Reklama
Dnes je sobota 20.04.2024     svátek má Marcela

Řidiči pozor, od listopadu musíte mít přezuto na zimní sezonu

PNEUSERVISY na Vysočině se začínají plnit. Většinou ještě nějaká okénka mají, ale jakmile začne mrznout nebo napadne sníh, čekací doba na přezutí se ještě prodlouží, protože většina šoférů nechává výměnu pneumatik tradičně na poslední chvíli. Foto: David Kratochvíl
PNEUSERVISY na Vysočině se začínají plnit. Většinou ještě nějaká okénka mají, ale jakmile začne mrznout nebo napadne sníh, čekací doba na přezutí se ještě prodlouží, protože většina šoférů nechává výměnu pneumatik tradičně na poslední chvíli. Foto: David Kratochvíl

28.10.2019 Pro motoristy/Komentáře (0), autor:
David Kratochvíl

Pneuservisům napříč Českem začíná druhá část hlavní sezony v roce. Od listopadu totiž řidiči mají podle zákona povinnost mít na autě zimní gumy. Motoristé proto většinou přezouvají na pneumatiky se zimním dezénem. Provozovatelé servisů důrazně varují majitele vozů před tím, aby letní gumy nenechávali na autě celoročně.
„Letní pneumatika je vyrobená z jiného materiálu než zimní, a proto má odlišné vlastnosti. Je krajně nebezpečné jezdit na takových gumách v zimě. Je to hazardování se životem,“ říká otevřeně Vladimír Dočekal, spolumajitel jednoho z jihlavských servisů. 
Řidiči nepřezutím obutí vhodného na zimní období sice ušetří, ale ve finále se jim taková úspora a risk může hrubě nevyplatit, protože takovým přístupem jen zvyšují riziko dopravní nehody. Dočekal také odrazuje od nákupu pneumatik v supermarketech nebo na internetu.
Rozhodujícím faktorem při nákupu podle něj v žádném případě nesmí být cena. 
„Když nakupujete na internetu, pořizujete takového zajíce v pytli, protože vlastně nevíte, co vám domů za pneumatiku přijde,“ dodává Dočekal s tím, že gumy u internetových prodejců leží často delší dobu skladem a pneumatika postupem času ztrácí vlastnosti, které by jako nová měla mít.
Dalším problémem jsou podle něj špatně skladované pneumatiky. „Doporučuji využít možnost uskladnit pneumatiky přímo v pneuservisu, tato služba je u většiny běžně nabízena. Je totiž rozdíl v uskladnění kompletních kol a samostatných pneumatik,“ dodává k tomu pro úplnost.
Pokud se ale přece jen rozhodnete pro nákup pneumatik na vlastní pěst, Dočekal důrazně doporučuje, abyste si ke koupi vzali také technický průkaz, kde jsou potřebné údaje o pneumatikách. 
„Je důležité vybrat gumu, kterou pro vaše vozidlo doporučuje jeho výrobce, v případě montáže pneumatik nesprávného rozměru se vaše vozidlo stává nezpůsobilým k provozu na pozemních komunikacích,“ podotýká závěrem.
Právě zákon o provozu na pozemních komunikacích upravuje použití zimních pneumatik při jízdě na všech silnicích na území České republiky. 
Řidič je povinen na vozidle používat zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo vzhledem k povětrnostním podmínkám lze takové jevy předpokládat.
U motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3.500 kg musí být zimní pneumatiky umístěny na všech kolech vozu a hloubka dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů musí být nejméně 4 milimetry. 
Vozidla s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg musí mít podle policie zimní pneumatiky umístěny na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Hloubka hlavních dezénových drážek nebo zářezů musí být nejméně 6 milimetrů.

Diskuze k článku

Nový komentář


Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net