18.04.2024     svátek má Valérie

Vystrčil k 25 letům ODS: Vědět, co je důležité a správné


29.5.2017 Bez kategorie/Komentáře (0), autor:
Petr Klukan

Jihlavské listy, 29.04.2016

Subjektivního hodnocení předsedů strany se možná dopustím v nějaké knize, říká v rozhovoru vysočinský předseda ODS Miloš Vystrčil.

V jaké kondici je podle vás ODS v roce 2016?

Kondici ODS bych trochu v nadsázce přirovnal ke kondici člověka – úspěšného sportovce, který překonal poměrně vážné onemocnění a nyní se s chutí pustil opět do intenzivního tréninku a má velkou chuť získat zpět ztracenou sebedůvěru, přízeň diváků a něco dokázat. Občas se mi zdá, že se první výsledky již začínají dostavovat, snadné to ale rozhodně není.

Myslíte, že má ODS ještě někdy šanci stát se silnou stranou, která by mohla vládnout nebo spoluvládnout? Nebo je pravice a pravicové smýšlení na úbytě?

Myslím – jsem přesvědčen, že ODS má šanci se opět stát silnou stranou. Již dnes je opět na pravici nejsilnější. Bude k tomu potřeba ale ještě hodně pokory, práce a trpělivosti.

Čím to je, že zakladatelé nebo spoluzakladatelé stran z nich nakonec odcházejí – mám na mysli Václava Klause, nebo i Miloše Zemana z ČSSD?

To je spíše otázka na ně než na mne. Ty důvody mohou být různé.

V Jihlavě dokonce odešel z ODS její spoluzakladatel, exstarosta Vratislav Výborný – a přešel až do ČSSD. Z ODS odešel i bývalý náměstek primátora Radek Vovsík. Nedělá ODS něco špatně?

Lze na to reagovat třeba jmenováním lidí, kteří do ODS v poslední době naopak přišli nebo se do ní třeba nazpět vrátili. Příklady mohou být třeba současný předseda ODS Petr Fiala nebo současný lídr krajské kandidátky Zdeněk Geist. Tím nechci tvrdit, že je ODS bez chyb. Při většině rozchodů to zpravidla bývá tak, že nebývá zcela bez viny ani jedna strana.

Mohl byste krátce charakterizovat působení vašich předsedů v čele strany? Václava Klause, Mirka Topolánka, Petra Nečase a Petra Fialu?

Chcete po mě subjektivní hodnocení, kterého se možná jednou v podrobnější podobě dopustím v nějaké knize, pokud někdy nějakou asi až v důchodu napíši. Proto si dovolím pouze velmi stručně napsat, že není pravdou, že by Václava Klause nezajímaly názory ostatních. V Mirkovi Topolánkovi jsem se nikdy moc nevyznal a Petra Nečase potkal osud, který se mi nechce komentovat. S Petrem Fialou se mi spolupracuje velmi dobře a rozhodně nesouhlasím s názory, že je nevýrazný nebo málo zajímavý. Naopak. Bohužel slušnost a kultivovanost se dnes příliš nenosí.

A známkou ohodnotit jejich působení ve funkci?

Jednou známkou se jejich působení ohodnotit nedá, a jestli dám dohromady někdy svůj nějaký komplexnější názor, dnes nevím.

Lidé byli znechuceni politikou, a také proto dali v posledních volbách hlas hnutí ANO, které se tváří, že není politické. Uvědomuje si ODS a poučila se z toho, že je to i její „zásluhou“, že lidé přestali stranám věřit?

Uvědomuje a poučit se snaží. Čas ukáže, do jaké míry se nám to podaří.

Kdy se podle vás lidem vrátí důvěra v politické strany, potažmo v ODS?

To bych také rád věděl. ☺ Rozhodně nemůžeme čekat, že se tak stane rychle a bez práce. Důvěra se rychle ztrácí a pomalu získává zpět. Nutnou podmínkou návratu důvěry je, abychom fungovali bez průšvihů a měli jasný program a slušné a zároveň výrazné představitele. Záležet bude ale i na našich politických soupeřích a jejich chování a schopnostech.

Jak přesvědčit lidi, že jen politické strany s ideologií mají budoucnost?

Dlouhodobě je nejlepším důkazem historie demokraticky vyspělých zemí. V krátkodobém horizontu se o tom přesvědčuje obtížně. Myslím, že důležité jsou také osobnosti a jejich postoje.

Co bylo podle vás největší chybou, kterou ODS za dobu svého působení udělala?

Jak jsem již napsal, nikdo není bez chyby. Osobně si myslím, že naší největší chybou bylo, že někteří naši členové zapomněli, že politika je především služba, a ne nástroj pro uspokojení vlastních potřeb.

A naopak největším kladem?

ODS vždy hájila osobní svobodu a věřila ve schopnosti člověka, rodiny, obce se o sebe, o svoji rodinu, o své území postarat bez zbytečných berliček a škodlivého paternalismu.

Umíte si představit, kde bude ODS za deset let, nebo dokonce za dalších 25 let?

Představit si umím ledacos. Osobně bych si přál, aby za dalších 25 let jsme měli kolem sebe alespoň tolik svobody a tolik možností, jako máme dnes.

Zejména pro naše mladší následovníky bude nesmírně těžké v tom čím dál více bláznivém světě se ctí obstát.

Množství dostupných informací roste geometrickou řadou. A tak je pořád obtížnější poznat, co je a co není důležité a správné. Přál bych si proto, aby ODS zůstala - byla takovou stranou, která bude vědět, co je důležité a správné, a bude to umět lidem sdělit takovým způsobem, že jí to budou věřit.

ODS byla založena před 25 lety, v dubnu 1991

Jak velký význam ODS přisuzujete v rámci politického spektra v ČR?

Josef Kott vysočinský předseda ANO:Význam ODS stejně jako ostatních politických subjektů je dán volebními preferencemi. Agenturní výzkumy ukazují dlouhodobě stabilní rozložení politického spektra v ČR.

Jaromír Kalina vysočinský předseda KDU-ČSL: Pokud má mít ODS budoucnost, pak musí vygenerovat lídry, kteří dají zapomenout na profesora Klause. Ten je nejen pro mne zosobněním všeho, co se nepovedlo a zasáhlo společnost po roce 1989. Divoká privatizace připravených kádrů z řad veksláků, komunistického establishmentu a všeho schopných kmotrů se dlouhodobě podepsala na funkčnosti, atmosféře a vztazích ve společnosti. ODS mne nepřesvědčuje, že je schopna reprezentovat pravici a mít v sobě seberefl exi a pokoru.

Petr Krčál předseda KVV ČSSD Vysočina: Občanskou demokratickou stranu jsem vždy považoval za seriózního soupeře prezentujícího pravicové myšlenky. V současné by měla ODS udělat vše proto, aby se opět stala lídrem pravicového spektra.

Pavel Kalabus předseda KV KSČM: Důvěra občanů ve strany jako je ODS trvale klesá a může si za to sama. Něco jiného kázala, než v praxi činila. Od časů svých pověstných sponzorů vedených Pepou z Hongkongu už jen sleduje trpký osud svých někdejších politických souputníků ODA nebo US. Je vyčerpaná a nedůvěryhodná. Už jen kope kolem sebe.

Diskuze k článku

Nový komentář

Reklama
15.04.2024 Bez kategorieAdvokátka Eva Decroix se stala novou místopředsedkyní ODS

Volební kongres ODS rozhodl, že místopředsedkyně poslaneckého klubu ODS Eva Decroix se stane také místopředsedkyní strany. Po znovuzvolení Petra Fialy předsedou a Zbyňka Stanjury prvním ...

Komentáře (3)
11.04.2024 Bez kategorieHyský: Ten, kdo mluví silně, má nějakou šanci

Sociální demokracie existuje. V současné době už ta zkratka není ČSSD, ale SOCDEM a SOCDEM je Sociální demokracie, říká vysočinský šéf strany Martin Hyský, který je zároveň krajským ...

Komentáře (0)
18.03.2024 Bez kategoriePoslankyně Decroix (ODS) reagovala na poučování Konečné (KSČM)

V nedělní Partii Terezie Tománkové na CNN Prima News se v diskusi střetly čtyři ženy – Věra Kovářová (STAN), Eva Decroix (ODS), Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) a Kateřina Konečná (KSČM). V ...

Komentáře (10)
13.03.2024 Bez kategorieD. Mészáros (SPD) již není jihlavským zastupitelem

Jihlavské SPD vyměnilo v Jihlavě městského zastupitele. Na mandát rezignoval David Mészáros. Důvod jeho rezignace hnutí blíže nespecifikovalo. Nahradila ho Dagmar Barimová, která složila ...

Komentáře (0)
23.02.2024 Bez kategorieNagyová (ANO) k Čapímu hnízdu: Nikdy se to nemělo dostat před soud

Jihlavská zastupitelka Jana Nagyová (ANO) byla podruhé nepravomocně osvobozena Městským soudem v Praze v kauze možného podvodu při čerpání dotace na Farmu Čapí hnízdo. Kromě Nagyové byl ...

Komentáře (2)
16.02.2024 Bez kategoriePoslanec Koten (SPD) považoval bundy biatlonistů za ukrajinské

Je Nové Město ještě na Moravě nebo na Ukrajině? Tuto otázku na svém facebookovém profilu položil poslanec Radek Koten (SPD). Obul se do organizátorů Mistrovství světa v biatlonu kvůli bundám ...

Komentáře (3)
07.02.2024 Bez kategorieExprimátorka K. Koubová: S výběrem pana Lindovského jsem spokojená

Rada města Jihlavy doporučila na místo jednatele Horácké multifunkční arény v Jihlavě (HMA) 40letého Martina Lindovského z Ostravy. JL oslovily zástupce všech tří opozičních stran v jihlavském ...

Komentáře (0)
02.02.2024 Bez kategorieP. Paul: S nominací M. Lindovského souhlasím

Rada města Jihlavy doporučila na místo jednatele Horácké multifunkční arény v Jihlavě (HMA) 40letého Martina Lindovského z Ostravy. JL oslovily zástupce všech tří opozičních stran v jihlavském ...

Komentáře (1)
02.02.2024 Bez kategorieRadek Hošek: Město neumí a nemá podnikat

Rada města Jihlavy doporučila na místo jednatele Horácké multifunkční arény v Jihlavě (HMA) 40letého Martina Lindovského z Ostravy. JL oslovily zástupce všech tří opozičních stran v jihlavském ...

Komentáře (0)
19.01.2024 Bez kategorieKrajský radní P. Hájek (STAN) už není starostou Těchobuze

Radní Kraje Vysočina Pavel Hájek (STAN) po dlouhých letech skončil ve funkci starosty obce Těchobuz na Pelhřimovsku. Důvody proč rezignoval, vysvětlil na svém Facebooku: „Do funkce starosty ...

Komentáře (0)
16.01.2024 Bez kategoriePrioritou pro mě je obecný prospěch, říká Šoula, nový jihlavský zastupitel za STAN

Vojtěch Šoula se stal novým jihlavským zastupitelem za STAN. V listopadu 2023 nahradil zastupitelku Miroslavu Zápotočnou, která rezignovala. JL mu položily několik otázek. Na jaká témata ...

Komentáře (2)
11.01.2024 Bez kategorieKafková: Příčí se mi upírat dědicům právo na vrácení majetku

JL položily jednu otázku opoziční jihlavské zastupitelce Tereze Kafkové (PiFo): Na posledním prosincovém jednání městského zastupitelstva jste se zdržela hlasování v bodě 45: Návrh ...

Komentáře (1)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net