Dnes je pátek 21.06.2024     svátek má Alois

Čtvrtek 20. března 2008: Den, kdy se navždy hromadnou nehodou přepsala historie D1

POHLED z výšky hovoří sám za sebe. Dálnice D1 po hromadné nehodě stála přibližně 11 hodin. Foto: HZS Kraje Vysočina, PČR a ZZS Kraje Vysočina
POHLED z výšky hovoří sám za sebe. Dálnice D1 po hromadné nehodě stála přibližně 11 hodin. Foto: HZS Kraje Vysočina, PČR a ZZS Kraje Vysočina

29.3.2023 Pro motoristy/Komentáře (0), autor:
David Kratochvíl

Přibližně 20 tisíc lidí uvězněných v kolonách. Nejvytíženější   dopravní tepna v Česku na dlouhé hodiny uzavřená. Minulý týden v pondělí to bylo přesně 15 let, kdy se stala největší hromadná dopravní nehoda na D1. 
Událost policisté tehdy řešili jako 93 nehod, zranilo se 33 osob a hmotná škoda na 231 bouraných autech dosáhla 28 milionů korun. 
A historický karambol měl o rok později dohru také u Okresního soudu v Jihlavě. 


Byl Zelený čtvrtek, 20. března 2008, a na hodinách svítila jedna minuta po desáté hodině dopoledne. 
Právě tehdy se na tísňové lince   v jihlavském krajském operačním středisku záchranářů rozdrnčely telefony obsluhující tísňovou linku na čísle 155. 
V té chvíli ještě nikdo netušil, o jak rozsáhlou událost se jedná a jak dlouhý a náročný zásah na záchranáře čeká. Ale hezky popořádku. 

 

20 tisíc lidí
Nejstarší česká dálnice díky sérii hromadných nehod uvěznila v mrazivém počasí odhadem už zmíněných asi 20 tisíc lidí. 
Vinou husté vánice, která se přes Vysočinu prohnala, havarovalo mezi 91. a 124. kilometrem dálnice v obou směrech 231 vozidel – 2 autobusy, 98 kamionů a 131 osobních aut. 
Vyhlášeno bylo hromadné neštěstí a na pomoc zraněným vyjely neprodleně výjezdové skupiny z Jihlavy, Havlíčkova Brodu, Velkého Meziříčí, Humpolce a Pelhřimova.


Jde proto s přehledem o nejzávažnější dopravní kolaps v historii celé republiky.  Podle mluvčího krajských záchranářů Petra Janáčka bylo tehdy zraněno 30 lidí, z toho šest těžce. Jen zázrakem nikdo z účastníků nepřišel o život. 
V nepříznivých podmínkách na místě události zasahovalo celkem 30 záchranářů, 9 lékařů a dvě posádky letecké záchranné služby – kromě Kryštofa 12 z Jihlavy také pražský Kryštof 01.
V souvislosti s touhle hromadnou nehodou se každému z nás vybaví nějaká vzpomínka. Lucie Novotná Moravcová v té souvislosti na sociální síti připomněla, že se jí v té době narodilo dítě.
„Přesně v té chvíli se mi narodila dcera. Sanitka nás vezla z Větrného Jeníkova po staré silnici. Vše bylo za 5 minut 12,“ prozradila.

 

Totální kolaps
Rušno bylo také v krajském operačním středisku hasičů v Jihlavě. To podle krajské mluvčí hasičů Petry Musilové nejdřív přijalo hlášení o hromadné dopravní nehodě na 100. km dálnice ve směru na Prahu. 
Na místo události okamžitě vyjeli hasiči, zdravotníci i policisté. 


Téměř vzápětí přijalo středisko informaci o další hromadné nehodě, tentokrát na 127. km dálnice ve směru na Brno. Provoz na dálnici D1 začal okamžitě kolabovat.
Mezi 90. a 134. km dálnice D1 v tuto chvíli podle údajů ŘSD překročily dvě třetiny jedoucích kamionů nejvyšší povolenou rychlost. 
„V nepříznivém počasí a při snížené viditelnosti jelo rychleji než 110 km/h zhruba také 80 procent osobních automobilů v levém a 60 procent v pravém jízdním pruhu,“ uvedla k historické události Musilová. 
Odstraňování nabouraných vozidel začalo po více než dvou hodinách od prvního karambolu. 


V té době ještě nikdo netušil, že provoz na dálnici se zastaví skoro na půl dne, protože dálnici se podařilo aspoň částečně zprovoznit přibližně v 21 hodin, což bylo zhruba 11 hodin po nehodě.
Auta tehdy mohla projíždět aspoň v jednom jízdním pruhu jak na Prahu, tak směrem na Brno. 
Kolem půl jedenácté večer se podařilo dálnici rozjet tak, že už se začaly hýbat také kamiony zablokované v koloně. 
V pátek asi ve 2.30 v noci byly v dotčeném úseku zprovozněny oba jízdní pruhy v obou směrech. 
Odstraňování následků nehody ale trvalo ještě celý následující den.

 

Největší parkoviště
Za hromadnou nehodu na D1, po které se dálnici začalo přezdívat největší parkoviště v Česku, bylo jako jediný z trestného činu ublížení na zdraví z nedbalosti obviněn řidič z jihu Moravy.
Žalobce mu tehdy dával za vinu, že jako řidič vozu Škoda Octavia se vyhýbal sypači Tatra stojícímu v levém jízdním pruhu a přitom dostal smyk, přičemž v následné sérii srážek byl těžce zraněn řidič sypače, který se pohyboval po vozovce mimo své vozidlo.
Případem se zabýval Okresní soud v Jihlavě, a to zhruba po roce a půl od nehody. 


Šofér ale nakonec od prvoinstančního soudu odešel bez trestu, byť byl uznán vinným z toho, co mu žalobce dával za vinu. 
Soud ale tehdy upustil od potrestání. Rozsudek 7. října 2009 nabyl právní moci. 
 

Diskuze k článku

  Přihlaste se prosím do diskuze JL

email / login:

heslo:

Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři

Registrace nového uživatele

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net