Reklama
Dnes je úterý 16.04.2024     svátek má Irena

Zvěř se na dálnici D1 na Vysočině nedostane, migrovat bude jedině přes zelené mosty

NÁSLEDOVAT bude postupné zavezení klenby ekoduktu zeminou s postupným tvarováním tělesa do požadovaného tvaru. Poté už bude možné  navezenou plochu a okolí zatravnit a vnější stranu ekoduktu osadit.Foto: ŘSD
NÁSLEDOVAT bude postupné zavezení klenby ekoduktu zeminou s postupným tvarováním tělesa do požadovaného tvaru. Poté už bude možné navezenou plochu a okolí zatravnit a vnější stranu ekoduktu osadit.Foto: ŘSD

23.6.2021 Pro motoristy/Komentáře (0), autor:
David Kratochvíl

Ochránci přírody tvrdí, že dálnice umožňují jen z deseti procent migraci zvířat v Česku. Tím, že nejvytíženější dopravní tepna v Česku – dálnice D1 - bude po modernizaci celá oplocená, bude možnost přesunu zvěře z jedné oblasti do druhé prakticky rovna čisté nule.

Právě proto, aby takhle bariéra z dálnice vedoucí také přes Vysočinu vymizela, Ředitelství sinic a dálnic nechalo vybudovat v kraji dvojici ekoduktů. Jeden vzniká na 129. kilometru mezi Velkým Beranovem a Měřínem.

Druhý stojí skoro hotový na 94. kilometru u Humpolce na Pelhřimovsku. Náklady na jeho vybudování se budou pohybovat okolo 80 milionů korun. Zbylé dva ekodukty budou na jihu Moravy. Ale zpátky na Vysočinu, konkrétně k Humpolci.

ŘSD ve středu tamní ekodukt blíže představilo novinářům. Mluvčí Jan Rýdl vysvětlil, že dálnice je v této chvíli oplocena zhruba ze 70 procent.

Právě ekodukty na D1 vznikají na základě dohody s Agenturou ochrany přírody a krajiny. „Je to krok správným směrem. Dálnice D1 je pro řadu zvířat nejvýznamnější bariérou v České republice. Například celý úsek přes lesnatou oblast Českomoravské vysočiny je pro větší savce zcela neprostupný,“ vysvětlil už dříve Václav Hlaváč, vedoucí Správy CHKO Žďárské vrchy.

Dodává, že právě na Vysočině se  přes dálnici při svých migracích pokouší projít losi, rysové i řada dalších druhů. Zelené mosty, jak se ekoduktům také přezdívá, by měly sloužit právě k tomu, aby zvířata mohla bezpečně překonat dálnici vrchem nebo spodem.

„Je to důležité nejen pro ně, ale i pro bezpečnost provozu,“ vysvětluje Hlaváč. I když na Vysočině ekodukty jsou dva a po celé D1 celkem čtyři, každá stavba je podle mluvčího ŘSD naprosto individuální.

U Humpolce měří skoro 100 metrů. Nadchod byl poskládaný ze 145 prefabrikovaných dílů. Tento základ je zavážený zeminou, kterou stroje průběžně hutní. Zeminy tam má podle manažera dodavatelské firmy Michala Vozdeckého asi 30.000 kubíků. Po obou stranách přemostění mají být stěny z dřevěné kulatiny, které mají za cíl chránit zvířectvo před oslněním.

Podle něj také není možné, aby zvířata přišla do kontaktu s dálničním tělesem. Práce na tomto ekoduktu by měly být hotové v září.

Diskuze k článku

Nový komentář


Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net