Reklama
Dnes je sobota 27.04.2024     svátek má Jaroslav

Hlavní vlna přezouvání aut bude tradičně během dubna

Ilustrační foto: archiv JL
Ilustrační foto: archiv JL

29.3.2024 Pro motoristy/Komentáře (0), autor:
David Kratochvíl

Koncem března končí českým řidičům povinnost používat zimní pneumatiky. Odborníci však doporučují odložit přezouvání na dobu, kdy teploty dlouhodobě přesáhnou sedm stupňů Celsia.
Přesto už některé pneuservisy hlásí objednací dobu na duben až dva týdny. V sezoně přezouvání jsou servisy totiž tradičně nejvytíženější.


„Správné obutí auta je podstatou pro komfortní a bezpečnou jízdu, o ekonomické stránce ani nemluvě,“ říká jednoznačně Tomáš Štáfek pracovník z jednoho jihlavského autoservisu. 
I přesto, že je podle něj všude spousta dostupných informací, dělají řidiči při přechodu ze zimních na letní pneumatiky, nebo i obráceně, stále stejné chyby. Jaké jsou základní informace o letních pneumatikách a pravidla jejich správného použití na vozidle?


„Léta se traduje, že měnit gumy na léto je zbytečné a že je to jen lobby výrobců a prodejců. Ač to tak může vypadat, není to pravda a zimní pneumatika se od letní liší hned v několika směrech,“ vysvětluje. 
Za prvé je to složení směsi, ze které je pneumatika vyrobena, dále je to její dezén neboli drážkování, a v neposlední řadě její síla a tvrdost. 


Zimní pneumatika je většinou z měkčí směsi, odolávající mrazům, s hustě prořezaným vzorkem, který zajišťuje perfektní záběr na sněhu a snadné odvádění vody. Letní pneumatika je naproti tomu mnohem tvrdší, aby ve vysokých teplotách neměkla a na rozpáleném asfaltu nedocházelo k její deformaci. 


Na tvrdším a sušším povrchu je sama o sobě přilnavější, proto je její drážkování menší, respektive přizpůsobeno jen k odvodu vody. „Sama pneumatika se díky tomu ojíždí o dost méně nebo alespoň pomaleji a není tolik hlučná,“ zmiňuje.


V posledních letech se množí počet řidičů, kteří své zimní gumy přes léto tzv. dojíždí a na podzim koupí nové. Jestli to plánujete i vy, dvakrát si to rozmyslete, protože tento způsob se podle  pracovníka autoservisu jednoduše nevyplatí. 


„Zimní pneumatiky na teplých silnicích výrazně zhoršují své jízdní vlastnosti, rychleji se opotřebuje jejich vzorek, auto s nimi má mnohem delší brzdnou dráhu, o dalším komfortu jízdy a nebezpečí smyku na horké silnici ani nemluvě,“ vyzdvihuje.


Správně nahuštěná a funkční pneumatika také snižuje spotřebu auta, a to je při dnešních cenách paliv rovněž nezanedbatelné hledisko, proč v létě jezdit na „letňákách“ a v zimě na „zimákách“.
Kdy se tedy má přezout? Z hlediska zákona je to jasné. Řidiči mají povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza anebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. 


Druhým hlediskem je ale fakt, že zimní pneumatiky ztrácejí svoje schopnosti při venkovní teplotě + 7 stupňů Celsia a vyšší. „Proto se vyplatí počkat, až se teploty venku pohybují celý den nad zmiňovanými sedmi stupni, a to je přesně ten čas, kdy na auto obout letní gumy,“ podotýká..


Nezanedbatelné je také správné nahuštění pneumatik, jejich stáří a celkový stav. Každý vůz má huštění pneumatik jiné a správný tlak lze dohled v příručce k automobilu, zjistit jej u výrobce nebo ho u novějších vozů najít na víčku nádrže či vlepené do rámu dveří. Stáří pneumatiky by nemělo přesáhnout čtyři roky, protože časem se její pružnost a stabilita mění a zmenšuje. 


„Ostražití by tak měli být hlavně zákazníci některých internetových e-shopů, kde se bohužel běžně prodávají starší gumy většinou za nižší a v uvozovkách výhodnější cenu. Jakékoliv trhliny, boule a deformace, ať už na prázdné či nahuštěné pneumatice, nejsou přípustné,“ upozorňuje. 


Právě tyhle efekty mohou při jízdě vytvářet vlnění, odskakování auta do stran a v krajním případě až defekt či přímo explozi pneumatiky. 
Minimální vzorek, nebo chcete-li výška dezénu, letní pneumatiky by neměl být menší než 1,6 mm, u zimní pneumatiky jsou to pak 4 mm. „Nezapomínejte také na to, že správně obuté kolo musí být dobře vyvážené. Předejdete tak nechtěnému kmitání volantu, vibracím a nekonformitě vlastní jízdy automobilu,“ předesílá.. 


Přezout si kompletní kola sám doma  zvládne každý zručnější řidič. Přesto pro vlastní bezpečnost a klid na duši je jistější obrátit se na odborný servis. 

 

 Více k tématu v magazínu Pro motoristy, který je součástí tištěného vydání JL s datem 28.3.

Diskuze k článku

Nový komentář

Komentáře


Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net