![MOST, který je součástí cyklostezky z Třeště ve směru na Hodice. Odtud by měla navazovat další, ve směru na Třeštici. Foto: archiv JL](obrazky/fotogalerie/40431/1-780w.jpg)
MOST, který je součástí cyklostezky z Třeště ve směru na Hodice. Odtud by měla navazovat další, ve směru na Třeštici. Foto: archiv JL
Milovníci cykloturistiky mohou začít pomalu chladit šampaňské. Města a obce v rozpočtech na letošní rok počítají s investicemi pohybujícími se v řádu desítek milionů korun do budování nových, případně prodloužení stávajících cyklostezek či tras.
Vyplývá to z návrhů hospodaření nebo už finálně schválených rozpočtů samospráv pro rok 2024, které jsou k dispozici v elektronické podobě na internetových stránkách jednotlivých obecních úřadů či radnic.
V Brtnici se chtějí letos pustit do zahájení realizace dlouho připravované cyklostezky, která spojí Brtnici s turisticky čím dál populárnějším Rokštejnem. Stavba má podle starosty Jana Přibyla stát okolo 70 milionů korun. „Není to ale záležitost, že by se dokázala za rok postavit. Počítáme s dotací,“ vysvětlil už na sklonku roku starosta.
Dalších bezmála 30 milionů korun investuje radnice v Třešti do dalšího prodloužení cyklostezky. Za pomoci dotace propojí Salavice s Kostelcem.
Starosta Vladislav Hynk předpokládá, že zakázka bude mít hodnotu okolo 26 milionů korun. Přislíbená dotace má pokrýt více než 22 milionů korun. Nový úsek cyklostezky povede ze Salavic, které jsou místní částí Třeště, až do nedalekého Kostelce.
Většina trasy vede katastrem Salavic. Trasa povede údolím Třešťského potoka a měří okolo tří kilometrů.
„Bude začínat poblíž čistírny odpadních vod přímo v Salavicích. V krajině bude mít betonový povrch. Požádali o to ochránci přírody s argumentací, že takový povrch bude v přírodě méně rušit než černý asfalt,“ vysvětlil.
Starosta podotýká, že realizací této části projektu se navazuje už na hotové dílo, které se podařilo realizovat v minulých letech za pomoci dotací a peněz z rozpočtu města. Úsek pro bikery totiž vede údolím potoka a poblíž železnice přes město až do Salavic.
Díky tomu, že se podaří propojit Salavice s Kostelcem, se kolaři vyhnou frekventované komunikaci spojující Jihlavu s Telčí. Není vyloučeno, že v budoucnu se trasu podaří dotáhnout až do krajské Jihlavy.
Zatímco se tak letos bude stavět propojující úsek Třešť – Salavice – Kostelec, vedení radnice v Třešti je aktivní ohledně této části cyklostezky i na opačnou stranu, tedy k Telči. Stezka se ale musí ze všeho nejdřív prodloužit do Hodic. „Už máme podanou žádost o stavební povolení na výstavbu stezky k hodickému vlakovému nádraží,“ řekl. Pokud dojde k realizaci, tak podle toho, jak budou samosprávy úspěšné se získáním dotace.
Pokud na to finanční příspěvek od státu bude, mohlo by se začít stavět ještě letos nebo nejpozději v roce 2025.
Trasa pro kolaře má ale pokračovat ještě dál, a to až do Telče a pak přes Dačice a Slavonice k rakouským hranicím, kde by už jen došlo k napojení na stávající trasy.
Zpátky k Hodicím, které se také chytají investovat do prodloužení cyklostezky. Hodický starosta Josef Bakaj totiž informoval, že obci se podařilo získat krajskou dotaci na prodloužení trasy směrem na Sedlejov.
Realizovat se bude na hodickém katastru. Hodice zainvestují trasu dlouhou 1,5 kilometru směrem na Sedlejov za 7 milionů korun a tři miliony z toho pokryje kraj. Na konci sedlejovského katastru se pak odbočí u lesa doprava směrem na Třeštici a bude se čekat pak už jen na propojení. Původně se ale nemělo přes Třeštici vůbec jít.
Záměr obcí byl, aby trasa vedla přes Sedlejov, ale noví zastupitelé Sedlejova po volbách na podzim v roce 2022 prakticky až před podáním žádosti o dotaci od projektu dali ruce pryč. Proto se začala hledat alternativní trasa, která nakonec povede přes zmíněnou Třeštici.
„Původním úmyslem za účasti Sedlejova na tomto projektu bylo, projít s trasou kolem železnice, kde je to po rovině, ale to už se nepodaří,“ lituje Bakaj.
Telč už v minulosti realizovala potřebný úsek do Volevčic a loni ještě také do místní části Studnice. Právě odsud by měla trasa pokračovat do Třeštice, odkud by se měla napojit na letos realizovanou investici hodického obecního úřadu.
Pak už kolaři nebudou vůbec muset vjíždět na hlavní silniční tah spojující Telč s Kostelcem.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.