Městská příspěvková organizace Brána Jihlavy reagovala na otevřený dopis zastupitelského klubu PiFo k situaci v organizaci.
V reakci na otevřený dopis zastupitelského klubu PiFo, adresovaný Radě města Jihlavy a ředitelce příspěvkové organizace Brána Jihlavy, bychom rádi uvedli následující.
Děkujeme za zájem o činnost naší organizace. Považujeme za důležité, aby Brána Jihlavy byla institucí otevřenou veřejnosti i zřizovateli, a proto vítáme možnost na položené otázky transparentně odpovědět a ukázat, jakým způsobem organizace funguje, jaké výzvy řeší a kam směřuje. Zároveň si dovolujeme upozornit, že většina vznesených témat již byla opakovaně objasněna a diskutována – ať už v rámci porad vedení, Kulturní komise nebo na veřejných fórech.
1) Personální stabilita a řízení organizace
Za poslední rok skutečně došlo k personálním změnám, jejichž rozsah odpovídá přirozené transformaci po výměně vedení i přirozené fluktuaci dlouholetých zaměstnanců. Příčinou byly různé individuální důvody (osobní, pracovní i profesní) a nejednalo se o „masový odchod“, nýbrž o postupnou obměnu týmu, která aktuálně směřuje ke stabilizaci. V současné době je vypsáno výběrové řízení na posílení produkčního týmu na plný počet 3 lidí, ale stávající tým své úkoly zvládá i v dočasném oslabení.
Interní komunikace je vedena standardním způsobem a tým je pravidelně informován o plánovaných změnách. Vedení organizace zároveň reflektovalo potřebu zlepšit některé komunikační nástroje, což je již součástí nově nastavených procesů.
2) Zajištění městských akcí a dramaturgické kontinuity
Městské akce jsou i nadále personálně i dramaturgicky zajišťovány k plné spokojenosti veřejnosti a nepocítili jsme žádné negativní reakce. I adventní program, který byl po odchodu bývalého produkčního týmu, zajišťován ve výrazně oslabeném týmu, získal v online dotazníku od veřejnosti téměř výborné hodnocení (viz. FB DoJihlavy 16.ledna). Částečně i nadále spolupracujeme s externími partnery, kteří se na akcích podíleli i v minulosti a mají k nim tvůrčí vztah. Např. Havíření či Sv. Martin probíhají ve spolupráci se sdružením Jihlavský havířský průvod, jiné akce jsou nakupovány jako licenční a Brána Jihlavy se podílí jako spoluorganizátor patřičnou součinností (Eurojack, Maker faire).
Dramaturgická kontinuita je zajištěna jednak navázáním na předchozí koncepty, jednak postupným vkládáním a rozvíjením nových nápadů. Vedoucí produkce i další členové týmu mají dlouholetou praxi v pořádání akcí a programové spolupráce (např. s Divadlem T.E.J.P.) nadále pokračují.
3) Dům Gustava Mahlera – edukační programy
Hudebně-edukační programy v DGM stále pokračují. Lektor MgA. Matěj Kolář spolu s Mgr. Ondřejem Vítů připravili na podzim 2024 úspěšný program Mahler MIDI Remix, který získal podporu z JVK Inkubátoru. Dále byly vytvořeny nové výukové materiály, přehled všech různých edukačních programů je k dispozici online a probíhá aktivní propagace směrem ke školám.
Využíváme materiální vybavení pořízené z veřejných zdrojů a koncept DGM dále aktuálně rozvíjíme v rámci projektů Fond malých projektů – Interreg. Závazek vůči donorům je naplňován, edukační aktivity pokračují a návštěvnost DGM je stále rostoucí (z 3 484 návštěvníků v roce 2023 na 4 576 návštěvníků v roce 2024).
4) Stříbrný dům – program a udržitelnost
Stříbrný dům je dle aktuálních kapacit plně vytížen, často až nad rámec svých možností. Programová část zahrnuje přednášky, koncerty, workshopy, výstavy a další aktivity. Edukační programy zajišťuje JAM, některé ve spolupráci s CDF či edukátory DGM. Stříbrný dům byl otevřen v polovině května 2024 a v plánu bylo dle Podnikatelské strategie rozvoje domu Masarykova náměstí 21 v Jihlavě na období 2023 – 2032 pět tisíc návštěvníků ročně. Od poloviny května do konce roku 2024 ho přitom navštívilo 5286 lidí. Z hlediska naplňování závazků vůči donátorovi jsou všechny indikátory plněny – včetně personálních pozic a programového naplnění.
5) Podpora jihlavských kulturních subjektů
Brána Jihlavy nadále poskytuje podporu místním kulturním subjektům, zejména formou technického vybavení a marketingové podpory. Tato nabídka byla zopakována na nedávných setkáních s kulturními aktéry a je aktivně využívána (např. v případě Mezinárodní den Romů, DKO, ZOO, VŠPJ).
6) Cestovní ruch a spolupráce s destinační společností
V oblasti cestovního ruchu je Brána Jihlavy aktivním partnerem nově vzniklé destinační společnosti Tepna Vysočiny. Osobně jsem členkou správní rady, naše organizace se bude podílet na tvorbě strategie a zajišťuje propagaci města v rámci domácích i zahraničních aktivit. Cílem je zajištění certifikace a navázání na další externí zdroje financování.
Z hlediska celkové návštěvnosti turistických cílů provozovaných Bránou Jihlavy jsme zaznamenali 14,2 % meziroční nárůst 2023/2024 (z 60 879 návštěvníků v roce 2023 na 69 521 návštěvníků).
7) Strategická vize rozvoje organizace
Brána Jihlavy aktuálně pracuje na vyhodnocení stávající strategie (platné do konce roku 2025) a na přípravě nové, která bude předložena zřizovateli. Vize zůstává stejná – být otevřenou, profesionální a dynamickou institucí, která propojuje kulturní, turistické a komunitní aktivity ve městě. Hlavní cíle zahrnují stabilizaci týmu, udržitelnost a rozvoj projektů a kvalitní dramaturgii městských akcí.
8) Významné aktivity v roce 2024
V roce 2024 došlo v Bráně Jihlavy k celé řadě významných posunů, které reflektují rozvoj organizace i její rostoucí roli v oblasti kultury, cestovního ruchu a komunitních služeb. Mezi všemi zmíním ty nejdůležitější:
Sjednocení vizuální identity – došlo ke sjednocení vizuálního stylu napříč produkcí a destinací, čímž byla posílena srozumitelnost a čitelnost značky Brána Jihlavy jako jedné organizace.
Úprava webových stránek – došlo k výrazné grafické úpravě webu www.branajihlavy.cz a ke zpřehlednění webu www.dojihlavy.cz, což přispělo k lepší orientaci uživatelů. Lepší práce s webem jde ruku v ruce s nárůstem jeho návštěvnosti i sledovanosti na sociálních sítích, které se zvýšily o téměř polovinu oproti roku 2023.
Vydávání newsletteru pro širokou veřejnost – na pravidelné bázi jsme začali rozesílat newsletter s prezentací kulturních akcí v Jihlavě, kde využíváme rozrůstající se databázi mailových kontaktů
Spolupráce s MFDF Ji.hlava – Brána Jihlavy se poprvé stala oficiálním partnerem festivalu. Na Stříbrném domě a v Domě Gustava Mahlera probíhala speciální sekce Ji.hlava dětem. Pro rok 2025 je plánováno pokračování této spolupráce.
LED obrazovka v rámci Adventu – Instalací obrazovky do centra města jsme posílili informovanost návštěvníků a podpořili i zájmové skupiny a menší aktéry v Jihlavě. Poprvé bylo jasně komunikováno, kdo akci organizuje, včetně promítání programu, plánů na rok 2025 a propagace dalších subjektů. V letošním roce je v plánu i rozšíření pro komerční využití.
Rozšíření komentovaných procházek a přednášek – Nabídka tematických prohlídek a odborných programů na míru je kontinuálně rozšiřována. O tyto služby mají zájem i firmy a jiné organizace, které si je najímají jako doprovodný program svých eventů. Naše aktivity jsou čím dál více v zájmu médií na celorepublikové úrovni (rozhlas, TV).
Spolupráce na projektu Do práce na kole – Brána Jihlavy se poprvé zapojila jako partner. Vybrané akce byly přístupné „na triko“, tedy jako bonusový program pro účastníky. V roce 2025 bude tato spolupráce pokračovat.
Edukační spolupráce se ZŠ Nad Plovárnou – Vznikl ucelený roční program kombinující nabídku Domu GM, městských procházek a aktivit s průvodcem M. Skřivánkem. Po úspěšném pilotním ročníku roste zájem dalších škol o školní rok 2025/2026.
Vznik destinační společnosti Tepna Vysočiny – Brána Jihlavy se stala zakládajícím členem a aktivně se podílí na strategickém rozvoji cestovního ruchu v regionu.
Úspěšné žádosti o externí financování – Organizace uspěla s žádostmi v rámci přeshraniční spolupráce FMP – Interreg (2 mil. Kč). Podrobnosti jsou dostupné na webu organizace Brána Jihlavy.
Získané ocenění – Brána Jihlavy získala 3. místo v krajské anketě Zlatá jeřabina 2024.
Prezentace města na veletrzích, konferencích a jiných akcích cestovního ruchu – Brána Jihlavy byla letos spoluorganizátorem mezinárodní konference cestovního ruchu na VŠPJ; opakovaná účast na Holiday World (prezentace Havíření na celorepublikové úrovni); tiskové konference pro novináře z celého světa.
Vydání jazykových mutací propagační brožury o Jihlavě – Projekt podpořený z Fondu Kraje Vysočina posílil propagaci města v zahraničí.
Spolupráce s Akademií věd ČR – Brána Jihlavy je partnerem tříletého projektu Historické krovy (2024–2026), zaměřeného na výzkum historických konstrukcí. Projekt je finančně podpořen Krajem Vysočina.
Převzetí průvodcovské činnosti v kostele sv. Jakuba Většího – cílem je umožnit široké veřejnosti i nadále obdivovat krásu unikátních gotických krovů a věže kostela.
Nárůst návštěvnosti – Dle dostupných statistik došlo v roce 2024 k meziročnímu navýšení návštěvnosti aktivit a objektů spravovaných Bránou Jihlavy o 14,2 %. Tematické procházky a prohlídky vzrostly dokonce o 230 %.
Věříme, že tyto odpovědi přispějí k objektivnímu zhodnocení činnosti Brány Jihlavy a pomohou uklidnit veřejnou debatu. Jsme připraveni diskutovat další kroky vedoucí ke stabilizaci a rozvoji organizace – ať už na půdě Kulturní komise, nebo prostřednictvím dalších otevřených fór. Nadále platí, že jsme otevřeni spolupráci se všemi zastupiteli bez rozdílu politické příslušnosti.
Za Bránu Jihlavy:
Ing. Soňa Krátká, ředitelka
Diskuze k článku