Reklama
Dnes je pátek 29.03.2024     svátek má Taťána

Řidič MHD rád vidí věcem pod pokličku

MAREK ŘEZÁČ se u svého trolejbusu pomalu připravuje na další okruh městem při výročí 70 let trolejbusové dopravy v Jihlavě. Zdroj: archiv Marka Řezáče
MAREK ŘEZÁČ se u svého trolejbusu pomalu připravuje na další okruh městem při výročí 70 let trolejbusové dopravy v Jihlavě. Zdroj: archiv Marka Řezáče

25.3.2019 Aktuality/Komentáře (0), autor:
Pavel Bajer

Když nastoupíte do trolejbusu a za volantem sedí Marek Řezáč z Jihlavy, tak se můžete těšit na klidnou a plynulou jízdu. Drobnému černovlasému muži z Jihlavy je 33 let a patří ke zkušenějším řidičům jihlavského dopravního podniku.

Trolejbusy a autobusy MHD řídí v krajském městě s roční přestávkou již 12 let. Kromě Jihlavy působil jako řidič také v Praze.

Marek Řezáč se rozhodl, že bude řídit trolejbus, když chodil do deváté třídy základní školy. Svůj sen si splnil krátce po absolvování středního odborného učiliště. Po jeho ukončení sice pracoval nejprve u firmy Bosch Diesel, ale vše dělal pro to, aby se jednou stal řidičem z povolání.

„V 21 letech jsem si udělal řidičské oprávnění a hned jsem nastoupil k dopravnímu podniku v Jihlavě,“ zahajuje své vyprávění. Asi po šesti letech v Jihlavě změnil své působiště. Spolu s bývalou přítelkyní se rozhodli, že se přestěhují do Prahy. Hlavní město se totiž oběma líbilo.

V české metropoli se živil opět jako profesionální řidič. „Nejezdil jsem tam pod dopravním podnikem, ale pod soukromníkem dvě linky. Řídil jsem na trase z Budějovické přes Kačerov, Spořilov až na Háje. Sloužil jsem ranní a odpolední směny,“ popisuje.

Na řízení v Praze jej bavilo, že trasa, kterou jezdil, trvala 70 minut tam a po pauze dalších 70 minut zpět. Takže udělal s autobusem tři a půl kola a šel domů. Na rozdíl od Prahy v Jihlavě objede s trolejbusem během směny i 15 okruhů.

V Praze si však musel zvykat na větší provoz i na více cestujících než v Jihlavě. V provozu se naučil rychle se orientovat a pohotově reagovat v husté dopravě.

Jak přiznává, když do Prahy nastupoval, měl obavy, jací tam budou lidé. Nakonec se ukázalo, že jsou podobní jako ti v Jihlavě. Říká, že za dobu svého působení v Praze musel pouze jednou volat policii na narkomana, který nechtěl vystoupit z autobusu. Jinak žádný větší problém s cestujícími řešit nemusel.

Přesto po roce zamířil zpět do Jihlavy. „Bylo to z rodinných důvodů. S bývalou přítelkyní to nějak neklapalo, do toho onemocněla babička, a tak jsem se vrátil,“ vysvětluje sympatický mladý muž. Po svém návratu do krajského města opět zamířil k dopravnímu podniku, kde jezdil již dříve.

 

Řidič MHD = hodně stresu

V současné době působí jako řidič na všech trolejbusových linkách. Když má dělené směny, tak jezdí také s autobusy MHD. Přestože Jihlava patří mezi menší města, práce řidiče i zde patří ke stresujícím povoláním. „Po městě musí být řidič pořád ve střehu, hlídat dveře, dobíhající cestující, aby člověku třeba nespadli pod vůz, přechody, semafory… Člověk je pořád ve stresu,“ potvrdil Řezáč.

Do toho se ještě řidiči mnohdy potýkají s některými cestujícími, kteří jim nadávají i kvůli několikaminutovým zpožděním, jež nemohou ovlivnit. Časový pres pak na ně působí negativně. Řidičům se pak honí hlavou: „Jeď, jeď, přidej.“

Marek Řezáč má osvědčený recept, jak podobným situacím čelit. „Nemá cenu se za každou cenu honit, hádat… Čím víc člověk chvátá a stresuje se, pak je protivný na lidi, sám na sebe je naštvaný, a ve finále stejně nestíhá,“ podotýká. Sám čelí zátěžovým situacím s úsměvem.  

„Úsměvem lidem předáte pozitivní náladu. Když někoho omylem skřípnete do dveří, tak je lepší se mu slušně omluvit. Nutné je předejít konfliktům a povznést se nad tím,“ vysvětluje.

Během řízení MHD zažil Řezáč i nějaký ten ťukanec. Říká, že každý den řidič zabrání nějaké té dopravní nehodě. Za nejdůležitější však považuje dbát především o zdraví cestujících. „Lepší je někdy pomačkat plechy, než mít zraněné cestující, když prudce zabrzdíte. Vybíráte s ohledem na cestující takovou brzdnou sílu, aby náraz nebyl tak razantní,“ dokresluje.

Pokud začnou cestující ve voze padat, má řidič problém. Když dojde k nějakému zranění, musí zavolat sanitku a za nehodu se zodpovídat jak v práci, tak na policii.  

 

Systém telematiky: MHD má přednost

Kromě řízení mají řidiči jihlavské MHD také za povinnost prodávat jízdenky. Podle Řezáče zájem ze strany cestujících o nákup jízdenek u řidiče stoupá. Jemu osobně to nevadí.

„Když člověk ve špičce chvátá, tak ho to trošku zdržuje, ale že by to byl nějaký velký problém? Mně osobně to nevadí. Navíc máme i něco z prodeje. Říkám si, alespoň nějaká kačka navíc,“ dokládá.

V loňském roce si museli řidiči MHD zvyknout na dočasné změny v jihlavské dopravě, které způsobila uzavírka Brněnského mostu. Kvůli tomu vznikly dvě provizorní otočky, jedna na Masarykově náměstí a druhá na horních Březinkách U Gábinky.

„Zvykl jsem si hodně rychle a strašně se mi to líbilo. Linky byly o něco delší, takže za směnu bylo o dvě tři kola méně než teď,“ vzpomíná Řezáč. Říká, že řidičům stanovili po dobu uzavírky také větší pauzy, protože se předpokládalo, že nebudou stíhat.

Na dočasných trasách si řidiči občas i spletli trasu. Jednou se to stalo i Řezáčovi. „S béčkem jsem neodbočil hned k Bille, ale vzal jsem to přes náměstí. Tak jsem měl čtyři nebo pět minut zpoždění. Nic hrozného se nestalo a i lidé to chápali,“ popisuje.  

Již několik let ve městě funguje systém telematiky, na základě něhož mají vozidla MHD přednost na světelných křižovatkách. Vše se děje automaticky prostřednictvím GPS.

„Když přijedu na zastávku například 17. listopadu a jedu směrem do centra, tak otevřu dveře, systém nahlásí zastávku a vydá tón, že jsem se přihlásil ke křižovatce,“ nastínil.

Systém pak vozidlům MHD na semaforu buď podrží zelenou nebo světla navolí tak, že projedou křižovatkou bez většího zdržení.

V době svého volna nemá Marek Řezáč na odpočinek moc času, protože je také veřejně aktivní. Působí například v dopravní komisi jihlavské městské rady. Chodí také na různá veřejná projednávání problémů Jihlavy a aktivně o nich diskutuje. Říká, že pokud by jenom kritizoval, bylo by to špatně.

„Dobré je dát i návrh, jak situaci řešit. Protože se každodenně pohybuji v dopravě, tak mám nutkání říci svůj názor. Jak se říká, vidím rád věcem pod pokličku,“ doplňuje.

Kromě toho je Řezáč také v jihlavském dopravním podniku předsedou odborů. A co by řidičům jihlavské MHD přál? „Nebyl bych dobrým šéfem odborů, kdybych si nepřál, aby nám zvýšili platy,“ dodává.

Diskuze k článku

Nový komentář

Reklama
25.03.2024 AktualityPřestupný rok holky nevyužijí

Letošní rok je přestupný. Takže kdyby se do puntíku měly dodržovat nepsané tradice, o Velikonočním pondělí by s mrskačkou měly místo kluků vyrazit holky. Michaela Lahodná ale podle ...

Komentáře (0)
25.03.2024 AktualityHasiči naučí plést pomlázku

Sbor dobrovolných hasičů v Dolní Cerekvi zve na sobotu 30. 3. od 14 do 17 hodin na pletení pomlázek, které se bude konat v místním kulturním domě. Podle organizátorů se můžete naučit, ...

Komentáře (0)
23.03.2024 AktualityLidé na Jihlavsku ztrácí klíče. Po zimě jsou mezi nálezy i brusle

V katastru všech pěti měst na Jihlavsku lidé stále ztrácí věci. Vyplývá to z analýzy dat ztrát a nálezů jednotlivých radnic napříč okresem. Koho by ale napadlo, když něco ztraceného ...

Komentáře (0)
24.03.2024 AktualityPohled na březnové nebe

Vnitřní částí Sluneční soustavy právě teď prolétává kometa s označením 12P/Pons-Brooks, jejíž jasnost roste natolik, že se dostává na hranici viditelnosti pouhým okem. Podobnou příležitost ...

Komentáře (0)
23.03.2024 AktualityModeláři na Štítu vystavili kvalitu a připomněli letce Jana Douchu

Stovky plastikových modelů obdivovali v sobotu návštěvníci ve společenském sále DKO Jihlava při 49. ročníku soutěže O štít města Jihlavy a 15. ročníku Kit Show. Podle organizátorů ...

Komentáře (0)
22.03.2024 AktualityNemocniční dialýza slaví výročí, jede nonstop už od roku 1994

Dialyzační středisko třebíčské nemocnice funguje již třicátým rokem. V roce 1994 disponovalo šesti lůžky a šesti dialyzačními monitory a mělo v péči asi 30 pacientů. S rozvojem a ...

Komentáře (0)
22.03.2024 AktualityDemolici mostu na dálnici bude předcházet rozlučka místních obyvatel

Pokud se přes nadcházející víkend chystáte cestovat po dálnici D1 na Vysočině, tak zbystřete. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž právě o posledním víkendu před Velikonocemi spustí ...

Komentáře (0)
22.03.2024 AktualityFoerster a badatel Vilímek připomenou české mučedníky

Happening Pamatuj připomene v Jihlavě opět po roce největší hromadnou vraždu 3.792 českých židovských spoluobčanů v dějinách. Odehrála se v plynových komorách koncentračního tábora ...

Komentáře (0)
22.03.2024 AktualityNárodní dům bude patřit loutkářům

Třebíčské loutkářské jaro se uskuteční v Národním domě na Karlově náměstí o víkendu 23. a 24. března. Jedná se o 56. ročník krajské přehlídky amatérských loutkářských souborů. ...

Komentáře (0)
22.03.2024 AktualityParkovací pruhy v Jihlavě rozšíří o další

Už v nejbližších dnech by se mohl začít rozšiřovat nový systém parkování v Jihlavě. Město avizovalo, že během letošního jara se nové parkování rozšíří do oblastí 51 Fibichova, ...

Komentáře (2)
22.03.2024 AktualityZahrádkáři mohou své město požádat o kompostéry

Chcete kompostovat odpad z vaší zahrádky, ale nemáte v čem? Pokud si v nejbližší době nehodláte pořídit kompostér z vlastní kapsy, můžete zvolit variantu nabídky vaší obce. V Brtnici ...

Komentáře (0)
22.03.2024 AktualityDo října uzavřou Hybráleckou

Od pondělí 25. března začne plánovaná rekonstrukce Hybrálecké ulice v Jihlavě. Informovalo o tom město v tiskové zprávě. Podle zprávy bude ulice po dobu stavebních prací uzavřena. ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net