MOST nad dálnicí D1 v katastru Řehořova půjde k zemi tento víkend. Foto: ŘSD
Pokud se přes nadcházející víkend chystáte cestovat po dálnici D1 na Vysočině, tak zbystřete. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž právě o posledním víkendu před Velikonocemi spustí dlouho připravovanou demolici zchátralého mostu.
Ten se nachází v katastru Řehořova na Jihlavsku. Na zhruba 127. kilometru vede napříč celým dálničním tělesem. Práce začnou v pátek 22. března v 21 hodin a skončí v pondělí 25. března v 7 hodin ráno.
„Po většinu času bude provoz na dálnici D1 omezen pouze částečně a veden jedním pruhem ve směru na Prahu a jedním pruhem ve směru na Brno,“ sdělil mluvčí ŘSD na Vysočině Jiří Veselý.
Doplnil, že během noci ze soboty na neděli bude dálnice uzavřena úplně, a to v úseku mezi Velkým Beranovem na Jihlavsku a Měřínem na Žďársku. Řidiči mezi exity 119 až 134 neprojedou od soboty 21 hodin do neděle 9 hodin ráno.
Objízdná trasa pro vozidla nad 3,5 tuny povede obousměrně mezi Exit 119 Velký Beranov a Exit 134 Měřín po silnici II/602 přes Řehořov s tím, že na dvou mostech na této trase, kvůli jejich nižší zatížitelnosti, bude kyvadlový provoz, řízený policejními regulovčíky.
Pro vozidla do 3,5 tuny bude objížďka mezi Exit 119 Velký Beranov a Exit 134 Měřín vedena rovněž obousměrně po silnicích II/353 a II/348 přes Zhoř, Stáj, Arnolec a Černou s tím, že v Arnolci se kvůli prudké a úzké zatáčce doprava rozdělí a směr Brno bude veden k Jersínu a odtud do Černé. Na dopravu budou dohlížet celou dobu policejní hlídky.
Bourací práce za 2,45 milionu korun měly přitom podle původního časového harmonogramu proběhnout nejpozději do 25. ledna letošního roku. Nakonec ale ŘSD uvedlo, že se práce odkládají na jaro.
K posunu podle Veselého došlo kvůli zimní údržbě. Sdělil, že v lednu by byly komplikace na objízdných trasách, a tak padlo rozhodnutí, že posun demolice o zhruba čtvrt roku nebude mít na bezpečnost provozu na dálnici žádný vliv.
Ujistil také, že v žádném případě nehrozí, aby se most samovolně sesunul k zemi. Je totiž podle odborných posudků v havarijním stavu a nesmí na něj motorová vozidla ani lidé. O omezeních na dálnici a objízdných trasách chce dopředu ŘSD řidiče i veřejnost včas informovat.
Jan Rathouský, předseda osadního výboru v Řehořově a člen petičního výboru za obnovu nadjezdu přes D1 u Řehořova, informoval, že rozloučení se současným mostem plánují na sobotu 23. března formou veřejného shromáždění od 19 hodin právě u mostu vedoucího přes D1.
„Vnímám, že komunikace se státem dosud nikam nevede, a budeme se muset obrátit na soud a vysoudit si zpět své právo cesty, které jsme mnohaletým užíváním již vydrželi. Bohužel tato cesta bude dlouhá a ukazuje to špatný postoj státu k celé situaci, ale nehodláme se vzdát,“ dodal k tématu předseda řehořovského osadního výboru.
Most přes nejvytíženější dopravní tepnu v Česku byl postaven v roce 1979 a primárně sloužil k přesunu zemědělských strojů z Řehořova na pole na opačné straně dálnice. Provoz na něm probíhal až do roku 2022.
Kvůli havarijnímu stavu, který vyplynul z provedeného diagnostického průzkumu, bylo jeho používání zcela zapovězeno, a to nejen všem dopravním prostředkům, ale také pěším. Zabraňuje tomu po obou stranách zátaras z betonu.
„Hodnoty zatížitelnosti jsou tak malé, že most není schopen v budoucnu přenášet zatížení současného silničního i zemědělského provozu. Stavební stav spodní stavby i nosné konstrukce je špatný, použitelnost je dána stupněm 5, a to znamená „nepoužitelné“,“ připomněl už dříve Veselý.
Na tom, že nadjezd je v havarijním stavu, panuje všeobecná shoda. Tvrdí to ŘSD, ministerstvo dopravy, městys Kamenice i předseda řehořovského osadního výboru Jan Rathouský.
Ten je iniciátorem petice za opravu a zachování mostu. Tu podepsalo víc než 400 lidí. Aby mohli farmáři na svých pozemcích hospodařit nebo je aspoň udržovat, musí na ně kvůli nedostupnosti nadjezdu najíždět oklikou přes Věžnici, což je zajížďka kolem pěti kilometrů.
Most navíc stále nemá určeného vlastníka. Určit ho nedokázal ani soud. Městys i petenti chtějí, až zmizí ten stávající, most nový. ŘSD už loni na podzim deklarovalo, že by městysi pomohlo na něj získat peníze.
Tento krok by byl možný ale jen za předpokladu, že nově vystavěný most by přešel do majetku městyse, který by se o něj musel starat. O tom Kamenice, jejíž je Řehořov místní částí, nechce nic slyšet.
Více v tištěném vydání JL s datem 22. 3.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.