Ilustrační foto: archiv JL
Mají se rodiče, prarodiče dětem v předškolním věku věnovat více, než kdy jindy?
Je zapotřebí si uvědomit, že čas strávený se svým dítětem v tomto období, do vstupu do 1. třídy, je vždy neopakovatelným zážitkem pro rodiče.
V tomto období dítě dělá obrovské a viditelné pokroky, a bylo by škoda se na nich nepodílet, nepomáhat a neúčastnit se.
Tvoří se zde silné citové a sociální vazby, které v pozdějším věku dítěte jsou velmi nutné k tomu, aby se zdárně vyvíjelo ve slušného, poctivého a zdravého jedince.
Pedagogové upozorňují na to, že předškoláci mívají stále větší problémy s motorikou. Lze s tím dětem doma pomoci?
Motorika zahrnuje hrubé i jemné pohyby, jejich koordinaci, celkovou pohyblivost a obratnost.
Pakliže je přítomna určitá neobratnost, ovlivňuje výkony dítěte v různých oblastech jako je sebeobsluha, kreslení, tělesná, výtvarná cvičení, hra, práce i řeč...
Nebudu zde rozvíjet teorii o nedostatku času na dítě ze strany rodiče a možnosti pomoci ze strany prarodičů, či trendy moderní doby, to je vždy velmi individuální.
Jak tedy rozvíjet hrubou motoriku?
V raném věku výběrem vhodných hraček. Upřednostňujeme hračky barevné, nejlépe dřevěné a multifunkční, kroužky k navlékání na tyč, kostičky, dřevěná auta, zatloukačky apod.
Pro děti předškolní dobře poslouží tříkolka, koloběžka, kolo, houpačky, prolézačky, balanční lana, houpací deska. To vše podporuje celkovou koordinaci pohybů.
A co s motorikou jemnou?
Ta je v předškolním období v mohutném vývoji. Diferencuje se pravá a levá ruka, děti jsou schopny užívat nástroje a drobné pohyby vyžadují velikou přesnost: klešťový úchop, špetka, přebírání korálků apod.
Jemnou motoriku lze rozvíjet těmito jednoduchými úkony: konečkem palce se dotýkat ostatních prstů, postupně vztyčovat prsty ruky ze sevřené pěsti, namotávání klubíčka vlny, navlékání korálků, hra s plastelínou, hra se stavebnicí apod.
Letos druhým rokem jsou zápisy dětí do prvních tříd až v dubnu. Odrazila se dle vašich zkušeností změna na větší školní zralosti předškoláků?
Každé dítě má jinou startovní čáru. Naprostá většina dětí má schopnost nastoupit do školy v šesti letech. Vstup do školy je pro rodinu veliká změna v jejím dosavadním režimu, a v nových povinnostech dítěte.
Během několika málo týdnů se to dá lehce zvládnout. Než hovořit o odkladech, spíše bych zdůraznil takové malé „desatero“ pro předškoláka.
Dítě by mělo být dostatečně fyzicky zdatné a pohybově vyspělé, samostatné v sebeobsluze, vyspělé v jazykových a řečových dovednostech.
Mělo by zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci, rozlišovat zrakové a sluchové vjemy, zvládat jednoduché logické, myšlenkové a početní operace, mělo by mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a paměť.
Mělo by být citově a sociálně vyspělé, projevovat se v tvořivých činnostech, a v neposlední řadě přiměřeně se orientovat ve svém prostředí.
V čem spatřujete největší přínos posunu původně lednového termínu? A jak lze v práci s dětmi využít získaný časový prostor?
Posunutím zápisu do prvních tříd někteří jedinci velmi rychle využijí tohoto času, aby některé výše jmenované činnosti ovládli. Je to vždy ale ryze individuální, tak jako každý z nás je individualita, natož naše dítě.
Chtěl bych vyzvednout asi to, co já osobně považuji za vysoce důležité. Dítě potřebuje cítit lásku rodiče, každodenní péči, cit, vedení, pomoc a také přiměřené ocenění a pochvalu.
Možná je to naposledy, kdy je dítě chváleno, protože v dospělosti mezi námi těch pochval jaksi ubývá, a přitom je to velice důležité, aby nás blízký člověk dokázal pochopit a poděkovat, pohladit a pochválit.
Přeji dětem hodně sil do zvládnutí školní docházky a hodně sil v dospělosti.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.