Snímek z uplynulého ročníku soutěže Řidič Vysočiny. Foto: archiv JL
Devatenáctý ročník motoristické soutěže Řidič Vysočiny se blíží. Co si Jihlavské listy a Vyšší policejní škola pro soutěžní posádky letos připravily? Více ví Antonín Heralecký.
Za měsíc startuje už 19. ročník motoristické soutěže Řidič Vysočiny. Vzpomenete si na její začátky, na její první ročník?
Musím sáhnout hluboko do paměti. Přece jen je to už téměř dvacet let a za tu dobu se hodně změnilo.
Ale přesně si vybavuji, že Řidiči Vysočiny předcházely dva ročníky soutěže o „Pohár ředitele školy“. Ty se ale na policejní škole v Jihlavě organizovaly pouze pro profesionální týmy řidičů speciálních složek policie, hasičů a zdravotní záchranné služby.
Co následovalo?
S myšlenkou pokračovat dále, ale otevřít soutěž v dovednosti řidičů také široké řidičské veřejnosti, přišel tehdejší zástupce ředitele Zdeněk Sadecký, který vymyslel koncepci Řidiče Vysočiny a sám tehdy připravil také trať prvního ročníku.
Oproti pozdějším ročníkům byl tento pojatý skromněji, s menším počtem soutěžních disciplín.
Díky kladnému přijetí veřejnosti měla soutěž svá další a další pokračování.
Vymýšlíte trasu pro účastníky, nakolik je to obtížné? Je vůbec ještě možné po těch letech vymyslet nějakou jinou?
Trasu pro účastníky se vždy snažím vymyslet tak, aby byla pro posádku zajímavá i objevná. Řidiči často oceňují neobvyklé výhledy na krásy různých koutů Vysočiny, které poznávají často úplně poprvé.
Vymyslet takovouto trasu po tolika ročnících je stále obtížnější. Ale vždy se mně zatím podařilo taková místa najít a do soutěže je zařadit. I díky tomu dochází k občasné změně místa startu a cíle.
Jak dlouhá trať čeká na soutěžní posádky letos? Kolik průjezdních kontrol absolvují?
Snad už můžeme prozradit, že trať letošního 19. ročníku bude dlouhá přibližně 70 kilometrů. Soutěžící budou plnit devět disciplín na průjezdních kontrolách. Kolik kontrol bude tajných, co a kde se bude hodnotit, samozřejmě neprozradím. Vše podstatné o tajných kontrolách se účastníci dozvědí až při vyhodnocení v cíli soutěže.
Je nějaká disciplína, která nechyběla v žádném z ročníků soutěže?
Pokud si dobře vzpomínám, pak v žádném z ročníků nechyběla „jízda zručnosti“. Ale také disciplíny jako první pomoc, pravidla nebo rychlostní slalom je možné považovat za tradiční.
Připravili jste i letos nějakou novinku?
Nechte se překvapit, neboť stejně jako každý rok, i letos jsme vymysleli úplně novou disciplínu. Sám jsem zvědavý, jak se s ní soutěžící popasují. I tradiční disciplíny však obměňujeme, aby byly pro soutěžící zajímavější.
Letošní největší novinkou bude opravdu bohatý a pestrý doprovodný program, čekající na soutěžící a jejich rodinné příslušníky v cíli soutěže na letišti v Henčově. K vidění bude záchranářský vrtulník, sanitka, trenažér Skid-car, trenažér nárazu, trenažér otáčení a technika hasičského záchranného sboru. Odvážní zájemci budou mít možnost si trenažéry sami na sobě vyzkoušet a ostatní techniku si prohlédnout.
Jak v průběhu let hodnotíte úroveň znalostí soutěžících?
Úroveň znalostí a dovedností účastníků je různá, ale celkově se stále zvyšuje. Většina soutěžících se do soutěže přihlašuje opakovaně, sbírají zkušenosti a podávají pak také stále lepší a lepší výkony. Ale při soutěži nejde jenom o to, aby se posádky něčemu přiučily a zdokonalily se, ale také aby prožily zajímavý a příjemný den. A o to se budeme opět snažit.
Co jim tedy dělá největší problém?
Problémy se vyskytují a bývají proměnlivé. Záleží na počasí, na nových nevyzkoušených disciplínách a podobně. Mohu například uvést stále se opakující problém se správným čtením itineráře a uměním eliminovat individuální odchylky měření ujeté vzdálenosti, způsobené technikou jízdy v zatáčkách a odchylkami v rozměru pneumatik.
Máte s „řidičem“ spojenou nějakou humornou vzpomínku?
Mám jich několik. Například některé „hrůzostrašné“ příhody s dobrým koncem se později jeví až komickými. Vzpomínám si na „vytuněného“ a pomalovaného trabanta, který se při otáčení v rychlostním slalomu převrátil na bok. Posádka si ale v klidu vystoupila a s pomocí organizátorů svého milého trabanta převrátila zpět na všechna čtyři kola a s poznámkou „to už známe“ pokračovala ve slalomu.
A naopak, došlo někdy v průběhu soutěže k „ožehavým chvilkám“?
Stávají se různé nečekané věci, od ztracené peněženky po vozidlo ve škarpě. Zatím ale vždy se šťastným koncem. Peněženka se našla, soutěžící, který kvůli náhlé indispozici sjel z vozovky, se nezranil a uzdravil se.
Mohl byste připomenout, co je cílem Řidiče Vysočiny?
Hlavním cílem pořadatelů je upozornění na dopravní nehodovost jako na závažný společenský problém a aktivně se podílet na snižování počtu dopravních nehod a jejich následků. Umožňujeme široké motoristické veřejnosti zasoutěžit si ve znalostech a dovednostech, souvisejících s řízením motorového vozidla, a tím také zlepšovat řidičské umění účastníků.
Do soutěže zbývá měsíc. Co byste poradil posádkám - jak se mají připravit?
Jak se říká, kdo je připraven, nemůže být překvapen. Každopádně by si řidiči měli zkontrolovat, zda mají v pořádku vozidlo a všechny potřebné doklady. Důležité je zvolit si toho správného navigátora, aby jejich posádka byla opravdovým týmem.
Potom se už mohou těšit na nové společné zážitky. A ti nejúspěšnější také na výjimečně zajímavé a hodnotné ceny. Pevně věřím, že i letošní ročník „Řidiče Vysočiny“ se setká s velkým ohlasem u široké motoristické veřejnosti a že kromě přínosu v oblasti prevence bezpečnosti silničního provozu bude účast v něm pro všechny také příjemně, zajímavě a smysluplně prožitým časem.
--------------------------------------------------------------------------------
Přihlašujte se už teď!
Jací jste řidiči? Poznáte dopravní značky? Jak ovládáte první pomoc? Ověřte si své řidičské schopnosti a znalosti!
Přihlaste se do tradiční motoristické soutěže Řidič Vysočiny, kterou pořádají Jihlavské listy spolu s Vyšší policejní školou MV v Praze. Její v pořadí už 19. ročník se blíží! Konat se bude v sobotu 25. dubna.
Přihlásit se můžete buď na webových stránkách www.jihlavske-listy.cz, nebo prostřednictvím kupónu uveřejněném v Jihlavských listech, Žďárských novinách, Novinách jihlavské radnice nebo Třebíčských novinách.
Diskuze k článku