PAVEL ŠMÍD: Dětství (olej, plátno, 2015). Repro: -jv-
Jiný život momentky je titul výstavy, kterou do poloviny dubna předkládá publiku jihlavská státní galerie. Kurátor Jaroslav Grodl ji připravil spolu se čtveřicí současných českých autorů střední generace, v Praze působících Jonášem Czesaným, Petrem Malinou, Zbyňkem Sedleckým a Pavlem Šmídem. Všichni se také osobně účastnili lednové vernisáže, při které přijalo publikum výstavu s velkým zájmem a ohlasem.
Jak vysvětlil Grodl, a jak dokládá samotná instalace v celém galerijním domě v Komenského ulici, využívají všichni zapojení autoři fotografii jako výchozí předlohu, nejsou však zdaleka jejími „otroky“ a s motivem pracují velmi volně. Výstava si všímá právě nuancí těchto individuálních přístupů.
„Navzdory všem figurativním prvkům se jazyk malby ocitá v poloze jakési semi-abstrakce, která spíše než předmětnost ukazuje stav vědomí,“ charakterizuje převládající přístup kurátor Grodl. Jak podotýká, přinesl důležitý bod obratu v práci s fotografickým materiálem pop-art:
„Specifickou vizualitu fotografie, která je principiálně vnímána jako objektivní či neutrální, tematizuje jako druh ideologie, či dokonce jako předmět konzumerismu,“ uvažuje Grodl. To se podle něho týkalo i snímků intimnějšího charakteru z každodenního života.
Pokud jde o jihlavskou výstavu, spodní partie galerijního domu patří obrazům Jonáše Czesaného (působiště Praha, * 1972 v Praze). Jeho akryly zachycují všední momenty či jen předměty, jako jsou třeba psací stůl nebo stolní fotbálek. Autor skutečně zastavuje běžnou figurální momentku, maluje běžnou architekturu nebo výsek prostoru.
Přitom používá pouze černobílou, nebo velmi střídmou škálu barev. Jako inspiraci využívá nejen vlastní fotografie. Dává přednost záběrům zdánlivě banálním, zdůrazňuje specifickou atmosféru nebo i suchý humor obsažený v běžné situaci nebo předmětu.
Naproti tomu Pavel Šmíd (Praha, * 1964 v Krnově) sahá ve svých olejích pro téma po fotografiích s dokumentárním přesahem, anebo i do rodinných soukromých alb. Tady nechybí figura, pohyb, exprese (Tanec, Skok), ale i vkusně zpracovaný sentiment a patos rodinného snímku (Dětství, Rodinné album I, II)).
„Není nějakou samoúčelnou provokací, nýbrž v ní cítíme autorovo naléhavé ptaní se po našich hodnotách a stereotypech, po schopnosti sebereflexe, nadhledu, ale i empatie,“ komentuje Grodl Šmídovu sofistikovanou obrazovou dramaturgii.
Opět jiný přístup k danému tématu předkládá OGV v práci Petra Maliny (Praha, * 1976 v Praze). „Používá fotoaparát jako skicák,“ popisuje jeho práci kurátor výstavy. Malíř zavádí publikum třeba mezi popelnice na dvorku, na chodník mnichovské ulice nebo na chladný břeh Baltu za deště. Ukazuje polodetail střechy londýnského domu nebo zachycuje dloužící se stíny při procházce se psy na břehu v Rostocku. Z obrazů vyzařuje jakýsi přemítavý klid, cítíme jakoby užší vztah malíře k zobrazované situaci, někdy až jakousi autobiografičnost. Jazyk malby je přitom velmi stručný, až minimalistický.
K vrcholům výstavy patří rozměrné akryly z díla Zbyňka Sedleckého (Praha, * 1976 v Ostravě). Originální formou autor ve svých plátnech zpracovává třeba momenty z běžného pracovního prostředí (Svářeč, Konec sezóny).
Všechny fotopředlohy si pořizuje sám, jeho dílo ale nemá prvky autobiografie. Spíše věcně sleduje běžné prostředí a dění kolem sebe a odhaluje půvab okamžiku. Nápaditě přitom autor doplňuje malbu plošným vlepováním papírových „novinových výstřižků“ a vytváří tak velmi silný dojem deníkové formy obrazů. Jejich strukturu dotváří i využitím malířských válečků nebo sprejů.
Přístup všech čtyř aktérů jihlavské výstavy je velmi individuální a osobitý, ať jde o volbu témat či zpracování. Sílu výstavy tedy netvoří jen samotná díla aktérů, ale právě invenční kurátorský přístup - ono zkoumání možného rozdílného pohledu na věc, ale i spojujících východisek, a někdy i výstupů.
Díky tomu má výstava Jiný život momentky hned na začátku roku nepochybně ambici zařadit se mezi jeho nejzajímavější výtvarné počiny.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.