Reklama
Dnes je středa 17.10.2018     svátek má Hedvika

„Osmsetpadesátka“, vůz příbuzných emigrantů

 

Fiat 850, malý osobní dvoudveřový automobil značky Fiat, s motorem umístěným za zadní nápravou.

 

Byl nástupcem Fiatu 600, a již svou vizáží se od něj výrazně lišil. Místo „kulatého hřbetu“ měl záď kousek protaženou. Pod kapotou se skrýval motor s 843 cm3, k němuž byl nelehký a omezený přístup. Prostor pro cestující však osmsetpadesátka měla nepoměrně větší než její předchůdce.

 

Výroba Fiatu 850 probíhala v letech 1964–1971. Verze Fiat 850 Super měla zvýšený výkon motoru z 25 kW na 27 kW. Rychlost vozu dosahovala 125 km/hod., pozdější verze rychlost vytáhly až na 135 km/h.

 

Majitelé těchto malých fiatů se při setkávání na silnici zdravili bliknutím světel.

 

Tradovalo se, že je to z důvodu jisté politické soudržnosti řidičů „osmsetpadesátek“. Po okupaci v roce 1968 totiž řada lidí emigrovala na Západ, a svým příbuzným z kapitalistické ciziny poslali valuty na nákup auta v Tuzexu. Tam byl tím nejlacinějším vozem právě Fiat 850. Zdravením tak měli dávat vědět, že i oni jsou příbuzní emigranta a jsou proti režimu.

 

V době nedostatku aut, a zvláště cizích značek, je však možné, že se motoristé zdravili z prosté radosti, že mají stejný vůz.

 

Fiat 850 byl v roce 1971 nahrazen velmi oblíbeným Fiatem 127, který se o rok později stal v Evropě Autem roku a zařadil se mezi deset nejvíce vyráběných osobních automobilů na světě.

 

Okénko do historie

V seriálu Jihlavských listů, vždy v příloze Auto-moto, si připomeneme pokaždé jeden z vozů totalitní doby. Budeme rádi, když nám potom ke každému danému vozu pošlete své zážitky, vzpomínky či historky, které jste s vozidlem zažili.

 

Měli jste takový vůz? Jak se v něm jezdilo? Napište nám na klukan@jihlavske-listy.cz.

Pro motoristy : 29.05.2017  Nový komentář   Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. edited by N.E.S.P.I
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net