Reklama
Dnes je sobota 02.12.2023     svátek má Blanka

Víkend bude patřit historickým trolejbusům

O RETROJÍZDY bývá mezi cestujícími každoročně velký zájem. Foto: archiv JL
O RETROJÍZDY bývá mezi cestujícími každoročně velký zájem. Foto: archiv JL

22.9.2023 Aktuality/Komentáře (0), autor:
Pavel Bajer
,
Ladislava Brabencová

Historické trolejbusy a autobusy o nadcházejícím víkendu oživí ulice Jihlavy. Dopravní podnik (DP) totiž slaví dvě kulatá výročí. A to 80 let provozu autobusů v Jihlavě a 75 let, co v krajském městě jezdí trolejbusy. 


DP avizuje, že zítra v sobotu 23. a v neděli 24. září budou jezdit historické vozy MHD na tzv. retrolinkách. V uvedené dny mají jezdit historické vozy vždy od 10 do 16 hodin a jízdné s nimi má být zdarma. 


O provoz na retrolinkách se budou starat trolejbusy a autobusy MHD, z nichž nejstarší byly vyrobené v 50. letech minulého století. Lákadlem může být sobotní večerní program, kdy budou vypraveny zážitkové jízdy historickými vozy zešeřelou Jihlavou. Na trase bude několik zastávek pro fotografování.


V neděli 24. září má být pro veřejnost otevřen areál DP v Brtnické ulici. Návštěvníci se mohou těšit na prohlídku vozovny, prezentaci nového trolejbusu nebo na jízdy zručnosti. 


Atrakcí může být například průjezd vozu MHD mycí linkou nebo komentované prohlídky historických i současných vozů. Dále jsou připraveny i hry a soutěže pro děti. 
Ve 13 hodin se začne řadit konvoj historických i nejmodernějších vozidel, aby projel Masarykovým náměstím i celým městem.
V neděli 24.9. navíc bude jízdné na všech linkách jihlavské hromadné dopravy zdarma. 

 

Z Jiskry r. 1969: Jak šel vývoj v městské dopravě v Jihlavě

Ne každý z pozorovatelů linek jihlavské MHD ví, co předcházelo její modernizaci. Vraťme se proto o 54 let zpět a pojďme si pročíst články z Jiskry, ty které se věnovaly 60letému jubileu městské dopravy v krajském městě.

V srpnu roku 1969 slavil Dopravní podnik města Jihlavy 60. výročí městské dopravy v krajském městě.  
Ve vydání 29.8. tehdejší Jiskra uvedla, že při této příležitosti státní vyznamenání „Za vynikající práci“ převzal vedoucí střediska údržby trolejbusů, mistr František Mátl. Odznak ministra „Nejlepší pracovník dopravy“ obdržel elektromontér měnírny Jan Cejnek, mistr střediska údržby trolejbusů Josef Kočí, ekonomický náměstek ředitele Vlastimil Kovář, řidič autobusů Josef Musí a vedoucí dispečerského řízení Miroslav Popek. 

 

Zaznamenány byly i důležité milníky elektrické dráhy v Jihlavě. 
 před rokem 1920
Od zřízení severovýchodní dráhy z Vídně přes Znojmo, Jihlavu a Kolín do Děčína v sedmdesátých letech minulého století bylo nutno z dvacetitisícové Jihlavy dopravovat cestující na nádraží, vzdálené víc než dva kilometry od středu města. Obstarávaly to drožky a jednotlivé hotely měly své omnibusy, jejichž kočí hlasitým vyvoláváním před nádražím nabízeli své služby cestujícím k odvezení do hotelu.
Dobré, špatné? Jak pro koho. Konšelé města chtěli víc. A tak již v roce 1904 najdeme v zápise městské rady zmínku o nutnosti zřízení veřejného dopravného prostředku. Leč nebyla moderní tažná síla – elektřina.

 

 3. listopadu 1905
Z členů městského zastupitelstva je ustanovena elektrárenská komise, která získává za technického poradce ing. Rosse z Vídně. Byl odmítnut návrh na městskou dráhu s parním pohonem a  12.9. 1906 usneseno, aby byla v Jihlavě zřízena elektrárna a elektrická pouliční dráha. 14. prosince 1906 zadán firmě L. Arnoldi z Vídně projekt, 19.3. 1907 předloženy dvě alternativy. Zvítězila druhá – elektronická úzkokolejka na trase severozápadní nádraží – hlavní náměstí. 

 

 29. listopadu 1907
Město přijímá za provozního ředitele elektrárny a dráhy Ing. R. Stricknera, konstruktéra firmy Siemens – Schuckert Vídeň. Pak byla provedena revize trati ministerstvem železnic a zadána výroba zařízení – vrchního vedení, dvou vozů, musel se postavit nový most přes řeku Jihlavu a na jaře roku 1909 bylo započato s vrchní stavbou. 

 

 20. července 1909
Opravdu zakrátko – byla provedena první pokusná jízda, první elektrický vůz vyjel na jihlavské náměstí a 26. srpna v 9.30 hodin byla dráha s velkou slávou a okázalostí otevřena. Ve 12.08 hodin opustil první vůz pro veřejnost hlavní náměstí.
Provozní délka trati měřila tenkrát 2710 m a nejkratší jízdní doba na trati činila 14 minut. Jízdné pro celou trať bylo stanoveno v době od 6 do 22 hodin 20 hal., od 22 do 6 hod. 30 hal, od října 1908 bylo zvýšeno na 40 haléřů. 

 

 23. června 1934
Byl zakoupen od Škodových závodů další motorový vůz s dvěma motory po 50 kW. V tomto roce slavila městská dráha 25 let svého trvání. Přesto, že město v té době mělo již 34 tisíc obyvatel,  nebylo dráhy valně využíváno a bilance byla stále pasivní. Dráha se totiž nepřizpůsobovala skutečnosti, že za desetiletí kolem ní vyrostlo město. Jízdní řád byl stále strnule závislý na příjezdech a odjezdech vlaků ČSD, bez pravidelného intervalu pro vnitroměstskou přepravu. A přitom případně od dráhy je usměrňována nová výstavba domů.

 

 od roku 1920
Počet přepravených osob zaznamenává sestupnou tendenci a dosahuje minima v roce 1933, kdy bylo přepraveno méně osob než v roce 1916. Přitom statistika vykazuje i menší počet ujetých kilometrů než v roce 1916. 

 

 a ceny se zvyšují
V letech 1925 až 1932 platil na dráze tento sazebník: jednotné  noční jízdné 2 Kč, denní trať celá 1 Kč, půl tratě 0,50 Kč, dělnické jízdné 0,60 Kč, půl tratě 0,30 Kč atd. Dětské jednotné jízdné ve dne činilo 0,50 Kč a v noci 1 Kč, měsíční předplatenka na celou trať stála 45 korun. Již od 1.1.1933 se však noční jízdné zvyšuje na 2,40 Kč, celá denní trať na 1,20 Kč apod. Od 1.2.1937  se ruší noční jízdné a zavádí jednotné jízdné pro celou dobu provozu. 

 

 za druhé světové války
Podniky přebírají v roce 1939 Němci. Ve městě jsou uváděny do chodu zbrojní závody, roste počet dělnictva, avšak vozový park dráhy je rozšířen proti roku 1912 pouze o 17 procent. Doslova přetíženou se stala městská dráha v jarních měsících r. 1945, kdy se chýlí k porážce fašismu a Jihlava má s uprchlíky na 60 tisíc obyvatel. Podnik získává pro zvládnutí dopravy 1 autobus s vlekem na linku Jihlava – Bedřichov. 

 

 revoluce 1945
Ke štěstí Jihlavy nedošlo k poškození dráhy a po přesunech vojsk byl obnoven normání provoz s pravidelnými intervaly 8 – 12 – 20 minut. Je vyškolen český personál, místní národní výbor uvědoměn o velmi špatném stavu vozového parku a…

 

 17. prosince 1945 
…rozhodnuto MNV, na návrh správy podniku a závodní rady, aby dosavadní kolejová dráha byla zrušena a veřejná doprava provozována nadále trolejbusy. V důsledku znárodnění elektrárny města Jihlavy se však stal další osud elektrické dráhy závislý na možnostech obecní pokladny, které byly jen skrovné. 

 

 14. července 1947
Do stanice hlavní nádraží prijíždí naposled elektrický kolejový vlak, nadále jezdí jen z nádměstí do stanice Jatky. Po předchozí objednávce 6 trolejbusů jsou konány připravné práce na stavbě 6,6 km dlouhé dvoustopé trolejbusové trati. Spojení s nádražím obstarávají autobusy, upravují se vozovky, na jaře 1948  zasahují dobrovolné občanské brigády.

 

 4. prosince 1948
Ve večerních hodinách přojíždí naposled Jihlavou kolejový vůz elektrické dráhy. Tentýž, který se zůčastnil slavnostního zahájení v roce 1908.

 

 19. prosince 1948
Mezi hlavním nádražím a dnešním náměstím Míru jezdí trolejbus v 15 a později i 10minutových intervalech. Od 1. Ledna 1949  se stala Jihlava sídlem krajského národního výboru. Trolejbusové linky od té doby po dnešní dny rozestřely své „ sítě pavučin“ po celém městě. 

Diskuze k článku

Nový komentář

Reklama
30.11.2023 AktualityPeklo v podzemí

Také letos se v čase zahájení adventu promění jihlavské podzemí v pekelné chodby. Provozovatel Jihlavského podzemí uspořádá akci Peklo v podzemí od 1. do 3. prosince. Naplánováno ...

Komentáře (0)
30.11.2023 AktualityV Jamném diskutovali o mimořádných událostech, větrnících a kyberkriminalitě

Za minimálního zájmu místních obyvatel uspořádalo vedení obecního úřadu v Jamném na Polensku besedu, která byla rozdělena na tři části. Víc než dvě hodiny trvající prezentace s diskuzí ...

Komentáře (0)
29.11.2023 AktualityNávštěvnost Vysočiny stoupá. Nejčastěji přijíždí Slováci

Počet turistů na Vysočině ve třetím čtvrtletí tohoto roku rostl o sedm procent. Kraj navštívilo více turistů, než tomu bylo ve třetím čtvrtletí předcovidového roku 2019, a to o rovných ...

Komentáře (0)
29.11.2023 AktualityRadnice v Polné chystá největší investici v historii města. Vývařovnu pro školy

Historicky největší investiční akci chystá vedení radnice v Polné. Kvůli narůstajícímu počtu obyvatel chce vystavět zbrusu novou mateřinku v ulici Na Podhoře. Součástí objektu má ...

Komentáře (0)
29.11.2023 AktualityNa stávku se šlo s posílenou svačinou

Jedním z cílů včerejší stávky ve školách byla podpora nepedagogických pracovníků, protest proti jejich nízkým mzdám a častému pracovnímu přetížení. Jinak tomu nebylo ani v Jihlavě. ...

Komentáře (1)
29.11.2023 AktualityOd devíti let jsem chtěl být hvězdářem

V Třebíči minulý týden otevřeli nové planetárium. Nese jméno rodáka a astronoma Zdeňka Kvíze. Akce se zúčastnil také astronom a popularizátor vědy Jiří Grygar. Co se vám vybaví ...

Komentáře (0)
28.11.2023 AktualityNovoměstská nemocnice zakázala návštěvy neurologického oddělení

Nemocnice v Novém Městě na Moravě na Žďársku od dneška zakázala návštěvy neurologického oddělení, důvodem je zhoršená epidemická situace. Uvedla to na svém webu. Podle mluvčí Krajské ...

Komentáře (0)
28.11.2023 AktualityŽivý betlém zahájí adventní čas v zoo   

Adventní dílny, rozsvícení stromečku nebo komentovaná krmení - to a mnohem více nás čeká v adventním čase. Začátek prosince bude i tento rok v jihlavské zoo spojen se začínajícím ...

Komentáře (0)
28.11.2023 AktualitySměnný provoz byla nejhorší doba, jakou jsem zažil

Je hanebnost, že někdo připustil, aby to došlo tak daleko, říká o výpovědích souhlasů s přesčasovou prací lékařů ředitel jihlavské nemocnice Lukáš Velev. Od pátku 1. prosince ...

Komentáře (1)
28.11.2023 AktualityHvězdou roku se také stala lodní modelářka

Zatímco loni si prestižní ocenění Hvězda roku v rámci tradičního koncertu rodin převzali tři žáci, letos jich vedení radnice v Třešti v městském kině tímto titulem ocenilo celkem pět. ...

Komentáře (0)
28.11.2023 AktualitySníh, zmrazky a hromadná nehoda zastavily v sobotu večer dálnici D1

Vysočinu od pátečního podvečera zasypal sníh. Problémy v dopravě kvůli namrzlým a kluzkým silnicím napříč regionem na sebe nenechaly čekat dlouho. V sobotu večer museli policisté dokonce ...

Komentáře (0)
27.11.2023 AktualityStavebních povolení na Vysočině bylo letos do září vydáno o devět procent méně

Hodnota staveb, které byly na Vysočině povoleny letos do konce září, se v meziročním porovnání snížila o 3,1 procenta na 16,2 miliardy korun. Budovy určené pro bydlení se na celkové hodnotě ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net