Reklama
Dnes je pondělí 14.10.2019     svátek má Agáta

Nabarvené ptáče plné brutality? Marhoulova pravda nás prostě bolí

DĚTSKÝ herec Petr Kotlár v pauze při natáčení filmu Nabarvené ptáče s Petrem Vaňkem (* 1979 v Novém Městě na Moravě), který mu ve filmu hraje otce. Foto: Jan Dobrovský
DĚTSKÝ herec Petr Kotlár v pauze při natáčení filmu Nabarvené ptáče s Petrem Vaňkem (* 1979 v Novém Městě na Moravě), který mu ve filmu hraje otce. Foto: Jan Dobrovský

26.9.2019 Kultura/Komentáře (0), autor:
Jiří Varhaník

Snad nikdy člověk nešel na nějaký film s takovou „vnitřní přípravou“, jako na tenhle. Že to tak měl leckdo, stvrzovaly krátké glosy s přáteli před biografem. A spousta lidí, zejména dam, tenhle film pro jistotu rovnou vzdala už předem, protože „na to, co  o něm píšou, bych asi neměla“.  
Důvod? Bezmála tříhodinové drama Nabarvené ptáče je už týdny propíráno. Mediální zájem ještě nabral na intenzitě po jeho úspěšném, ale prý  „kontroverzním“ uvedení na festivalech v Benátkách a v Torontu, a po zveřejnění prvních recenzí. 
Že prý lidé sice deset minut tleskali, ale stovky jich taky odešly ze sálu. Že prý je nový Marhoul pornografií násilí a pouhým sledem brutálních scén, z nichž se ale vytratil smysl a emoce. Také tohle jsme se mohli dočíst. Nic není dál od pravdy. 
Pro ty, které informace přece jen minula: Drama vzniklo podle knižního bestselleru Jerzy Kosińského. Odehrává se v době 2. světové války, ale není válečným filmem, jeho sdělení platí obecně, i dnes. 
Rodiče pošlou synka k příbuzné na venkov, aby ho uchránili před masovým vyhlazováním Židů. Tetička ale zemře a chlapec se protlouká světem plným násilí, předsudků a doznívajících starých pověr. Světem plným nevzdělaných hlupáků. 
Jen zřídka narazí na někoho, kdo to s ním myslí dobře, ale i to se obrátí proti němu. Ptáče, které se ostatní v ptačím roji snaží uklovat, protože je cizí a „jiné“. A ono se v sebeobraně mění, přijímá násilí jako jedinou možnou metodu svého přežití. 
Po některých mediálních odsudcích na různých webech člověk v hledišti očekával, kdy že přijde ta prvoplánová brutalita, ta sprška samoúčelného násilí. Místo toho se dostavil skvěle umělecky propracovaný, přehledně odvyprávěný příběh s až neuvěřitelnou kamerou, s jasným poselstvím a velkou uvěřitelností.  
Každou chvíli si při něm divák vzpomněl třeba na Vláčila a drsnou pravdivost jeho Markéty Lazarové. Na silné etapy českého filmu - toho pravdivého, kdy se lidem chtělo přemýšlet a kina a svět ještě  neopanovala povrchnost v duchu „zábavná romantická rodinná komedie s product placementem, jinak pokud možno o ničem“. 
Ano, i v Jihlavě při premiérovém uvedení Nabarveného ptáčete asi pět lidí ze slušně zaplněného sálu odešlo. Ale to je naprosto v pořádku, je to otázka jejich nastavení a vkusu. 
A scéna brutálního vyvraždění vesnice ve filmu, anebo nelítostné popravy Židů prchajících z transportu? No, takhle to bylo. A pusťte si některý film podle Körnera o třicetileté válce, anebo vzpomeňte na vyvražďování indiánských vesnic. I to ve filmech bylo zpracováno.  
Vyčítat Nabarvenému ptáčeti neúčelnost drsných scén je podobné, jako tvrdit o Tarantinovi v jeho parodiích na bestiální filmy, že se vyžívá v krvi a násilí. Byť v tomto případě je filmařská motivace velmi odlišná. 
Marhoulův nový film je silný, ale režisér drsné scény v naprosté většině neukazuje, nechává na divákově fantazii, aby si je dohrála. A možná to je moment, s nímž si ne každý poradí. To ovšem není vina filmu. 
Mnohem brutálněji zobrazovaného násilí je kolem nás plno. Je v každé druhé detektivce, o počítačových střílečkách nemluvě. Hrůza, která na nás jde z Nabarveného ptáčete, ale spočívá v něčem jiném - Marhoul je nepříjemně pravdivý. Ukazuje brutalitu světa ne jako show, ale jako běžnou každodenní realitu, která se skutečně děla, která se dnes a denně odehrává dál všude ve světě, i kolem nás - vůči dětem třeba za zdí vedlejšího bytu. 
A že by film v zobrazených lidských zvěrstvech přeháněl? Spíše naopak. Třeba právě v den jeho jihlavského uvedení bylo možno na internetu zaznamenat velký článek o Oldovi Dolečkovi, vesnickém hrdinovi odboje, hodném, pracovitém a obětavém českém klukovi, který po věznění v pracovním lágru zemřel tři měsíce po válce slepý a ochrnutý v důsledku nacistických lékařských pokusů. V patnácti letech vydržel dlouhá krutá mučení na pardubickém gestapu a nikoho neprozradil.  
Marhoul ve svém filmu ukazuje lidi, kteří v drsném světě ztratili lidskost a jsou násilní z hlouposti, ziskuchtivosti či z fanatismu. Ztratili svědomí, ztratili lidskost, doba jim to umožnila.  
Právě tahle pravdivost je nejspíš to něco, s čím si naše hlava u toho filmu neví rady, co se nám chce odmítnout. Ale utíkat před tím  nelze. Zejména ne v době, kdy mnozí z mocných kolem nás záměrně vyvolávají ve společnosti agresivitu a netoleranci, aby z následné atmosféry ekonomicky a mocensky profitovali. Bohužel se jim to u velké části národa i daří. 
Marhoulovo Nabarvené ptáče uvádí jihlavské kino Dukla ještě 24. a 28. září. Je také v programu dalších kin regionu. Stojí za to „sebrat odvahu“ a jít se podívat.  

Reklama
28.09.2019 Kultura/Komentáře (0)Jihlava na starých fotografiích 

Setkání Jihlava na fotografiích včera a dnes pořádá Spolek pro starou Jihlavu 1. října od 17 hodin v muzejním malovaném sále. Akademický malíř Martin Kos, historik umění a vedoucí společenskovědného ...

27.09.2019 Kultura/Komentáře (0)Goethe dnes večer v premiéře HDJ. Malá scéna míří na středoškoláky

Inscenace Utrpení mladého Werthera podle předlohy německého autora Johanna Wolfganga Goetha bude třetí inscenací Horáckého divadla (HDJ) v jeho jubilejní osmdesáté sezóně. Premiéra novinky ...

26.09.2019 Kultura/Komentáře (0)Ocenění pro malíře Josefa Sasku

Akademický malíř a grafik Josef Saska letos slaví významné životní jubileum a při této příležitosti mu vysočinský hejtman Jiří Běhounek předal pamětní bronzovou medaili Kraje Vysočina. ...

26.09.2019 Kultura/Komentáře (0)Nultá generace: také festival výtvarného mládí letos zreflektuje ekologickou krizi

Více než dvacet vystavujících umělců, přednášky a diskuze, workshopy, instalace, filmové projekce i hudební stage, to vše přinese letošní třídenní festival současného umění Nultá ...

26.09.2019 Kultura/Komentáře (0)Nabarvené ptáče plné brutality? Marhoulova pravda nás prostě bolí

Snad nikdy člověk nešel na nějaký film s takovou „vnitřní přípravou“, jako na tenhle. Že to tak měl leckdo, stvrzovaly krátké glosy s přáteli před biografem. A spousta lidí, zejména ...

25.09.2019 Kultura/Komentáře (0)Obraz Cesty odcestoval do Itálie

Třímetrový a mnoho kilogramů vážící obraz Cesty polenského výtvarníka Petra Vlacha byl odvezen do Itálie. Jak JL potvrdil sám autor, dílo bylo vybráno na mezinárodní výstavu v italském ...

24.09.2019 Kultura/Komentáře (0)Z kurzů akrobacie vzešla divadelní premiéra DIODu

V produkci jihlavského divadla DIOD a za účasti osobností kultury Jihlavska vznikla autorská inscenace Voda, která si odbude premiéru 25. září v 19.30 hodin. Jde o první inscenaci, která ...

23.09.2019 Kultura/Komentáře (0)Parkanová: Bez dotace od Fondu kinematografie nemá film šanci vzniknout

Scénáristka a režisérka z Vysočiny Beata Parkanová uspěla s žádostí o grant na svůj druhý celovečerní film. Čekala jsi, že můžeš s žádostí u Rady Státního fondu kinematografie ...

21.09.2019 Kultura/Komentáře (1)Gerstner, Stejskal, Mitáš – skvělý výkon trojice herců na úvod sezóny

Boris (Stanislav Gerstner), umělecky založený zubař ze střední třídy a „muž své doby“, si koupí obraz. Bílé plátno s bílými pruhy. Možná si ho pořídil upřímně, možná jako investici, ...

19.09.2019 Kultura/Komentáře (0)Výstava Míši Matějů dokládá zájmy a schopnosti uživatelů Stacionáře

Míša Matějů z Polné, jedna z osobností využívajících přes týden služeb Denního a týdenního stacionáře v Jihlavě (dále jen Stacionář), vystavuje během léta své výtvarné práce ...

18.09.2019 Kultura/Komentáře (0)Jiří Slíva přijede na vernisáž

Za účasti autora začne 19. září v M&K galerii Jihlava výstava renomovaného výtvarníka a básníka Jiřího Slívy. Plzeňský rodák J. Slíva (*1947) se věnuje kreslenému humoru, litografii ...

17.09.2019 Kultura/Komentáře (0)Po deseti letech oživí v říjnu ulice Jihlavy noví festivaloví architekti

Po deseti letech, kdy architektonickou tvář Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava vytvářeli Josef Čančík a Vít Šimek, vyhledalo vedení festivalu pro nadcházející 23. ročník ...


Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. edited by N.E.S.P.I
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net