Dnes je čtvrtek 09.05.2024     svátek má Ctibor

Pokud autobusy na plyn, tak hned, říká ředitel Vilím


13.2.2009 Rozhovory/Komentáře (11), autor:
admin

JIHLAVA ­ - Jihlavskou MHD čeká letos několik změn, tou největší je přechod na moderní odbavovací systém od 1. července. Co Dopravní podnik města Jihlavy (DPMJ) chystá a jak se chce vypořádat s ekonomickou krizí? I na to se ptáme jeho ředitele Josefa Vilíma:

 

 Vlivem odstávek velkých firem nyní klesl počet cestujících jihlavské MHD, a tím objem tržeb (až o 15 %). Může tomuto faktu váš podnik nějak čelit?

 Budeme se dále snažit zatraktivnit MHD tak, aby ji lidé používali místo individuální dopravy. Jedním z kroků by mohl být i přechod na autobusy s pohonem na zemní plyn. Kromě nesporného efektu ekologického by to mělo i ekonomický efekt. Konkrétní úspory zatím nemáme vyčísleny, ale byly by zřejmé, protože plyn je na rozdíl od nafty zatím zcela osvobozen od spotřební daně, která by u něj měla postupně narůstat od roku 2012. Proto pokud bychom chtěli přejít na plyn, bylo by to ideální hned.

 

 Jaké výdaje by to znamenalo?

 Bez finanční pomoci by to určitě nešlo. Museli bychom si postavit vlastní plnící stanici, což vyjde zhruba na 20 milionů. Jeden autobus s pohonem na zemní plyn stojí okolo šesti milionů, během tří let bychom chtěli nakoupit 15 těchto nových vozů, tedy každý rok pět.

 

 Jaké další zatraktivnění jihlavská MHD v nejbližší době chystá?

 Od července chceme zavést moderní odbavovací systém, který pomocí elektronické čipové karty, tzv. "Jihlavské karty", v autobusech a trolejbusech zjednoduší lidem cestování jak časově, tak finančně.

 Finančně proto, že držitel této karty, který nemá časovou jízdenku (nepoužívá MHD denně) bude mít možnost touto kartou zaplatit za dopravu podle počtu projetých zastávek. Prakticky to znamená, že jiná cena za dopravu (cena jízdenky) bude v případě ujetí tří zastávek a jiná v případě pěti. Tím odstraníme z dopravního průzkumu nejvíce kritizovaný fakt, že máme jen jednu cenu jízdenky a ta není závislá na počtu ujetých zastávek MHD.

 

 Na kolik projekt vyjde?

 Asi na 20 milionů Kč. Budou ho spolufinancovat fondy EU částkou cca 17 milionů Kč.

 

 Kolik by karta stála a jaké další výhody by měla?

 Nyní její cena ještě není stanovena a bude záviset na nákupní ceně. Užití karty se předpokládá v řadě dalších nedopravních aplikacích: např. při placení parkovného, vstupného do ZOO, do plaveckých bazénů, aplikace ve školách pro děti či studenty atd.

 

 Zákazník bude muset při vstupu do vozu Jihlavskou kartu přiložit k nějaké čtečce? Jak bude fungovat?

 Cestující s kartou se při nástupu do vozidla MHD přiblíží ke čtecímu zařízení. V tom okamžiku bude z karty odečtena finanční částka rovnající se ceně za jízdenku až na konečnou té linky. Pokud cestující pak ujede např. jen dvě zastávky, může při vystoupení znovu kartu přiložit ke čtecímu zařízení a systém mu vrátí částku, odpovídající neprojeté vzdálenosti (počtu zastávek). Cestující, který používá MHD často, si může zakoupit kartu s funkcí časové jízdenky ­ pak se kartou nemusí při nástupu a výstupu identifikovat.

 

 Jak bude probíhat dobíjení karty?

 Dobíjení karty neboli vložení určité finanční částky bude možné v první fázi pouze v předprodeji Dopravního podniku, v závěru roku 2009 pak bude tato možnost rozšířena na dalších pět samoobslužných automatů (dva budou na Masarykově náměstí). V nich bude možné kartu dobít finanční hotovostí nebo převodem peněz z platební karty.

 Na automatech si bude možné také zakoupit všechny druhy předplatních časových jízdenek (např. třicetidenní apod.) Chceme tím našim cestujícím dát možnost 24 hodin denně si pohodlně tento nákup provést a tím se "vyhnout" otevírací době v předprodeji jízdenek.

 

 Umožnila by karta i případné včlenění jihlavské MHD do Integrovaného dopravního systému (IDS) Vysočiny, o kterém uvažuje nové vedení kraje?

 Ano, zavedením Jihlavské karty se technicky přiblížíme možnosti případného zavedení integrovaného dopravního systému v regionu. Budeme lépe připraveni na sjednocení jízdních dokladů.

 Jinak jsme už dávno vybudovali návaznost našich spojů na vlaky, které přijíždějí a odjíždějí z hlavního nádraží. V případě zavedení IDS bychom uvítali i funkci koordinátora, který by lépe sjednotil návaznost jízdních řádů autobusů, vlaků a MHD a také tarify všech těchto druhů dopravy. Vítáme všechny kroky, které učiní veřejnou dopravu přitažlivější než individuální.

 

 Loni byla v Jihlavě studentská konference, jejíž účastníci přišli s několika návrhy na vylepšení MHD. Lze některé z nich reálně uskutečnit?

 Studenti navrhovali mj. znovuzprůjezdnění Benešovy ulice pro trolejbusy. Jsem zastáncem této myšlenky, ale návrh by bohužel byl investičně velmi náročný. To se týká i dalších myšlenek, například zkrácení intervalů čekání ­ to by navíc znamenalo zvýšení počtu vypravovaných autobusů a trolejbusů. Některé dílčí změny (například koordinace trolejbusů B a C) chceme uskutečnit, ale až v souvislosti s vybudováním nového trolejového vedení ulicí Vrchlického.

 

 Kdy k němu dojde?

 Vzhledem k ceně ­ jedná se o cca 15 milionů korun ­ je termín realizace závislý na možnostech investičního rozpočtu města Jihlavy.

 

 Intervaly autobusů a trolejbusů byly i tématem dopravního průzkumu z roku 2007. Vyplynula z průzkumu nějaká konkrétní řešení?

 Konkrétním řešením je třeba to, že jsme nedávno upravili jízdní řády autobusů 12 a 36 tak, aby se spoje lépe rozložily a neopakovalo se jejich sjíždění. "Proložení" linek B a C je ovšem širší problém a nyní by znamenal extrémní zvýšení nákladů na MHD.

 Pokud např. chceme, aby linka B jezdila v polovině intervalu linky C, která jezdí po 10 minutách, musí také linka B jezdit v intervalu 10 minut. Nyní je grafikon linky B vyhotoven tak, že linka po příjezdu na konečnou má technologickou přestávku pro vyrovnání případného zpoždění a zákonnou bezpečnostní přestávku (odpočinek) pro řidiče před vyjetím na další "kolo".

 Pokud bychom po této přestávce hned nevyjeli z výchozí zastávky, protože se linka B v určitém úseku sjede s linkou C, musíme vozidlo včetně řidiče "pozdržet" na výchozí zastávce. Tím pádem budou vozidla včetně řidičů na konečných více stát než jezdit. Změna by místo dnes vypravených šesti trolejbusů na linku B znamenala vypravit denně (při intervalu 10 minut) o dva řidiče a dva trolejbusy navíc.

 

 Neuvažujete o propojení Pávova a Březinek kolem Jánského kopečku? Jeden z čtenářů JL tvrdí, že cesta MHD mu trvá 45 minut, a tak raději jezdí autem, což trvá 10 minut.

 Propojení oblasti Pávova a sídliště Březinova autobusovou linkou je nereálné. Důvodem jsou samozřejmě náklady s tím spojené. MHD v Jihlavě je nastavena tak, že cestující má možnost cestovat z kteréhokoliv místa kamkoliv v rámci hromadné dopravy s maximálně jedním přestupem.

 

 Kdy by měly začít bezbariérové úpravy zastávek MHD? Kolik zastávek a podle jakých kritérií se budou upravovat?

 Projekt, který řeší stavebně­technické úpravy některých zastávek MHD, je ve fázi přípravy a nelze jednoznačně stanovit termín, kdy k úpravám dojde. Za předpokladu, že se městu Jihlava podaří získat dotaci z fondů EU, je možné hovořit o letech 2010 až 2011. Cílem úprav je takové řešení zastávek, aby do nich mohla zajíždět bezbariérová vozidla MHD.

 Projekt řeší i instalaci informačních systémů na 18 zastávkách ­ elektronické tabule budou cestující informovat o časech příjezdů vozidel linky, případných zpožděních a nepravidelnostech.

 

 Součástí projektu jsou i preference MHD. Co to znamená?

 Preference MHD oproti individuální dopravě spočívá v tom, že vozidly hromadné dopravy budou také řízeny křižovatky. Pokud například vozidlo určité linky bude mít zpoždění, systém mu na následující křižovatce připraví zelenou, aby se jeho zpoždění nezvyšovalo.

 Jan MAZANEC

Diskuze k článku

  Přihlaste se prosím do diskuze JL

E-mail:

Heslo:

Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři

Registrace nového uživatele
Reklama
12.04.2010 RozhovoryUvědomme si, že žijeme ve šťastné době

Ekonomický růst byl po revoluci dobrým tažným koněm, dnes bychom měli hledat jiné priority, tvrdí ekonom Tomáš Sedláček, který besedoval v Jihlavě.   Ve svých přednáškách i v knize ...

Komentáře (17)
09.04.2010 RozhovoryStát pošle do regionu 290 milionů na silniční stavby

Náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas zavítal v úterý na Vysočinu a pojmenoval letošní priority státu při podpoře silničních staveb.    Státní i krajské silnice zůstaly po letošní ...

Komentáře (3)
06.04.2010 RozhovoryVelkoberanovský starosta: Obchvat není na pořadu dne!

Ve funkci starosty Velkého Beranova je necelý půlrok.  Přesto Jaroslav Kokejl tvrdí, že po volbách už dál pokračovat nechce.  Měl jste tehdy ještě jako místostarosta vůbec nějakou představu, ...

Komentáře (1)
02.04.2010 RozhovoryZámek se zkusí zaměřit na děti

Také na Státním zámku v Telči začala včera nová sezona. Podle správce zámku Bohumila Norka objekt letošní dlouhou zimu přežil dobře.  Jaké škody konkrétně zima způsobila?   Jsou ...

Komentáře (0)
30.03.2010 RozhovoryKrize ovlivnila i projekty Rotary

  Nejvyšším představitelem Rotary klubů v Česku a na Slovensku bude od července Martin Timr z Českých Budějovic. O víkendu navštívil Jihlavu.   Každý rotariánský guvernér přichází ...

Komentáře (20)
26.03.2010 RozhovoryKubánská velvyslankyně: Nevzdáme to

  Socialismus jsme si vybrali svobodně a nenecháme si ho vzít, řekla mj. v Jihlavě kubánská velvyslankyně B. E. M. Álvarezová.  Do jihlavského sídla KSČM si velvyslankyni Kuby přišlo ve ...

Komentáře (4)
23.03.2010 RozhovoryStarosta Nechvátal: Méně peněz dostali všichni!

Třešťská radnice odmítá financovat seniorský fotbal, podpory mládeže se nezříká.  Obce na Vysočině musí kvůli přetrvávající krizi v ekonomice šetřit. Při sestavování svých rozpočtů ...

Komentáře (0)
19.03.2010 RozhovoryZima divokou zvěř letos vysílila

Letošní průběh zimy dává  zabrat i divoce žijící zvěři. Myslivci se jí proto snaží  život usnadnit  přikrmováním.  Podle slov MVDr. Karla Křena,  člena okresní myslivecké rady ...

Komentáře (0)
16.03.2010 RozhovoryKrátký: Obec se kvůli čistírně zadluží na desítky let

Do roku 2015 by každá obec v ČR měla mít dokončenou čistírnu odpadních vod.   Hodně skepticky přijal rozhodnutí státu realizovat do roku 2015 čistírny odpadních vod (ČOV) i v malých ...

Komentáře (2)
12.03.2010 RozhovoryCukrovka je hlavní příčinou selhání funkce ledvin

Desetina obyvatel v Česku má nějaký typ chronického onemocnění ledvin.   Prevencí a hlavně včasnou diagnostikou mohou lidé podle primáře interního oddělení jihlavské nemocnice MUDr. ...

Komentáře (0)
09.03.2010 RozhovoryChudíková pověsí lyže na hřebík

Vítězkou ankety Sportovec Jihlavska 2009 se stala orientační běžkyně na lyžích Barbora Chudíková.   Na pódiu jste ohlásila ukončení lyžařské kariéry. Neodvoláte ho? Neodvolám. ...

Komentáře (0)
08.03.2010 RozhovoryDražby: Chceme, aby na ně lidé chodili

Reportáž z dražby na jihlavském soudu vzbudila otázky řady čtenářů JL. Přinášíme nyní odpovědi.  Jak se lze o dražbách z exekucí dozvědět, jaká jsou při nich pravidla a řadu dalších ...

Komentáře (7)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net