Dnes je úterý 07.05.2024     svátek má Stanislav

Cyklotrasu u Bradla opět blokují balvany

JARNÍ REALITA minulého týdne na zatarasené cyklotrase Jihlava – Raabs u Bradla. Cyklisté si nad říčním břehem vyjeli malý průjezd, jehož zdolání zejména pro děti není jednoduché. Foto: Jiří Varhaník
JARNÍ REALITA minulého týdne na zatarasené cyklotrase Jihlava – Raabs u Bradla. Cyklisté si nad říčním břehem vyjeli malý průjezd, jehož zdolání zejména pro děti není jednoduché. Foto: Jiří Varhaník

28.4.2015 Aktuality/Komentáře (39), autor:
Jiří Varhaník
,
Pavel Bajer

I přes snahy o řešení situace je cyklotrasa Jihlava – Třebíč – Raabs v úseku u Bradla opět neprůjezdná. Rostislav Prokeš, majitel lesa, kterým trasa prochází, ji zatarasil kameny.

 

 Cyklisté si vytvořili improvizovaný úzký průjezd nad říčním břehem, který zejména děti překonávají obtížně. Jak v pátek sdělil na dotaz JL starosta Velkého Beranova Jan Plevčík, vzhledem k situaci na cyklotrase se na obci množí stížnosti od občanů.

Více v tištěném vydání JL s datem 28. 4.

Diskuze k článku

Nový komentář

Velký Beranov zřejmě cyklostezku nebudoval.
Máslo na hlavě bude mít někdo jiný a jeho přehlížení takové maličkosti jako je nedotknutelnost soukromého vlastnictví. Potom existuje varianta jako jednání o zřízení věcného břemene. Něco by to stálo, ale problém by se po dohodě zřejmě podařilo vyřešil. Navíc, lesní cesta tam byla od nepaměti, a sloužila veřejnosti. To jen pro případné jednání.
VladimírV | 2015-04-28 10:33:46 | Reagovat
Cesta neexistuje
Cyklostezku, lépeřečeno cyklotrasu nebudoval opravdu Velký Beranov, ale Kraj nebo magistrát. Porušení soukromého vlastnictví je evidentní. Někdo se rozhodnul, že někudy by mohla vést nějaká stezka pro cyklisty a udělal jednoduše čáru v mapě bez ohledu na cokoliv. Pak tam začali jezdit cyklisti a po nějakých dvou letech začal vyhotovitel stezky jednat s majiteli, jestlisouhlasí s vybudováním. Tohle normální rozhodně není,jednat se mělo začít před tím,než někdo tu čáru v mapách udělal. K tomu,že cesta tam byla odjakživa. To není bohužel pravda. Jakási stezka zde byla vybudována při stavbě dráhy Jihlava -Znojmo. Do Petrovic z Brádla se ještě po válce chodilo vrchem. Spodem nic nevedlo. Ta cesta se rozšířila až při výstavbě chat a v dnešním stavu je po užívání chataři.Veřejnácesta to rozhodně není, navíc dodnes není zanesena v katastrálních mapách, takže vlastně neexistuje. 
igel | 2015-04-28 12:06:37 | Reagovat
Nepaměť pro účely jednání. - více než 10 let.
VladimírV | 2015-04-28 12:12:15 | Reagovat
Obávám se, že nemáte pravdu. http://cs.wikipedia.org/wiki/Ve%C5%99ejn%C3%A1_p%C5%99%C3%ADstupnost_krajiny Bohužel u nás je v oblasti přírody (lesa a luk) právo veřejné postaveno nad soukromým. Doporučuji si to přečíst celé a důkladně.
Daňový Soumar | 2015-04-28 15:42:13 | Reagovat
To je zajímavé.
Už kolikrát jsem zaregistroval takovou veřejnou cestu často dokonce značenou turistickými značkami uzavřenou s tabulemi s výstrahou, že se jedná o soukromý majetek nějakého papaláše a zhusta s nepřívětivě se tvářícím vlčákem.
čtenář | 2015-04-28 15:48:49 | Reagovat
Bohužel wikipedii neberu jako spolehlivý zdroj informací. To není ale podstatné.Pokud je u nás právo veřejné postaveno nad právo vlastnick, vracíme se někam do 50. let minulého století. Nikdo z majitelů by jistě neměl s cyklisty problém, pokud by se nestalo,co se děje denně.
Cyklisti nerespektují cokoliv a nejsou za to jakýmkoliv způsobem postižitelní. Jsou to účastníci silničního provozu jako každý jiný a podle toho by se měli chovat.Pokud těžíte v lese, naprostá většina i přes zákaz vjezdu a oznámení o těžbě pojede jednoduše dál. Divíte se pak majitelům pozemků, že tam cyklisty nechtějí? Potom tam na nějakýho blbce spadne strom, kdo půjde asi k soudu?
Magistrát a DSO - tvůrci cyklotrasy, by se nesměy chovat arogantně a začít respektovat zájmy majitelů pozemků a nevidět jen cyklotarsu a dělat, že jinak nic neexistuje.
Neschvaluji plně chování pana Prokeše, ale hájí jen své zájmy vlastníka pozemku. Pokud by se cyklomanageri před začákem budování, zamysleli nad všemi důsledky, které vybudování takovéhoto díla bude mít, možná nemusel tento spor vůbec vzniknout.
 
igel | 2015-04-28 16:47:05 | Reagovat
Pane tam jsou pouze citované zákony. Nic víc nic míň. Jako soukromý vlastník těžko můžete bránit tomu, aby po cestách přes les či louku byla vytýčena turistcká, potažmo cyklistická trasa. Jsou totiž ze Zákona o ochraně přírody a krajin volně přístupné. A pokud po nich někdo bude chtít chodit, nebo jezdit na kole těžko jim můžete bránit.
Daňový Soumar | 2015-04-28 17:58:57 | Reagovat
Tak potom asi v případě lesů, luk a pastvin můžeme zrušit soukromé vlastnictví a může být všechno všech,jak už to tu jednou bylo. Pokud by to opravdu tak bylo, pak by se nikdo s majiteli dotčených pozemků nemusel bavit a cyklotrasa by byla už dávno vytyčená. Celá problematika je bohužel mnohem hlubší, nelze se opírat pouze o jeden zákon nebo skupinu zákonů z jisté oblasti. Bránit se nikomu nemusí, pokud bude respektovat přání majitele. V případě této cyklotrasy si dělají naschvály obě strany, to je evidentní. Ale určitě je lepší,když někde neprojedu s kolem a pojedu po oficiální objížďce, než když mě i s kolem zabije padající strom. 
igel | 2015-04-28 18:45:15 | Reagovat
Milej zlatej

přes les možná, ale slušnost je, aby vlastník lesa byl kontaktován se žádostí o souhlas. Přes louku, pokud je používána například jako pastvina, nebo na ní roste tráva na seno, žádný vlastník stezku nepovolí ani omylem a každého blbečka, který tam pojede na kole, požene s vidlema, protože to by to seno nikdy nesklidil a nic by mu nevyrostlo. To je ten samý případ, jako když se někdo chlubí v hospodě, jak si nakopal jahody, brambory, hrách apod. na poli soukromého zemědělce.
chroustik | 2015-04-30 09:53:23 | Reagovat
Postoj odpovědných ale nezodpověsných mi připomíná komunistickou snahu o zastrašení a ponížení vlastníků pozemků, kterým bez jejich souhlasu založí na jejich pozemcích tzv. veřejně přístupnou účelovou komunikaci či s pomocí dotací EU cyklostezku.
Právě tito lidé a jimi ovládané instituce by se měli postarat o řešení - zřídit  přístupové cesty k chatám a třeba i cylkostezku na vlastních pozemcích, na jiných jen se souhlasem jejich vlastníků.
K výše uvedemu zákonu na ochranu přírody a krajiny je nutné uvést, že se jedná o právo průchodu (s omezením neobtěžování vlastníka pozemku), nikoliv již o jízdu na kole nebo motorovým vozidlem), a vůbec se netýká pozemků ve vlastnictví fyzických osob, tedy i p. Prokeše.
Zahradník | 2015-04-28 21:46:24 | Reagovat
Nevím, ale si bude rozdíl mezi cyklostezkou a cyklotrasou. Cyklostezky byly vybudovány na komunikacích patřících obcím. Cyklotrasy byly vytyčeny na ostatních účelových komunikacích a stezkách patřících jiným vlastníkům. Citace :
Na pozemní komunikace včetně místních a veřejně přístupných účelových komunikací, mezi něž patří i polní a lesní cesty, stezky a pěšiny, se vztahuje právo obecného užívání. Zákon stanoví, za jakých podmínek a jakým způsobem lze omezit veřejnou přístupnost účelové komunikace.
V českém zákoně o ochraně přírody a krajiny je stanoveno, že veřejně přístupné účelové komunikace, stezky a pěšiny mimo zastavěné území obce podléhají evidenci obecního úřadu a je zakázáno je zřizovat nebo rušit bez souhlasu pověřeného obecního úřadu (v Praze úřadu městské části).
Daňový Soumar | 2015-04-28 22:35:42 | Reagovat
Kde je zakoapný pes.
Tady nejde o to, že by vlastník pozemku zakazoval užívání cyklostezky. On a jedině on dnes odpovídá za případné průšvihy, které se cyklistům stanou na jeho pozemku. Např. že na ně spadne strom. Proto se brání. Tady je třeba smlouvou zřídit věcné břemeno, kde se provozovatel cyklostezky zaváže vytvoření pravidel využívání cyklostezky a ke spoluzodpovědnosti z jejich dodržování.
VladimírV | 2015-04-29 07:24:54 | Reagovat
Tomu rozumím a chápu to. Nicméně navezením šutrů na cestu, kde si může někdo zlomit vaz, tuto teorii o ochraně procházejícch a projíždějících popírá. Touto zábranou stezku (nebo cestu)  de facto zrušil. Je otázkou zda toto může udělat bez povolení obecního úřadu. Může tam dát cedulku a pásky se zákazem vstupu a pokud ho někdo bude porušovat, tak v případě úrazu může obracet oči v sloup. Takto se v případě úrazu může obrátit na soud.
Daňový Soumar | 2015-04-29 09:02:04 | Reagovat
A proč by to měl majitel pozemku dělat?
Na tahu je provozovatel cykloztezky, který využívá pozemku jiného. On přece ví, že je cykostezka na pozemku soukromé osoby. Ty šutry, které tam majitel navezl, jsou snad jasným avizem o hrozícím nebezpečí. Je pak věcí každého, že se i přesto pokusí překážku překonat. Znovu opakuji. Tady je nutná formální dohoda a ne rozmazávání "nelidského počínání" soukromé osoby v novinách. A pak, ať si tam dá provozovatel příslušná upozornění pro cyklisty.
VladimírV | 2015-04-29 09:28:10 | Reagovat
cyklisti a ti druzí
Musím se přidat do diskuse a doplnit ještě fakta, která dosud vůbec nazazněla. Chování pan Prokeše už je jen bezmocný důsledek předchozích událostí. Nejen cyklisti, ale také 40 vlastníků zahrádek na katastru Jihlavy "obtěžují" vlastníka diskutovaného pozemku. Město jim klidně prodalo 40 pozemků bez toho, aby zajistilo legální přístup k těmto pozemkům přes svůj katastr. Zahrádkáři jezdí přes katastr Velkého Beranova, přes další soukromé pozemky a dokonce bezplatně parkuje minimálně 40 aut na pozemku pana Prokeše. Kromě cyklostezky, kde bývalý primátor ignoroval kde koho, by město mělo řešit i tuto záležitost, aby se vzájemné hroty otupily. Kvůli aroganci a chování, které silně připomínají minulý režim, se vlastníci chat, kteří zde jsou již 45-50 let, nemohou na své objekty dostat. A stačilo by jen trochu pokory a respektu k soukromému vlastnictví.
com | 2015-04-29 13:07:35 | Reagovat
Nehledě k tomu,že ze zákona je majitel pozemku povinen udržovat na svém majetku pořádek,likvidovat černé skládky a pod.Pochybuji,že pan Prokeš ty vyhozené petflašky,co se kolem cesty povalují tam ve volném čase nosí sám.A že jich na cestě do Petrovic je.Také bych u svého domu takového sportovce nevítal.
J.R. | 2015-04-29 14:14:04 | Reagovat
Bývalého pana primátora snad kromě cyklostezek nic jiného nezajímalo. Ne nadarmo si vysloužil přídomek "pan primátor Cyklostezka".
čtenář | 2015-04-29 17:13:00 | Reagovat
Kolo rovno ..... jak se to rýmuje.
Z tohoto i řady dřívějších článků je zřejmé, že pan majitel nemá o jakoukoliv rozumnou diskusi zájem. Svévolné blokování cesty, která jako pěšina vedla údolím stovky let z malicherných uměle vytvářených důvodů hraničí s trestným činem obecného ohrožení. Cesta se k jinému účelu než pohybu po ní nedá využívat, rozorat ji zřejmě nechce neboť původní stezku by tam stejně musel nechat a navíc sám se musí na své pozemky nějak dostat.  Myšlenkové pochody pana majitele je zajímavé sledovat. Tak nějak mi připadá, že  sice neví co by chtěl ale nedá pokoj dokud to nedostane.  Možná  očekává kasičku do které mu řidič každého projíždějícího auta hodí desetikačku a každý z tisíců cyklistů aspoň dvoukorunu ovšem pochybuji, že k tomu najde oporu v nějakém zákoně... 
Zdenek,, | 2015-04-30 06:26:12 | Reagovat
No vidíte a já mu žrovna fandím, protože si nenechá kálit na hlavu.
kaa | 2015-04-30 08:17:11 | Reagovat
děkuji
rosta | 2015-04-30 08:34:29 | Reagovat
Cyklostezka
Pan Prokeš dělá správně, je to jeho tak co. Bych chtěl vidět jak by se někteří zachovali, při bezplatném užívání jejich věcí.
Za WC, parkování a výběhy před restaurací na Mn v Jihlavě se také platí.
Petr | 2015-04-30 10:37:20 | Reagovat
šutry nejsou řešení
Pan majitel dělá úplně špatně. Za zatarasení veřejné cesty, která je přístupová na řadu dalších pozemků i chat po které shodou okolností vede i cyklostezka by měl následovat postih případně vyvlastnění ve veřejném zájmu. Chyba byla, že při restituci nebylo zapsáno věcné břemeno.
Zdenek,, | 2015-04-30 10:56:01 | Reagovat
ale já mám soudně dáno že to je les.
rosta | 2015-04-30 11:27:08 | Reagovat
ale já mám soudně dáno že to je les.
rosta | 2015-04-30 11:27:12 | Reagovat
Takže v restitučním řízení chyba na chybě. Uvést na pravou míru orgánem, který řešil restituce. Předpokládám, že i daň za les je jiná než za ostatní plochu jak bývají klasifikovány cesty.
Zdenek,, | 2015-04-30 12:47:52 | Reagovat
to není chyba .je to zdoby komoušu.
taže restituce jsou správně.
 
rosta | 2015-04-30 12:53:41 | Reagovat
to není chyba .je to zdoby komoušu.
taže restituce jsou správně.
 
rosta | 2015-04-30 12:54:56 | Reagovat
ale já mám soudně dáno že to je les.
rosta | 2015-04-30 12:39:24 | Reagovat
A kudypak do toho lesa jezdíte (nebo jste v minulosyi jezdil) ? :).  Pokud lesem pak vězte, že tudy můžete chodit nebo jezdit na kole. Do lesa nesmíte motorovým vozidlem ;). Máte rovnou napsat čeho chcete dosáhnou a ne se chovat jako pětiletej fakan. No začátku jste mluvil o tom, že tam chcete pouze těžit a provádět údržbu. To jsem zvědav co z Vás vypadne teď.
Daňový Soumar | 2015-04-30 12:52:00 | Reagovat
chci hlavu toho kdo ten paskvyl stvořil
rosta | 2015-04-30 12:56:56 | Reagovat
běš se podívat nahoru co jsem dělal od podzymu do tet.a sám.pak teprve mužeš kecat.
rosta | 2015-04-30 13:03:12 | Reagovat
běš se podívat nahoru co jsem dělal od podzymu do tet.a sám.pak teprve mužeš kecat.
rosta | 2015-04-30 13:03:17 | Reagovat
Takže do lesa se nesmí motorovým vozidlem, což je správné.
A co ty čtyřkolky nafrněných synáčků zbohatlíků,,které ničí les a plaší zvěř ?
čtenář | 2015-04-30 14:05:09 | Reagovat
Vyvlastnění.
Jo vyvlastňovat, to by se Vám líbilo, to věřím. A v jakém veřejném zájmu? Kvůli několika pumpičkářům co se jezdí posilňovat do Kolničky? Tam bych naopak ve veřejným zájmu posílal pravidelně hlídku a kontroloval jejich promile. .
 
kaa | 2015-04-30 23:48:34 | Reagovat
Jaké je tedy řešení?
Pokud je pán v právu, tak to řešit.
Pokud není, tak to také řešit.
Zatím se, jak vidět, nic neděje.
V
 
omg | 2015-04-30 16:25:27 | Reagovat
Toto je důsledek nefunkčnosti právního státu, obyčejný člověk némá šanci se domoci práva nebo po mnoha letech a s obrovským vypětím. To za prvé, za druhé ve státě, kde se zprivatizovaly továrny, energetika, nerostné suroviny, půda, voda za chvilku i vzduch, v Jihlavě platíme za kdejakou maličkost často nemravné částky mi přijde neslušné aby tihle trulanti po někom požadovali, aby jim poskytl svůj majetek zdarma pro jejich projekty. Navíc ten článek, nečel jsem ho celý, ale věta ....který  zejména děti překonávají obtížně ....působí poňekud tendenčně. Osobně podporuji majitele pozemku, žijeme v kapitalismu, zahrádkáři ať mu platí za auta /stejně se nechají jinde holit jak ovce, soudruh Sobotka zase chce zvednout mj.daň z nemovitosti/ a za cyklisty Jihlava- prachů z nás má dost, desítky milionů rve  do klubíků, kde sportuje pár dětí, tak ať tam něco ušetří a podpoří opravdu sportování široké veřejnosti. A pokud tam majitel  nechce cestu vůbec, musí se hledat jiné řešení a ne vyhrožovat pomalu vyvlastněním.
km | 2015-05-01 20:05:39 | Reagovat
Jezdil jsem tam už před 60 lety s otcem ke strejdovi na ryby,bývala tam úzká cesta podle řeky.ta dálnice co je tam dnes je díky lomu,který se otevřel v 60 letech a díky chatařům,kterým město pronajalo pozemky.Do Petrovic se jezdilo přes Jeclov.Každopádně by se mělo respektovat právo majitele.
J.R. | 2015-05-05 16:23:03 | Reagovat
 Co by asi řekl Vymazal, kdyby mu přes pozemek naplánovali silnici? Ale magistrát může vše. Vydržte a nenechte se zastrašit. Je to jen banda bývalých lampasáků. Pravda je na Vaší straně.
J57i89ř86í 23K75r55á65k75o76r89a 9449313
Připomíná mi to nedávný článek, jak si pumpičkáři kdesi na slovensku stěžovali, že správa přehrady dala na pěknou, rovnou cestu, závoru. Správci na to měli na to právo, ta cesta byla jejich. Navíc nešlo o žádnou cyklostezku. Tak tam dali závoru. Pár blbů na kolech si o ní rozbilo kokos a šli si postěžovat do televize. Nakonec jim to bylo houby platný. Žádná kauza z toho nebyla.
Občas si říkám, jestli vlastnictví kola člověku nějak neubírá inteligenci nebo co. Jako Upír z Feratu - to auto, co jezdilo na řidičovu krev. Že by podobně bicykl jezdil na mozek svého cyklisty. Protože co z těch lidí padá za kraviny..Připomíná mi to nedávný článek, jak si pumpičkáři kdesi na slovensku stěžovali, že správa přehrady dala na pěknou, rovnou cestu, závoru. Správci na to měli na to právo, ta cesta byla jejich. Navíc nešlo o žádnou cyklostezku. Tak tam dali závoru. Pár blbů na kolech si o ní rozbilo kokos a šli si postěžovat do televize. Nakonec jim to bylo houby platný. Žádná kauza z toho nebyla.Občas si říkám, jestli vlastnictví kola člověku nějak neubírá inteligenci nebo co. Jako Upír z Feratu - to auto, co jezdilo na řidičovu krev. Že by podobně bicykl jezdil na mozek svého cyklisty. Protože co z těch lidí padá za kraviny..
Terre Passeri | 2015-05-11 15:28:37 | Reagovat
Kdyby si pan Vymazal umanul, že povede cyklostezku přímo přes váš záhonek s rajčaty, nejel by přes to vlak.
čtenář | 2015-05-12 20:01:29 | Reagovat
Reklama
04.05.2024 AktualityKaplička v Telečské je opravená

Kruh se konečně uzavřel. Pozdně barokní kaple Panny Marie Pomocné v Telečské ulici je po dlouhých desetiletích chátrání konečně skoro celá opravena. JL to potvrdil náměstek jihlavského ...

Komentáře (1)
03.05.2024 AktualityHymnu dnes už slyšíme jen výjimečně

Stovky lidí si v Ořechově u Telče minulý týden v sobotu odpoledne připomněly Ořechov na Jihlavsku pietní akcí k 82. výročí výsadku parašutistické skupiny s krycím názvem Out Distance. Setkání ...

Komentáře (0)
03.05.2024 AktualityU pekariů mají od dubna další mláďata

Dvě mláďata má Zoo Jihlava u pekariů Wagnerových. Narodila se v druhé polovině dubna. Podle informace chovatelů čítá jihlavská rodinka pekariů v současnosti šest členů - rodiče, ...

Komentáře (0)
03.05.2024 AktualityHasiči se v úterý nezastavili

Hasiči na Vysočině se poslední dubnový den, především od podvečerních hodin, téměř nezastavili. V průběhu čarodějnického večera totiž museli napříč krajem zasahovat u 90 událostí. ...

Komentáře (0)
03.05.2024 AktualityRočník modernizovaných policejních areálů Řidič Vysočiny 2024 – I.

Mimořádný ročník s precizní organizací, jen ty testy, dalo by se shrnout tvrzení soutěžících při hodnocení letošního Řidiče Vysočiny. Nádherné počasí, super policejní areál, krásná ...

Komentáře (0)
02.05.2024 AktualityVětrná středa zaměstnala hasiče na Vysočině, převrácený stan zranil člověka

Během větrného prvního máje měli hasiči na Vysočině téměř 150 výjezdů. Zaměstnalo je především odstraňování stromů a větví z komunikací. Nejčastěji zasahovali na Havlíčkobrodsku ...

Komentáře (0)
02.05.2024 AktualityV dubnu zemřeli na silnicích Vysočiny tři lidé

V dubnu zemřeli při dopravních nehodách na Vysočině tři lidé, stejně jako loni v dubnu. Od začátku roku si nehody v kraji vyžádaly sedm životů, o pět méně než za stejné období roku ...

Komentáře (0)
02.05.2024 AktualityMožnost předjíždět na dálnici D1 se kamioňákům od víkendu smrskla

Kamioňáci to s předjížděním na dálnici D1 mají opět o něco složitější. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž začalo s realizací druhé etapy instalace značek zakazujících předjíždění ...

Komentáře (0)
02.05.2024 AktualityJihlavě u Sberbank zůstává osm milionů

Po Kraji Vysočina má i Jihlava zpět většinu peněz, které měla zadržené u zkrachovalé české pobočky ruské Sberbank. Informace o tom padla na posledním městském zastupitelstvu. Zastupitelé ...

Komentáře (2)
02.05.2024 AktualityStarosta Dolní Cerekve: V úsilí musíme vytrvat pro příští generace

Předposlední dubnovou sobotu si obce a spolky, v jejichž katastrálním území může v budoucnu vzniknout úložiště vyhořelého jaderného paliva, zvolily jako datum pro konání osmého ročníku ...

Komentáře (0)
01.05.2024 AktualityDen pro jihlavskou zoo představí kampaň na záchranu přírody Vietnamu

Vietnam a jeho příroda budou hlavními tématy akce Den pro zoo, která se na státní svátek 1. 5. uskuteční v Zoo Jihlava. Program se od 10 do 15 hodin zaměří na důležitost a význam zoologických ...

Komentáře (0)
01.05.2024 AktualityDělnický dům žil příběhy pamětníků

V polovině března se v jihlavském Dělnickém domě uskutečnila závěrečná prezentace projektu Příběhů našich sousedů, do kterého se zapojili žáci ze základních škol z Jihlavy, Velkého ...

Komentáře (1)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net