Reklama
Dnes je neděle 28.04.2024     svátek má Vlastislav

Řidič MHD rád vidí věcem pod pokličku

MAREK ŘEZÁČ se u svého trolejbusu pomalu připravuje na další okruh městem při výročí 70 let trolejbusové dopravy v Jihlavě. Zdroj: archiv Marka Řezáče
MAREK ŘEZÁČ se u svého trolejbusu pomalu připravuje na další okruh městem při výročí 70 let trolejbusové dopravy v Jihlavě. Zdroj: archiv Marka Řezáče

25.3.2019 Aktuality/Komentáře (0), autor:
Pavel Bajer

Když nastoupíte do trolejbusu a za volantem sedí Marek Řezáč z Jihlavy, tak se můžete těšit na klidnou a plynulou jízdu. Drobnému černovlasému muži z Jihlavy je 33 let a patří ke zkušenějším řidičům jihlavského dopravního podniku.

Trolejbusy a autobusy MHD řídí v krajském městě s roční přestávkou již 12 let. Kromě Jihlavy působil jako řidič také v Praze.

Marek Řezáč se rozhodl, že bude řídit trolejbus, když chodil do deváté třídy základní školy. Svůj sen si splnil krátce po absolvování středního odborného učiliště. Po jeho ukončení sice pracoval nejprve u firmy Bosch Diesel, ale vše dělal pro to, aby se jednou stal řidičem z povolání.

„V 21 letech jsem si udělal řidičské oprávnění a hned jsem nastoupil k dopravnímu podniku v Jihlavě,“ zahajuje své vyprávění. Asi po šesti letech v Jihlavě změnil své působiště. Spolu s bývalou přítelkyní se rozhodli, že se přestěhují do Prahy. Hlavní město se totiž oběma líbilo.

V české metropoli se živil opět jako profesionální řidič. „Nejezdil jsem tam pod dopravním podnikem, ale pod soukromníkem dvě linky. Řídil jsem na trase z Budějovické přes Kačerov, Spořilov až na Háje. Sloužil jsem ranní a odpolední směny,“ popisuje.

Na řízení v Praze jej bavilo, že trasa, kterou jezdil, trvala 70 minut tam a po pauze dalších 70 minut zpět. Takže udělal s autobusem tři a půl kola a šel domů. Na rozdíl od Prahy v Jihlavě objede s trolejbusem během směny i 15 okruhů.

V Praze si však musel zvykat na větší provoz i na více cestujících než v Jihlavě. V provozu se naučil rychle se orientovat a pohotově reagovat v husté dopravě.

Jak přiznává, když do Prahy nastupoval, měl obavy, jací tam budou lidé. Nakonec se ukázalo, že jsou podobní jako ti v Jihlavě. Říká, že za dobu svého působení v Praze musel pouze jednou volat policii na narkomana, který nechtěl vystoupit z autobusu. Jinak žádný větší problém s cestujícími řešit nemusel.

Přesto po roce zamířil zpět do Jihlavy. „Bylo to z rodinných důvodů. S bývalou přítelkyní to nějak neklapalo, do toho onemocněla babička, a tak jsem se vrátil,“ vysvětluje sympatický mladý muž. Po svém návratu do krajského města opět zamířil k dopravnímu podniku, kde jezdil již dříve.

 

Řidič MHD = hodně stresu

V současné době působí jako řidič na všech trolejbusových linkách. Když má dělené směny, tak jezdí také s autobusy MHD. Přestože Jihlava patří mezi menší města, práce řidiče i zde patří ke stresujícím povoláním. „Po městě musí být řidič pořád ve střehu, hlídat dveře, dobíhající cestující, aby člověku třeba nespadli pod vůz, přechody, semafory… Člověk je pořád ve stresu,“ potvrdil Řezáč.

Do toho se ještě řidiči mnohdy potýkají s některými cestujícími, kteří jim nadávají i kvůli několikaminutovým zpožděním, jež nemohou ovlivnit. Časový pres pak na ně působí negativně. Řidičům se pak honí hlavou: „Jeď, jeď, přidej.“

Marek Řezáč má osvědčený recept, jak podobným situacím čelit. „Nemá cenu se za každou cenu honit, hádat… Čím víc člověk chvátá a stresuje se, pak je protivný na lidi, sám na sebe je naštvaný, a ve finále stejně nestíhá,“ podotýká. Sám čelí zátěžovým situacím s úsměvem.  

„Úsměvem lidem předáte pozitivní náladu. Když někoho omylem skřípnete do dveří, tak je lepší se mu slušně omluvit. Nutné je předejít konfliktům a povznést se nad tím,“ vysvětluje.

Během řízení MHD zažil Řezáč i nějaký ten ťukanec. Říká, že každý den řidič zabrání nějaké té dopravní nehodě. Za nejdůležitější však považuje dbát především o zdraví cestujících. „Lepší je někdy pomačkat plechy, než mít zraněné cestující, když prudce zabrzdíte. Vybíráte s ohledem na cestující takovou brzdnou sílu, aby náraz nebyl tak razantní,“ dokresluje.

Pokud začnou cestující ve voze padat, má řidič problém. Když dojde k nějakému zranění, musí zavolat sanitku a za nehodu se zodpovídat jak v práci, tak na policii.  

 

Systém telematiky: MHD má přednost

Kromě řízení mají řidiči jihlavské MHD také za povinnost prodávat jízdenky. Podle Řezáče zájem ze strany cestujících o nákup jízdenek u řidiče stoupá. Jemu osobně to nevadí.

„Když člověk ve špičce chvátá, tak ho to trošku zdržuje, ale že by to byl nějaký velký problém? Mně osobně to nevadí. Navíc máme i něco z prodeje. Říkám si, alespoň nějaká kačka navíc,“ dokládá.

V loňském roce si museli řidiči MHD zvyknout na dočasné změny v jihlavské dopravě, které způsobila uzavírka Brněnského mostu. Kvůli tomu vznikly dvě provizorní otočky, jedna na Masarykově náměstí a druhá na horních Březinkách U Gábinky.

„Zvykl jsem si hodně rychle a strašně se mi to líbilo. Linky byly o něco delší, takže za směnu bylo o dvě tři kola méně než teď,“ vzpomíná Řezáč. Říká, že řidičům stanovili po dobu uzavírky také větší pauzy, protože se předpokládalo, že nebudou stíhat.

Na dočasných trasách si řidiči občas i spletli trasu. Jednou se to stalo i Řezáčovi. „S béčkem jsem neodbočil hned k Bille, ale vzal jsem to přes náměstí. Tak jsem měl čtyři nebo pět minut zpoždění. Nic hrozného se nestalo a i lidé to chápali,“ popisuje.  

Již několik let ve městě funguje systém telematiky, na základě něhož mají vozidla MHD přednost na světelných křižovatkách. Vše se děje automaticky prostřednictvím GPS.

„Když přijedu na zastávku například 17. listopadu a jedu směrem do centra, tak otevřu dveře, systém nahlásí zastávku a vydá tón, že jsem se přihlásil ke křižovatce,“ nastínil.

Systém pak vozidlům MHD na semaforu buď podrží zelenou nebo světla navolí tak, že projedou křižovatkou bez většího zdržení.

V době svého volna nemá Marek Řezáč na odpočinek moc času, protože je také veřejně aktivní. Působí například v dopravní komisi jihlavské městské rady. Chodí také na různá veřejná projednávání problémů Jihlavy a aktivně o nich diskutuje. Říká, že pokud by jenom kritizoval, bylo by to špatně.

„Dobré je dát i návrh, jak situaci řešit. Protože se každodenně pohybuji v dopravě, tak mám nutkání říci svůj názor. Jak se říká, vidím rád věcem pod pokličku,“ doplňuje.

Kromě toho je Řezáč také v jihlavském dopravním podniku předsedou odborů. A co by řidičům jihlavské MHD přál? „Nebyl bych dobrým šéfem odborů, kdybych si nepřál, aby nám zvýšili platy,“ dodává.

Diskuze k článku

  Přihlaste se prosím do diskuze JL

E-mail:

Heslo:

Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři

Registrace nového uživatele
Reklama
24.04.2024 AktualityZ vodovodů v Jihlavě možná poteče zakalená voda

Příští týden může v Jihlavě z vodovodů téct žlutá až hnědá voda. Může se tak stát z důvodů hydrantových testů měrné kampaně na vodovodech, kterou od 29. 4. do 3. 5. budou provádět ...

Komentáře (1)
24.04.2024 AktualityČestným občanem Jihlavy se stal první ředitel tamní zoo Vladislav Jiroušek

Čestným občanem Jihlavy se stal Vladislav Jiroušek, první a nejdéle sloužící ředitel jihlavské zoologické zahrady. Z někdejšího zookoutku za 39 let ve funkci vybudoval renomovanou zoologickou ...

Komentáře (2)
25.04.2024 AktualityProtestní akcí znělo: Brambory pečený, byly málo maštěný...

Ani ne padesátka lidí přišla na pole nad Dolní Cerekví, kde se v sobotu po desáté hodině dopoledne konal happening přímo na místě uvažovaného povrchového areálu úložiště vyhořelého ...

Komentáře (2)
25.04.2024 AktualityPřipomenou si paravýsadek 

Vzpomínková akce k 82. výročí seskoku paraskupiny OUT DISTANCE k 79. výročí konce druhé světové války se uskuteční v Ořechově u Telče v sobotu 27. dubna. Program organizátoři chystají ...

Komentáře (0)
25.04.2024 AktualityZákladna představí i letouny Gripen

Den otevřených dveří letiště Náměšť 2024 se uskuteční ve středu 1. května. Den otevřených dveří u 22. základny vrtulníkového letectva Biskajská je určený pro širokou veřejnost. Letiště ...

Komentáře (0)
24.04.2024 AktualityUnie rodičů získala pro žáky jihlavské ZUšky darem dvoje mistrovské housle

Vybraní talentovaní žáci houslového oddělení Základní umělecké školy v Jihlavě (ZUŠ) budou moci hrát na dva mistrovské nástroje, které získala Unie rodičů při ZUŠ Jihlava (dále ...

Komentáře (0)
24.04.2024 AktualityMěsto předělávalo náměstí před 65 lety

Po dohodě s Priorem se zdá, že kompletní revitalizaci Masarykova náměstí v Jihlavě už nestojí nic v cestě. S první velkou investicí do náměstí město zatím počítá v roce 2026. JL o ...

Komentáře (3)
24.04.2024 AktualityCvičili záchranu raněného ve studni

Ve čtvrtek 18. dubna v brzkém odpoledni zastavuje v horní části náměstí Republiky ve Žďáře nad Sázavou hasičský vůz a z něho vyskáčou lezci v kombinézách a přilbách. Někteří nesou ...

Komentáře (0)
23.04.2024 AktualityMrazivé ráno

Tento týden začal chladným pondělím ránem. V Jihlavě, na meteorologické stanici Hruškové Dvory padl teplotní rekord -1,4 st. C platný z roku 2020. Včera tam bylo -2,1 st. C. Nejchladněji ...

Komentáře (0)
23.04.2024 AktualityŽabí hlídka směnuje a zachraňuje obojživelníky

Zrovna dopisuje závěrečnou práci, jejíž nedílnou součástí je i praktická část. Klára Brychtová (26) coby studentka oboru předškolní a mimoškolní pedagogika na jedné z jihlavských ...

Komentáře (0)
23.04.2024 AktualitySázet stromky pomáhali i Švýcaři

Ještě než se koncem října 2020 podařilo zprovoznit obchvat Velkého Beranova a propojit tím silnici II/602 směřující od Jihlavy do Měřína s komunikací II/353 vedoucí k dálnici D1, projíždělo ...

Komentáře (0)
23.04.2024 AktualityHošek webem reaguje na primátora

Další střet primátora Jihlavy Petra Ryšky (ODS) s opozičním zastupitelem Radkem Hoškem (STAN), se dá očekávat na dnešním zastupitelstvu v Jihlavě. Na únorovém zasedání se primátor ...

Komentáře (8)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net