PLÁN obchvatu Velkého Beranova je zpracován. Lidé si tak mohou prohlédnout, kudy přesně povede.
Už 30 let se mluví o obchvatu Velkého Beranova. Jeho stavba je momentálně nejblíže, co kdy byla. Přesto stále záleží na mnoha proměnných, které mohou stavbu zastavit.
V roce 2015 byla schválena severní varianta obchvatu. Tento návrh zpracoval Karel Liška z odboru dopravy a silničního hospodářství Kraje Vysočina, aby mohl Kraj podat žádost o územní rozhodnutí.
„V podstatě máme hotovou dokumentaci pro územní rozhodnutí. Nejprve musí být hotový výkup pozemků, a pak budeme žádat o územní rozhodnutí,“ informoval Karel Liška. Projektanti už začínají zpracovávat dokumentaci pro stavební povolení.
Pozemky pro budoucí obchvat má Kraj vykoupené jen ze čtyř pětin. Podle Petra Krepčíka z krajského majetkoprávního odboru zbývá vykoupit pozemky od osmi vlastníků. Kdy budou odkoupeny, však nedokázal říci.
„Samozřejmě páka, tedy zákon o vyvlastnění, existuje. Ale musím upozornit, že Kraj Vysočina ještě nikdy po takové razanci nesáhl. Vždycky se snažil domluvit. A u tohoto projektu tomu není jinak,“ ujistil Krepčík.
Výkupní cena beranovských pozemků kvůli obchvatu činí 250 korun za metr čtvereční. Petr Krepčík zdůraznil, že je to cena, za kterou Kraj ještě nikdy pozemky mimo Jihlavu nevykupoval. Důvodem je urychlení odkupu, a tedy brzkého počátku stavění.
Projektant Karel Liška, jenž zodpovídá za celý projekt, konstatoval, že prioritou číslo jedna je obchvat Jihlavy, proto se zde částka za výkup pozemku vyšplhala na 500 korun. Na druhém místě je pak obchvat Velkého Beranova, a na ostatní, podřadnější stavby vykupuje Kraj pozemky za částku pohybující se kolem sta korun.
Jak Liška upozornil, finance Kraje nejsou bezbřehé. „Aby Kraj celý obchvat zafinancoval, na to mít popravdě nebude. Zatím se předpokládá cena půl miliardy pět set milionů. Každopádně se počítá s čerpáním evropské dotace,“ konstatoval.
Problém, na kterém stagnovala řada staveb, je EIA (studie o vyhodnocení vlivů na životní prostředí - pozn. red.). Velkoberanovský obchvat ji dosud nemá hotovou. Tuto skutečnost potvrdila mluvčí Krajského úřadu Jitka Svatošová.
„Dne 1. června bylo zahájeno druhé řízení EIA. Momentálně čekáme na výsledek, který by měl být jasný v polovině července,“ uvedla.
Náročnost stavby obchvatu spočívá především v četnosti mostů. Celá stavba jich má mít pět. Karel Liška ale dodal, že za most se počítá i ten, který je ve výšce dva metry.
Projektant vidí budoucnost obchvatu optimisticky. Věří, že na jaře roku 2019 by se mohlo začít stavět. A pokud vše půjde bez problémů, na konci roku 2020 by se obchvat otevřel.
Starosta obce Velký Beranov Jan Plevčík by byl rád, kdyby už byla stavba hotová, a veškerá doprava ze vsi zmizela.
„Všichni ví, jaká je situace v obci. Silnice máme v dezolátním stavu, protože při každé dopravní nehodě na dálnici přes nás jezdí všechna motorová vozidla. A nákladních aut není málo,“ svěřil se starosta.
„Mám vnoučata, která chodí každý den z Nových Domků do velkoberanovské školy. Několikrát musí přecházet na přechodu silnice, a strach o ně mám stále. Především tedy, když se stane nějaký karambol na dálnici,“ říká Petr Ulman z Nových Domků.
„Všichni si moc přejeme, aby už obchvat stál. Většina aut vám totiž na přechodu kolikrát ani nezastaví,“ svěřila se obyvatelka Velkého Beranova Helena Nováková.
Obchvat Velkého Beranova
Délka obchvatu bude 4,3 kilometrů. Obchvat začne ze směru Jihlava v místech dnešní odbočky na Henčov.
Z Helenína do Nových Domků se nebude možné dostat, cesta bude zaslepená. Jedinou možností bude najet na obchvat.
Současná křižovatka, kterou lze odbočit k Henčovu, bude slepá. Aby se lidé dostali k Henčovu, budou muset odbočit k Malému Beranovu, jet po Hůlové ulici a podjet první most obchvatu.
Na trase obchvatu je plánován kruhový objezd v průměru asi 45 metrů.
Na trase obchvatu bude 5 mostů, přičemž poslední povede nad říčkou Loudilkou a bude měřit přes dva metry.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.