Reklama
Dnes je pondělí 29.04.2024     svátek má Robert

Někdy dětem cestu i vyšlapáváme, říká ředitelka ZŠ Jungmannova Ivana Málková

ŘEDITELKA ZŠ Jungmannova Ivana Málková se sadou testů na covid-19, které od počátku letošního školního roku provázely vyučování i na jihlavských školách. Foto: Jiří Varhaník
ŘEDITELKA ZŠ Jungmannova Ivana Málková se sadou testů na covid-19, které od počátku letošního školního roku provázely vyučování i na jihlavských školách. Foto: Jiří Varhaník

19.10.2021 Aktuality/Komentáře (0), autor:
Jiří Varhaník

Inovativní model výuky vnesla do nového školního roku jihlavská ZŠ Jungmannova. Někdejší „zvláštní škola“ se dnes svým statutem i výukou postupně vyvíjí do modelu běžné „základky“. O těchto trendech jsme hovořili s její ředitelkou Ivanou Málkovou.

Jak je to tedy aktuálně se statutem bedřichovské „Jungmannky“ a jaký je o ni mezi rodiči zájem?

V minulosti byly všechny naše třídy speciální. Před čtyřmi lety jsme poprvé otevřeli první běžnou třídu. Tím jsme získali statut té klasické, běžné základní školy.

Dnes máme přípravnou třídu pro předškoláky a děti po odkladu školní docházky. Dále jsme otevřeli první třídu, ve které jsou na principu „malotřídky“ společně vzdělávány děti v 1., 2. a 3. ročníku. Vyučují v ní třídní učitelka a asistentka, je v ní 23 dětí, tři z nich mají doporučení pedagogicko-psychologické poradny na podpůrná opatření.

V další třídě, označené jako čtvrtá, se učí společně asi dvě desítky třeťáků, čtvrťáků a páťáků a také žák, který se vzdělává podle vzdělávacího programu speciální školy.  Od 5. do 9. ročníku zatím máme výhradně speciální samostatné třídy, v nichž se učí žáci základům, tedy učivo s minimální doporučenou úrovní. To, co se tady děti učí v osmičce, by v běžné třídě bylo učivo páté, šesté třídy. Rozdíly tam jsou. 

Vedle toho jsme letos otevřeli nový typ inovativní první třídy se samostatným výukovým programem.

 

To je poměrně složité. Jste tedy v určitém přelomovém období, kdy se stále více posouváte k principům práce běžné školy?

Není to jednoduché (smích) - je pravda, že se občas musím dotazovat na některé věci i na ministerstvu, protože mi je tady nikdo nezodpoví. Jsme trochu „jiná“ škola. Do budoucna asi speciální třídy zůstanou zachovány, i když zřejmě ne v takové míře, protože ministerstvo klade důraz na inkluzi, tudíž chce tyto děti inkludovat do běžných tříd.  

 

Co konkrétně princip speciální třídy obnáší?

Počet žáků ve třídě je dán od šesti do čtrnácti. U nás máme v průměru asi jedenáct dětí na jednu speciální třídu, což vede k větší individualizaci výuky. Ve třídě pracuje speciální pedagog, který používá speciálně pedagogické metody a postupy, využívají se rozmanité kompenzační a didaktické pomůcky pro větší názornost. Jede se pomaleji, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami mají upravené výstupy vzdělávacího programu. V každé třídě máme asistenta pedagoga. Dítě do speciální třídy můžeme přijmout na základě žádosti rodičů, podmínkou je ovšem kladné doporučení pedagogicko-psychologické poradny. 

 

Je problém sehnat pro speciální třídu učitele?

Problém sehnat „zapáleného“ kvalitního učitele je asi v dnešní době vždycky. Je dobré, že už se postupně zlepšuje odměňování učitelů. Samozřejmě, že když učitel do speciální třídy nastupuje, sdělíme mu, jací žáci ve třídě jsou. Sám musí zvážit, zda se na takou práci cítí. Může se stát, že přijde poprvé do třídy a řekne, že je to úplně mimo jeho představy.

Stalo se nám asi tři roky zpátky. Paní učitelka opravdu vydržela týden, protože měla jiná očekávání ohledně výuky cizích jazyků. Ale v těchto třídách jsou cizí jazyky vždy problematické. Musíme se zaměřit jen na základy. Potom se učitel třeba rozhodne hledat místo jinde, což chápu.

Žijí dva životy…

Platí nadále, že poměrně vysoké procento vašich žáků je z romských rodin?

Je to do čtyřiceti procent. Dneska už se to hodně mísí, což je trend naší školy, a proto také vznikají ve výuce nové věci.

 

Pamatuji se na léta, kdy zněla kritika, že děti z romských rodin společnost vyčleňuje do zvláštních škol. Jenže na druhé straně si mnohé tyto rodiny už předem trošku „rezervovaly“ místa ve zvláštních školách a své děti, typicky sourozence, nechtěli dávat do běžných škol...  

My tu sourozence také máme. Je to asi o důvěře, zkušenostech. Jsme pro tyto děti bezpečná škola. Cítí se zde dobře, protože jim poskytneme to, co oni potřebují. Bereme je jako partnery, bavíme se s nimi, když něco neví, opravdu se jim snažíme pomoci. Myslím si, že jim někdy tu cestu i vyšlapáváme. Snažíme se děti u nás vychovávat tak, aby měly hranice a nastavená pravidla a vždy je po nich důsledně vyžadujeme.

Vždycky říkám, že tyto děti žijí dva životy – ve škole a za dveřmi školy. Navštíví-li školu člověk, který zde nepracuje, tak s údivem říká – vy tady nemáte počárané zdi, tady je čisto, tady není křik. Kde to jsme? A já říkám, no, vždyť jste normálně na základní škole...

 

Znamená to, že ty děti jedou podle vzorů, které mají?

Myslím si, že ano, že to na ně hodně působí. Když vidí, že zde velmi dbáme na čistotu a pěkné prostředí, tak samy jdou, opravdu vezmou to koště a „jedou“ úklid.

Měli jsme ve škole kluky, kteří se v hodinách ve třídě tak úplně necítili, museli mít nějaký pohyb. Dala jsem jim do ruky barvu, štětec a šli natírat vrata od garáže. Ale oni byli šťastní, že něco mohou dělat, že je za nimi vidět nějaký výsledek. Je potřeba žáky vždy zabavit, využít energii pozitivně tam, kde ji potřebujeme. 

Distančku jsme přežili

Už jsme zmínili, že vaše škola je přece jen specifická – vyučuje ve větší míře děti ze sociálně slabších rodin. Byl v tom ohledu problém „přežít“ během covidové uzávěry škol distanční výuku?

Přežili jsme ji. Hodně to bylo o práci učitelů a asistentů, kdy museli kontaktovat rodiny a žáky. Většina našich žáků by asi úplně samostatně nepracovala, ale podařilo se nám zapojit všechny kromě jednoho, který nám z toho vypadl. Pracoval, potom se odřízl, zase pracoval. Velkou roli asi sehrálo, že se jeho rodina hodně stěhovala.   

Vybavení měly děti buď svoje, nebo jsme jim je půjčili. Vyučovací hodiny neprobíhaly všechny on-line. Žákům jsme zadávali úkoly, měli od nás i pracovní listy, hodně jim připravovali učitelé, aby mohli pracovat doma. Kdo neměl přístup k internetu, přišel si do školy, vyzvedl si materiály. Učitelé a asistenti opět byli nápomocni, pomohli jim s tím. Za to jim patří velké poděkování.

 

Jak vaši žáci zvládli respirátory a roušky?

Zvládají to. My jsme si to nastavili tak, že roušky a respirátory nosili ve škole všichni, i když ve speciálních třídách by některé děti na základě výjimek nemusely. Ale vysvětlila jsem jim, že jsme všichni pod jednou střechou. A oni to pochopili a nosili je. Tak to máme nastaveno i v novém školním roce.

Problém není ani s testováním. Měli jsme zde děti, které se nejprve testovat nenechaly z toho důvodu, že měly kombinované postižení. Domluvili jsme se s rodiči, ať to doma zkoušejí a nakonec to zvládli všichni.

Třída, ve které nezvoní

Kolik dětí aktuálně ZŠ Jungmannova vyučuje?

Těsně před začátkem školního roku jsme měli zapsáno 107 dětí, ale každým dnem se nám hlásí a přestupují další. Oproti loňsku nám žáků přibývá. Po prvním školním týdnu je to již 117 dětí.

Více v tištěném vydání JL s datem 19.10.

Diskuze k článku

Nový komentář

Reklama
26.04.2024 AktualityVysočina připravuje cesty pro Dukovany

Obchvaty Brtnice, Jihlavy, Okříšek, Slavětic, Třebíče nebo Zašovic. Plánovaná dostavba Jaderné elektrárny Dukovany si vyžádá nemalé investice do silniční sítě na Vysočině. Vznikne ...

Komentáře (0)
26.04.2024 AktualityOkruh kolem Jihlavy včetně tunelu od letních prázdnin sevřou uzavírky

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) spustilo tendr na zhotovitele opravy obchvatu Jihlavy. Přesněji rekonstrukce hlavního tahu ve směrech na Znojmo a Havlíčkův Brod. Investor očekává, ...

Komentáře (1)
26.04.2024 AktualityMrazivé čtvrteční ráno

Čtvrtek 25. dubna přinesl do krajského města na stanici Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) v Hruškových Dvorech rekord. Ráno bylo naměřeno -2,5 st. C, a padla tak dosud nejnižší ...

Komentáře (0)
25.04.2024 AktualityBazén Rošického čeká rekonstrukce

Jihlava připravuje rekonstrukci van městského bazénu Evžena Rošického. Na projekt za 50 milionů korun požádá o dotaci Národní sportovní agenturu. Práce by mohly začít příští rok. Vyplývá ...

Komentáře (1)
25.04.2024 AktualityPěstitelům brambor mohou mrazy oddálit sklizeň raných odrůd nekrytých textilií

Pěstitelům brambor by nynější mrazíky mohly oddálit sklizeň raných odrůd o jeden až dva týdny, pokud už brambory vzešly a omrzly. Podle předsedy Českého bramborářského svazu Josefa ...

Komentáře (0)
24.04.2024 AktualityZ vodovodů v Jihlavě možná poteče zakalená voda

Příští týden může v Jihlavě z vodovodů téct žlutá až hnědá voda. Může se tak stát z důvodů hydrantových testů měrné kampaně na vodovodech, kterou od 29. 4. do 3. 5. budou provádět ...

Komentáře (1)
24.04.2024 AktualityČestným občanem Jihlavy se stal první ředitel tamní zoo Vladislav Jiroušek

Čestným občanem Jihlavy se stal Vladislav Jiroušek, první a nejdéle sloužící ředitel jihlavské zoologické zahrady. Z někdejšího zookoutku za 39 let ve funkci vybudoval renomovanou zoologickou ...

Komentáře (2)
25.04.2024 AktualityProtestní akcí znělo: Brambory pečený, byly málo maštěný...

Ani ne padesátka lidí přišla na pole nad Dolní Cerekví, kde se v sobotu po desáté hodině dopoledne konal happening přímo na místě uvažovaného povrchového areálu úložiště vyhořelého ...

Komentáře (2)
25.04.2024 AktualityPřipomenou si paravýsadek 

Vzpomínková akce k 82. výročí seskoku paraskupiny OUT DISTANCE k 79. výročí konce druhé světové války se uskuteční v Ořechově u Telče v sobotu 27. dubna. Program organizátoři chystají ...

Komentáře (0)
25.04.2024 AktualityZákladna představí i letouny Gripen

Den otevřených dveří letiště Náměšť 2024 se uskuteční ve středu 1. května. Den otevřených dveří u 22. základny vrtulníkového letectva Biskajská je určený pro širokou veřejnost. Letiště ...

Komentáře (0)
24.04.2024 AktualityUnie rodičů získala pro žáky jihlavské ZUšky darem dvoje mistrovské housle

Vybraní talentovaní žáci houslového oddělení Základní umělecké školy v Jihlavě (ZUŠ) budou moci hrát na dva mistrovské nástroje, které získala Unie rodičů při ZUŠ Jihlava (dále ...

Komentáře (0)
24.04.2024 AktualityMěsto předělávalo náměstí před 65 lety

Po dohodě s Priorem se zdá, že kompletní revitalizaci Masarykova náměstí v Jihlavě už nestojí nic v cestě. S první velkou investicí do náměstí město zatím počítá v roce 2026. JL o ...

Komentáře (3)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net