Reklama
Dnes je pátek 07.05.2021     svátek má Stanislav

Zkušební komisař: V autoškole nenapíše závěrečný test jen lajdák, co se nepřipravoval

Ilustrační foto: archiv JL
Ilustrační foto: archiv JL


30.4.2021 Pro motoristy/Komentáře (0), autor:
David Kratochvíl

  Několik týdnů nemohli kvůli vládním restrikcím v autoškole sednout za volant. Nepříznivý vývoj koronavirové situace proto žadatelům o řidičský průkaz nadělal pár nových vrásek na čele.
  Přesto ale šéf telčského odboru dopravy Pavel Chromý říká, že se to na úspěšnosti závěrečných jízd v zásadě nijak neprojevilo. „Rozdíl je asi hlavně v tom, že žadatele stála autoškola nějakou korunu navíc, protože si dokupovali kondiční jízdy, aby si udrželi základní dovednosti,“ míní.
  Chromý zároveň plní funkci zkušebního komisaře a je rád, že se všemi autoškolami ve městě má nastavené výborné vztahy. „Když instruktoři sami cítí, že to na závěrečnou zkoušku ještě není, tak na klienty sami aktivně působí, aby absolvovali ještě kondiční jízdy nad rámec standardního kurzu,“ oceňuje přístup ze strany autoškol Chromý.
  Pokud už vám na řidičské oprávnění pomalu sedá prach, vězte, že systém závěrečné zkoušky se v posledních letech zásadně proměnil. „Když žadatel nenapíše test, ve zkoušce se už dál nepokračuje,“ vysvětluje pro příklad Chromý.
  Ministerstvo nastavilo novelizací pravidla jasně. Student musí prokázat teoretickou odbornou způsobilost, když takzvaně nenapíše, končí. „Za volant už nejde,“ dodává Chromý s tím, že to ovlivňuje plánování závěrečných jízd, protože kvůli neúspěšným testům zůstávají volné termíny ladem.
  Za den se v Telči koná zpravid-la šest závěrečných jízd, když test napíšou všichni. „Test není věcí inteligence nebo vědomostí, ale píle. Kdo se na test poctivě připraví, tak ho taky napíše. Kdo kvůli němu neprojde, tak si troufnu říct, že je lajdák,“ předesílá Chromý.
  Koronavirus udělal podle vedoucího jedné z telčských autoškol Jakuba Noska čáru přes rozpočet také řidičům, kteří musí autoškolu absolvovat poté, co z nejrůznějších důvodů o řidičské oprávnění přišli.
  Například kvůli řízení pod vlivem alkoholu. „To víte, že nervozita je z jejich strany značná. Chtějí už mít řidičák zpátky, ale k závěrečné zkoušce nemohli kvůli vládním restrikcím. Každému z nich jsem ale říkal, že si to měli rozmyslet dřív. Nemuseli sednout opilí za volant a v autoškole by tím pádem vůbec nebyli,“ říká na rovinu.
  Chromý si také všímá toho, že řada mladých řidičů sedá za volant pod vlivem alkoholu nebo drog. „Je to hodně častý jev. Podle mě je to tím, že to nefunguje v rodině daného řidiče. Primárně je to ale o osobním nastavení každého řidiče. Přestupky mi rukama prochází a mám pocit, že teď se to víc naklání k drogám než k alkoholu,“ míní.
   Zákon hovoří jasně. Pokud policisté zastaví řidiče pod vlivem alkoholu, o dopravní přestupek jde do chvíle, pokud šofér nadýchá nebo pokud rozbor krve ukáže pod jedno promile. Pokud je hodnota nad touto hranicí, jde už o trestný čin. Tím pádem se věc neprojednává ve správním řízení, ale u soudu.
   „Troufl bych si říct, že je to teď jedna k jedné. Dřív jasně vedl za volantem alkohol, teď je to už minimálně na stejné úrovni. Aspoň za posledních pět let,“ říká šéf dopravního odboru telčské radnice. Z drog hraje prim marihuana nebo pervitin. „Když vám řidič při projednání úplně v klidu řekne, že měl večer před jízdou lajnu…, tak na to není moc co říct,“ dodává k tématu ještě taky Chromý.
   I proto volá po ještě přísnějších postizích za alkohol nebo drogy za volantem. Přitom už v této chvíli jsou tresty pro většinu šoférů poměrně citelné.
   Jakmile překročíte pomyslnou hranici jednoho promile alkoholu v krvi, jedná se již o trestný čin, který bude posuzovat soud, který může udělit pokutu ve výši 25 až 50.000 korun, zákaz řízení na 1–2 roky a především odejmout svobodu až na rok. Automaticky vám také přidělí sedm trestných bodů.
   V případě, že nadýcháte v rozmezí od 0,3 do promile alkoholu,  jedná se o přestupek. Správní orgán rozhodne o výši pokuty (2500–20.000 korun) i o zákazu řízení (6–12 měsíců), a navíc vám automaticky přidělí také sedm trestných bodů.
   Vzhledem k tomu, že v Česku platí nulová tolerance pro alkohol za volantem, ani jedno pivo po obědě vám při silniční kontrole neprojde.
   V případě, že nadýcháte méně než 0,3 promile alkoholu, dopustili jste se přestupku, který se bude projednávat také u správního řízení.
   Vyfasovat můžete pokutu 2500 až 20.000 korun a navíc vám hrozí zákaz řízení na 6–12 měsíců. Správní orgán zpravidla přihlíží k minulosti řidiče a při trestání opakovaných prohřešků se většinou přiklání k horní hranici sazby.
  „Někdy vůbec není jednoduché vyřídit přestupek. Přestupci si často najímají právníky a vůbec necítí hanbu z toho, že se vůbec řízení pod vlivem dopustili,“ vysvětluje.
   Když už rozhodnutí nabude právní moci, objevuje se často problém, že není reálné vymožení finančního postihu po pachateli dopravního přestupku. Není totiž z čeho. Většinou jde o lidi, kteří žijí ze sociálních dávek, nemají majetek a ani zaměstnání.
   „Často se také stává, že řidiči, kteří mají pozitivní test na drogy, odmítnou absolvovat vyšetření v nemocnici. Tím pádem jim hrozí pokuta od 25 do 50 tisíc korun a ztráta řidičského oprávnění do 12 do 24 měsíců,“ říká Chromý.
   Chromý také podotýká, že v minulosti řešil jeho odbor i případ, kdy řidiče zastavili pod vlivem třikrát během čtyř let. „Za mě by mělo platit třikrát a dost. Přece takto se chovat není normální,“ podivuje se.

  Více k tématu + nabídka firem ve Velké motoristické příloze v tištěném vydání JL s datem 30. 4.)

 

 

 

Diskuze k článku

Nový komentář


Reklama
© 2007 Parola s.r.o. - užití obsahu včetně převzetí článku bez písemného souhlasu Paroly spol s r. o. je zakázáno. Výroba www stránek a eshopů
S-Rank (www.seznam.cz) www.i-asap.net