Reklama
Dnes je pondělí 29.04.2024     svátek má Robert

Po jevišti se prochází učísnutý ďábel

HERCI Jakub Škrdla, Lukáš Matěj a Richard Vokůrka jako nacističtí kápové v kuchařské scéně v inscenaci Kabaret z lágru.Foto: Leoš Skokan
HERCI Jakub Škrdla, Lukáš Matěj a Richard Vokůrka jako nacističtí kápové v kuchařské scéně v inscenaci Kabaret z lágru.Foto: Leoš Skokan

20.2.2017 Kultura/Komentáře (0), autor:
Jiří Varhaník

 

  Ďábel se prochází po jevišti Horáckého divadla. Je to satanáš kultivovaný, ušlechtilého vzezření a s úsměvem na rtu. Jenom vyčesané náznaky růžků naznačují, že „na tohohle frajera raději bacha“.

  Od zdařilé ďábelské růžkaté metafory se odvíjí celé pojetí inscenace Kabaret z lágru, kterou se i Horácké divadlo připojuje k mnoha uměleckým dílům, jež lze dnes kolem sebe snadno nacházet na stále živé a stále bolestné téma. Téma druhé světové války, holokaustu a fašistické nelidské zvrhlosti.

  Až si člověk říká, čím to je, že tahle bolest s časem nepřebolívá a že se zdá, jakoby v poslední době uměleckých vyjádření na tohle téma dokonce přibývalo.

  Jistě, nedávno uplynulo kulatých 70 let od konce války a od osvobození těch koncentráků, které nacisté nestačili plně zahladit. Ano, kina nedávno uvedla velkou filmovou produkci Anthropoid, kde si české heydrichiády opět všiml i svět. Samozřejmě, v televizi stále běží nesmírně lidské dokumenty s vyprávěním Arnošta Lustiga. Teď navíc sleduje národ i seriál Bohéma, který hrůzyplnost života v područí Třetí říše ukazuje právě z pohledu komediantů – herců.

  Neodpustitelné hrůzy nacismu třicátých a čtyřicátých let jsou tedy naštěstí stále připomínány i nyní, kdy poslední pamětníci právě odcházejí. Tohle všechno se ale neobjevilo až teď. Tak proč se to zdá být aktuálnější? Naše mysl je očividně právě teď více rozjitřena proto, že někde kolem nás se začíná vznášet pocit nejistoty a obav.

  Proč, to je celkem nasnadě. Stačí si pustit zpravodajství nebo projet sociální sítě a člověku musí být jasné, že ani Evropa, ještě donedávna tak bezpečná, nemá žádný glejt na klídek. A že lidská paměť je něco, co zase jednou tragicky selhává.

  Už z tohoto úhlu pohledu se velmi pozitivně jeví vklad Horáckého divadla, které se aktuálními inscenacemi názorově vyjadřuje a vymezuje jak k islámskému teroru, tak k nacistické zvůli.

  V případě Kabaretu z lágru přitom vychází z reálné situace roku 1944 v terezínském ghettu. Je ovšem dnes už celkem samozřejmé, že na celé téma agrese vůči svobodným lidem nahlíží moderní divadlo nadčasově a pojímá ho mnohem obecněji.

  Přesto v samotné inscenaci fyzicky zůstáváme v Terezíně, v situaci, kdy je židovský filmař Kurt Gerron přes táborové kápy vyzván vedením Třetí říše, aby natočil propagandistický zkreslený dokument o pohodovém životě v lágru. Čtyřicet tisíc herců tehdy muselo hrát frašku pro deset diváků z komise Mezinárodního červeného kříže.

  Inscenace zkoumá důvody a argumenty režiséra Gerrona (hraje ho František Mitáš), proč k takovému lživému natáčení přistoupil. K dobru věci ale nedává na tyhle otázky odpovědi. Nechává v zásadě na divákovi, zda filmaře odsoudí, anebo mu uvěří bohulibost záměru v situaci, kdy každý den natáčení prostě znamenal pro všechny aktéry den života navíc.

  Ani po sedmdesáti letech není odpověď z bezpečného pohodlí divadelního křesla snadná.

  Kabaret z lágru je divadlo se strhujícím tématem. Pokud ale jde o celek, bylo by značně nadsazené označit jej také za strhující inscenaci. Jde o formu hry se zpěvy (písně a skeče jsou autentické z kabaretu uváděného přímo v Terezíně v letech 1942 – 1944).

  Na jedné straně je možno velice ocenit muzikální schopnosti současného souboru HDJ, na druhé straně ale ne všechny písně působí v daném režijním pojetí přirozeně a silně. Přes živou hudbu také není vždy dobře rozumět textům, což je v tomto případě věc podstatná.

  Tah inscenace se při premiéře chvílemi poněkud ztrácel, nicméně přinesla řadu silných a nápaditých momentů. Bezpochyby k nim patří výkon Richarda Vokůrky v roli impresária – onoho růžkatého ďábla, který je zde prodlouženou rukou všemocné zlé moci. Zdvořilý, slušný, ale nemilosrdný. Zařídí vám cokoli, co je potřeba. A když přijde čas, zdvořile vám poděkuje za vaši spolupráci a ještě zdvořileji vám podá plastovou urnu, do které se pohodlně vejde váš popel.

  To se už dostáváme k velmi zdařilé výpravě a mimořádně silnému konkrétnímu scénickému výtvarnému nápadu. Díky němu se inscenace oprostila od prvoplánově drastických scén (například projekcí mrtvých těl apod.), aby nelítostnou nelidskost vládců nad životy předvedla mnohem divadelněji, jen za pomoci plastových nádobek. „Kultivovanost“ celého aktu ještě víc podtrhuje jeho zrůdnost.

  Ostatně, co ještě dnes, v době běžně dostupných drastických videí na youtube, lidi vyděsí? Dobrá metafora má možná silnější potenciál než hrůzyplné záběry. A dokumentární projekci si režisérka Kateřina Dušková ponechala v záloze až pro ukázky ze samotného černobílého terezínského dokumentu. V závěru inscenace fungují skutečné tváře z lágru na plátně opravdu silně. Nutí diváka znovu si uvědomit, že tady se celý večer hrálo o šílené realitě, ne o nějaké zlé pohádkové fikci.

  Profesionální herecké výkony v současném souboru HDJ jsou už samozřejmostí, na kterou si divák rád zvykl. V Kabaretu z lágru by ale mělo zaznít ještě alespoň jméno Lukáše Matěje v roli šéfa Terezína, esesáka Karla Rahma (1907 - 30. 4. 1947, popraven jako válečný zločinec).

  V Matějově podání je usměvavý velitel tábora zosobněním onoho výše popisovaného, zrůdně slizkého principu. Kulinářská scéna v zástěrách, která provoní celé divadlo (a jen tak mimochodem vás při tom hodí do současnosti se všemi jejími falešnými úsměvy v banálních kuchařských a jiných televizních šou), patří k vrcholům inscenace.

   A ještě pár lahůdek: za všechny třeba skvělý režijní nápad - „vertikální“ pojetí scén nočních hovorů na prknech lágrových pryčen. Divadelní paráda! A taky třeba židovská píseň v podání hostující paní Evy Kaplerové. Konkrétně v této inscenaci není účast zkušené herecké dámy jen tak nějakou hostovačkou pro „generační rozšíření davu“, nýbrž velmi cennou posilou.

  Kabaret z lágru bude HDJ uvádět většinou jako „dvoják“ proti hře 3100° C mé krve, skvělé moderní inscenaci s tématikou terorismu a tzv. islámského státu na Malé scéně. Tenhle zdvojený umělecko-dokumentární počin lze brát jako svého druhu celek, který by neměl uniknout pozornosti nejen jihlavského diváka.

 

 

 

Diskuze k článku

  Přihlaste se prosím do diskuze JL

E-mail:

Heslo:

Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři

Registrace nového uživatele
Reklama
14.04.2024 KulturaPříběh se jí rozvíjí při procházkách s buldokem

„Cílem bylo napsat lehké odpočinkové a možná i úsměvné čtení především pro dámy. Vím ale, že knížku čtou se zaujetím i pánové,“ říká ke své knize Sólo pro motýly Petra ...

Komentáře (0)
12.04.2024 KulturaČtyři nástrojové koncerty zazní během jediného večera

Hned čtyři stěžejní nástrojové koncerty zazní během jednoho večera v podání mladých sólistů, členů Filharmonie G. Mahlera Jihlava. Stane se tak 14. dubna při Jarním koncertu nazvaném ...

Komentáře (0)
12.04.2024 KulturaDělat věc na kšeft, to je začátek konce, podtrhuje umělecký šéf Horáckého divadla

Klasické drama Johna Steinbecka, dokumentární komedii o okolnostech založení a dalším směřování jihlavské hokejové Dukly, původní komedii o úřednici, která kvůli ezoterice „odkláněla“ ...

Komentáře (0)
11.04.2024 KulturaOrel mořský se vrátil zpět do přírody

V polovině loňského července našli v lokalitě hornocerekvického lomu tři chlapci vyhladovělé mládě orla mořského. I přes profesionální péči se zdravotní stav orla komplikoval, nakonec ...

Komentáře (0)
11.04.2024 KulturaPříznivci zachování staré tělocvičny nabídli městysi bobrovky na střechu

Jak JL už dříve informovaly, byl dřevěný objekt bývalé tělocvičny nad školním areálem ve Stonařově v srpnu 2023 Ministerstvem kultury ČR nepravomocně prohlášen za památkově chráněný. ...

Komentáře (0)
10.04.2024 KulturaJednašedesátá ochotnická Třešť dostála pověsti přehlídky s vysokou návštěvností

Vícedruhovou krajskou přehlídku TDJ hostil od 15. do 23. března Kulturní dům v Třešti. S tradicí od roku 1961 jde o jednu z nestarších divadelních přehlídek ochotnického divadla v republice. Festival ...

Komentáře (0)
09.04.2024 KulturaPo třiceti letech ožije na plátně kina Podskalák s Hašlerovými šlágry

Tradiční polenský divadelní spolek Jiří Poděbradský připravuje na úterý 9. dubna vzpomínkový večer. Jeho hlavním bodem bude přesně po třiceti letech projekce záznamu premiéry největší ...

Komentáře (0)
08.04.2024 KulturaSwingař z Carnegie Hall zazpívá s jihlavskou Melodií

Původem telčský swingový zpěvák Jan Smigmator bude 6. dubna hostem dvou koncertů Jihlavského smíšeného pěveckého sboru (JSPS) Melodie na jevišti Horáckého divadla v Jihlavě. Koncerty ...

Komentáře (0)
07.04.2024 KulturaNávod, jak se potěšit

REGION - Vydal jsem si ji pro radost, tvrdí náš novinářský kolega Antonín Zvěřina z Jihlavských listů. Knížečka Básničky a jiné v sobě skrývá téměř čtyři desítky textů, většinou ...

Komentáře (0)
06.04.2024 KulturaZelenkova Elegance molekuly míří z Dejvic i do kin na Vysočině

Také kina po celé Vysočině se připojí 7. dubna od 19 hodin k přímému přenosu divadelního představení z Dejvického divadla v Praze Elegance molekuly. Letošní „dejvická“ projekce po ...

Komentáře (0)
05.04.2024 Kultura Výprava ze školy Havlíčkova si užila hudební zážitek v Rudolfinu

Také letos se žáci ZŠ Havlíčkova Jihlava vypravili do Prahy, aby se zapojili do vzdělávacích programů České filharmonie. Podle pedagožky Aleny Hromádkové je tato aktivita žáků jihlavské ...

Komentáře (0)
04.04.2024 KulturaZelené prasátko a Je to, jak to je, De Facto Mimo hraje v DIODu

Jihlavské divadelní studio De Facto Mimo (DFM) v dubnu dvakrát uvede své inscenace v sále domovského divadla DIOD. Nejprve uvedou dramatik, režisér a herec Martin Kolář a spol. 7. dubna od ...

Komentáře (0)

Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net