NASTARTOVAT historický vůz si někdy žádá i pár lidských sil: výjezd zeleného „Zetka“ při sobotním Závodu mezi dvěma branami v TELČI (více foto a video na webu JL). Foto: Jiří Varhaník
Přehlídkou barev, technických řešení, ale i vkusu, životních stylů a ekonomických možností našich předků z počátku 20. století byl uplynulý víkend v Telči a okolí. Třetí ročník vzpomínkové jízdy Mezi dvěma branami tu představil několik desítek špičkově renovovaných vozů, které opustily výrobní pásy továren do roku 1939.
Jedním z diváky obletovaných exponátů byl otevřený autokar Škoda, který používalo četnictvo za první republiky. Historických taháků se ale na telčském náměstí sešlo mnohem víc. „Kdybyste chtěli vědět, kolik taková bugatka stojí, tak byste museli prodat dva baráky, a možná i tři, abyste ji mohli mít.
Je to opravdu unikát,“ popisoval moderátor nad modrým sportovním dvoumístným vozem Bugatti. Hned vedle stál další podobný skvost - červený Walter Junior. „Tohle auto jelo už v roce 1934 závod, který pojedeme, a dokonce bude mít své původní startovní číslo,“ zaznělo nad rudým sporťáčkem s číslem 38.
Další zajímavostí byl motocykl Indián se sajdkárou, kterým ve dvacátých letech stíhali zločince američtí policisté. Modrá Pragovka Lady zase připomněla docela jiný svět - dokazovala, že už v roce 1939 dámy chtěly mít svá malá autíčka. Automobilku ČKD Praha Vysočany zastupoval také další známý vozík - Praga Picolo z roku 1924.
Zbrojovku Brno na náměstí reprezentoval třeba tmavě vínový vůz Z9 Petera, dvoudobý dvouválec z roku 1929, anebo vůz Z4. Z řady Tatrovek tu zvedal své křídlo zadní kapoty známý mohutný Tatraplán. Docela jiné emoce budila půvabná hnědočerná otevřená Tatřička „dvanáctka“, vzduchem chlazený dvouválec z roku 1930. Tatra 12 ovšem byla k vidění i jinak - jako hranatý tmavomodrý „pickup“ z roku 1930 s erbem trumpety na dveřích, tedy v úpravě pro potřeby doručování pošty ve třicátých letech.
Zahraničí zastupovaly desítky vozů. I tady panovaly velké stylové rozdíly.
Vedle hranatého modrého Fiatu 508 Balilla z roku 1931 na sebe strhávaly pozornost jen o málo mladší, mohutné, silné a tmavé luxusní sportovní Bavoráky. Značku z Eisenachu reprezentovaly třeba vozy BMW 327 ze třicátých let.
Velkou pozornost budily také silniční koráby Rolls Royce – třeba 25/30 sports z roku 38, anebo červený řadový šestiválec Rolls Royce – Vraith s karoserií Hooper z roku 1939. Podobně jako Fordky nebo Pragovky na sebe upozorňovaly naleštěnými soškami na přední kapotě.
Vozy v sobotu za přihlížení špalírů diváků třikrát obkroužily náměstí a vydaly se z Telče na okruh, při kterém se zastavily na dvoře firmy Pokorný v Dačicích. Právě tady je doma další skvostný vůz sobotní jízdy – zpola dřevěný loukoťový Panhard & Levassor z roku 1911.
Brtníkova jízda
Další orientační jízdu historických vozidel zažijí silnice Jihlavska už v sobotu 23. července. Stejně jako telčská akce z minulého týdne, bude i zítřejší Jízda medvěda Brtníka zařazena do seriálu soutěže O pohár města Jihlavy, pod záštitou primátora města.
Jízdu pořádá Český veteran klub AČR. Program začne hned ráno po 8. hodině registrací vozů na náměstí v Brtnici. Start do 1. jízdy je plánován na 10. hodinu. Pojede se na Jihlavu, kde publikum uvidí vystavené vozy na náměstí od 12 do 13.25 hodin.
Kolona pak odstartuje do druhé vyjížďky. Zamíří zpět na Brtnicko, do Radonína, kde od 14.30 hodin budou posádky plnit úkoly.
Jak prozradil organizátor jízdy Tomáš Sibera z Okříšek, půjde především o technicky laděné úkoly – např. kolem správného foukání duší.
Pro odlehčení si ale posádky také zaloví ryby v místní nádrži. Kolem 16. hodiny pak budou v Radoníně vyhlášeny výsledky celé jízdy.
Jízda bude tentokrát otevřena všem vozům s platnou STK a povinným ručením, vyrobeným až do roku 1986. „Účast bude hodně záležet na počasí.
Jestli vyjde, očekáváme kolem sedmdesáti vozů,“ sdělil JL Sibera.
Diskuze k článku
Komentáře ke článkům mohou vkládat pouze registrovaní čtenáři.
Registrace nového uživatele
Pravidla pro diskuse na www.jihlavske-listy.cz:
Nelze zveřejňovat příspěvky, které porušují zákony ČR.
Jsou zakázány příspěvky urážlivé, pomlouvačné, vulgární. Nepřijatelná je i neúcta vůči zemřelým a jejich rodinám.
Nesmí se vyhrožovat komukoli násilím či podněcovat k nenávisti k jednotlivcům, skupinám (národnostní, rasová, náboženská příslušnost).
Zakazuje se zveřejňovat další údaje o identitě ostatních diskutujících (např. telefon, adresa…). Musí být respektováno soukromí ostatních.
Diskutující se nesmí vydávat za někoho jiného.
V diskusních příspěvcích nesmí být šířena reklama, spamy, odkazy na stránky s nelegálním obsahem, příspěvky či odkazy nesouvisející s tématem článku.
!!! Uživatelé, kteří budou pravidla porušovat, musí počítat s tím, že jim budou příspěvky administrátorem smazány, může jim být i zablokován přístup do diskusí na www.jihlavske-listy.cz. Rovněž si Jihlavské listy vyhrazují právo diskusní příspěvky dle vlastního uvážení odstraňovat či diskusi kdykoli uzavřít !!!
Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle Zákona č. 101/2000 Sb.,o ochraně osobních údajů. "Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů".
Společnost Parola s.r.o. se zavazuje tyto údaje neposkytovat dalším subjektům s výjimkou orgánů činných v trestním řízení.