HROMADNÁ městská doprava zdarma? Záležitost, kterou vysočinská města zatím neřeší. Ilustrační foto: archiv JL
Některá města v České republice, v rámci zklidnění dopravy, zavedla ve městě bezplatnou městskou hromadnou dopravu. Jihlavské listy oslovily krajské a okresní města na Vysočině, zda s něčím takovým počítají.
Jihlava
Karel Trojan z městského odboru dopravy magistrátu Jihlava si myslí, že je to otázka na politické vedení města. „Zatím se uvažuje pouze o zavedení jízdného zdarma u dětí do deseti, popřípadě do patnácti let,“ sděluje. Již nyní existují slevy pro seniory nebo děti.
Dotace na dopravu v roce 2017 činila 67,9 milionů korun, v letošním roce počítá magistrát města Jihlavy s dotací 74,2 miliony korun.
„Výnosy z jízdného v roce 2016 byly 48,2 milionů korun a v roce 2017 49 milionů korun. Tržby za rok 2018 v tuto chvíli samozřejmě nejsou známé, ale předpokládáme, že budou nižší z důvodu zavedení jízdného zdarma pro občany starší 65 let, které platí od 1. července,“ poukazuje Trojan.
Doplňuje, že tento finanční výpadek je kompenzován vyšší dotací oproti roku 2017. „Pokud by bylo jízdné zdarma pro všechny cestující, tak by to znamenalo nárůst kompenzace o zhruba 45 až 50 milionů korun ročně,“ informuje Trojan.
V roce 2017 jihlavská městská hromadná doprava převezla 14,2 milionů cestujících s tím, že počet cestujících v Jihlavě, jako v jednom z mála českých měst, v posledních letech narůstá.
Třebíč
O zrušení jízdného v městské hromadné dopravě neuvažuje ani Třebíč. „Máme za to, že určitá spoluúčast na zajištění veřejné služby je v pořádku, a k omezení individuální automobilové dopravy je potřeba řada dalších provázaných opatření,“ říká mluvčí Irina Martakidisová.
„Každá skupina cestujících, například žáci či studenti, platí rozdílnou cenu. Cestující nad 70 let jezdí zdarma,“ informuje Martakidisová.
Roční výše kompenzace se pohybuje okolo 40 milionů korun, pokud by město platilo veškeré náklady, dosáhla by kompenzace výše okolo 58 milionů korun.
Žďár nad Sázavou
V současné době ani Žďár nad Sázavou neuvažuje o zavedení městské hromadné dopravy zdarma, nabízí ale celý systém slev a zvýhodnění pro určité skupiny lidí.
„Děti ve věku od 10 do 15 let prokazují nárok na slevu průkazem, který vystaví dopravce, nebo platným cestovním pasem. Celkem roční náklady na provoz činily v roce 2017 třináct milionů korun. Městem byla celkem v roce 2017 hrazena ztráta ve výši 8,7 milionů korun. Tržby od cestujících v roce 2017 činily celkem 3,8 milionů korun. Pokud by byla doprava zdarma, znamenalo by to nárůst nákladů o tuto částku,“ vysvětluje mluvčí Jakub Axman.
Pelhřimov
Přeprava městskou hromadnou dopravou byla od 1. července do 31. srpna letošního roku v Pelhřimově pro všechny přepravované osoby včetně zavazadel zdarma.
Důvodem zavedení bezplatného jízdného byla snaha ulehčit tíživé dopravní situaci v Pelhřimově, která se zkomplikovala v důsledku stavebních prací, výstavby kruhové křižovatky u kina a výměny parovodního potrubí v ulici Strachovská.
„Zda bude zavedena zdarma městská hromadná doprava v Pelhřimově, rozhodne nové zastupitelstvo,“ informuje mluvčí Andrea Unterfrancová.
Rozpočet v letošním roce počítá s doplatkem 3,75 milionu korun. „Rozsah dopravy je zatím dostatečný, neevidujeme požadavky přepravovaných osob na rozšíření, ale obáváme se dopadu nově zaváděného projektu Veřejné dopravy Vysočiny. Nikdo zatím nedokáže přesně odhadnout vliv na městskou hromadnou dopravu, souběh linek po městě, či zhoršení dopravní obslužnosti v místních částech,“ poznamenává Unterfrancová.
Havlíčkův Brod
„O městské hromadné dopravě zdarma se zatím v Havlíčkově Brodě neuvažuje, rada města, pokud je nám známo, zatím o takové možnosti nejednala,“ podotýká Karel Milichovský z Technických služeb Havlíčkův Brod, které dopravu zajišťují.
Celkové náklady na dopravu se v letošním roce předpokládají ve výši 19,2 milionů korun, z toho provozní příspěvek města činí 14,3 milionu korun.
„Městská hromadná doprava je zajišťována devíti vozidly, s ročním nájezdem asi 320 tisíc korun. Obsluhuje město plus některé nejbližší příměstské části, v kombinaci s linkovou dopravou, Šmolovy, Termesivy, Vršovice, Mírovku,“ dodává Karel Milichovský.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.