ZDA je henčovské letiště pro ministerstvo obrany vhodné jako záložní, se zatím neví. Jihlavská radnice stále ještě nezná výsledek jejich rozhodnutí. Ilustrační foto: archiv JL
Město bude i nadále jednat se Státním pozemkovým úřadem (SPÚ) o směně pozemků potřebných pro výstavbu zpevněné dráhy letiště v Henčově. V úterý 12. 6. o tom rozhodli jihlavští zastupitelé.
Stát od města chce za své pozemky 38 milionů korun. Město však chce docílit snížení této částky. Podle náměstka jihlavského primátora Jaromíra Kaliny (KDU-ČSL) je zřejmé, že pokud stát nepřehodnotí své cenové parametry, bude výstavba zpevněné dráhy ohrožena.
„Pokud to bude za těchto parametrů, a nedosáhneme jiné dohody, tak v tom případě Statutární město Jihlava nemá na to, aby realizovalo stavbu zpevněné dráhy, protože použijeme veškeré alokované prostředky na výkup pozemků,“ vysvětlil Kalina.
Doplnil, že do případné výstavby zpevněné dráhy by se pak museli výrazným způsobem zapojit soukromí investoři, kteří mají zájem letiště využívat.
Nastínil, že další možnost se městu naskytla na podzim loňského roku. Tehdy se otevřela možnost, že by město v otázce letiště spolupracovalo s Ministerstvem obrany. Tomu by sloužilo jako záložní letiště.
Pokud by se ukázalo, že je letiště vhodné pro armádu, byla by zde možnost převést pozemky bezplatně na Ministerstvo obrany. Jenže je-li henčovské letiště jako záložní pro ministerstvo vůbec vhodné, to se zatím neví.
„Dozvěděli jsme se, že to podléhá systému utajení, takže ani my ani projektant do této doby neznáme výsledek,“ informoval náměstek primátora Kalina.
V případě bezúplatného převodu na Ministerstvo obrany by, dle Kaliny, mohlo město tyto pozemky bezplatně využívat 99 let. Potom by je muselo SPÚ vrátit. S tím by státu připadla i případně na nich vybudovaná infrastruktura.
V následném hlasování pro pokračování jednání se státem o ceně pozemků zvedlo ruku 25 z 32 přítomných zastupitelů. Proti hlasoval Stanislav Doležal (KSČM). Šest zastupitelů se zdrželo hlasování (Pavel Šlechtický, Alena Daňková, Božena Kremláčková, Jaroslav Jirků – všichni KSČM, Radek Popelka – ANO a Matěj Kolář – Forum Jihlava).
Odhady celkových nákladů na výstavbu zpevněné dráhy v Henčově se pohybují okolo 70 – 80 milionů korun. Na tuto částku by 30 miliony přispěl kraj. Město má v této záležitosti s krajem uzavřenou smlouvu do konce roku 2019.
Diskuze k článku
Kdo to bude využívat, akorát několik zbohatlíků pro svoje soukromá letadýlka. Nikdo jiný o to nemá zájem, včetně vojáků, které do toho chce "někdo namontovat", aby to prošlo. Přečtěte si v sobotním Právu (23.6.) přílohu, kde je popisován stav našich veřejných regionálních letišť s civilním provozem v návaznosti na mezinárodní provoz (je jich celkem šest) a jak prosperují. Jedině Praha Ruzyně, ostatní bída a děs. Obdobně to bude s tím naším v Henčově, které se pochopitelně nemůže rovnat s těmito letišti,to ani nejde, ale někdo ten provoz a údržbu bude muset hradit (Kraj s Magistrátem ?). Vojákům stačí to, co je v Havl. Brodě (případně dálnice u Řehořova - copak se chystáme na válku?). Když to ti zbohatlíci chtějí, tak ať si to kompletně zaplatí a platí. Žádné veřejné prostředky. A občanům bydlícím v okolí letiště se to také nelíbí. Využijme je jiným vhodnějším způsobem.
Strejček Nimra | 2018-06-24 22:08:44 |
ReagovatUkažte mi jedinou veřejnou dopravu, která se nemusí dotovat. Proč ne letiště a proč třeba železnice ano? Ať si tu veřejnou dopravu zaplatí chudí (duchem).
Daňový Soumar | 2018-06-25 14:38:35 |
Reagovatžekeznice přepraví x milionů lidí ročně, v roce 2017 snad 175 000 000 osob, byl tam i zisk- samozřejmě i díky dotacím.......ale položme otázku jinak, když veřejná doprava nejde bez dotací, je potřeba si uvědomit, že zajišťuje i dopravní obslužnost pro lidi co najezdí auty, proč zbytečně utápět další dotace v letišti, které bude sloužit možná pro pár jedinců..............neměla by říci společnost už dost? co všechno lidé ještě budou dále a dále dotovat?
S těmi dotacemi je to trošku pofiderní, říkáte, že se veřejná doprava dotuje, ano, ale je divné, že se soukromí dopravci jak na železnici, tak i v autobusové dopravě stále o ní berou. Asi jim stát dobře ty "ztráty" dobře dotacemi dorovnává - doplácí(něco podobného je to i ve školství - státní školy versus soukromé či církevní, výborné podnikání, kde nemůžete jako soukromník zkrachovat - dostáváte také peníze na žáka od státu. Proto máme také tolik soukr. škol jak středních, tak vysokých, navíc s nesmysl. obory). Ale k tomu letišti, on je rozdíl kolik lidí se přepraví na železnici, či autobusy. Jenže to letiště bude jenom pro malou skupinku lidí a to je úplně o něčem jiném a ti určitě nemají hluboko do kapsy. Kdežto ta majorita, jak se říká, jezdí "sockou" (platí hlavně pro MHD) a to ještě není nějak laciná záležitost, hlavně železnice.
Strejček Nimra | 2018-06-25 22:36:04 |
Reagovat