AČKOLIV areál bývalého Motorpalu pozvolna ožívá, vypadá již na první pohled stále omšele a nevzhledně. Foto: Pavel Bajer
Motorpal, Tesla, BOPO nebo Uniplet. Vysočinské podniky, jejichž zlatá éra skončila krátce po pádu komunismu během 90. let minulého století. Zanedlouho poté se z jejich bývalých továrních hal staly opuštěné a místy polorozbořené, a hlavně skoro nevyužívané objekty. Pro tyto průmyslové stavby používá čeština anglický název: brownfield.
V posledních letech se do areálů některých z nich vrací podnikatelé. „Pro nás je určitě lepší, pokud je využívají pro výrobu, než když staví haly na zelené louce,“ vyjádřil se ředitel Krajské hospodářské komory Tomáš Prchal. Doplnil, že pro využití brownfieldů existuje pro podnikatele celá řada dotačních titulů.
Jedním z typických jihlavských brownfieldů je ve Strojírenské ulici bývalý areál Motorpalu, který se odsud přestěhoval v polovině 90. let. Objekt v současné době spravuje firma Business Park Staré Hory/Altenberg, který hledá pro tyto prostory investory nebo pronajímatele.
„Areál je v současné obsazený přibližně ze 70 %. Poptávka každoročně vzrůstá,“ informoval Petr Chytka mladší z Business Park Staré Hory/Altenberg. Podle jeho slov mají v současné době v areálu dílny, sklady a kanceláře různé soukromé firmy. Dle Chytky mají v areálu také své zkušebny kapely. Navíc je zde golfové hřiště, vinotéka, nebo lezecká stěna. Jedinou firmou, která se v areálu zabývá strojírenskou výrobou ve větším rozsahu, je slévárna Sunoco.
Největším jihlavským brownfieldem jsou pístovská kasárna. Pro ně však město nenalezlo doposud využití. Ačkoliv o jeho koupi v minulosti projevil zájem jihlavský podnikatel Petr Žižka, městští zastupitelé se mu nakonec rozhodli tento objekt neprodat. Nepřesvědčil je totiž svými podnikatelskými záměry. Bývalá kasárna jsou v současné době zakonzervována a město vynakládá peníze pouze na jejich nejnutnější údržbu.
Opuštěné továrny mají různé osudy
Na rozdíl od pístovských kasáren naopak nalezl částečné využití areál bývalých skláren v Antonínově Dole. Světoznámé sklárny Bohemia Crystal zde ukončily svoji činnost v roce 2007. Areál bývalých skláren v současné době spravuje firma Burson Properties, která zde nabízí prostory k pronájmu a prodeji.
„V současné době tyto prostory pronajímáme asi 14 firmám, které provozují svoji činnost přibližně v 60 procentech areálu,“ prozradil zástupce Burson Properties Tomáš Janík.
Obdobná situace je v objektu bývalé Löwovy textilní továrny v městské části Helenín. V opravené části sídlí Střední uměleckoprůmyslová škola. V dosti zdevastované části továrny v Malém Beranově působí textilní firma Jilana.
Mezi Sráznou a Havlíčkovou ulicí v Jihlavě byl dříve starý tovární objekt, patřící podniku Tesla. Většina výroby se během 90. let přestěhovala do Hruškových Dvorů. Před devíti lety Tesla již notně chátrající starou továrnu prodala akciové společnosti Corbada. Ta na tomto místě postavila, ve spolupráci s městem, v podstatě novu čtvrť. Napomohla tomu také dotace ze státního rozpočtu. Celý projekt byl nazván Jihlavské terasy.
Zahrnují domov pro seniory, hotel, lékařský dům, soukromou mateřskou školu, galerii nebo bytový dům. Jenom vybudování domova pro seniory vyšlo na 107 milionů korun.
Pod Brněnským mostem se nachází další jihlavský brownfield. Bývalý areál továrny Alfatexu. Omšelou budovu chce jihlavský podnikatel Jaroslav Dobrovolný přestavět na čtyři bloky bytových domů. „Pokud vše půjde dobře, chtěl bych stavbu zahájit ještě v letošním roce,“ sdělil JL Dobrovolný.
V Třebíčí ožívá BOPO i Uniplet
Z vysočinských měst má své dva velké brownfieldy také Třebíč. Před rokem 1989 patřil třebíčský podnik BOPO (Boty a ponožky) k největším zaměstnavatelům v regionu. Ve své nejslavnější době zaměstnával okolo pěti tisíc zaměstnanců. Od počátku 90. let začala jít jeho bilance strmě dolů, a v roce 2000 podnik ukončil výrobu. Neustál konkurenci levných bot a textilu z jihovýchodní Asie a pád východních trhů, kam ve velkém exportoval. Areál opuštěného podniku začal postupně chátrat.
Od roku 2015 v areálu továrny sídlí vědeckotechnické centrum Alternátor. Město má, spolu s místními podnikateli, ambici areál bývalé továrny do roku 2020 proměnit v městskou čtvrť. „Mohly by zde být byty, kanceláře, volnočasové aktivity, drobná výroba,“ přiblížil v České televizi majitel části komplexu Richard Horký.
Částečné využití našel také areál další velké třebíčské továrny Unipletu. Byla to světově známá firma na výrobu pletacích strojů. Její pád začal až po roce 2004, kdy bylo rozhodnuto o jejím prodeji novému vlastníkovi. Ten firmu postupně přivedl ke krachu.
O několik let později koupila firma ICOM transport velkou část objektu bývalé továrny. V současné době tam má kanceláře, benzínku i zaparkované autobusy.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.