Foto: Pavel Bajer
Prvotní je pro nás vytvořit klientovi bezpečný prostor, říká sociální pracovnice z jihlavského krizového centra J. J. Pestalozziho, Tereza Vágnerová.
Krizové centrum J. J. Pestalozziho pomáhá lidem v krizi v Jihlavě již rok. Kolika klientům jste již poskytli vaše bezplatné služby?
Za rok 2016 jsme měli 164 klientů. Většinu tvořily ženy (91) a měli jsme zde také 29 dětí. Z celkového počtu bylo 87 % našich klientů z Jihlavy.
Jste také jediným typem centra, které pracuje také s agresory…
Ano, služeb Krizového centra mohou využít i lidé, mající problém s násilným chováním. V Jihlavě působí Intervenční centrum, které se specializuje na oblast domácího násilí, ale jejich cílovou skupinu tvoří osoby ohrožené. Pachatelé domácího násilí se na ně v tuto chvíli obrátit nemohou. Jenže právě oni jsou důležitým aktérem.
Je proto nutné s nimi pracovat – přerušit jejich násilné chování. Ta práce s nimi je zaměřena na přijetí zodpovědnosti za své chování, naučení se rozpoznávat své limity, vytvořit nové způsoby zvládání konfliktních a stresových situací, posílit komunikační schopnosti, zvýšit schopnost rozpoznávání vlastních potřeb a jejich vyjádření či uspokojení.
S kolika agresory jste již pracovali?
Tato pomoc není u nás využívána nějak zásadně. Za celý rok se na nás obrátili tři lidé. Dva byli muži a v jednom případě se jednalo o ženu agresorku. Ani jeden z těchto klientů však nebyl nastavený k dlouhodobé spolupráci.
Proč tedy vaši pomoc vyhledali?
Oslovili nás v akutní fázi, kdy se chtěli usmířit s partnerkou. Přišli s tím, že chtějí na sobě pracovat, ale nedotáhli to potom do konce. Ty důvody jsou různé.
Co řešíte se svými klienty nejčastěji?
Nejčastěji řešíme různé vztahové záležitosti. Jak mezi partnery, tak v rámci celé rodiny, mezigenerační vztahy. Řešili jsme také vztahy na pracovišti. Dalším tématem jsou finanční potíže všech možných druhů, včetně vysokých zadlužení. Setkali jsme se také s několika případy sexuálního zneužívání.
Jaké případy jsou pro vás z profesního hlediska nejsložitější?
Těžké je pracovat s nemotivovaným klientem, který sice žádá o pomoc, ale není ochoten cíleně spolupracovat.
Kolik máte pracovníků?
V současné době máme tři pracovníky. Sociální pracovnici, psycholožku a terapeutku. Jediná sociální pracovnice má plný úvazek. Psycholožka s terapeutkou u nás pracují na částečný úvazek.
Můžete mi přiblížit způsob pomoci, kterou klientům poskytujete?
Nejdůležitějším a nejčastějším nástrojem je pro nás rozhovor. Není to rozhovor jako mezi dvěma přáteli, má svá pravidla a jeho vedení se člověk musí učit. Potom využíváme nejrůznější způsoby práce a pomůcky - výtvarné, arteterapeutické techniky, relaxace nebo třeba terapeutické pískoviště, které klientovi na počátku může pomoci se uvolnit. Když se například člověk těžko rozmlouvá, svévolná hra s pískem může podpořit uvolnění – těla i myšlenek.
Prvotní je pro nás vytvořit klientovi bezpečný prostor, aby mohl říci, co potřebuje. Jedná se mnohdy totiž o věci, které nikdy nikomu neřekl.
Toho však docílit není jednoduché…
Důležité je vytvořit bezpečné prostředí. Klienti nám například nemusí říkat své jméno. Mohou zůstat v anonymitě. Netlačíme na ně, aby nám řekli všechno, co vědí o své situaci, nejsme detektivové a nevystavujeme je nějaké palbě otázek. Pokud klient mluví sám, necháme ho hovořit, aby sám volil, co je pro něj aktuálně důležité.
Když se u vás klient telefonicky objedná, za jak dlouho jste mu schopni poskytnout pomoc?
U nás jsou čekací doby většinou do druhého dne. Klient však za námi může přijít i bez objednání. V současné době jsme většinou schopni vzít klienta „z ulice“ na počkání.
A co samotná léčba? Jak se klienti dlouho léčí?
Nevím, zda to nazývat slovem léčba… Lidé, kteří k nám chodí, nejsou většinou nějak „nemocní“, krize může potkat každého z nás. Některé intervence skončí na prvokontaktu. Lidé k nám přichází v akutní krizi, když je pro ně aktuální stav nejvíce tíživý. Někdy neví, co budou dělat za hodinu nebo následující den. Celý jejich svět se hroutí. Někdy klientům stačí se vypovídat nebo třeba vytvořit krátkodobý krizový plán, zorientovat se v situaci, získat informace. Jsou však klienti, kteří k nám docházejí třeba rok. Délku spolupráce s klientem ovlivňuje mnoho faktorů.
Postačuje centru současný počet pracovníků?
Ne zcela. Budeme jednat o rozšíření kapacity služby.
Od koho získáváte finanční prostředky na činnost centra?
Momentálně pracujeme se zhruba dvěma miliony korun ročně. Z nich musíme pokrýt zejména pronájem prostor a pracovní úvazky. Většinu tvoří dotace od Kraje Vysočina, dále dary od sponzorů a na letošní rok nám přispělo také město Jihlava. Za veškerou podporu jsme vděční.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.