Reklama
Dnes je sobota 02.11.2024     svátek má Památka zesnulých

Vysokorychlostní železnice a její dvě strany

JAPONSKÝ Shinkansen. Ilustrační foto: Pixabay
JAPONSKÝ Shinkansen. Ilustrační foto: Pixabay

8.4.2021 Aktuality/Komentáře (20), autor:
Zdeněk Sadecký

Úvodem článku bych rád uvedl, že jako absolventa Dopravní fakulty Jana Pernera University Pardubice mě snad nebude nikdo podezírat ze zaujatosti vůči moderním dopravním prostředkům. Jedna věc je obdiv k vlastní pokročilé technice, druhou je její nasazení za nevhodných ekonomických podmínek.

O vysokorychlostní železnici - trati  (VRT) se hovoří již delší dobu. Protože jsem se o tuto věc zajímal již před delším časem, například jsem byl na konferenci v Náměšti nad Oslavu i na několika dalších akcích k projednávání stanovení trati, rád bych se s vámi podělil o některé poznatky.

Začnu trochu od konce. Určitě je chvályhodná snaha kraje i města, aby byla v blízkosti Jihlavy zastávka. Tedy pokud VRT bude. Což asi místní politici neovlivní, protože to bude rozhodnutí prolobované spíš na evropské, vládní a ministerské úrovni.

Ve sdělovacích prostředcích se čas od času objevuje až nekritické vychvalování tohoto projektu, jen občas dostane prostor realističtější náhled na věc. Přitom tak jako skoro vše, i VRT má dvě stránky. Začnu pozitivy.

Moderní technika, která nás opticky posune vpřed a vzbudí zdání rozvoje naší republiky. Krásně vypadá zkrácení časů dojezdů mezi Berlínem a Prahou, Brnem, Vídní, případně Ostravou.

Určitě zajímavé bude i získání pracovních míst spojených s infrastrukturou, i když čísla nebudou určitě tak vysoká, jak se nyní někdy uvádí.

To jsou asi tak výhody. Za vše se musí ale samozřejmě platit. V tomto případě je výčet nevýhod bohužel zřetelně větší než výhod.

Nevýhody můžeme rozdělit do tří skupin.

Vysokorychlostní trať změní ráz krajiny

První: dopad na ekologii a přírodu. VRT znamená při stavbě potřebu ohromného přesunu materiálu.

Argument, že vlastní trať bude mít jen cca 15 metrů, se týká až konečného stavu. Během stavby bude zdevastováno velké území kolem, vzniknou velké skládky zeminy a stavebních hmot a bude zde velká zátěž od stavebních strojů a nákladních vozidel, včetně hluku a rozbitých komunikací.

Kvůli potřebě zajistit co nejmenší klesání a stoupání trati, bude mít trať velké zářezy do krajiny, řadu tunelů, ale i vysoké mostní konstrukce. Trať změní ráz krajiny. Vzhledem k super pokročilé technologii bude vše v rukách certifikovaných firem s malou šancí pro úspěch a zisk našich malých firem a podnikatelů.

Bude to taková malá druhá „železná opona“ rozdělující republiku, protože bude muset být řádně a neproniknutelně z obou stran oplocena. Představa, že na čelním skle vlaku budou jako mouchy přibývat zajíci, srnky a divočáci… je totiž určitě dost divoká…

Dělicí efekt v krajině zkomplikuje nejen dopravu, ale i zemědělské práce (rozdělení polí) a samozřejmě migraci zvěře. Zanedbatelná není ani ztráta orné a lesní půdy.

Hluk, zejména od pantografů, který nelze tak dobře odstínit, bude nejen plašit zvěř a ptáky, ale bude velmi nepříjemný i pro obyvatelstvo bydlící kolem trati. Výjezd soupravy z tunelu se blíží efektu výstřelu z děla.

Je dobře, že trať již není vedena kolem zásadních zdrojů pitné vody u Jihlavy a na Želivce, ale i tak lze předpokládat negativní dopad nejen na povrchové, ale i spodní vody.

VRT má význam třeba v Japonsku

Druhou skupinou nevýhod jsou dopady ekonomické. Podle mého názoru ještě potenciálně závažnější. Stavba je hlavně v zájmu nadnárodních staveních a dopravních forem. Zřejmě i bank, u kterých si vláda vezme úvěr.

Zbyteční ministerští úředníci budou mít práci a politici budou mít co slibovat… Zaplatí to ale daňový poplatník, tedy my všichni. Je otázkou, zda půjde o státní, soukromý, nebo kombinovaný projekt. Jaká ale bude rentabilita?

Pokud se podíváme na známé tratě – například francouzský TGV apod., tak vznikly před desítkami let v době ekonomického růstu a v některých případech i ekonomického přebytku. I další státy přichází na to, že je to příliš drahé. Dnes se tak tyto projekty stávají problematickými a ztrátovými. Dopady pak řeší státy.

VRT mají význam třeba v Japonsku, kde jimi pravidelně jezdí velké počty lidí na velké vzdálenosti. Přesto i tam současná pandemie jejich využitelnost omezuje. Je třeba si říct, že VRT není konkurence silniční, ale spíše letecké dopravy. A ta, jak vidíme je v hluboké krizi a je otázkou, zda se z ní jednou zcela dostane.

VRT má význam při cestování na několik stovek kilometrů. Proto představa, že bude stavět v Benešově, Jihlavě, Velkém Meziříčí, případně na dalších zastávkách je velmi naivní.

Vložené pomalejší osobní vlaky (200 km/hod) s řadou zastávek, by byly asi ve světě ne zcela obvyklým, i když teoreticky možným řešením. Ztrácí ale hlavní přednost tj. rychlost přepravy a krátké dojezdové časy do Prahy a Brna, což nás na Vysočině asi zajímá nejvíc. Časy se tak prodlouží a přiblíží se silniční dopravě.

Vložení pomalejších souprav s sebou přinese řadu technických potíží. Odstředivá síla totiž roste s druhou mocninou rychlosti. Je tak zcela jiná při průjezdu traťovým obloukem rychlostí 200, nebo při rychlosti 300 kilometrů za hodinu. Má jinými slovy dopad na příčný sklon trati v zatáčkách.

Někde i publikovaná nákladní doprava je ale již z výše uvedeného a zejména z vysoké hmotnosti vagónů na VRT zcela mimo realitu.

Tvrdá data o stavbě nejsou dostupná

Třetí nevýhodou (pro menší města) na trati je využitelnost. Tedy problematika obslužnosti, časů přepravy a jízdního řádu. Místo vybudování zastávky (či zastávek) je jen jedna věc. Druhá je jízdní řád. Při volbě druhu přepravy lidé volí podle časových nároků, tj. i podle dojezdových časů z Jihlavy a okolí na parkoviště u nádraží VRT.

Pro rozhodování, zda jet VRT bude určitě důležité, kolik bude stát parkování nebo doprava na nádraží, kolik bude stát vlastní jízdenka a kde ve velkých městech bude VRT stavět.

Je zde obava, že bude výrazně dražší (překračující náklady za jízdu osobním automobilem) a to řadu zájemců odradí. Pokud bude i levnější, pak zřejmě bude muset být dotována ze státního rozpočtu, a tedy našich daní.

Kraj a město by tedy kromě místa zastávky měly předem zajímat minimálně kalkulovaná cena jízdenky a rovněž počet spojů, které zde budou reálně zastavovat.

VRT má dopad samozřejmě i na řadu dalších celospolečenských oblastí a témat. Například, zda je správné, aby se pracovní místa kumulovala do Prahy případně do Brna. Zda není vhodnější práce z domu. Zda vůbec budou velké kulturní a sportovní akce v podobě, jako bývaly před pandemií.

Ale také to, zda třeba dojíždějící studenti budou mít nárok na nějaké slevy a v jaké výši (bude jim stát úspora desítek minut za výrazně vyšší náklady)?

Pokles cen nemovitostí kolem trati také není zanedbatelný. Otazníků je celá řada, a pokud se nevyřeší, tak můžeme zjistit, že to bude parádní věc jen pro pár obchodních cestujících z Berlína do Vídně, kterým možná navíc část nákladů zaplatíme my všichni.

Nadnárodní firmy a banky si již mnou ruce, někteří úředníci a politici možná cítí případný prospěch s řízení velkého toku peněz a z pohybu evropských či státních dotací, ale národní rozpočet zapláče. Kdybychom byli v jiné ekonomické situaci a neměli nyní rychle rostoucí státní dluh, tak by VRT mohla být považována za znak technické a technologické vyspělosti.

Nyní ale i v souvislosti s rychle rostoucím státním dluhem a velmi diskutabilní rentabilitou a návratností jde o neúměrný přepych. Tím spíš, že řada ověřitelných tvrdých dat o stavbě a provozu není volně dostupná a mlží se kolem nich. Dovolím si tvrdit, že mnohé ekonomické odhady, i díky krizím, jsou již nereálné. Jde o hezkou nadstavbu dopravní infrastruktury, nyní ale zcela zbytečnou. Železniční doprava by potřebovala investice jinde.

Například nemáme kapacitu na přepravu kamionů. Lepší, než velice rychle přepravit pár osob, by bylo dostat na železnici třeba u Mikulova tranzitní mezinárodní kamionovou dopravu, kterou bychom převezli například do Děčína.

Takových tras, kde je ČR jen tranzitem, bychom našli více. Ušetřilo by to dálnice, snížilo významně dopravní zácpy, nehody i exhalace a provoz by se uvolnil pro osobní vozidla a autobusy. Jsou ohroženy regionální tratě, ale VRT se dál plánuje…!?

Investovat je lepší do jiných oblastí

Obávám se, že VRT jde proti ekologickým i ekonomickým zájmům drtivé většiny obyvatel ČR. A celkové náklady? Reálné odhady se pohybují kolem jedné miliardy na kilometr. Jsou velmi proměnné, zejména podle krajiny. Cena jedné soupravy se pohybuje též kolem miliardy. Drahé bude vedení tratě pod zemí v Brně. Něco bude stát i infrastruktura.

Pokud letos státní dluh dosáhne 2,5 bilionu korun a v dalších letech poroste, což nelze vyloučit, tak za deset let může být kolem 3-4 bilionu a my k němu přidáme za drahou hračku dalších možná 400 – 600 miliard navíc s rizikem dalších ztrát? 

Kdybychom byli v plusu, měli již dostavěny nové bloky jaderných elektráren a hotový nový mix energetických zdrojů a masivnější přenosovou soustavu, tak by se možná pohled na tuto věc jevil o něco optimističtěji. V současné situaci ale daňový poplatník zapláče.

Řeči o nízkouhlíkové ekonomice neobstojí. Takto si naopak vytvoříme dalšího velkého odběratele elektrické energie. A to v době, kdy jsme několikrát utekli jen se štěstím blackoutu…

Lepší by nyní bylo investovat například do energetiky, vybavení zdravotnictví, školství, vědy, výzkumu a moderních výrobních technologií a dalších investičních akcí se zaručenou návratností. Samotná VRT z nás rozvinutou ekonomiku neudělá a vizitky montovny nás nezbaví.

Varovným příkladem neefektivity jsou, kromě TGV a dalších pozemních přepravních systémů i jiné, velice hezky vypadající moderní dopravní projekty, jako byl třeba obří Airbus A380. I ty se při konfrontaci s měnící se realitou stávají zcela nerentabilními a nevyužitelnými.

 

Celá problematika je velmi široká a vměstnat ji do jednoho článku je obtížné. Snad ale pomůže se na projekt dívat realističtěji. Kompetentní lidi na „kraji“ a „městě“ si snad alespoň uvědomí, že je třeba při jednáních neposlouchat propagandu a pohádky, ale chtít fakta. Určitě spoustu věcí je možné ještě zachránit a ovlivnit. Určitě jim pak jednou budou obyvatelé nejen Vysočiny vděčni.

Mezititulky redakce.  

Diskuze k článku

Nový komentář

Jsem pro VRT,
ale již mají jen 9 let :)  - https://youtu.be/tDiCG3UOWRs
F. Šimek | 2021-04-08 10:59:18 | Reagovat
Zajímavé
Díky za zajímavý pohled na věc. Jel jsem před měsícem Neapol-Řím za 48EUR, to je asi 1300Kč. Je to přibližně 220km. "Pomalá" souprava jede 2h (jako u nás) a stojí od 12,50EUR. Rychlá jede cca 1:10. Nedovedu si představit, co by mě přimělo pravidelně používat VRT, například na dojíždění do práce. Takže vlastně s článkem souhlasím. Jsou tu jiné projekty a 500mld. utracených ve výzkumu a vývoji - i když státním způsobem - bude mít větší užitek pro všechny. I finanční.
Moik | 2021-04-08 12:36:30 | Reagovat
https://img.ihned.cz/attachment.php/350/75581350/PmznRL5giFMjdosUEweuI01c9yHv6QCB/820x644x791e/jarvis_5fb5076c498e674ad6c669d3.png

Fondy Evropské unie se zatím v Česku finančně podílely na vybudování či rekonstrukci 959 kilometrů železničních tratí. Což by stačilo na propojení Prahy se Ženevou. Nicméně tu nevznikly vysokorychlostní železniční tratě, které v Bruselu považují za důležitý příspěvek ke snižování emisí oxidu uhličitého v dopravě zakotvený v Zelené dohodě pro Evropu. Vlaky o rychlosti nad 250 kilometrů za hodinu poháněné elektřinou totiž nejenže snižují počet lidí cestujících po silnici, ale jsou i konkurencí letecké přepravě.

https://ekonom.cz/c1-66846020-rychlovlaky-v-cesku-s-pomoci-eu-mohou-vyjet-uz-koncem-desetileti
F. Šimek | 2021-04-08 14:12:29 | Reagovat
8.4.2021
Koleje pro rychlotratě mají ležet do 4 let, první vlaky pojedou v roce 2028
Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/zeleznice-sprava-zeleznic-vrt-vysokorychlostni.A210408_091009_eko-doprava_cfr
F. Šimek | 2021-04-08 14:20:23 | Reagovat
Srovnávat VRT s železnou oponou, no to se vážně povedlo ... chi, chi, chi  :-D
VRT nás narozdíl od železné opony bude spojovat s okolním světem. Autora článku zřejmě ne.
F. Šimek | 2021-04-08 14:27:44 | Reagovat
Železná opona je naopak docela přesné označení. Ovšem nikoliv východ západ ale sever jih. Nepropustný koridor s hlučným provozem bez jakéhokoliv kladného přínosu pro okolí tomu označení odpovídá. VRT co nejdál od obydlí a ideálně pod zem...
Zdenek,, | 2021-04-08 22:11:04 | Reagovat
Vše bude splňovat, od toho jsou norny a různá měření a studie před vydáním stavebního povolení. Průchody pro zvěř jsou na i některých dálnicích. Přinos - napojení na obdobné evropské VRT, měně aut na D1 a D8, konkurencautomovilové a letecké dopravě, dá se říci i ten ekologický, Pro milovníky století páry a starých pořádků to samozřejmě žádný přínos nemá :) 
F. Šimek | 2021-04-09 08:29:13 | Reagovat
Tt
Tady se ale mluví o přínosu pro ČR. A to určitě není snížení letecké přepravy a vzhledem k ceně jizdenky ani výrazné snizeni provozu na D1. Tam by více pomohlo propojení severní cestou do Ostravy. Prostě jde jen o prestiž, ale skutečný přínos bude malý
Moik | 2021-04-10 21:48:15 | Reagovat
Studujte
Přínosy VRT v České republice
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/80092519/P%C5%99%C3%ADnosy+VRT+v+%C4%8Cesk%C3%A9+republice/3b201fde-4be8-49df-a93d-a3c8a025f309
F. Šimek | 2021-04-12 14:56:07 | Reagovat
Progresivistovi :-D
Naši lidi tím budou kvůli ceně jezdit minimálně, jen zaplatíme v daních cizincům přejezd přes naše území. Ekonomicky je to v době masivního zadlužení nesmysl.
Zd | 2021-04-09 11:23:54 | Reagovat
Souhlasím s panem Sadeckým
Plně souhlasím s panem Sadeckým !  Jenom nevím, jestli se ještě něco dá dělat proto, aby se tato gigantická a nesmyslná stavba, která pro nás bude mít nedozírné důsledky na krajinu, dopravní omezení, další obrovský úbytek půdy a zbylých lesů, neštěstí mnoha lidí v souvislosti s bouráním domů, zničeného klidu, záboru polí -  a PROČ ?  Aby se pár cizích lidí  svezlo přes naše území.  Pro nás nemůže být záplatou, že tam najde pár lidí zaměstnání. 
aljaška | 2021-04-09 10:38:05 | Reagovat
Vážení, vaše katastrofické scenáře jsou k smíchu. Pokrok nezastavíš. To je asi vše co proti tomu můžete udělat. Uvažte se někde ke stromu, že ho nesmí kácet i kdyžho napadl kůrovec. Že se z nás stává levné evropské skladiště a překladišt vám nevadí? Že je tu zbytečně přesupermarketováno vám nevadí? Smradlavý a prašný Kronospan vám nevadí? 
F. Šimek | 2021-04-10 07:13:21 | Reagovat
A
Vadí. Je potřeba přidávat? Otázka zní, jestli je VRT stále ta budoucnost. I v zahraničí se například nejezdí maximální možnou rychlosti, protože se to nezaplati. Hezký příměr k tomu A380. Taky hezký pokrok a taky špatným směrem. A my jsme zaspali a díky tomu už víme, že je to chyba....a nemusíme jo opakovat. Nebo jinak.... Chyba to je na 200km Pha-Bno. Samozřejmě 1200km ve Francii je zase neco jineho. 
Moik | 2021-04-10 21:53:07 | Reagovat
Studujte
Přínosy VRT v České republice
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/80092519/P%C5%99%C3%ADnosy+VRT+v+%C4%8Cesk%C3%A9+republice/3b201fde-4be8-49df-a93d-a3c8a025f309
F. Šimek | 2021-04-12 14:27:29 | Reagovat
České VRT: Jen pro osobní vlaky, maximální rychlost 320 km/h a Jihlava jako vítěz

Vedení Správy železnic (SŽ) dnes na tiskové konferenci prezentovalo chystanou podobu českých vysokorychlostních tratí (VRT). Rychlost na nich se bude pohybovat nad 200 km/h, přičemž maximum bude 320 km/h. 
https://zdopravy.cz/ceske-vrt-jen-pro-osobni-vlaky-maximalni-rychlost-320-km-h-a-jihlava-jako-vitez-78459/

Pro někoho z Jihlavy možná přijde v úvahu i zaměstnání v Praze.
F. Šimek | 2021-04-12 14:34:49 | Reagovat
Pokud nazýváte pokrokem další rozvrat veřejných financí, tak jste zcela mimo. Je to další fotovoltaika - tedy hezky zabalený podvod.
Je to situace, jako kdybyste přišel o práci, měl hypotéku na nedostavěný dům, měl zdravotní problémy a teď si vzal půjčku na nové auto....pokrok nazastavíš, že... Ano, vše je skvělé, jen víc takových lidí bez ekonomických znalostí, ale s názory jako máte vy ... vše půjde do háje tím dřív.
Zd | 2021-04-11 13:57:13 | Reagovat
Pro zpátečníka:
V minulém roce se začátkem února uskutečnila schůzka ministra dopravy Karla Havlíčka s jeho německým protějškem Andreasem Scheuerem, na které se řešilo trasování trati i financování stavby. Nejdražší položkou bude tunel pod Krušnými horami, který zúčastněné země zaplatí jak z vlastních zdrojů, tak i z dotace Evropské unie, a do země se kopne v roce 2025.
F. Šimek | 2021-04-12 14:46:16 | Reagovat
Zpátečníku nešiřte tu fámy pro pár drobných. Srovnávat fotovoltaniku s VRT muže pouze nýmand jako Vy :)

VRT v ČR jsou důležitou součástí transevropské dopravní sítě, a proto lze očekávat nezanedbatelný příspěvek z evropských fondů na jejich výstavbu. — VRT jsou součástí Politiky územního rozvoje ČR, Zásad územního rozvoje krajů a mají statut veřejně prospěšných staveb. — Pro další přípravu vysokorychlostních tratí budou pro rok 2021 Správou železnic nárokovány finanční prostředky ve výši cca 300 mil. Kč, pro rok 2022 ve výši cca 600 mil. Kč a pro rok 2023 ve výši cca 900 mil. Kč. — Zdrojové krytí předprojektové a projektové investiční přípravy se předpokládá zejména z národních zdrojů. — Od roku 2025 je pak plánováno zahájení výstavby prvních úseků VRT, kdy budou Správou železnic nárokovány finanční prostředky ve výši přes 20 mld. Kč za rok.
https://www.mmr.cz/getmedia/7ba1757e-b59b-48c1-99af-bcfffa8548ef/01-Priprava-VRT-v-CR-GR-10-2020-II-Svoboda.pdf.aspx?ext=.pdf
 
F. Šimek | 2021-04-12 14:53:18 | Reagovat
Podle SŽ to Jihlavě a okolí přinese přes 18 tisíc nových pracovních míst. „Ekonomika zde poletí nahoru,“ uvedl Martin Švehlík, který přípravu VRT na Správě železnic vede.

 „Vysokorychlostní trať má oproti dálnici subtilní řešení, zabírá méně prostoru. Jedna z věcí, na kterou se velmi soustředíme, je prostupnost krajiny,“ sdělil Švehlík.

 
F. Šimek | 2021-04-12 16:01:50 | Reagovat
Černobílé vidění
Citováním podjaté SŽ si objektivitu nezajistíte.
 
Zd | 2021-05-03 16:10:26 | Reagovat
ReklamaReklamaReklama
Reklama
Reklama
Reklama
28.10.2024 AktualityDýni si dokážu vybrat i v supermarketu

Také si, když se blíží americký svátek Halloween, lámete hlavu nad tím, proč se prakticky všichni vrhají do vydlabávání dýní? Vysvětlení je poměrně jednoduché. Tvrdí se, že ...

Komentáře (0)
28.10.2024 AktualityVánoční strom pro krajskou Jihlavu bude letos z Telče

Dvanáctimetrový smrk pichlavý z Telče bude letos symbolem vánočního času v krajském městě. Jihlavě ho darovala soukromá majitelka. Na Masarykovo náměstí bude umístěn 20. listopadu. ...

Komentáře (0)
28.10.2024 AktualityPenzista reklamoval účet za parkovné u jihlavské nemocnice

Měl manželku hospitalizovanou v jihlavské nemocnici. Minulé úterý se za ní Jiří Šimek (76) z Jihlavy proto vydal v průběhu odpoledne na návštěvu. Za parkování na ploše u hlavního vstupu ...

Komentáře (0)
27.10.2024 AktualityOslava založení republiky

106. výročí založení československého státu mohou lidé v Jihlavě oslavit setkáním, které se uskuteční u sochy prvního československého prezidenta T. G. Masaryka v parku za Kinem Dukla ...

Komentáře (6)
26.10.2024 AktualityKomunita Silo a její příznivci se v neděli rozloučí s tamní zahradou

Komunitní uskupení Silo Jihlava se bude loučit se svojí zahradou, kterou buduje v sousedství zapamátněného objektu v Chlumově ulici, někdejšího obilného skladu. Otevřený komunitní ...

Komentáře (0)
26.10.2024 AktualityŠoféři, mrkněte do peněženky. Tisícům řidičáků končí platnost

Už jen necelé tři měsíce zbývají na výměnu téměř 86 tisíc řidičských průkazů šoférů po celém Česku. Na Vysočině se to podle statistiky ministerstva dopravy týká přibližně ...

Komentáře (0)
25.10.2024 AktualityNadcházející sobota bude nadupaná výlovy rybníků

Na nadcházející sobotu 26. 10. se chystá výlov Štěpnického rybníka v Telči, který včetně doprovodného programu začíná v osm hodin. Ve stejný den od 10 hodin budou Rybí hody v Mrákotíně, ...

Komentáře (0)
25.10.2024 AktualityZa parkování pacienti zaplatí méně

Kvůli přeplněnému parkovišti chystá vedení nemocnice v Jihlavě úpravu parkovacího systému. Řidiči bez ošetření lékařem si připlatí. Více v tištěném vydání JL s datem 25. 10. ...

Komentáře (0)
25.10.2024 AktualityCzeXperiment: pod dronem se bude hlasovat deštníky na Masarykově náměstí

V Jihlavě dnes začíná desetidenní Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava (MFDF). Jeho součástí bude v úvodu také veřejná „deštníková“ sonda do národní povahy, která ...

Komentáře (0)
25.10.2024 AktualityListopad se blíží. Řidiči řeší přezutí až na poslední chvíli

Od 1. listopadu mají řidiči povinnost mít na vozidle zimní pneumatiky, a to dle zákona o silničním provozu. Ten říká, že zimní obutí musí vůz mít, pokud lze vzhledem k povětrnostním ...

Komentáře (0)
23.10.2024 AktualityV Jihlavě pomáhá Český červený kříž zajistit hygienu lidí bez domova

V Jihlavě se mohou lidé bez domova od září umýt, vyprat si prádlo, usušit boty nebo si uvařit v budově u Žižkovy ulice, v níž bývala sezonní noclehárna. V krajském městě slouží od ...

Komentáře (0)
24.10.2024 AktualityZa nápoje si připlatíme kvůli obalům

Od 1. ledna 2026 v průměru narostou ceny nápojů v PET lahvích a plechovkách o čtyři koruny. Vláda chce totiž od 1. ledna spustit povinné zálohování PET lahví a plechovek. Pokud novelu ...

Komentáře (2)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net