Reklama
Dnes je sobota 27.07.2024     svátek má Věroslav

Víkend bude patřit historickým trolejbusům

O RETROJÍZDY bývá mezi cestujícími každoročně velký zájem. Foto: archiv JL
O RETROJÍZDY bývá mezi cestujícími každoročně velký zájem. Foto: archiv JL

22.9.2023 Aktuality/Komentáře (0), autor:
Pavel Bajer
,
Ladislava Brabencová

Historické trolejbusy a autobusy o nadcházejícím víkendu oživí ulice Jihlavy. Dopravní podnik (DP) totiž slaví dvě kulatá výročí. A to 80 let provozu autobusů v Jihlavě a 75 let, co v krajském městě jezdí trolejbusy. 


DP avizuje, že zítra v sobotu 23. a v neděli 24. září budou jezdit historické vozy MHD na tzv. retrolinkách. V uvedené dny mají jezdit historické vozy vždy od 10 do 16 hodin a jízdné s nimi má být zdarma. 


O provoz na retrolinkách se budou starat trolejbusy a autobusy MHD, z nichž nejstarší byly vyrobené v 50. letech minulého století. Lákadlem může být sobotní večerní program, kdy budou vypraveny zážitkové jízdy historickými vozy zešeřelou Jihlavou. Na trase bude několik zastávek pro fotografování.


V neděli 24. září má být pro veřejnost otevřen areál DP v Brtnické ulici. Návštěvníci se mohou těšit na prohlídku vozovny, prezentaci nového trolejbusu nebo na jízdy zručnosti. 


Atrakcí může být například průjezd vozu MHD mycí linkou nebo komentované prohlídky historických i současných vozů. Dále jsou připraveny i hry a soutěže pro děti. 
Ve 13 hodin se začne řadit konvoj historických i nejmodernějších vozidel, aby projel Masarykovým náměstím i celým městem.
V neděli 24.9. navíc bude jízdné na všech linkách jihlavské hromadné dopravy zdarma. 

 

Z Jiskry r. 1969: Jak šel vývoj v městské dopravě v Jihlavě

Ne každý z pozorovatelů linek jihlavské MHD ví, co předcházelo její modernizaci. Vraťme se proto o 54 let zpět a pojďme si pročíst články z Jiskry, ty které se věnovaly 60letému jubileu městské dopravy v krajském městě.

V srpnu roku 1969 slavil Dopravní podnik města Jihlavy 60. výročí městské dopravy v krajském městě.  
Ve vydání 29.8. tehdejší Jiskra uvedla, že při této příležitosti státní vyznamenání „Za vynikající práci“ převzal vedoucí střediska údržby trolejbusů, mistr František Mátl. Odznak ministra „Nejlepší pracovník dopravy“ obdržel elektromontér měnírny Jan Cejnek, mistr střediska údržby trolejbusů Josef Kočí, ekonomický náměstek ředitele Vlastimil Kovář, řidič autobusů Josef Musí a vedoucí dispečerského řízení Miroslav Popek. 

 

Zaznamenány byly i důležité milníky elektrické dráhy v Jihlavě. 
 před rokem 1920
Od zřízení severovýchodní dráhy z Vídně přes Znojmo, Jihlavu a Kolín do Děčína v sedmdesátých letech minulého století bylo nutno z dvacetitisícové Jihlavy dopravovat cestující na nádraží, vzdálené víc než dva kilometry od středu města. Obstarávaly to drožky a jednotlivé hotely měly své omnibusy, jejichž kočí hlasitým vyvoláváním před nádražím nabízeli své služby cestujícím k odvezení do hotelu.
Dobré, špatné? Jak pro koho. Konšelé města chtěli víc. A tak již v roce 1904 najdeme v zápise městské rady zmínku o nutnosti zřízení veřejného dopravného prostředku. Leč nebyla moderní tažná síla – elektřina.

 

 3. listopadu 1905
Z členů městského zastupitelstva je ustanovena elektrárenská komise, která získává za technického poradce ing. Rosse z Vídně. Byl odmítnut návrh na městskou dráhu s parním pohonem a  12.9. 1906 usneseno, aby byla v Jihlavě zřízena elektrárna a elektrická pouliční dráha. 14. prosince 1906 zadán firmě L. Arnoldi z Vídně projekt, 19.3. 1907 předloženy dvě alternativy. Zvítězila druhá – elektronická úzkokolejka na trase severozápadní nádraží – hlavní náměstí. 

 

 29. listopadu 1907
Město přijímá za provozního ředitele elektrárny a dráhy Ing. R. Stricknera, konstruktéra firmy Siemens – Schuckert Vídeň. Pak byla provedena revize trati ministerstvem železnic a zadána výroba zařízení – vrchního vedení, dvou vozů, musel se postavit nový most přes řeku Jihlavu a na jaře roku 1909 bylo započato s vrchní stavbou. 

 

 20. července 1909
Opravdu zakrátko – byla provedena první pokusná jízda, první elektrický vůz vyjel na jihlavské náměstí a 26. srpna v 9.30 hodin byla dráha s velkou slávou a okázalostí otevřena. Ve 12.08 hodin opustil první vůz pro veřejnost hlavní náměstí.
Provozní délka trati měřila tenkrát 2710 m a nejkratší jízdní doba na trati činila 14 minut. Jízdné pro celou trať bylo stanoveno v době od 6 do 22 hodin 20 hal., od 22 do 6 hod. 30 hal, od října 1908 bylo zvýšeno na 40 haléřů. 

 

 23. června 1934
Byl zakoupen od Škodových závodů další motorový vůz s dvěma motory po 50 kW. V tomto roce slavila městská dráha 25 let svého trvání. Přesto, že město v té době mělo již 34 tisíc obyvatel,  nebylo dráhy valně využíváno a bilance byla stále pasivní. Dráha se totiž nepřizpůsobovala skutečnosti, že za desetiletí kolem ní vyrostlo město. Jízdní řád byl stále strnule závislý na příjezdech a odjezdech vlaků ČSD, bez pravidelného intervalu pro vnitroměstskou přepravu. A přitom případně od dráhy je usměrňována nová výstavba domů.

 

 od roku 1920
Počet přepravených osob zaznamenává sestupnou tendenci a dosahuje minima v roce 1933, kdy bylo přepraveno méně osob než v roce 1916. Přitom statistika vykazuje i menší počet ujetých kilometrů než v roce 1916. 

 

 a ceny se zvyšují
V letech 1925 až 1932 platil na dráze tento sazebník: jednotné  noční jízdné 2 Kč, denní trať celá 1 Kč, půl tratě 0,50 Kč, dělnické jízdné 0,60 Kč, půl tratě 0,30 Kč atd. Dětské jednotné jízdné ve dne činilo 0,50 Kč a v noci 1 Kč, měsíční předplatenka na celou trať stála 45 korun. Již od 1.1.1933 se však noční jízdné zvyšuje na 2,40 Kč, celá denní trať na 1,20 Kč apod. Od 1.2.1937  se ruší noční jízdné a zavádí jednotné jízdné pro celou dobu provozu. 

 

 za druhé světové války
Podniky přebírají v roce 1939 Němci. Ve městě jsou uváděny do chodu zbrojní závody, roste počet dělnictva, avšak vozový park dráhy je rozšířen proti roku 1912 pouze o 17 procent. Doslova přetíženou se stala městská dráha v jarních měsících r. 1945, kdy se chýlí k porážce fašismu a Jihlava má s uprchlíky na 60 tisíc obyvatel. Podnik získává pro zvládnutí dopravy 1 autobus s vlekem na linku Jihlava – Bedřichov. 

 

 revoluce 1945
Ke štěstí Jihlavy nedošlo k poškození dráhy a po přesunech vojsk byl obnoven normání provoz s pravidelnými intervaly 8 – 12 – 20 minut. Je vyškolen český personál, místní národní výbor uvědoměn o velmi špatném stavu vozového parku a…

 

 17. prosince 1945 
…rozhodnuto MNV, na návrh správy podniku a závodní rady, aby dosavadní kolejová dráha byla zrušena a veřejná doprava provozována nadále trolejbusy. V důsledku znárodnění elektrárny města Jihlavy se však stal další osud elektrické dráhy závislý na možnostech obecní pokladny, které byly jen skrovné. 

 

 14. července 1947
Do stanice hlavní nádraží prijíždí naposled elektrický kolejový vlak, nadále jezdí jen z nádměstí do stanice Jatky. Po předchozí objednávce 6 trolejbusů jsou konány připravné práce na stavbě 6,6 km dlouhé dvoustopé trolejbusové trati. Spojení s nádražím obstarávají autobusy, upravují se vozovky, na jaře 1948  zasahují dobrovolné občanské brigády.

 

 4. prosince 1948
Ve večerních hodinách přojíždí naposled Jihlavou kolejový vůz elektrické dráhy. Tentýž, který se zůčastnil slavnostního zahájení v roce 1908.

 

 19. prosince 1948
Mezi hlavním nádražím a dnešním náměstím Míru jezdí trolejbus v 15 a později i 10minutových intervalech. Od 1. Ledna 1949  se stala Jihlava sídlem krajského národního výboru. Trolejbusové linky od té doby po dnešní dny rozestřely své „ sítě pavučin“ po celém městě. 

Diskuze k článku

Nový komentář

Reklama
24.07.2024 AktualityRekonstrukce Rantířovské se o rok posune. Počítá se s novým chodníkem

Tankodrom, jedna díra vedle druhé, skoro jako ementál. Takový budí dojem povrch komunikace v Rantířovské ulici v Jihlavě. Ulice se původně měla opravovat letos. Nakonec došlo k odložení ...

Komentáře (1)
24.07.2024 AktualityPoškozenou lavičku u studánky Lesy ČR plánují zrenovovat

V pátečním vydání JL jsme přinesli článek o studánce pod školou na Březinkách v Jihlavě, kterou poničili vandalové. Vlastník pozemku Lesy ČR nám zaslal svoji odpověď až po uzávěrce ...

Komentáře (0)
23.07.2024 AktualityNa Vysočině je sklizená necelá pětina obilí

Na Vysočině sklidili zemědělci do konce minulého týdne obilí ze skoro 19 procent polí, řepku měli posečenou téměř ze 40 procent. Žně v tomto kraji postupují pomaleji než jinde v Česku, ...

Komentáře (0)
23.07.2024 AktualityPolicie hledá svědky nehody u Třeštice, při níž byli dva zranění

Policie hledá svědky vážné dopravní nehody, která se stala 2. července u Třeštice na Jihlavsku. Při srážce dvou aut se zranili dva lidé, jeden těžce. Přihlásit by se měla žena, která ...

Komentáře (0)
23.07.2024 AktualityNa Jihlavsku letos roste počet vloupaček. Kriminalisté řeší i víc krádeží v obchodech

Kriminalisté na Vysočině zveřejnili statistiku kriminality za prvního půl roku. Souhrnná čísla napříč krajem už redakce JL nabídla přesně před týdnem. Data v jednotlivých pěti okresech ...

Komentáře (0)
23.07.2024 AktualityTradice dobrovolného hasičstva je naplněna příběhy odvahy

Na pozvání Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska (SH ČMS) se do Telče sjelo o červnové sobotě přesně 694 historických praporů, aby tu u příležitosti výročí byly dekorovány pamětními ...

Komentáře (0)
22.07.2024 AktualityPolicie na Vysočině zastřelila psa, který na ní útočil

Policisté na Vysočině zastřelili v sobotu odpoledne psa, který na ně podle nich útočil. Se stafordšírským bulteriérem byl u hřiště v Mostišti na Žďársku opilý muž, jenž se choval ...

Komentáře (0)
22.07.2024 AktualityHospodaření krajských nemocnic na Vysočině se v posledních letech zlepšilo

Hospodaření krajských nemocnic na Vysočině se v posledních letech zlepšilo, zároveň ale vzrostl tlak na zvyšování mezd a odměňování. Průměrná měsíční mzda lékařů za práci včetně ...

Komentáře (0)
22.07.2024 AktualityCestujete autobusem? Mějte u sebe drobné!

Snažit se zaplatit velkou bankovkou v linkovém autobuse se někdy nevyplatí. Své o tom ví Dana Kučerová z Jihlavy, která 9. července ráno jela z Havlíčkova Brodu do Vilémovic. Obsluhu linky ...

Komentáře (0)
22.07.2024 AktualityJihlavský kostel apoštola Pavla čeká oprava krovů

Více než půlmilionový příspěvek dostanou soukromé subjekty na obnovu kulturních památek v Jihlavě. Rozhodli o tom na svém posledním červnovém jednání městští zastupitelé. „Jde ...

Komentáře (0)
21.07.2024 AktualityNebe nad Vysočinou brázdí žlutý anděl

Ať už ho vidíte dosedat na dálnici D1, nebo na poli u silnice, jedno je jisté – tam, kde je, hraje se o vteřiny. O sekundy, které dělí často velmi tenkou hranici mezi životem a smrtí. Posádka ...

Komentáře (0)
21.07.2024 AktualityPolské „lišky“ brázdí koleje Vysočiny

První spoje na Vysočině obsluhují nové vlakové soupravy RegioFox. Informovaly o tom České dráhy (ČD) v tiskové zprávě. Celkem bude Vysočinu obsluhovat 16 nových vlakových jednotek „regionálních ...

Komentáře (1)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net